Inte fått pengar tillbaka för inställt flyg på 4 månader

Permalänk
Medlem

Inte fått pengar tillbaka för inställt flyg på 4 månader

Hej

Tänkte kolla med andra om de fått sina pengar tillbaka från inställda flyg pga corona och hur ni gjort. Jag väntar på 21k i snart 4 månader nu. Ticket.se där jag köpte biljetten hänvisar till att TAP som är det portugiska flygbolaget ska betala tillbaka dem innan de kan betala mig. Jag har kontaktat TAP flera gånger som bara svarar med standardsvar att jag ska gå via resebyrån då jag inte köpte direkt via TAP. De bara hänvisar till varandra. Vad gör man?

Det var alltså inte vi som valde att inte åka utan flygbolaget som ställde in resan. Vi fick mejl dagar innan avgång att det är inställt.

Vad som gör det värre är att detta var första gången min fru skulle träffa sin familj i Brasilien på 3 år så det var inte bara en semester som uteblev. Det minsta de kan göra är att betala tillbaka för biljetterna. Ticket skrev att det skulle ta 6-8 veckor och det var 15 veckor sedan nu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Samma sak för vår resa. Flyg och kryssning som skulle varit i april. Normalt sett tycker jag man ska ligga på för att ärendet ska bli hanterat skyndsamt men denna gången har jag insett att det bara är att luta sig tillbaka i fåtöljen och låta det ta sin tid, pandemin har så oerhört stora konsekvenser för hela världen. Pengarna kommer även om det tar låååång tid

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Det är resebyrån som är din motpart förutsatt att du inte betala direkt till TAP, tyvärr just nu är det nog många som sitter i liknande sitsar pga Corona.
Jag skulle vända mig till konsumentverket eller liknande som jobbar med att hjälpa kunder för att få hjälp att få vidare.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hjälpsam

Hustru mailade SAS en handfull gånger under ett par månader utan respons. Gjorde en ARN anmälan och magiskt gjordes återbetalningen utan några meddelanden.

Bolagen ligger jävligt brunt till, och varje öre likvida medel på deras konton hjälper dem. Därför är de inte så pigga att återbetala snabbare än absolut nödvändigt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det finns en risk att något bolag konkar och då blir det svårare att få tillbaka pengarna. Jag skulle ligga på.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Jag skulle ligga på Ticket. Har en kollega som också väntade på pengar. Bolaget han handlade via (ticket eller liknande) hänvisade till flygbolaget. Min kollega sa att det inte var hans problem utan han hade gett sina pengar till dom och inte till flygbolaget, det var deras problem att få tillbaka pengarna där ifrån.

Vips så satt pengarna på kontot.

LIGG PÅ!

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Artikel på DN om ämnet.

Såg denna någon minut efter din tråd..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Jag skulle ligga på Ticket. Har en kollega som också väntade på pengar. Bolaget han handlade via (ticket eller liknande) hänvisade till flygbolaget. Min kollega sa att det inte var hans problem utan han hade gett sina pengar till dom och inte till flygbolaget, det var deras problem att få tillbaka pengarna där ifrån.

Vips så satt pengarna på kontot.

LIGG PÅ!

Jag tror att detta är svaret. Jag är inte hysteriskt påläst för konsumentköplagen, men jag jobbade i butik i många år. Vi var ju Ticket i detta fallet. Kunden köpte ju en produkt av "Apple" etc, men de köpte det ju hos oss. I slutändan så försökte vi skylla på att "apple" säger så, det är de som tar tid etc, men i slutändan så hade kund köpt produkten hos oss, inte av apple. Så vi löste så att kunden fick sina pengar tillbaka, sen fick vi vänta på pengarna från t.ex "Apple" ifall det hade gått onormalt lång tid.

Ett annat tips är att be att få prata med en chef. Kundservice har ofta restriktioner, men när det kommer till en chef, eller två upp i ledet så orkar de inte bråka med dig. Det är inte värt deras tid. Så de löser det åt dig så de slipper problemet.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Jag ska nog se vad de svarar på de mejl som jag skickat senast och annars blir det att börja ringa och gå ner till kontoret när de inte längre har semesterstängt där.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Samma sak för vår resa. Flyg och kryssning som skulle varit i april. Normalt sett tycker jag man ska ligga på för att ärendet ska bli hanterat skyndsamt men denna gången har jag insett att det bara är att luta sig tillbaka i fåtöljen och låta det ta sin tid, pandemin har så oerhört stora konsekvenser för hela världen. Pengarna kommer även om det tar låååång tid

Sedan konkar ett bolag och du sitter utan några pengar som du kanske skulle fått om du låg på.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Föredetting

Sitter i samma sits, reklamationer av just resor ska faktiskt ske till den som levererar själva resan, inte den man betalat för den, paketresor undantagna. Hade en dust med China Eastern i höstas där jag hade bokat resan via resebyrå, resultatet är att jag aldrig mer bokar via byråer.

Gällande COVID-19 och flygbolag har jag inte sett en spänn från KLM för en resa jag skulle åka på i mars. Har mailat dem flera gånger, de erbjuder bara en voucher eller ombokning, jag meddelar dem att det inte hjälper mig om de går i konkurs. Har upprepat processen några gånger allt eftersom konsumentverket uppdaterat sina riktlinjer, ursprungligen var återbetalning en "rekommendation", för att senare bli ett krav.

Har ett ärende uppe hos ARN där KLM fortsätter hävda "unprecedented circumstances". Kul för dem, ännu roligare när de kommer rekommenderas betala tillbaka stålarna med ränta i slutänden.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Hade en resa bokad igenom Expedia(flyg+boende) som skulle bli av i Juni, men där flyget blev inställt. Kontaktade Expedia par dagar efter beskedet om inställt flyg, och fick direkt min ansökan om pengarna tillbaka godkänd. Tog ca 5 veckor innan pengarna var tillbaka på kontot.
Så tycker att det gick rätt bra ändå.
Flyget var med Finnair förövrigt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Fått för Ryanair vilket tog 3 månader, väntar fortfarande pengar från flyget som blev inställt i maj.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem förra året då SAS hade sin årliga (känns det som) strejk.
Hade bokat på ett mindre resebolag, gick snabbt på dem och sa att jag ville ha tillbaka mina pengar pga en tjänst jag betalt för som de inte kunnat leverera.
De ville betala tillbaka en ”del” typ 6-70% och att jag skulle ta det vidare med SAS själv. Bestämd som jag är så manade jag dem att betala tillbaka allt för att det var hos dem jag beställt och inte SAS, sa att de själva får ta det med SAS och att jag skulle ha allt eller inget och i så fall arn-anmälan på det.
Vips så fanns alla pengar på kontot.
Många av dessa bolag försöker allt de kan och jag kan tänka mig att det är ännu värre nu pga Corona.

Stå på dig! Mitt enda tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Hej

Tänkte kolla med andra om de fått sina pengar tillbaka från inställda flyg pga corona och hur ni gjort. Jag väntar på 21k i snart 4 månader nu. Ticket.se där jag köpte biljetten hänvisar till att TAP som är det portugiska flygbolaget ska betala tillbaka dem innan de kan betala mig. Jag har kontaktat TAP flera gånger som bara svarar med standardsvar att jag ska gå via resebyrån då jag inte köpte direkt via TAP. De bara hänvisar till varandra. Vad gör man?

Det var alltså inte vi som valde att inte åka utan flygbolaget som ställde in resan. Vi fick mejl dagar innan avgång att det är inställt.

Vad som gör det värre är att detta var första gången min fru skulle träffa sin familj i Brasilien på 3 år så det var inte bara en semester som uteblev. Det minsta de kan göra är att betala tillbaka för biljetterna. Ticket skrev att det skulle ta 6-8 veckor och det var 15 veckor sedan nu.

Ligg på, var inte otrevlig i telefon/mail konversationer det lär knappast hjälpa. Låg ute själv med ca 40k men fick tillbaka allt rätt fort från Finnair/Norwegian/booking.com
Resan betalades redan i september 2019 eller något sådant vet dock ej om det har någon betydelse om det är något kö system

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ticket skrev att det skulle ta 6-8 veckor och det var 15 veckor sedan nu.

Enklaste vägen framåt är väl:

1. Har du betalt med kreditkort så gör en reklamation. Är snabbast och enklast.
2/3. ARN, meddela dem gärna att de tänker göra anmälan om 5 dagar för att ge dem lite tid. Har som mål att pröva ärenden inom 6 månader.
2/3. Kronofogden. Kostar en slant att göra en ansökan men du kan kräva tillbaka denna kostnad.

Brukar gå fort när man ökar tempen lite, var inte enkelt innan corona och speciellt nu när i princip alla flygbolag är kursade om statsstöden inte går igenom, så håller de på varje öre som finns.