Qualcomm uppdaterar Quick Charge med snabbladdning på över 100 watt

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm uppdaterar Quick Charge med snabbladdning på över 100 watt

Med standarden Quick Charge 5 kan ett halvstort telefonbatteri laddas till 50 procent på blott 5 minuter, menar Qualcomm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt häftigt för de tillfällen man verkligen behöver batteri på kort tid. Men jag undrar hur många som använder sina snabbladdare för varje laddning och på så sätt över tid degraderar sitt batteri. Det blir en bad loop.

Snabbladda = Värme = Sämre batteritid till slut eftersom värme degraderar batteriet = Måste ladda oftare = here we go again

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Hur "mår" ett batteri som använder sig av dessa tekniker? Hur många ladd-cykler klarar det av? Är ju rätt tråkigt om ditt batteri redan är slut efter 6 månader om du använder dig av det här.

Permalänk
Föredetting

Jag är nog inte målgruppen, kommer sällan ens ner under 50 procent batteri. Sedan, hur är det med slitage på batterier med snabbladdning?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Hur bra mår battriet i slutändan av detta är vad jag undrar...
Känns som att jag fortsätter utan problem med "snigelladdning" till min iPhone 11. Så jobbigt är det inte tycker jag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Med mer avancerade laddare blir det ännu större anledning att i framtiden inte köpa laddare från Kina sajter då de ofta blir påkomna med att ha en liten annorlunda syn på vad som är säkert mot tex svenska elsäkerhetsverket.

Permalänk
Medlem

Nu kommer alla kommentarer som vanligt att "hur mår batteriet av det" "vem behöver snabbladdning jag laddar på natten" "ladda snabbt förstör batteriet på 1 år" etc etc etc etc etc.

Alltid samma sak när någon form av snabbladdning artikel kommer på Sweclockers

Anyway. Ser fram emot det, mer snabbladdning till folket.
Framförallt trådlös snabbladdning utveckling är det jag ser som mest intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Det är väldigt häftigt för de tillfällen man verkligen behöver batteri på kort tid. Men jag undrar hur många som använder sina snabbladdare för varje laddning och på så sätt över tid degraderar sitt batteri. Det blir en bad loop.

Snabbladda = Värme = Sämre batteritid till slut eftersom värme degraderar batteriet = Måste ladda oftare = here we go again

Laddat min S8 med snabbladdare nästan varje gång sen jag köpte telefonen för snart 3 år sedan. Fortfarande bra kraft i batteriet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Hatar snabbladdning, och har väldigt svårt att lära folk om hur illa det är eftersom de lyssnar på reklamerna och företagen som vill att du ska köpa köpa köpa, byt ut dina gamla, köp köp köp.

Har en på jobbet som laddar sin telefon med snabbladdaren hela dagen. Kör med skärmen igång hela tiden med. Personen kör med sånt kasst fodral som inte stänger om man kör med för många kort it, och undrar varför den inte längre klarar av att hålla laddning i mer än 3-4 timmar innan personen måste ladda igen.

Känner mig som en person som ville få folk att sluta röka på 50-talet, då de trodde att det var hälsosamt att röka bara för reklamen målade upp det så.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Laddat min S8 med snabbladdare nästan varje gång sen jag köpte telefonen för snart 3 år sedan. Fortfarande bra kraft i batteriet.

Logik: Jag har aldrig varit med om en bilolycka så det kan inte hända andra.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Logik: Jag har aldrig varit med om en bilolycka så det kan inte hända andra.

Helt sant. Så ska vi sluta köra bil bara för att några fåtals personer är inblandade i bilolycka varje år?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

För varje ny uppdatering för snabbladdning ser jag en trend att hur mycket som laddas minskar och tiden sänks.

Personligen vill jag att dom använder sig av "100% vid X-antal minuter"

Vad blir här näst? "Du kan ladda 10% på 2sek"?

Permalänk
Hjälpsam

100 Watt, det är väl 5 Volt på dessa manicker, vi pratar om 20 Ampere.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Laddat min S8 med snabbladdare nästan varje gång sen jag köpte telefonen för snart 3 år sedan. Fortfarande bra kraft i batteriet.

S8 har Lithium Polymer som är dyrare teknik. Antar att den inte upplever samma problem med värme och degradering i lika stor utsträckning.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

100 Watt, det är väl 5 Volt på dessa manicker, vi pratar om 20 Ampere.

Nej, quick charge kör med höjd spänning.
Upp till 20 Volt i tidigare standarder. Kolla tabellen här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Quick_Charge

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

För varje ny uppdatering för snabbladdning ser jag en trend att hur mycket som laddas minskar och tiden sänks.

Personligen vill jag att dom använder sig av "100% vid X-antal minuter"

Vad blir här näst? "Du kan ladda 10% på 2sek"?

Ju fullare ett batteri ju trögare blir det att ladda, ju trögare det blir mer värme blir det vilket inte är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Helt sant. Så ska vi sluta köra bil bara för att några fåtals personer är inblandade i bilolycka varje år?

Gött att du helt missar poängen.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Logik: Jag har aldrig varit med om en bilolycka så det kan inte hända andra.

Det är inte alls poängen. Det är väl bra att få vittnesmål från båda sidor. De flesta i tråden än så länge har ju inte ens presenterat vittnesmål, har mest sett foliehattapropaganda till varför snabbläsning suger, förstår fortfarande inte varför. Speciellt inte när man laddar enligt instruktion...
Min OnePlus har inga vidare problem efter 2 år. Batterier för mig har inte blivit sämre än med tidigare telefoner utan snabbläsning.
Laddar ofta telefonen ca 40 minuter på morgonen.

Permalänk
Medlem

Jag laddar mest under natten och då gör det ingen skillnad om det tar 5 timmar eller 5minuter. Snabbladdning är bra så länge det finns någon "AI" i telefonen som ser till att inte snabbladda när man laddar över natten för sliter på batteriet att ligga på 100% länge. Däremot kan det vara riktigt nice att ha om man märker att man glömt ladda och har 15min innan man måste till jobbet. Då vill man ladda fort. Så snabbladdning är bra att ha men det bör användas när det är någon mening med det inte vara på hela tiden.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Det är inte alls poängen. Det är väl bra att få vittnesmål från båda sidor. De flesta i tråden än så länge har ju inte ens presenterat vittnesmål, har mest sett foliehattapropaganda till varför snabbläsning suger, förstår fortfarande inte varför. Speciellt inte när man laddar enligt instruktion...
Min OnePlus har inga vidare problem efter 2 år. Batterier för mig har inte blivit sämre än med tidigare telefoner utan snabbläsning.
Laddar ofta telefonen ca 40 minuter på morgonen.

kan inte mer än att instämma.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Ja ett 3.6Volts batteri mår nog bra av 20Volt

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är att det inte är sämre att snabbladda 30min på morgonen medans man kör sin morgonrutin än att lämna laddaren i över natten. Aldrig läst något om att snabbladdning skulle vara dåligt, förutom folk i forum som sprider sin egen uppfattning.

Själv kör jag P30 Pro med orginal 40w supercharge normalt sett på morgonen när jag duschar/dricker kaffe. Laddar sällan fullt eller kör den tomt. Gjort det i 18månader och inte märkt någon skillnad i batteriets prestanda. Personligen skulle jag inte skaffa en telefon utan snabbladdare.

Vettigt att tänka på också är kanske att "jag testade snabbladdning när det kom och det är inget för mig". Det har hänt ganska mycket på senare år.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ja ett 3.6Volts batteri mår nog bra av 20Volt

Vad säger egentligen vetenskapen om olika typer av snabbladdning av batterier 2020.
Menar jag kommer fortfarande på folk som säger att man måste ladda ur sina batterier innan man laddar upp de igen för att de skall återfå sin maximala laddning. Det är iofsig sant så länge man pratar om nc-cd batterier som varit “döda” i över 10år

Permalänk
Medlem

Hemma har man tre olika snabbladdare ingen av de kör Quick Charge. (Huawei, OnePlus och Lenovo).
Kan inte tillverkarna komma överens om EN standard? 😆

Permalänk
Medlem

Borde väl vara självklart för SweClockers användare att trycka upp frekvenserna långt över givna värden. Helt allvarligt menat alltså, finns det något konservativare forum?

Bytte mitt batteri i iPhone 8 Plus förra månaden då den enligt programvaran börjat degradera, enbart laddat med 5w senaste 2,5 åren.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Nu kommer alla kommentarer som vanligt att "hur mår batteriet av det" "vem behöver snabbladdning jag laddar på natten" "ladda snabbt förstör batteriet på 1 år" etc etc etc etc etc.

Alltid samma sak när någon form av snabbladdning artikel kommer på Sweclockers

Anyway. Ser fram emot det, mer snabbladdning till folket.
Framförallt trådlös snabbladdning utveckling är det jag ser som mest intressant.

Jag ställer mig tveksam till att skicka in 100W i ett batteri. Och säkert kommer det bli kompatibilitetsproblem laddare och enheter emellan framöver. Men jag tror inte att snabbladdning i sig har en så värst negativ inverkan på batterierna. Jag har själv snabbladdat min telefon varje gång i över 3 års tid nu och tycker att batteriet håller bra än, men jag brukar också se till att det inte laddas till över 80 %. Dagens batterier ska visst må bäst av att vara laddade till lite drygt hälften.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Jag hade min mobil inkopplad i en snabbladdare vid datorn i 2 år och det slutade med att batteriet svällde upp och fick åka in på reperation.

Men men, kanske bara otur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Laddat min S8 med snabbladdare nästan varje gång sen jag köpte telefonen för snart 3 år sedan. Fortfarande bra kraft i batteriet.

Samma här. Märker ingen skillnad nu mot när den var ny.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Huawei telefon, snabbladdad varje laddning stor som liten sedan köp. Inga problem med batteriet efter 2 år. Helt ärligt inte påverkat batteritiden öht.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

För de personer som är intresserade av att läsa mer om laddning av batterier finns denna sajt: https://batteryuniversity.com/index.php/learn/article/how_to_...

Tror inte att den tar upp snabbladdning, men däremot mycket annat spännande. Ex: