PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem

Så här såg min senaste deg ut efter första jäsningen. Det är 70% Tipo 00 Vetemjöl och 30% Durumvete. Glutentrådar FTW Nästa steg var att forma små bullar, lägga i tråg och så in i kylen i 48 timmar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd Athlon Xp:

Blev New York-style pizza at home, v2.0 grymt nöjd med resultatet (Kalljäst 72h)
Bakades på en vanlig plåt i ugnen med Varmluft 275grader i några minuter.
Hemmagjord tomatsås och Lidls "mini Mozzarella"

https://www.youtube.com/watch?v=SDpCzJw2xm4

https://i.imgur.com/zvnzhrX.jpg

Snygg!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Hittade Galbani ”torr” mozzarella (400g bitar) på Ica, gick superfort att riva. (”vanlig” mozzarella är lite halvknepig att riva fort eftersom då de är lite lösare i konsistensen, blir mest att jag ”mosar” igenom rivjärnet i slutändan).

https://handla.ica.se/handla/produkt/mozzarella-cucina-400g-g...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag har självt grottat in mig på pizzor. En av de första sakerna jag lärde mig var att recept med 25 gram jäst är rena skräpet. Tänker spara er min 2 års resa och dela det tveklöst bästa receptet på en hemgjord Neapolitansk pizza. Det är inte ett recept i sig utan en kalkylator så man har lite mer frihet.

https://www.stadlermade.com/pizza-dough-calculator/
För mig blir en degboll på 280g lagom. Ökar vatten till 70% och minskar saltet lite. Ramlösa Kvarn Tipo-00 är ett måste. 36 timmars jäsning som består av 1 timme varm följt av ca 30 timmar kallt som sedan avslutas med 6 timmar i värmen. Någon som vet var man kan få tag i bra backar till jäsning? Just nu använder jag några ungsformar med plastfolie över.

Funderar även på att uppgradera min sten. Ska se om jag inte kan hitta någon verkstad som skulle kunna skära ut en lämpligt stor stålbit. Frågan är vilket stål man ska använda. EN 1.4301( AISI 304) eller ifall ett kolstål duger.

Ska skicka denna video och fråga ifall jag får utföra "mindre restaureringar i köket", tror jag kommer få ett solklart ja

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Någon som vet var man kan få tag i bra backar till jäsning? Just nu använder jag några ungsformar med plastfolie över.

Dessa livsmedelsgodkända passar i vanlig kyl som man har hemma. https://hylllagret.se/shop/654-plastlaador1/207-stapelkorg-i-...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Fantastiskt kul tråd att läsa!

Mitt tips är såklart för Pizzeriapizza: om det inte är väldigt bra åtgång/besökande på pizzerian så välj inte något utav de mindre "populära" påläggen, risken är att de inte är så färska. Jag brukar testa en ny pizzeria utifrån deras Capricciosa eller en kebabpizza. Sedan brukar jag önska att de slänger med lite brödbitar tillsammans med en pizzasallad (inte alltid det ingår pizzasallad eller bröd).

För övrigt så tycker jag inte att Foodora och deras "lägg till ingredienser" fungerar. Även om jag lagt till någon extra ingrediens så har jag alltför ofta inte kunnat märka skillnad från en standard, så spara era kronor där.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Dessa livsmedelsgodkända passar i vanlig kyl som man har hemma. https://hylllagret.se/shop/654-plastlaador1/207-stapelkorg-i-...

Perfekt, tack så mycket!
Mitt ögon mått säger att det får plats 4 stycken bollar per låda. Låter det ungefär rätt?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Perfekt, tack så mycket!
Mitt ögon mått säger att det får plats 4 stycken bollar per låda. Låter det ungefär rätt?

Ja, 4 är inga problem alls. Jag skulle säga 6 st, men jag brukar ligga på 230 gram deg. Sen jäser dom ju ihop lite men man tar ju ändå ur dom med degskrapan. Dom som är "standard" på pizzeria är väl 600 x 400 cm och dom brukar det vara tolv bollar i.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Tänkte försöka mig på att göra en egen deg.
Köpte på mig Tipo 00 mjöl och tänkte försöka mig på napolitansk variant.

Av någon anledning fick jag för mig att det skulle vara torrjäst iom så små mängder, men ju mer jag söker verkar det vara färsk jäst som används?

Men är det färsk jäst som gäller eller finns det något riktigt bra recept med torrjäst?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Tänkte försöka mig på att göra en egen deg.
Köpte på mig Tipo 00 mjöl och tänkte försöka mig på napolitansk variant.

Av någon anledning fick jag för mig att det skulle vara torrjäst iom så små mängder, men ju mer jag söker verkar det vara färsk jäst som används?

Men är det färsk jäst som gäller eller finns det något riktigt bra recept med torrjäst?

Det är ju bara jäst så du kan använda vilket som. Men är receptet för färsk jäst så får du ta halva mängden torrjäst, och tvärtom. Man brukade säga att torrjäst krävde lite varmare vätska än den vanliga jästens 37 grader, men de flesta lite mer avancerade recept använder rätt mycket kallare vätska utan problem oavsett jästtyp så jag tror inte man behöver lägga så mycket vikt vid det. Det är väl mer om man ska minimera jästiden och så.

Permalänk
Medlem

Tack @snajk för ditt svar.

Sjukt liten mängd om man ska halvera 1,1 gram färsk jäst, snacka om slöseri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Tack @snajk för ditt svar.

Sjukt liten mängd om man ska halvera 1,1 gram färsk jäst, snacka om slöseri

Inga problem att spara jäst i en liten burk. En vecka är inga problem, ta bara inte i den med fingrarna.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att det är så himla svårt att få en pepperonipizza i Sverige?
99 fall av 100 så får man en pizza med vanlig salami på, dvs, inte pepperonikorv.

I vissa fall så missförstår pizzabagaren och tror man menar Peperoni/Feferoni vilket är en växt, inte en korv.

Det enda sättet att få äkta pepperoni på sin pizza är antagligen att åka till Pizza Hut, köpa en fryst pepperonipizza eller helt enkelt göra en själv.

Skam, Sverige!

Permalänk

Kör med pizzastål i 300 grader i ugnen.
Jäs degen i två timmar innan utbakning.

Lägg på tomatsås, ost, stor lökklyftor, paprika, ananas, banan, bearnaisesås och peppra med cayennepeppar över hela pizzan.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Kör med pizzastål i 300 grader i ugnen.
Jäs degen i två timmar innan utbakning.

Lägg på tomatsås, ost, stor lökklyftor, paprika, ananas, banan, bearnaisesås och peppra med cayennepeppar över hela pizzan.

På riktigt, blandar du ananas med banan och bearnaisesås? Dra åt fanders. Tvi. Less is more är nog inte ditt signum.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan få tag på en måttbeställd baksten?
Har ett litet projekt på gång.

Permalänk
Medlem

Gjorde fyra degbollar igår som har legat i kylen sedan ca 20:00.
Hittar så många olika alternativ för jäsning.

När är lagom att ta ut dem och gör det någon skillnad att låta de varmjäsa?

Är det bättre att låta dem ligga till imorgon eller kan man köra vid 17-tiden ikväll?

Permalänk
Medlem

@Otori: Brukar varmjäsa en timme och sen i kyl över natt. Har jag bråttom gör jag degen på morgonen för att sen laga den på kvällen.
Det blir bättre med jäsning över natt, degen är lättare att arbeta och den blir krispigare.

Permalänk

*följer denna existentiellt viktiga tråd*

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem

Napoli möter norrlandssvennen

Ska använda idén med överbliven granitsten, låter bra. Ligger i drivor från diverse projekt på jobbet.

Har studerat lite italienare på Youtube och har hittat ett bra recept.
https://www.youtube.com/watch?v=Cq90lUQUCUo&t
https://www.youtube.com/watch?v=vEZjs2TqB9o
Det som är viktigt när man inte har riktigt pizzaugn är att lägga till olivolja men ändå försöka grädda på så hög värme som möjligt. (250gr varmluft för mig)

Deg för 4-6 pizzor, beroende på hur stora/små du vill ha dom.
Torr jäst 2g=~1tsk
Mjöl 800g=~13dl
Vatten 500ml
Salt 25g=~1,3msk
Socker 20g=~1,5msk
Olivolja 50g=~3,5msk

Sås
Hela eller Passerade tomater, jag använder muttis passerade
Färska basilikablad
Olivolja
Salt 1g per 100g tomater, vilket blir cirka en tesked på 400g tomater
Det är originalreceptet men brukar fräsa lök och vitlök i olivolja, lägga till peppar, oregano/pizzakrydda. Tycker det är godare så.

Top-toppings är dansk/italiensk salami, rökt skinka, och generisk pizzaost, med lite parmesan. För osten så gäller "less is more" i fallet med pizzaost. Då slipper man en fettig, slapp pizza.

Blanda vatten och salt, låt saltet lösas upp i vattnet.
Blanda 4/5 mjöl, socker, och jäst tillsammans i en bunke.
Vänta en stund på att saltet löses upp och jästen "vaknar" i mjölet, som är rumstempererat.
Blanda alla ingredienser och arbeta in resterande mjöl. Knåda degen i 20 minuter, låt den jäsa 20 minuter, sedan dela upp degen i 4-6 stycken små bullar. Låt dem jäsa i rumstemperatur under en fuktig bakduk i 6-8 timmar. Baka ut pizzan med en av många tekniker. Jag alternerar att lära mig napoletansk knådning och bara klockvis dra i degens kanter för att göra den tunn och rund.
På med allt det goda och in i ugnen i cirka 5-7 minuter eller tills kanterna börjar få färg, men inte brända.
Degen klarar sig i kylen i flera dagar. Den jäser sakta tills det är slut plats i burken eller slut socker i degen. Helst hinner man äta upp alla innan dess

Gjorde en riktigt fin pizza häromdagen som jag inte tog bild av, men här är den finaste (inte godaste) pizzan som fått bli till i ugnen här hemma.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

På riktigt, blandar du ananas med banan och bearnaisesås? Dra åt fanders. Tvi. Less is more är nog inte ditt signum.

Det blir en riktig smaksensation, cayennepepparn knyter samman allt till magi.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Imponerande bakningar här inne. Jag är en sån där som gör en vanlig enkel pizzadeg från någon skolkokbok som jag delar på två och knådar ut så tunt och så jämnt det går i två långpannor. Så det blir väl panpizzor av det men det duger åt mig.

Om man skulle vilja ha kött på pizzan går det att lägga på lite tunnare skivor med innanlår/biff/filé om man skär det lite halvfryst och det blir som tillagat i ugnen medans pizzan bakas? eller blir det bättre om jag steker det och har på det i efterhand?

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av strokarn:

Någon som vet var man kan få tag på en måttbeställd baksten?
Har ett litet projekt på gång.

Hittar du inget bra alternativ så har den lokala gravstenstillverkaren rätt grejer.

Skrivet av Otori:

Gjorde fyra degbollar igår som har legat i kylen sedan ca 20:00.
Hittar så många olika alternativ för jäsning.

När är lagom att ta ut dem och gör det någon skillnad att låta de varmjäsa?

Är det bättre att låta dem ligga till imorgon eller kan man köra vid 17-tiden ikväll?

Går att baka vid 6 eller 8 timmar.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Tack @strokarn och @Drickz för svar, då blir det att testa ikväll.

Formen är dock inget att skriva hem om...

Permalänk
Medlem

Hm, inget tips, men ett lärdommoment: försök inte att trycka in ingredienserna för mycket i degen, särskilt om ingredienserna kommer att utsöndra mycket vätska under tillagningen. Fick lära det på det hårda viset genom att scampin som jag tryckte in gjorde degen blöt efter normal tillagningstid. Visserligen kan man möjligen torra upp bottnen på spisen, något som dock ej är ideellt vid mer värmeömtåliga ingredienser som med skaldjur.

Permalänk
Avstängd

En grej som jag ofta kör med är salsiccia, antingen färs eller så river jag upp en färsk korv och klickar ut.

Parmesan är gott på men det lägger man ju på efteråt tillsammans med ruccola eller så.

Permalänk

Pizza

Det var några år sedan man gjorde egen pizza...

Favvo pizzan blev Tomatsås och äkta Buffelmozzarella som får gräddas, därefter lägger man på luftorkad skinka(typ Prosciutto/Serrano) samt lite färska basilikablad eller ruccola samt ringlar lite olivolja över.

Beställde en typ av pizzasten ifrån USA som kallas Fibrament-D som passade perfekt i ugnen i storleken 13 7/8" x 17 1/2"
Riktigt nöjd med den stenen, haft den sedan 2011 men använder den mest till brödbak nuförtiden.
Fibrament-D Pizzasten

Körde nedanstående recept på deg, när man höll på som mest.
Annars kan man köpa några degar hos din lokala pizzeria.

Pizzadeg
4st Runda Pizzabottnar à 220 g
560 g Vanligt kärnvetemjöl
291 g Ljumet vatten
25 g Rapsolja
3 g Jäst
11 g Salt

Lös jästen i vattnet, blanda i övriga indgredienser och knåda i ca 7-8 minuter
Dela degen i fyra lika stora delar ca 220 g st
Forma till bollar
Täck med plastfolie, placera bollarna i kylskåpet och låt jäsa i 24 timmar

Receptet är baserat på viktprocent, 140 g mjöl/portion, så Mjölet är alltid 100%
-Vatten : (52%-53%) ( 52% av mjölets vikt blir ca: 73g vatten)
-Olja ( 5-6 %)
-Jäst : (0.5%)
-Salt : (1.5 - 2%)

Pizzasallad
Till 100 g färdigriven Vitkål.
1 tsk salt
2 tsk socker
15 g ättikssprit 12%
285 g vatten
7-8 g rapsolja
½ krm italiensk salladskrydda, Santa Maria
Grovmalen svartpeppar
ev. Oregano samt lite grovhackad inlagd Paprika

Väg upp den strimlade kålen i en jättestor plastbunke (minst femliters). Mängderna i receptet är för 100 g kål och måste räknas om för aktuell mängd. Blev det t.ex. 900 g kålstrimlor så multiplicerar man med 9.
Blanda en lag av salt, socker, ättikssprit och vatten. Häll lagen över kålen och låt några timmar i rumstemperatur. Rör om då och då och pressa ner kålen under ytan.
Personligen tycker jag det är för mycket vatten i receptet, så jag blandar lagen i halva vattenmängden, när sockret och saltet är upplöst hälls lagen över kålen, fyll på med vatten så det täcker och blir någon cm. ovanför.
Låt kålen rinna av i ett durkslag, men spara lite av lagen.
Lägg tillbaka kålen i bunken och blanda med oljan. Strö över salladskrydda och svartpeppar och rör om, ev. Kan man smula ner lite torkad Oregano samt lite grovhackad inlagd Paprika. Häll till sist i lite av den sparade lagen. 10-15 g lag per 100 g kål brukar bli bra. Blanda väl och justera med mer ättiksprit efter smak och tycke .
Täck med plastfilm och ställ i kylskåp.
Nästa dag är salladen färdig att ätas.

Man kan också slaka kålen innan lagen om man vill, men det är ju en smaksak.

//Fredde

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

...
Bonusfråga: Bästa pizzaosten för hemmabak?

Jag minns att en pizzabagare i Sverige som använde Västerviks gräddost vann ngt internationellt pizzabagarpris. Min favorit-pizzeria använde också den osten, men tyvärr sålde de den pizzerian och de nya ägarna gör dålig pizza.
Men traditionella italienska pizzabagare använder torr mozzarella.
Ricotta-ost används för Calzone.

Permalänk
Medlem

För inflyttade till Stockholm som saknar riktig kebabsås, dvs inte skiten som man kör med generellt i Stockholm, så kan jag varmt rekommendera Piccolo Angelo i Hornstull. De har riktig kebabsås (som man ex har i Småland) och även båda varianterna på kebab (små bitar samt långa strimlor).

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToirRisker:

https://i.imgur.com/Bg1WCMm.jpg
Aldrig nå mer vidrig pizzeria pizza.

Vad använde du för ugn för att göra den, och vilken temperatur? Pizzasten? Den kanten såg väldigt bra ut, med mkt stora hål i, nästan lika mkt/stora hål som riktiga italienska pizzabagare i Neapel gör.

Fråga: Hur undviker man att pizza-ytan inte blir rå utan att osten blir för bränd? Jag har sett att professionella pizza-bagare rekommenderar hem-pizzabagare att först bara grädda pizzan med tomatsås på, men att efter ca 3 minuter ta ut pizzan ur ugnen och lägga till resten av fyllningarna (ost, champinjoner etc.), och stoppa in pizzan i ugnen igen tills osten smälter.