Källor bekräftar: Amazon kommer till Sverige i höst

Permalänk
Proffsmoddare

Inte speciellt imponerad av Amazon vid tidigare köp, så jag betalar nog hellre ett något högre pris för att slippa deras krångel (och helt värdelösa hemsida).

Dock grymt för att smidigt få tag på reservdelar till datorer och telefoner.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Har sett hur stort det blivit i USA och det har blivit större än google, apple och så vidare som världens största företag tack vare flera anledningar med utbud, snabb leverans, priser, betygsystemen osv.

Kommer anpassa mig snabbt och köpa allt från toapapper till tv apparater på Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Har sett hur stort det blivit i USA och det har blivit större än google, apple och så vidare som världens största företag tack vare flera anledningar med utbud, snabb leverans, priser, betygsystemen osv.

Kommer anpassa mig snabbt och köpa allt från toapapper till tv apparater på Amazon.

Haha, ja man får se var det här leder.

Om dom tog 50% av all ehandel i USA mot slutet av 2018.. https://www.cnbc.com/2018/07/12/amazon-to-take-almost-50-perc...

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Undrar hur det kommer att förändra hur vi tar emot leveranser.

Hade ju varit nice om smarta bervlådor hade fått stöd:
https://berglund-sweden.se/produkt/mp4000-smart/

Eller att det kommit något enkelt som de flesta (gamla) villaägare hade kunnat montera på dörren till den gamla soputrymmet som skulle kunna användas för att leverera paket till ett låst utrymme.

Om jag ska E-handla mycket i framtiden så vill jag ju inte behöva åka till affären för att hämta sakerna, utan då ska de ju vänta på mig när jag kommer hem (om jag inte är här för att ta emot paketen).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Har än så länge inte behövt köpa något från Amazon. Har dock hittat produkter på Amazon och sen kunnat söka upp tillverkarens butik eller annan småskalig butik och köpt där ifrån.
Räcker med att se föredetta småbutiker stå tomma på mindre orter för att fatta att detta inte är bra. Vårat system tillåter knappt lokal småhandel.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Hur Amazon konkurrerar...

Produkt för 500kr
Steg 1. Sälj produkt med förlust 400kr.
Steg 2. Köp upp och lägg ner alla konkurrenter.
Steg 3. Var ensam på marknaden och sälj nu samma produkt för 550kr.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Sapiens:

Hur Amazon konkurrerar...

Produkt för 500kr
Steg 1. Sälj produkt med förlust 400kr.
Steg 2. Köp upp och lägg ner alla konkurrenter.
Steg 3. Var ensam på marknaden och sälj nu samma produkt för 550kr.

Det var ju exakt detta som Media Markt försökte göra, men det gick sådär.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Inaktiv

R.I.P. Cdon

Amazon, Webhallen, Komplett (sistnämnda är ju samma ägare men whatever), Inet blir kvar

En massa mindre aktörer som kommer bli slaktade

Tycker själv Amazon har kundservice i världsklass och har egentligen inga problem med om de kommer hit och käkar upp mindre aktörer. "Amazon är för stora" osv... pftja, antingen gillar man den fria marknaden eller så är man kommunist.

Permalänk
Medlem

Folk (inklusive jag) kommer väl att det mesta därifrån Om det nu blir billigare. När sedan andra svenska kedjor dött ut så kommer vi alla att beklaga över det och önska att de fanns kvar..

Permalänk
Medlem

Rekomenderar alla att hålla sig till kända elektronikmärken trots det enorma teknikutbud som kommer att erbjudas.

Man vill ju inte ha det som i SVT dokumenterären att hårtorkaren förvandlas till en eldkastare xD. Att de erbjuder produkter som inte gått igenom korrekt säkerhetstestning känns väll lite sådär

Permalänk
Medlem

Det har redan sagts så mycket om Amazon och vad det är för företag.
Så jag säger detta: Ännu en spik i kistan för fysiska butiker.

Butiksdöden gör mig ledsen.
Jag gillar ta en vara i händerna och inspektera den. Kunna ställa frågor till personal. Få direktkontakt om något är fel osv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Om utbudet motsvarar samma som på amazon.uk/de så ser jag, för egen vinning, enormt fram emot amazon. Vet inte hur mycket jag köper från amazon pga att Svenska butiker har alldeles för lite utbud. Tycker att man hittar samma skit på 10 olika ställen. Enormt sällan en svensk butik faktiskt har kunnat ta in produkten åt mig och sälja den genom deras sida.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Är det något konstigt med din signatur eller håller min dator på att gå bananas?

@Hipshot

Det är min signatur 😊

Permalänk

Det tråkiga är väl att det kan bli retaildöd för många svenska butiker och fler som blir av med ev. jobb. Fördelen för konsumenter att det förmodligen är prispressade produkter och brett sortiment.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur lång tid det kommer ta för vanliga svenska konsumenter att märka att Amazon ibland säljer kopior för att de blandar sitt eget lager med alla andra säljare som säljer via Amazon och låter Amazon sköta lagerhanteringen och leveranser (Fulfilled by Amazon). Det gör det möjligt för privatpersoner och företag att begå bedrägeri genom att skicka förfalskade kopior till Amazons lager. SD-kort är ett att de vanligaste exemplen som nämns när Amazon och förfalskade varor kommer på tal.

Även om man köper produkter som är markerade att de är sålda av Amazon så kan man få en förfalskad produkt därför deras egna lagerhantering blandar produkter från andra säljare. Enda sättet att vara helt säker är att undvika kopior är att handla från butiker på Amazon som har eget lager eller handla från en annan butik.

En annan form av bedrägeri som förekommer på Amazon är när en säljares produktsidor blir kapade av bedragare på grund av Amazons osäkra system för vem som äger en produktsida. Många kända märken väljer att inte sälja sina produkter på Amazon på grund av att Amazon inte gör tillräckligt mycket för att förhindra bedrägerier som leder till missnöjda kunder.

Jag skulle inte våga beställa mat eller viktiga produkter från Amazon såvida de inte ändrar sitt nuvarande system.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Avstängd

Rip @inet, @webhallen, @cdon, @komplett, @mediamarkt, @netonnet

Går nog inte vinna över Amazon, men jag kommer aldrig köpa från Amazon.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det har redan sagts så mycket om Amazon och vad det är för företag.
Så jag säger detta: Ännu en spik i kistan för fysiska butiker.

Butiksdöden gör mig ledsen.
Jag gillar ta en vara i händerna och inspektera den. Kunna ställa frågor till personal. Få direktkontakt om något är fel osv.

Butiksdöden kan du tacka alla som har gjort att hyror i storstäder är svinhöga.. internet har ju också tagit död på massa butiker, enklare sitta hemma o handla än stå o köa i butiker... jag saknar då inte fysiska speciellt mycket. Samma med kläder, sällan dom storlekar eller färger ens finns för mig, vad ska jag då med fysiska till ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Butiksdöden kan du tacka alla som har gjort att hyror i storstäder är svinhöga.. internet har ju också tagit död på massa butiker, enklare sitta hemma o handla än stå o köa i butiker... jag saknar då inte fysiska speciellt mycket. Samma med kläder, sällan dom storlekar eller färger ens finns för mig, vad ska jag då med fysiska till ?

Ja hyrorna är helt sjukt höga. Här skulle en reglering verkligen varit på sin plats.
Var man än går i en stad eller by nu så står det tomma lokaler och ägarna är tydligen helt ok med att inte hyra ut dom.

Vad du ska med fysiska butiker till bryr jag mig lika mycket om som du bryr dig om vad jag ska med fysiska butiker till.
Att vara egoist är det nya svarta 👍. Tydligen.
Glad för dig att du hittar vad du behöver på internet och slipper skicka tillbaka plagg som är uppenbart felmärkta i sin storlek osv.
Att andra har problem är inte ditt problem. Så varför bry sig?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Rip @inet, @webhallen, @cdon, @komplett, @mediamarkt, @netonnet

Går nog inte vinna över Amazon, men jag kommer aldrig köpa från Amazon.

Amazon har hittills inte lyckats konkurrera ut alla konkurrenter i länder som de har verksamheter i, och de kommer inte lyckas i Sverige heller. Amazon lyckades konkurrera ut butiker, framför allt bokhandlare, när ehandeln tog fart. Butikerna hängde inte med och tappade sina kunder som till företag som satsade på ehandel med ett stort centrallager och mindre butiker. Av de du listade så ligger CDON mest pyrt till. CDON har länge försökt vara Sveriges Amazon, men aldrig riktigt lyckats. Så när när/om Amazon ger sig in på den svenska marknaden på allvar så är det framför allt CDON's kunder man kommer plocka i första hand.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

@Tangentbord: Skall man gratulera eller tycka synd om hen?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Detta är dåliga nyheter för världen. 👎🏾

Permalänk
Medlem

Typ halva Amazons sortiment är ju som Wish, skräp.
Mycket skräp att bläddra igenom när man letar runt.

Men visst har dem bra priser ibland och framförallt större utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Tycker ni verkligen amazon är bra? Jag tycker deras sida är ren skit och jag är inte sugen på att ge bezos mer pengar.

Hoppas svensken vågar skita i amazon.

