Nyinstallerad ubuntu, fiberuppkoppling och kartposition?

Permalänk
Medlem

Nyinstallerad ubuntu, fiberuppkoppling och kartposition?

Jag ställdes för ett märkligt scenario som jag inte riktigt hängde med på själv. Jag hwr en nyinstallerad dator, Ryzen 3700x stationär med Ubuntu 20,04 LTS. Jag installerade Firefox, den första sajten som jag besökte var hitta.se och skulle titta på deras karta. Kartan kommer upp och visar min position inzoomad. Hur kan hitta.se veta min platsposition? Kan varenda sajt veta var jag befinner mig var min första tanke. Trots att jag har fiberuppkoppling

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Den går efter IP addressen.

Om du vill dölja din position måste du använda VPN.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Okej, så ip adresser är registrerade mot lokala postadresser menar du? Ser man detta i en whois uppslagning?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, någon som haft ditt ip tidigare (kanske du) har berättat för databasen som hitta.se använder, vilken fysisk plats den hänger ihop med. Det kan ha skett via en app som rapporterat det till sin mästare, eller att du beställt något och sen har informationen sålts vidare. Finns många möjliga förklaringar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Okej, så ip adresser är registrerade mot lokala postadresser menar du? Ser man detta i en whois uppslagning?

ISPn routar dig genom olika steg, de vet sedan innan pga annan data att exempelvis noden du ansluter till är för ditt område, därav kan de ge en ganska bra uppskattning på vart du är.
På detta är det många platstjänster som använder och rapporterar ip nummer via wifi mm så om du använder Google maps och är ansluten via wifi så spar Google din plats till det ip numret. Använder någon Googles api får de då ut din nästan exakta position via ip osv

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Så det är bara vpn kvar om man vill skydda sig helt? Något man oxå kanske bör använda sparsamt?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Så det är bara vpn kvar om man vill skydda sig helt? Något man oxå kanske bör använda sparsamt?

Skydda sig från vad?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@Aphex: Från att slita ut sin foliehatt

Permalänk
Medlem

Från storebrorsamhället. För att få behålla integreteten på internet.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Så det är bara vpn kvar om man vill skydda sig helt? Något man oxå kanske bör använda sparsamt?

Skrivet av stoffe_83:

Från storebrorsamhället. För att få behålla integreteten på internet.

Nej du måste också undvika framförallt alt som har med Google att göra, de spårar dig på många andra sätt tex kan de spåra via mobilens gps och knyta positioner mot vilka ssid och ipnummer som finns där.
När man börjar med "big data" så går det samköra enormt mycket rådata för att kartlägga mycket detaljerat och det är ju det som Google gör, de är världens effektivaste spionorganisation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.