Dator till sonen - CP2077 och framtiden - 15k+

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

2060 är ju inte lika kraftfullt som 5700XT och dess RT-prestanda är nästan ett skämt, men det är dina pengar...

Jaja, inga uppenbart dåliga val annars

Motsvarande ram utan rgb finns för 700kr

Processorn behöver verkligen inte en så stor vattenkylare, men förstår med rgb-temat...

Fast: "Glöm inte bort Nvidias DLSS 2.0, det förändrar rätt mycket i spel så ett 2070 är mer framtidssäkert än RX5700"
Och vad säger du om 2070 jämfört med 2060?

"Processorn behöver verkligen inte en så stor vattenkylare, men förstår med rgb-temat"
+ att jag har kylning för framtida behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av irenicus:

Om jag ska hålla mig till de 4 huvudnycklarna (CP2077, framtiden, sonens val & 15000 kr) så blir det följande:

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1172014/edit-6-rtx2060super

* Gillar luftkylning med sonen gillar RGB så blir vattenkylt ändå. Har en Taurus själv med vattenkylning och den funkar (och är tyst)
* Tar RTX då en hel del pekar på stöd (på ett eller annat sätt) i CP2077 för detta. Sant eller inte spelar ingen roll. Vill gardera mig. Det som var bra med detta kort är att den äter 550W jämfört med 650W på Red Devil. Med 600W har jag ändå lite marginal.

Delar köps/beställs i veckan. Något mer jag behöver tänkta på som inte sagts redan?
När det gäller grafikkortet så verkar det vara lite smaken efter baken så att säga så går på min egna intuition här.

Stort tack för all support. Snart kommer det roliga att bygga och hoppas att sonen är lika entusiastisk som jag.

När jag rekommenderade RTX 2060 Super tänkte jag mer på detta grafikkort för 4000 kr Palit RTX 2060 Super är bättre än RX 5700 och lite billigare än 5700 XT just nu

Ifall du är villig att beställa från Komplett så är också Kingston A2000 1TB lite billigare 1349 kr

Finns också prisvärda Moderkort + CPU Paket från Webhallen ifall du ska köpa ett lite dyrare B550 moderkort

ASUS ROG STRIX B550-F för 3999 kr ca 100 kr dyrare men ett bättre moderkort kan vara värt det eller ASUS ROG STRIX B550-F(Wifi)+Ryzen 3600 för 4200 kr ifall ni behöver Wifi

https://www.webhallen.com/se/product/320617-ASUS-ROG-STRIX-B5...
https://www.webhallen.com/se/product/320622-ASUS-ROG-STRIX-B5...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av irenicus:

Fast: "Glöm inte bort Nvidias DLSS 2.0, det förändrar rätt mycket i spel så ett 2070 är mer framtidssäkert än RX5700"
Och vad säger du om 2070 jämfört med 2060?

"Processorn behöver verkligen inte en så stor vattenkylare, men förstår med rgb-temat"
+ att jag har kylning för framtida behov.

Dlss är en uppskalningsteknik som fungerar (riktigt) bra på statiskt innehåll som bakgrunder och delar av världen, men något sämre på partiklar och fiender som rör sig. Vill man chansa på att de framtida spel man vill spela stödjer dls så kan man så klart göra det, men jag skulle föredra ren prestanda.

2070 super är mycket snabbare än 2060 super och är ett mycket bättre val om man ska köra Nvidia. Problemet är att det kostar 6000kr och 5700XT kostar ca 4000kr. Då är det väl värt att spara pengarna mellan än att få några procent mer prestanda?

Jag tror nu som förr att DLSS kommer bara få stöd i vissa spel som Nvidia betalar för att få in det i, det vill säga inte alla och bara stora spel. Dessutom skiljer det mycket mellan spel hur bra det fungerar och ser ut.

Sen tycker jag generellt sett det är en dålig idé att satsa så mycket pengar i en två år gammal serie som slutat tillverkas inför nästa serie som kommer om några månader.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1172163/flashigt

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett mycket välbalanserat system!

Permalänk
Entusiast

Jag skulle verkligen hålla ut till hösten, det kommer ett stort generationsskifte för grafikkorten och nya processorer. Skulle gissa att du kan få uppemot 50 % högre FPS för samma peng som idag.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jag skulle verkligen hålla ut till hösten, det kommer ett stort generationsskifte för grafikkorten och nya processorer. Skulle gissa att du kan få uppemot 50 % högre FPS för samma peng som idag.