Jag är kluven.

Amazon är bra på så vis att de ebjuder ett extremt stort utbud, ofta med bra priser. Jag har handlat från Amazon DE och UK då och då under många år, specifikt när det gäller varor som inte finns att köpa i Sverige överhuvudtaget (som chassit jag har min server i).

Samtidigt anser jag att Jeff Bezos är ett gigantiskt arsle, och Amazon-anställda behandlas uppenbarligen inte särskilt bra, och jag ser mycket hellre att svenska företag går bra än att Bezos blir lite rikare.

Dock ska tilläggas att jag inte kommer att handla mer från Amazon bara för att de dyker upp i Sverige, det blir ju i praktiken ingen egentlig skillnad mot att handla från DE och UK hursomhelst (eller ja, tills UK lämnar EU då, men det är ju en annan sak).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Rekordmedlem

Mycket dåligt för samhället när företag som lever på statliga subventioner och skatteflykt försöker förstöra än mera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Amazon har hittills inte lyckats konkurrera ut alla konkurrenter i länder som de har verksamheter i, och de kommer inte lyckas i Sverige heller. Amazon lyckades konkurrera ut butiker, framför allt bokhandlare, när ehandeln tog fart. Butikerna hängde inte med och tappade sina kunder som till företag som satsade på ehandel med ett stort centrallager och mindre butiker. Av de du listade så ligger CDON mest pyrt till. CDON har länge försökt vara Sveriges Amazon, men aldrig riktigt lyckats. Så när när/om Amazon ger sig in på den svenska marknaden på allvar så är det framför allt CDON's kunder man kommer plocka i första hand.

Exakt, jag tror bara att det egentligen är Cdon som är i riktig fara då de mer och mer säljer andras produkter. Amazon är ju redan en hyfsat stor konkurrent pga av hur enkelt det är att handla från deras europeiska lager.
Övriga butiker kan säkert börja sälja via Amazon (också) nu.

Permalänk
Medlem

Jag gillar alltid fysiska köp och åker alltid om det är möjligt fysiskt till butik och köper. Har själv köpt från amazon ett par gånger men det är mest PGA deras gigantiska utbud och dom har mycket som man inte kan få tag på i sverige.
Om dom vill lyckas här måste det utbudet med och även bättre priser, om inte blir dom bara en i mängden och kommer utgöra litet om något hot alls men känner jag stora...eller gigantiska företag rätt med nästintill oändliga tillgångar kan dom nog kriga rätt hårt med många års förlust (som mediamarkt) innan dom kastar in handduken om deras konkurrenter inte stupar först.

Det här är inte första gången ett rykte om att amazon kommer hit så man ska nog ta detta med en nypa salt innan amazon officiellt går ut med det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

"Here comes another juggernaut
Crushing all in its path"

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SotarnAnton:

Finns dom som gillar Kvantitet. Jag personligen är mer åt Kvalitet och då blir det inget Amazon

Anledningen till att jag handlat via Amazon.de senaste 4-5 åren är pga produkter med mycket bra eller ledande kvalitet som antingen inte går att få tag på i Sverige eller är alldeles för dyra.

Ett tragiskt (för Sverige) exempel är att vi trots all vår pappersindustri ändå inte kan tillverka ett toalettpapper lika bra som Kleenex Premium som senast jag köpte det gjordes i Schweiz (för europeiska marknaden iaf). Amazon hade riktigt bra pris för dryga 2 år sedan så jag köpte ett lager till kanonpris, men som nu håller på att ta slut, att Amazon kommer hit är lägligt.

Ett annat exempel är Wera verktyg. Betalat runt hälften mot svenska ÅF, för toppkvalitet. Även Wiha är klart billigare. Likaså Wago snabbklämmor. Alla är ledande i funktion och kvalitet inom sitt segment. Kan fortsätta här med t ex Gedore och Hazet som knappast är något skräp utan tvärtom.

Kärcher och Nilfisk-prylar har haft klart bättre pris.

Scotch/3M-tejp och hållare. I topp kvalitetsmässigt.

Tillbehör till Tefal. Det som fanns i Sverige var väl runt dubbla priset, kanske mer.

***

Vad brukar du köpa från Amazon som är av så låg kvalitet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Exakt, jag tror bara att det egentligen är Cdon som är i riktig fara då de mer och mer säljer andras produkter. Amazon är ju redan en hyfsat stor konkurrent pga av hur enkelt det är att handla från deras europeiska lager.
Övriga butiker kan säkert börja sälja via Amazon (också) nu.

Inet, som även säljer via CDON idag, kommer garanterat börja sälja på Amazon, och det är nog möjligt att fler kommer börja göra så.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi