Källor bekräftar: Amazon kommer till Sverige i höst

Permalänk
Medlem

Hur blir det med kemikalieskatt/privatkopieringsavgift osv om de öppnar i Sverige? Blir ju lite märkligt om elektronik är billigare via Amazon.de än Amazon.se.

Permalänk

Konkurrens? Ja, tack!

Permalänk
Medlem

Om man bortser från den horribla sök- och filtreringsfunktionen på Amazon så tycker jag ändå utbudet är det som är starkast när jag beställer från Tyskland.

Jag ville exempelvis köpa ett par ramminnen med Samsung B-die i Sverige för en vettig prislapp men här kostar det ofta multum om det ens finns i lager och finns det i lager så är det alltid någon av de danska butikerna med svensk e-handel. Går jag istället in på Amazon istället och söker på lite olika modellnummer för det jag är intresserad av så hittar jag ofta det jag söker till en vettig peng (i detta fall 2x 16GB b-die för ca 2k).

Hur mycket jag kommer beställa från Amazon kommer bara framtiden att utvisa. Men hittills har jag bara en dålig erfarenhet av Amazon och då var det en tredjepartssäljare som jag borde läst recensionerna ifrån.

Permalänk

Kollar man bara på CDON så kan man ju tycka att lite konkurrens nog inte hade skadat. CDON har ju bara blivit sämre med åren och där kan man ju tycka det är bra att Amazon kommer in och får dessa företag att skärpa sig.
Som konsument vill man ju ha en bra produkt, bra support och helst till bra priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Hur blir det med kemikalieskatt/privatkopieringsavgift osv om de öppnar i Sverige? Blir ju lite märkligt om elektronik är billigare via Amazon.de än Amazon.se.

Det "svenska Amazon" lär ju bara vara något slags skalbolag ändå. Kanske väljer man att lagerföra en liten del av sitt sortiment i Sverige som inte innebär ett högre försäljningspris. Övriga produkter lär ju formellt säljas av ett företag som inte är svenskt med svenska Amazon som någon slags mellanhand.

Permalänk
Medlem

Tycker det här ska bli intressant ifrån ett sammhällsperspektiv.

Iom detta kan beteendet på hur Svenskarna gör inköp förändras totalt, vi får en leverantör som man kan handla allt ifrån, inkl mat, till förmodligen bättre priser än någon annanstans.

Butiksdöden kommer nog ta ny fart.

Nu får de som stöttat globaliseringen i stort stå sitt kast, här är nu resultatet.

Permalänk
Medlem

Spännande! Handlar en del från amazon just pga att det är billigare än här, samt att de har mer saker på ett o samma ställe. Skulle man köpa här får man handla i olika butiker & betala 3-4 olika frakter som kan va upp emot 99kr/st.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Tycker ni verkligen amazon är bra? Jag tycker deras sida är ren skit och jag är inte sugen på att ge bezos mer pengar.

Hoppas svensken vågar skita i amazon.

Jag tycker den återförsäljaren som erbjuder bäst priser är bäst. Om det är Amazon eller någon annan butik spelar mig 0 roll.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av LastNinjas:

Nu får de som stöttat globaliseringen i stort stå sitt kast, här är nu resultatet.

Vad menar du med "stå sitt kast"?

Är det negativt med enklare handling och lägre priser, menar du?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flexiblus:

Kollar man bara på CDON så kan man ju tycka att lite konkurrens nog inte hade skadat. CDON har ju bara blivit sämre med åren och där kan man ju tycka det är bra att Amazon kommer in och får dessa företag att skärpa sig.
Som konsument vill man ju ha en bra produkt, bra support och helst till bra priser.

Problemet är att andra företag inte kan tävla vad gäller inköpsmängd och kan inte hålla lika bra priser. Amazon har dessutom så mycket pengar att de kan sälja billigare än alla andra och när de till slut går i konkurs så kan amazon höja priserna. De riskerar ganska enkelt att få monopolställning, vilket knappast kommer att gynna svenska konsumenter.

Billigast är inte alltid bäst. Man kan vara dumsnål.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ja som tidigare nämnt är hemsidan under all kritik. Sökfunktionerna måste göras bättre och tydligare

Däremot är jag väldigt positiv till Amazon i Sverige sålänge det håller samma prisnivåer (bortsett från landets skatteskillnader) som de övriga populära Amazon-länderna när det gäller priser/fynd. Kan dock förstå personerna som irriterar sig på konceptet likt CDON (och Amazon) men än så länge har det inte drabbat mig speciellt negativt. Spelar ingen roll för mig som konsument om Amazon har 148 000 olika underleverantörer som de samarbetar med såvida det inte gör köpupplevelsen negativ.

Permalänk
Medlem

Jahapp, då är det bara vinka adjö till våra inhemska butiker. Leviatan äter upp de mindre aktörerna och vips så har vi inga alternativ och vi blir ännu mer körda i baken av USA.

Fy fan för er som hyllar detta som något bra.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Känner en som fått jobb på ett svenskt amazon-lager åtminstone 🤔

Stackars han..

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vad menar du med "stå sitt kast"?

Är det negativt med enklare handling och lägre priser, menar du?