Inte bara specifikt du @MrAdde, detta händer i andra tårdar också. Men om du hade läst så skriver TS uttryckligt att det är en födelsedagspresent till Augusti.
Vill egentligen inte "derail:a" tråden man detta är något som stör mig ibland att det kommer en kommentar som tillsynes bortser från TS utgångsläge eller börjar med "jag har inte läst hela tråden men...".

Det är andra som påpekat att det kommer nya saker senare i höst men det är ju ganska ovidkommande om det ska handlas inom 2-3 veckor.

Valet är väl då istället att inte köpa bästa möjliga komponent nu om man ändå kommer att handla en uppgradering som julklapp, eller så köper man bästa möjliga just nu men med "öppna ögon".

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

@alfo1989: Ett ord bara: Grymt! Tack! (Blev två )

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gustav-P:

Inte bara specifikt du @MrAdde, detta händer i andra tårdar också. Men om du hade läst så skriver TS uttryckligt att det är en födelsedagspresent till Augusti.
Vill egentligen inte "derail:a" tråden man detta är något som stör mig ibland att det kommer en kommentar som tillsynes bortser från TS utgångsläge eller börjar med "jag har inte läst hela tråden men...".

Det är andra som påpekat att det kommer nya saker senare i höst men det är ju ganska ovidkommande om det ska handlas inom 2-3 veckor.

Valet är väl då istället att inte köpa bästa möjliga komponent nu om man ändå kommer att handla en uppgradering som julklapp, eller så köper man bästa möjliga just nu men med "öppna ögon".

Jag har läst vad TS skrivit. Men jag hade som barn lätt tagit ett fint kuvert i födelsedagspresent där det står att en dator är på G inom 2-3 månader, med tanke på att denna dator kommer ha ca 50 % högre prestanda i spelet jag vill spela och kommer kunna driva det med ray tracing

Så med all respekt för TS ville jag poängtera hur stor skillnaden faktiskt kommer bli, så att man har det med sig.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

@MrAdde: Uppskattar omtanken. Har övervägt detta ett tag nu.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av irenicus:

@MrAdde: Uppskattar omtanken. Har övervägt detta ett tag nu.

Haha, kör i vind!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

@Gustav-P: Tack Gustav! Svårt nog att bestämma sig Ingenting är självklart.

Permalänk
Medlem

@alfo1989: Dum fråga.. Vad ska jag med en extra chassifläkt till och inte ha någon CPU fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av irenicus:

@alfo1989: Dum fråga.. Vad ska jag med en extra chassifläkt till och inte ha någon CPU fläkt?

En CPU-fläkt med RGB följer med den där processorn. Extrafläkten är för att få lite utblås + RGB bak. Bara ett förslag, går ju att ändra runt som man vill

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

2060 är ju inte lika kraftfullt som 5700XT och dess RT-prestanda är nästan ett skämt, men det är dina pengar...

Jaja, inga uppenbart dåliga val annars

Motsvarande ram utan rgb finns för 700kr

Processorn behöver verkligen inte en så stor vattenkylare, men förstår med rgb-temat...

Fungerar 5700xt felfritt idag? Jag har ett 5500xt och AMD har flera saker som inte har fixats i drivrutinerna ännu

Permalänk
Medlem

@alfo1989: Jesus, rätt slarvigt att inte läsa på. Tack för att du inte gjorde mig till ett totalt åtlöje. Helt klart ett attraktivt bygge.

Permalänk
Medlem

@anon201296: Något som jag har helt klart funderat över. Har ingen erfarenhet kring AMD. Har kört Nvidia hela vägen fram tills idag.

