Enligt DN Amazon till Sverige redan i höst

Permalänk
Medlem

Enligt DN Amazon till Sverige redan i höst

Vad tror ni om detta? Kommer det vara bra eller dåligt för oss konsumenter på sikt?

Finns risk att man inte får handla copyswede-fritt från tyska amazon längre?

Källa:
https://www.dn.se/ekonomi/flera-kallor-bekraftar-amazon-komme...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Vad tror ni om detta? Kommer det vara bra eller dåligt för oss konsumenter på sikt?

Finns risk att man inte får handla copyswede-fritt från tyska amazon längre?

Källa:
https://www.dn.se/ekonomi/flera-kallor-bekraftar-amazon-komme...

Det går utmärkt för boende i Italien, Tyskland, Frankrike, Spanien, och Nederländerna att handla i andra amazon-butiker än den lokala.

Edit:

En gissning är att ett svenskt amazon innebär att andra butiker båda på nätet och i fysisk form kommer att försvinna. Så tror man att konkurrens är bra så kanske det inte är så bra...

Permalänk
Medlem

@filbunke: Det låter ju betryggande i varje fall.

Permalänk
Medlem

@Wiczor: Jag hoppas på fri frakt på saker som tidigare varit svårt att få tag på i Sverige. Förväntar mig inga galet låga priser.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

@Wiczor: Jag hoppas på fri frakt på saker som tidigare varit svårt att få tag på i Sverige. Förväntar mig inga galet låga priser.

Nej, hysteriskt billigt lär det inte bli. Kanske en del black friday-erbjudande som är snäppet vassare än vad vi är vana vid i sverige?

Permalänk
Testpilot

Det jag hoppas på med Amazon till sverige är att det kanske äntligen kommer gå att köpa vissa produkter som svenska ÅF generellt sett inte kan eller vill importera.

Själv har jag varit super sugen på just denna Lenovo FLEX 14 2-in-1 (Ryzen 3500U, 12Gb RAM, 256Gb SSD & 1080p touch panel inkl. penna), men frakten är svindyr från USA (ca. 180$), sedan tillkommer såklart PostNord+moms om 25% extra - Vilket då ger oss en rätt mycket saftigare prislapp än 550-600$.

Av någon anledning så fanns den modellen (inte längre) på Tyska Amazon, men inte en enda ÅF genom Amazon skeppade till Sverige... Pratade även med Inet och Webhallen som nedera hade planer på att ta in någon av modellerna av Flex 14 2-in-1.

Skrivet av Wiczor:

Nej, hysteriskt billigt lär det inte bli. Kanske en del black friday-erbjudande som är snäppet vassare än vad vi är vana vid i sverige?

Utöver ovannämnda 'önskemål' så är det väl BF och eventuellt julhandel reor jag förväntar mig se Amazon skina på. Annars tror jag dom kommer lägga sig rätt i linje med resten av butikerna faktiskt. Det jag kan se är att sajter som Fyndiq och CDON lär få panik då det är praktiskt taget samma plattformer, fast mycket mindre.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >