Datorn brann död! Frågor om DDR3 och Intel

Permalänk

Datorn brann död! Frågor om DDR3 och Intel

Hej.

Jag hoppas att detta hamnar i rätt forum.

Vi har en huvuddator ståendes i vardagsrummet som många i familjen använder till lite olika saker såsom enklare spel, surfande, titta Youtube och en del bildredigering. (Vi har en stor familj med 11 barn så den är typ alltid upptagen).

Idag sitter det en AMD FX-8350 med en AIO och 32 GB DDR3-minnen i. Innan semestern (när värmevågen kom) så dog datorn. Första tanken var nätdelen. Bytte ut den mot ett nytt större. Men det funkar inte ändå. Det bara klickar när jag försöker starta datorn. Så mest troligt är CPU eller moderkort trasigt.

Så hittade jag ett exakt likadant moderkort och CPU i en annons, smidigt att bara swappa och betalade killen 800 spänn och blev blåst på de pengarna. Så nu letar jag med ljus och lykta efter ett moderkort och CPU som stödjer DDR3 (de vill jag trots allt behålla).

Ska jag ändå köpa nåt begagnat så kan jag lika väl kika på Intel med tänker jag.

Så här kommer frågan:

Vilka CPU-generationer från Intel stödjer DDR3?

Och när jag ändå är igång och frågar om Intel så undrar jag även:
Vilka CPU-generationer från Intel stödjer PCI-E 3.0?

Ja, detta är ett forum så jag tar en bonusfråga med:
Är Intel lika känsliga med kompabilitet som AMD?

Permalänk
Viking

Hur mycket pengar kan du tänka dig att lägga? För idag kan du ju få CPU, moderkort och DDR4-minnen som är många gånger snabbare för ca 3000kr.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multipappa:

Hej.

Jag hoppas att detta hamnar i rätt forum.

Vi har en huvuddator ståendes i vardagsrummet som många i familjen använder till lite olika saker såsom enklare spel, surfande, titta Youtube och en del bildredigering. (Vi har en stor familj med 11 barn så den är typ alltid upptagen).

Idag sitter det en AMD FX-8350 med en AIO och 32 GB DDR3-minnen i. Innan semestern (när värmevågen kom) så dog datorn. Första tanken var nätdelen. Bytte ut den mot ett nytt större. Men det funkar inte ändå. Det bara klickar när jag försöker starta datorn. Så mest troligt är CPU eller moderkort trasigt.

Så hittade jag ett exakt likadant moderkort och CPU i en annons, smidigt att bara swappa och betalade killen 800 spänn och blev blåst på de pengarna. Så nu letar jag med ljus och lykta efter ett moderkort och CPU som stödjer DDR3 (de vill jag trots allt behålla).

Ska jag ändå köpa nåt begagnat så kan jag lika väl kika på Intel med tänker jag.

Så här kommer frågan:

Vilka CPU-generationer från Intel stödjer DDR3?

Och när jag ändå är igång och frågar om Intel så undrar jag även:
Vilka CPU-generationer från Intel stödjer PCI-E 3.0?

Ja, detta är ett forum så jag tar en bonusfråga med:
Är Intel lika känsliga med kompabilitet som AMD?

Jag hade letat efter Intel i 4000 serien om jag prompt skulle behålla ram minnena.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Hur mycket pengar kan du tänka dig att lägga? För idag kan du ju få CPU, moderkort och DDR4-minnen som är många gånger snabbare för ca 3000kr.

Så lite som möjligt egentligen. Som jag skrev i inlägget så har vi 11 ungar så ekonomin är väl lite sisådär så här efter semestern. Den blev ju inte heller bättre efter att jag blev blåst på 800Kr.

Jag har kikat runt på nya komponenter med men det känns som en djungel när man varit ifrån det ett tag.
Har du nåt exempel på det du skriver så tages tips tacksamt emot.

Eller om du eller nån annan har något de vill bli av med?

Permalänk
Medlem

@Multipappa: Jag skulle råda dig att lägga upp en annons här på sweclockers där du beskriver ditt dilemma och hur mycket du är redo att betala.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Bor du i närheten av Uppsala kan du få ett Asus saberthoot 990 Fx med medföljande 6100 med det förbehållet att du hämtar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multipappa:

Hej.

Jag hoppas att detta hamnar i rätt forum.

Vi har en huvuddator ståendes i vardagsrummet som många i familjen använder till lite olika saker såsom enklare spel, surfande, titta Youtube och en del bildredigering. (Vi har en stor familj med 11 barn så den är typ alltid upptagen).

Idag sitter det en AMD FX-8350 med en AIO och 32 GB DDR3-minnen i. Innan semestern (när värmevågen kom) så dog datorn. Första tanken var nätdelen. Bytte ut den mot ett nytt större. Men det funkar inte ändå. Det bara klickar när jag försöker starta datorn. Så mest troligt är CPU eller moderkort trasigt.

Så hittade jag ett exakt likadant moderkort och CPU i en annons, smidigt att bara swappa och betalade killen 800 spänn och blev blåst på de pengarna. Så nu letar jag med ljus och lykta efter ett moderkort och CPU som stödjer DDR3 (de vill jag trots allt behålla).

Ska jag ändå köpa nåt begagnat så kan jag lika väl kika på Intel med tänker jag.

Så här kommer frågan:

Vilka CPU-generationer från Intel stödjer DDR3?

Och när jag ändå är igång och frågar om Intel så undrar jag även:
Vilka CPU-generationer från Intel stödjer PCI-E 3.0?

Ja, detta är ett forum så jag tar en bonusfråga med:
Är Intel lika känsliga med kompabilitet som AMD?

Att det klickar är tecken på att det är kortslutning nånstans, och då du bytt nätagg så är det inte i nätagget. Så för att felsöka koppla bort allt så bara moderkort med cpu + minne är kvar o se om det fortsätter klicka eller om den startar.
Ganska vanligt fel på grafikkort, så skaplig chans att det är det som lagt av.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@Multipappa: Jag skulle råda dig att lägga upp en annons här på sweclockers där du beskriver ditt dilemma och hur mycket du är redo att betala.

Jag tänkte det först men man måste ha skrivit minst 10 inlägg i forumet innan man får lägga upp nåt där. Tack ändå..

Permalänk
Skrivet av anton studs:

Bor du i närheten av Uppsala kan du få ett Asus saberthoot 990 Fx med medföljande 6100 med det förbehållet att du hämtar det.

Oj. Tack Anton.
Dessvärre bor jag i Skåne så det är en bra bit att ta sig tyvärr.
Supersnällt annars.

Permalänk
Inaktiv

Jag har ett nytt MSI Z270 Gaming M5 moderkort och en Cooler Master Hyper 212 EVO cpu fläkt på hyllan som du kan få.

Moderkortet är köpt på Netonnet. Jag ville byta för jag skulle köra det som en hackmac men det funkade inte bra till det. Dom vägrade ta tillbaka det och sa att jag böjt pinnarna i cpu hållaren. Rena skitsnacket har byggt många datorer genom livet utan att ha sönder nåt så jag blev förbannad tog med mig grejorna och drog från butiken. Fläkten minns jag inte när jag köpte men den är helt ny också.

Det kanske blir över din budget med en ny processor och minnen (grafikkort kan du ju vänta med och köra på processorns inbyggda).

Jag tror som sagt inte att det är något fel på moderkortet men kan ju dessvärre inte svära på det. Processorn och minnena jag köpte till det sitter ju i den datorn som jag byggde istället så jag har inget att testa det med.

Det kanske finns nån här som har processor och minnen över så vi kan skramla ihop till en dator åt er.

Permalänk
Skrivet av anon317915:

Jag har ett nytt MSI Z270 Gaming M5 moderkort och en Cooler Master Hyper 212 EVO cpu fläkt på hyllan som du kan få.

Moderkortet är köpt på Netonnet. Jag ville byta för jag skulle köra det som en hackmac men det funkade inte bra till det. Dom vägrade ta tillbaka det och sa att jag böjt pinnarna i cpu hållaren. Rena skitsnacket har byggt många datorer genom livet utan att ha sönder nåt så jag blev förbannad tog med mig grejorna och drog från butiken. Fläkten minns jag inte när jag köpte men den är helt ny också.

Det kanske blir över din budget med en ny processor och minnen (grafikkort kan du ju vänta med och köra på processorns inbyggda).

Jag tror som sagt inte att det är något fel på moderkortet men kan ju dessvärre inte svära på det. Processorn och minnena jag köpte till det sitter ju i den datorn som jag byggde istället så jag har inget att testa det med.

Det kanske finns nån här som har processor och minnen över så vi kan skramla ihop till en dator åt er.

Tack!

Jättesnällt. Var i landet bor du förresten?
Jag har ett GTX970 sittandes i datorn så där är det ingen panik. I värsta fall har jag nåt gammalt kort liggandes med.

Ja, kan man få tag i CPU och minnen hade det varit toppen. Behöver ju inte vara värstinggrejer precis. Får jag bara igång datorn så kan man ju uppgradera CPU och minne längre fram och kanske donera de gamla sakerna vidare.

Har du fått igång kortet från början (innan butiken tramsade alltså)?

I eftermiddag ska jag förresten göra en polisanmälan mot han som lurade mig på pengar. Det lät inte jättepositivt när jag pratade med polisen igår. Det kan ta flera månader innan man får tillbaka pengarna av honom (OM man nu ens får det). Det är typiskt. Naiv som jag är så hade jag inte en tanke på att man kan bli blåst av en annan teknikintresserad.

Permalänk
Medlem

Har du provat med olika konfigurationer av existerande DDR3 ? Det kan även vara ram minnet som slutat funka så vitt jag vet.

Permalänk

Hej, har en dator från Inet som köptes för flera år sedan. I den sitter en AMD FX någonting med ett AMD 280X? grafikkort. Denna dator blev knappt använd och har sedan dess varit inlåst i ett förråd. Har länge tänkt vad jag ska göra med den och nu vet jag - Du får den - det enda jag behåller är hårddisken då jag inte vet vad som finns på den. Bor i Skåne by the way.

Permalänk
Skrivet av kachiem:

Har du provat med olika konfigurationer av existerande DDR3 ? Det kan även vara ram minnet som slutat funka så vitt jag vet.

Japp, testade det. Testade till och med med bara en sticka (flera olika) och utan. Jag testade även att koppla bort allt såsom diskar mm. Jag testade med ett gammalt grafikkort med. Samma resultat.
Jag är tämligen säker på att moderkortet är kass.

Tack för tipset iallafall. 😊

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Att det klickar är tecken på att det är kortslutning nånstans, och då du bytt nätagg så är det inte i nätagget. Så för att felsöka koppla bort allt så bara moderkort med cpu + minne är kvar o se om det fortsätter klicka eller om den startar.
Ganska vanligt fel på grafikkort, så skaplig chans att det är det som lagt av.

Jag testade detta. Det blev dessvärre samma resultat.
Tack för tipset iallafall.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är det ingen som kommer att kommentera 11 barn? Trodde du skrev fel först, men insåg sen att det inte var så. Vet ej hur du klarar av 11 barn men det är imponerande!

Bra val för övrigt av användarnamn.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.