NAS i sommarstuga. Vinterkylan är ett problem.

Permalänk
Medlem

NAS i sommarstuga. Vinterkylan är ett problem.

Hej,
Behöver lite förslag/råd.

Kommer ev behöva placera en synology NAS i sommarstugan. Nasen kommer placeras där pga lagring av övervakningskamera som filmar området. Detta pga tidigare inbrott. Hört av grannar att det på senare tid rört sig personer i närheten på väldigt udda tider.

Problemet är att hösten börjar närma sig och så även kylan, under vintern/hösten finns inget värme öht i huset.
Så är det -15 ute så kommer det bli det i huset. Problemet är hur bör man lösa detta på vettigast sätt så att nasen kan klara vintern?
Bygg in den i ett skåp för att dra nytta av värmen av diskar?

Alternativa placeringar är uppe på en vind. alt i en jordkällaren där det vartfall är +5 grader. Dock funkigt. Inget av dessa placeringar känner jag ens är i närheten av lämpliga. Men det är vad som finns att tillgå.

Är det någon som har stött på detta problem själv eller liknande?
Kom gärna med ide hur man ev kan lösa det. Känner att jag kört fast.

// MrH

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHummf:

Hej,
Behöver lite förslag/råd.

Kommer ev behöva placera en synology NAS i sommarstugan. Nasen kommer placeras där pga lagring av övervakningskamera som filmar området. Detta pga tidigare inbrott. Hört av grannar att det på senare tid rört sig personer i närheten på väldigt udda tider.

Problemet är att hösten börjar närma sig och så även kylan, under vintern/hösten finns inget värme öht i huset.
Så är det -15 ute så kommer det bli det i huset. Problemet är hur bör man lösa detta på vettigast sätt så att nasen kan klara vintern?
Bygg in den i ett skåp för att dra nytta av värmen av diskar?

Alternativa placeringar är uppe på en vind. alt i en jordkällaren där det vartfall är +5 grader. Dock funkigt. Inget av dessa placeringar känner jag ens är i närheten av lämpliga. Men det är vad som finns att tillgå.

Är det någon som har stött på detta problem själv eller liknande?
Kom gärna med ide hur man ev kan lösa det. Känner att jag kört fast.

// MrH

Fuktigt känns ju iaf spontant som det lär vara det sämsta alternativet.

Jag tror ju på det du själv var inne på med ett mindre utrymme att hålla (jämförelsevis) varmt.
Kanske någon isolerad låda (frigolitskivor, typ?), eventuellt tillsammans med något litet värmeelement (frostvakt?) som kan hjälpa till.

Detta är dock inte direkt baserat på erfarenhet av hur hanterar en dator i vinterkyla, utan snarare inspirerat av lösningar för vatten som inte får frysa (typ pumphus/liknande).

Sen får du väl se om du får något nytt problem på köpet.... typ möss eller något annat kul.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Finns internetkoppling? Kan det vara ett alternativ att ha NASet hemma och skicka video till det när kamerorna detekterar rörelse istället för att lagra data on-site? Det borde också förenkla för dig om du behöver komma åt bevismaterial i händelse av nytt inbrott.

Permalänk
Medlem

Ha inte nasen där som ovan skriver, snor busarna den så försvinner bevisen. Fixa istället en vpn till en nas hemma, eller dyl via typ 4g.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrHummf:

Hej,
Behöver lite förslag/råd.

Kommer ev behöva placera en synology NAS i sommarstugan. Nasen kommer placeras där pga lagring av övervakningskamera som filmar området. Detta pga tidigare inbrott. Hört av grannar att det på senare tid rört sig personer i närheten på väldigt udda tider.

Problemet är att hösten börjar närma sig och så även kylan, under vintern/hösten finns inget värme öht i huset.
Så är det -15 ute så kommer det bli det i huset. Problemet är hur bör man lösa detta på vettigast sätt så att nasen kan klara vintern?
Bygg in den i ett skåp för att dra nytta av värmen av diskar?

Alternativa placeringar är uppe på en vind. alt i en jordkällaren där det vartfall är +5 grader. Dock funkigt. Inget av dessa placeringar känner jag ens är i närheten av lämpliga. Men det är vad som finns att tillgå.

Är det någon som har stött på detta problem själv eller liknande?
Kom gärna med ide hur man ev kan lösa det. Känner att jag kört fast.

// MrH

Kyla är inga problem för den, ställ in så att fläktarna går mindre varv bara så genererar den mer värme.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon300311:

Kyla är inga problem för den, ställ in så att fläktarna går mindre varv bara så genererar den mer värme.

Inte helt rätt. Men tanken är god...
För att förtydliga, värmegenereringen har inget med fläkthastigheten att göra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Inte helt rätt. Men tanken är god...
För att förtydliga, värmegenereringen har inget med fläkthastigheten att göra.

Temperaturen har dock med fläkthastighet att göra.

Går det att styra fläktkurvan till 0% om den går under 40C (semipassiv) och se till att den har något att göra så borde den kunna värma sig själv

Permalänk

Bygg en isolerad låda och stoppa in en frostvakt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Inte helt rätt. Men tanken är god...
För att förtydliga, värmegenereringen har inget med fläkthastigheten att göra.

Suck, du förstår nog hur jag menar drivit switchar i -5c utan problem.

Permalänk
Medlem

Har du inget uppvärmt utrymme för inkommande vatten? Har varit i många stugor där det funnits ett litet isolerat utrymme med ett element där man kunnat stänga av vattnet och tappa resten av systemet.

Annars har ju flera redan varit inne på att göra ett sådant utrymme åt NASen...

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Hej,
Oj vilken responds, va inte direkt väntat!

Hade det funnits fast internet så hade det varit det bästa alternativet att köra det över nätet direkt. Men visst ska bara dra iväg en beställning för fiber... eller inte.
Men när ingen är på plats förutom under sommar månaderna. så finns inget behov av fast anslutning. Dock så kommer det förmodligen att fixas någon form av 4g för att få notiser för rörelser.

Och givetvis förstår jag också risken att ha Nasen placeras onsite. Men har man inget val så bättre än inget öht. Sen kan det ju iofs locka att bryta sig in om de ser kamror som övervarkar också..

Inkommande för vatten, "varma" utrymme består av 2 toaletter, inget direkt utrymme man kan placera en nas utan att de sticker ut.

Men jag kanske övertänker detta för mycket. Blir väl att fixa någon låda över nasen för att försöka skydda under hösten/vintern, för att ta bort när det är varmare ute.

Bollar bara lite tankar och ider. Kanske kan hjälpa någon annan framöver.

Tack för alla feedback.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MrHummf:

Hej,
Oj vilken responds, va inte direkt väntat!

Hade det funnits fast internet så hade det varit det bästa alternativet att köra det över nätet direkt. Men visst ska bara dra iväg en beställning för fiber... eller inte.
Men när ingen är på plats förutom under sommar månaderna. så finns inget behov av fast anslutning. Dock så kommer det förmodligen att fixas någon form av 4g för att få notiser för rörelser.

Och givetvis förstår jag också risken att ha Nasen placeras onsite. Men har man inget val så bättre än inget öht. Sen kan det ju iofs locka att bryta sig in om de ser kamror som övervarkar också..

Inkommande för vatten, "varma" utrymme består av 2 toaletter, inget direkt utrymme man kan placera en nas utan att de sticker ut.

Men jag kanske övertänker detta för mycket. Blir väl att fixa någon låda över nasen för att försöka skydda under hösten/vintern, för att ta bort när det är varmare ute.

Bollar bara lite tankar och ider. Kanske kan hjälpa någon annan framöver.

Tack för alla feedback.

Ren fysik: fukt är inte ett problem så länge det inte rinner vatten direkt in din enhet och den har ström!
Orsak: det kommer bara falla ut vatten på en yta när relativ fuktighet når 100 %, vilket aldrig kommer hända på en enhet som är i drift då den utvecklar mer än 0 W värmeeffekt och luften runt kretsarna kommer därför alltid ha en relativ fuktighet < 100 %. Temperaturen som sådan kan vara ett problem då den kan hamna utanför det område enheten är validerad för.

Hade liknande tankar som dig i min eget sommarhus. Mest praktiska ställe att placera datorutrustning var vinden där det är minusgrader på vintern och ibland ~40 grader varmt på sommaren, har router (Ubiquiti EdgeRouter X) och Arlo hub där upp och de har överlevt två i alla fall... Har också datorer, en NUC och min stationära 3900X dator, i källaren (intill varmvattenberedaren) där det är relativt fuktigt men där temperaturen håller sig mellan 10-20 grader C. Ovanpå det finns ett gäng ESP8266 MCUs samt två RPi på lite olika platser (bl.a. under huset för att mäta temp/luftfuktighet under huset).

Ingen av enheterna har havererat så här långt. Risken är strömavbrott, om dessa håller i sig tillräckligt länge och vädret råkar uppföra sig så att relativ fuktighet når 100 % runt enheterna lär de paja. Men i normalfallet är det inget problem just då alla enheter utvecklar en viss mängd värme -> säkerställer att det aldrig blir kondens på elektroniken!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kolla på frostvakt eller PTC värmare. Sen en lagom står låda med lite ventilation för att få någon form av friskluft. Det viktiga är att du håller några grader ovan omgivande temperatur för att slippa kondens så har du löst fuktproblemet.
Sen vet jag inte hur diskarna mår av minusgrader, men en större frostvakt kan lösa det.

PTC värmare är roliga prylar och värmer bara upp till sin maxtemp (finn undantag och begränsningar som med allt), så har du ett PTC element på 40 grader så blir den aldrig varmare än 40 grader. Sen vilken temperatur luften runtom har är en annan sak som lättast labbas fram men att du har fläktar i nasen är en fördel att dom skapar lite cirkulation och jämnat ut temperaturen.