Enklare handling och lägre priser är ju bra, men sen om det resulterar i Svensk butik/företags död samt Svenska förlorade jobb, det är väll något vi får se

Även om det kan resultera i ett par jobb hos Amazon själva så står de väll redo med att rulla ut sin AI-Robot armada inom ett par år som kommer ersätta den mänskliga arbetskraften totalt

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av LastNinjas:

Enklare handling och lägre priser är ju bra, men sen om det resulterar i Svensk butik/företags död samt Svenska förlorade jobb, det är väll något vi får se

Även om det kan resultera i ett par jobb hos Amazon själva så står de väll redo med att rulla ut sin AI-Robot armada inom ett par år som kommer ersätta den mänskliga arbetskraften totalt

Hela samhället går över till mer och mer automatisering. Att butiker och handel skulle vara ett undantag till detta även om Amazon inte kommit till Sverige känns extreeeemt osannolikt.

Man får utvecklas, eller falla bakom, helt enkelt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kul på kort sikt.
Tråkigt på lång sikt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Peonsson:

Jag tycker den återförsäljaren som erbjuder bäst priser är bäst.

Det var ett väldigt ensidigt, kortsiktigt och överförenklat synsätt, må jag säga. Mycket tyder dock på att den stora massan tyvärr i hög grad delar den uppfattningen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Problemet är att andra företag inte kan tävla vad gäller inköpsmängd och kan inte hålla lika bra priser. Amazon har dessutom så mycket pengar att de kan sälja billigare än alla andra och när de till slut går i konkurs så kan amazon höja priserna. De riskerar ganska enkelt att få monopolställning, vilket knappast kommer att gynna svenska konsumenter.

Billigast är inte alltid bäst. Man kan vara dumsnål.

https://www.youtube.com/watch?v=RXmnBbUjsPs

När dom sedan höjer priserna så har nya återförsäljare möjlighet att erbjuda lägre priser än Amazon igen? Som jag ser det blir det bara en cykel där priserna pressas.

Permalänk
Medlem

@Hymer:

Sidan i sig kanske inte är toppklass men produktutbudet och tillgänligheten samt bra priser/deals gör att jag köper från Amazon.de ofta. Även returer fungerar bättre än Svenska butiker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peonsson:

När dom sedan höjer priserna så har nya återförsäljare möjlighet att erbjuda lägre priser än Amazon igen? Som jag ser det blir det bara en cykel där priserna pressas.

Det är svårt att se att någon annan aktör kan tävla med lägre inköpspriser. Alla aktörer kommer m.a.o. inte få lika bra startposition.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Tycker ni verkligen amazon är bra? Jag tycker deras sida är ren skit och jag är inte sugen på att ge bezos mer pengar.

Hoppas svensken vågar skita i amazon.

Billigast säljer. Konkurrens är bra. På ett sätt gillar jag att amazon kommer, men amazon börjar kännas som ett monopol företag och det är inte bra för någon.

Permalänk
Medlem

Det enda som jag har köpt från Amazon de senaste åren är Kindle-böcker och det är via amazon.com så det påverkas inte av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det är svårt att se att någon annan aktör kan tävla med lägre inköpspriser. Alla aktörer kommer m.a.o. inte få lika bra startposition.

Du har rätt i att större aktörer har bättre inköpspriser än mindre aktörer. Men så har det alltid varit så jag vet inte om det skulle vara något att orda om just den här gången?

Permalänk
Medlem

Bra om det betyder att man kan få tag på obskyra reservdelar till allehanda saker till bra priser som annars blir hutlöst dyra. Tycker följande reddit-tråd slår huvudet på spiken:

https://www.reddit.com/r/unpopularopinion/comments/e7guvz/its...

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Billigast säljer. Konkurrens är bra. På ett sätt gillar jag att amazon kommer, men amazon börjar kännas som ett monopol företag och det är inte bra för någon.

Grejen är ju att Amazon inte för med sig någon konkurrens. Amazon kan gå med förlust i oändlighet utan att gå i konkurs. En liten butik som iNet KAN inte konkurrera med en jätte som Amazon då de kan sälja med förlust.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande men tror inte prisskillnaderna kommer bli märkbara. Svenska E-handeln är rätt bra pressad redan men utbudet är det jag ser positivt med Amazon.

Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peonsson:

Du har rätt i att större aktörer har bättre inköpspriser än mindre aktörer. Men så har det alltid varit så jag vet inte om det skulle vara något att orda om just den här gången?

I verkligheten så har nog David inte en chans mot Goliat. Vissa är helt enkelt monstruöst stora, för stora för sitt eget bästa. Råkar de ut för problem så är det också något man ser som "too big to fail", och då kommer regeringar stödja dem om de får problem precis som man gjorde under bankkrisen 2008.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Som en gamer vill jag att konkurrensen ökar för de här skyhöga priser.... som en arbetare vill jag att amazon ska gå i konkurs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Señor Hallon:

Grejen är ju att Amazon inte för med sig någon konkurrens. Amazon kan gå med förlust i oändlighet utan att gå i konkurs. En liten butik som iNet KAN inte konkurrera med en jätte som Amazon då de kan sälja med förlust.

Exakt, deras startposition är typ "god mode".

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hoppas man fortsättningsvis kommer kunna handla från tyska amazon om priserna där är lägre. Jag menar, priserna på tyska amazon är oftast ganska mycket lägre än UK varianten.

Får väl se vad som händer. Rent krasst skulle Amazon.se kunna sälja med förlust tills dom svenska aktörerna är borta och sedan höja priserna.