Permalänk
Medlem

Jag har inte 5000-serien själv, men det var kanske i Mars/April de flesta rapporterna om problem började dö ut. Jag tror det är bra med drivrutinerna nu för tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har inte 5000-serien själv, men det var kanske i Mars/April de flesta rapporterna om problem började dö ut. Jag tror det är bra med drivrutinerna nu för tiden

Ja, inga mer inlägg här iaf. Hoppas jag inte kommer behöva kicka igång den tråden igen.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1590027-svarta-skarmar-med-powercolor-red-devil-rx-5700-xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av irenicus:

Ja, inga mer inlägg här iaf. Hoppas jag inte kommer behöva kicka igång den tråden igen.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1590027-svarta-skarmar-med-powercolor-red-devil-rx-5700-xt

Det var lite den jag syftade på, men även reddit och andra ställen verkar ha lugnat sig

Permalänk
Medlem

Nu är delarna beställda. Tack för all support här! Intresset nyupptäckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av irenicus:

Nu är den beställd! Tack för supporten.

Vad blev det till slut? Vill gärna höra hur det blev när allt är framme och fungerar

Permalänk
Medlem

@medbor: absolut. Kan återkomma.

Jag fastnade för alfo1989:s variant ovan. Stabilt bygge.
https://www.inet.se/datorbygge/b1172163/flashigt

Lite off topic ang. RX vs RTX
Hade en kort diskussion med säljaren på Inet. PS5 kommer ju ha AMD HW så den kanske inte har ray-tracing stöd men det betyder ju inte att grafiken inte kommer att knäcka för det.
Sen var han och jag överens om att det inte finns några tydliga bevis som pekar på att ray-tracing kommer vara "the shit" för framtiden (inte de orden vi använde.). Just nu verkar ray-tracing vara en prestandadödare av rang också om man inte har en monsterdator förövrigt. Blir säkert bättre i framtiden (om det håller sig kvar) när NVIDIA har fått vidareutvecklat mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av irenicus:

@medbor: absolut. Kan återkomma.

Jag fastnade för alfo1989:s variant ovan. Stabilt bygge.
https://www.inet.se/datorbygge/b1172163/flashigt

Lite off topic ang. RX vs RTX
Hade en kort diskussion med säljaren på Inet. PS5 kommer ju ha AMD HW så den kanske inte har ray-tracing stöd men det betyder ju inte att grafiken inte kommer att knäcka för det.
Sen var han och jag överens om att det inte finns några tydliga bevis som pekar på att ray-tracing kommer vara "the shit" för framtiden (inte de orden vi använde.). Just nu verkar ray-tracing vara en prestandadödare av rang också om man inte har en monsterdator förövrigt. Blir säkert bättre i framtiden (om det håller sig kvar) när NVIDIA har fått vidareutvecklat mjukvaran.

Nästa generation av AMD kretsar kommer också ha raytracing stöd och det är dom som sitter i de nya kommande konsolerna. Dessutom kommer nästa gen av Nvidias kretsar att vara extremt mycket mer kompetenta på ray tracing. Till och med 3060 ska ha avsevärt fler raytracing kärnor än 2080ti har.

Men när raytracing blir något att ha dröjer nog några år till och då finns det avsevärt mycket snabbare kort att köpa

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nästa generation av AMD kretsar kommer också ha raytracing stöd och det är dom som sitter i de nya kommande konsolerna. Dessutom kommer nästa gen av Nvidias kretsar att vara extremt mycket mer kompetenta på ray tracing. Till och med 3060 ska ha avsevärt fler raytracing kärnor än 2080ti har.

Men när raytracing blir något att ha dröjer nog några år till och då finns det avsevärt mycket snabbare kort att köpa

Fast tror ingen rekommenderade RTX korten till TS just för RTX utan mer för DLSS 2.0 då CP2077 ska stödja det även om du inte tycker att tekniken är bra så är det förmodligen framtiden då det gör så att ett RTX 2060 Super med DLSS påslaget presterar som RTX 2080 Ti utan DLSS med minimal förlust av bildkvaliteten.

Främsta nackdelen just nu med DLSS 2.0 är att inte speciellt många spel stödjer det men ifall ett spel stödjer då så rekommenderades det nästan av alla recensenter att man slår på det då förlust på bildkvalitet är försumbar men prestandan mycket bättre.

Tekniken är förstås inte perfekt men det är ingen teknik. AA är ett bra exempel på det då TAA, SMAA, FXAA som är de mesta populära AA teknikerna idag inte heller är perfekt de är sämre än SSAA och MSAA men till skillnad från dessa tekniker är att TAA, SMAA, FXAA inte är speciellt krävande jämfört med SSAA och MSAA

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB