Samsung SSD:er har blivit otroligt långsamma

Permalänk
Medlem

Samsung SSD:er har blivit otroligt långsamma

Hejsan, har märkt att min båda Samsung SSD:er har blivit väldigt sega. Märkte det då jag skulle ladda ner ett spel på Steam. Innan nedladdningen så får man upp "Allocating disk space for X", detta brukar ta några sekunder sedan börjar nedladdningen, men när jag försöker installera ett spel på någon av mina Samsung SSD:er så tar den där första delen otroligt lång tid.
Vi snackar nog timmar om jag skulle låta det bli klart.

Jag försökte göra ett prestandatest via Samsung Magician men även det tar väldigt lång tid, efter 5 minuter har testet kommit 1%. Detta brukar ju inte ta mer än några sekunder i vanliga fall.
Spelen och filerna som jag redan har på dessa Samsung SSD:er verkar funka som de ska. Att flytta filer till dem verkar också gå i normal hastighet.

Jag har endast SSD:er i datorn och det är dessa jag har:
Intel 520 - 240GB (Operativsystem, W10)
Intel 660P M.2 - 1TB
Samsung 840 Pro - 256GB
Samsung 850 EVO - 500GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Det gäller tyvärr endast 840 och 840 EVO, 840 PRO och 850 EVO påverkades inte av den buggen.

Permalänk
Medlem

Tack för förslaget, inget jag hittade tidigare. Men som Perost sa så verkar det endast gälla 840 EVO, jag dubbelkollade Firmware-version och version på Magician osv.

Permalänk
Medlem

Kör hd tune på alla diskar och kom tillbaka med hur värdena ser ut. Diskrefresh är bra att göra på diskarna nångång per år. Min intel 320 hade tappat mycket prestanda efter en diskrefresh var den tillbaka som ny dock märke jag inget i vanligt användande.

Jag har haft dåliga sata kablar på gamla hårddiskar som strulat till det rejält och diskarna blivit väldigt sega. Går testa andra portar med på modekortet.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Chand:

Hejsan, har märkt att min båda Samsung SSD:er har blivit väldigt sega. Märkte det då jag skulle ladda ner ett spel på Steam. Innan nedladdningen så får man upp "Allocating disk space for X", detta brukar ta några sekunder sedan börjar nedladdningen, men när jag försöker installera ett spel på någon av mina Samsung SSD:er så tar den där första delen otroligt lång tid.
Vi snackar nog timmar om jag skulle låta det bli klart.

Jag försökte göra ett prestandatest via Samsung Magician men även det tar väldigt lång tid, efter 5 minuter har testet kommit 1%. Detta brukar ju inte ta mer än några sekunder i vanliga fall.
Spelen och filerna som jag redan har på dessa Samsung SSD:er verkar funka som de ska. Att flytta filer till dem verkar också gå i normal hastighet.

Jag har endast SSD:er i datorn och det är dessa jag har:
Intel 520 - 240GB (Operativsystem, W10)
Intel 660P M.2 - 1TB
Samsung 840 Pro - 256GB
Samsung 850 EVO - 500GB

Är den nästan full, kan det ställa till problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Kör hd tune på alla diskar och kom tillbaka med hur värdena ser ut. Diskrefresh är bra att göra på diskarna nångång per år. Min intel 320 hade tappat mycket prestanda efter en diskrefresh var den tillbaka som ny dock märke jag inget i vanligt användande.

Jag har haft dåliga sata kablar på gamla hårddiskar som strulat till det rejält och diskarna blivit väldigt sega. Går testa andra portar med på modekortet.

Märkligt, idag fungerar det som de ska. Det gick snabbt på Steam osv, prestandatesten i Magician ser normala ut och gick fort att göra.
Något sämre resultat på 840 PRO i HD Tune dock.

Skrivet av Ratatosk:

Är den nästan full, kan det ställa till problem.

Min 840 Pro är relativt full ja, den andra cirka halvfull. Båda har 10% reserverat för "over provisioning".

Permalänk
Medlem

850 ser bra ut där diskrefresh gör kommer göra din 840 pro får tillbaka lite prestanda iallfall sen om det märks i praktiken är frågan.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d