Finns det något spel du saknar från förr och varför?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallandes:

Det gjordes ju en remake 2004, av orginalspelet från 1987. Men du kanske vill ha ytterligare en Ja varför inte, jag skulle nog slå till.

Jo, men den funkade dåligt så behövs något ordentligt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Saknar Tremulous, finns fortfarande men typ ingen som spelar. För de som inte spelat det så är det en kombination av FPS och RTS. Man spelar i FPS läge/vy men man kan antingen vara soldat (människa eller alien) eller basbyggare (FPS vy här med).

Riktigt kul spel som gick runt på typ all hårdvara.

Permalänk
Medlem

Single player spel räknar jag inte med, för de kan man ju oftast spela ännu. Håller just nu på att köra igenom FF9 på PS1 t.ex.

Ett multiplayer jag saknar är en WoW WotLK privat server som hette Wowgasm jag körde typ 2009 och ännu mer specifikt: deras realm som hette Nexus.

Minns inte allt man kunde göra på realmen men en specifik sak jag specifikt minns var deras leveling road. De hade boostad XP på servern, så allt jag gjorde var att gå efter denna väg och levela upp. Körde en Gnome Mage och hade Arcane Explosion (en AOE attack) på en av hotkeysen och gick bara in i en hög med mobs och spammade Arcane Explosion tills alla dog och jag fick XP och jag levelade upp.

Sedan åkte man tillbaka till hubben och köpte nytt gear och talents och sånt och sen åkte jag tillbaka till leveling road och fortsatte.

En rolig sak jag minns de hade var att man en gång per 24h kunde gå in på någon privat server lista och rösta på dem som bästa servern, och då fick man någon reward in-game (mer gold tror jag det var), så det gjorde jag ju såklart. Och detta var tiden dessa 3G Mobilt Bredband stickorna var ganska nya och populära, och en kompis hade en sådan, så vi disconnecta och reconnectade den så vi fick ny IP och kunde rösta många gånger under kort tid.

Detta spenderade jag några antal hundratimmar på. Minns att vi hade någon vecka lov från skolan också och då satt jag och 2 polare hela veckan och nötte och försökte bli max level. Minns inte om vi lyckades.

Hittade en film från 2008 på Youtube där någon springer igenom denna leveling road, mycket nostalgi:

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

escape velocity

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Re-Volt, sjukt roligt racingspel!

Mycket underskattad kommentar lirade mycket multiplayer och gjorde egna banor och skit. Clockworkläget var också rolig ett tag. Cougar var favoritbilen. Favoritbanan var nog supermarket som gick baklänges.

Hidden & Dangerous är ett spel jag saknar. Superkul att köra 4 st. Det roliga var att om man visade sig så dog man allt som oftast. Inget rambospel.
Man var tvungen att sitta i en buske och vänta på rätt tillfälle. Kasta granat och avstyra fienden så har man en vän med sniper på andra sidan banan som tar ut rätt gubbe så att man kan krypa vidare. Finns det något motsvarande idag? Sniper elite känner jag till.

Kul tråd!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Battlefield 2142! Minns hur häftigt det var när man sköts upp i en kapsel via bilarna på marken, så landade man uppe på dom enorma skeppen som man skulle infiltrera och förstöra. Var rätt kämpigt att låsa upp dom bästa vapnen också, där det även var distinkta skillnader mellan dom

Permalänk

Hade gärna sett Timesplitters på en ny plattform. Är en riktigt bra spelserie som hade ett magiskt Coop läge.

Permalänk
Medlem

* F15 Strike Eagle III
* Bards Tale 3 - första spelet som köptes
* Leisure Suit Larry (och ett gäng uppföljare)
* Re-Volt som någon nämnt tidigare (körde tillsammans med kollegor på KTH)
* Pirates (köptes i London -88 under språkresa ) - och visst har jag även remaken
* Defender of the Crown

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Skrivet av soujiro:

Day of tentacle

Finns i appstore till i alla fall iPhones.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem

-BlueBytes: Battle Isle
-Tie Fighter
-WW2 Online (finns iof fortfarande)
-MicroProse:F117
-fan alla MICROPROSE spel, bästa spelstudion genom tiderna. (Sid Meier)
-Scrable (om någon minns detta VIC 20 (64?) spel)

Permalänk

Jag får nog svara nej. Från förr gillar jag t.ex. Chips Challenge, men det finns ju på Steam idag. Det är väl mera tiden snarare än spelen som många saknar, antar jag. Fast medans jag skriver kom jag faktiskt på ett spel - Hiryu no Ken III: 5 Nin no Ryuu Senshi till Famicom (det är nog ingen som känner igen, men spelet släpptes internationellt i en lite annorlunda tappning under namnet Flying Warriors).

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Finns så många bra spel från 80 och 90-talet att det nästa är omöjligt att nämna dem alla (både på PC, konsol och Amiga/Commodore64): Duke Nukem 3D, Chrono Trigger, Twisted Metal, Lotus Turbo Challenge, Soniq the Hedgehog, Secret of the Monkey Island, Star Wars Dark Forces, Dune 2, Wolfenstein 3D, EverQuest, Ultima, Syndicate, Civilization 2, Populous 1-2, GoldenEye, Maniac Mansion, The Dig, Zak McKracken and the Alien Mindbenders, Earth Worm Jim, Lemmings, Shadow of the Beast, UFO Enemy Unknown, Powermonger, Eye of the Beholder, Prince of Persia, Simon the Sorcerer, James Pond, SpaceQuest, Defender of the Crown, International Karate, Cannon Fodder, Pinball Fantasies/Dreams och Illusions, Dungeon Master, Battle Chess, Frontier Elite II, Flashback The Quest for Identity, Castle Master, Battle Isle 1-2, Supremacy (Your will be done), Space Crusade, Alex the Kid, The Great Giana Sister osv osv osv

Edit: Inte att glömma MDK 1-2, Rise of the Traids, Star Trek: 25th Anniversary, Star Trek: Borg, Star Trek: The Next Generation – A Final Unity, Star Trek: Deep Space Nine: Harbinger och Star Trek: Armada

Permalänk
Medlem

Syndicate Wars (Top down versionen när man styrde 4 Cyberpunk Hit men) vet att det finns en FPS remake.

Speed Ball, skulle vilja ha en remake på det, Cyberpunk Handboll typ, vet att det finns till PC men vill ha en modärn tappning med en modärn spelmotorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Syndicate Wars (Top down versionen när man styrde 4 Cyberpunk Hit men) vet att det finns en FPS remake.

Speed Ball, skulle vilja ha en remake på det, Cyberpunk Handboll typ, vet att det finns till PC men vill ha en modärn tappning med en modärn spelmotorn.

Gjordes det inte en remake på speedball?
Det var nog ett tag sedan och jag tror det fick rätt ljumma recensioner.

Själv verkar jag vara den enda som saknar Crimson skies. Fantastiskt kul spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

SWAT 4, med Elite Force 7,0 håller fortfarande. Ja hoppas dom får ordning på Ready or not Betan snart. Jag är supporter där, så lirar lite Alfa ibland.

Omg jag har tusen frågor men jag vet att du inte får säga något.

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Omg jag har tusen frågor men jag vet att du inte får säga något.

Multi player är fritt från nda. Men det lirar jag inte

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk

Saknar The Neverhood, det var ett nytänkande spel men skön musik.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Neverhood

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Multi player är fritt från nda. Men det lirar jag inte

Det är jag inte alls intresserad av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Finns nog ett flertal spel jag saknar om jag tänker efter, men det som jag kommer på nu är Interstate 76!
Det spelet skulle vara kul att se en remake eller remaster av!

Nya features borde vara:
- Moderniserad grafikmotor (åtminstone DX11 eller motsvarande) med enorm drawdistance, mycket mer detaljerad terräng utan synlig LOD hantering, mer detaljerade bilar bilar osv. Grafiken kan även piffas upp en del, men bör ha en hyfsat enkel minimalistisk look som speglar originalet. Kanske lite inspirerad av tex Firewatch?
- Stöd för VR!
- Moderniserad spelmotor som klarar alla framerates osv utan problem.
- Fysikmotorn kan behövas skrivas om helt för att faktiskt bli mer "fysikbaserad" (bilar som kan rolla/välta osv, mer äkta moment i bilarna vid kollisioner, mer realistisk väghållning osv) MEN med finkänslighet och respekt för originalspelet.
- Stöd för joypad, samt förstås även mus/tangentbord/joystick/ratt/HOTAS osv också.

Saker som måste finnas kvar:
- Välfungerande cockpitvy och extern vy.
- Stilen, karaktärerna mm.
- Musiken!
- Bilarna och vapnen!
- Singleplayerkampanjen (ev små tweaks och tillägg med respekt för att få ett längre eller mer sammanhållen upplevelse)
- Salvagesystemet i SP kampanjen.

---

Ett annat spel jag nästan tänkte ta upp är TIE fighter och X-wing spelen, men det verkar ju nya Star Wars Squadrons förhoppningsvis kunna täcka upp rätt bra

Åh ja! Och uppföljaren Interstate '82 förtjänar också en remake, fast med lite goodies plockade från '76, som den mer avancerade armor/chassi hanteringen.

Spenderat ohemult mycket tid i dom spelen alltså, så bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkling:

Åh ja! Och uppföljaren Interstate '82 förtjänar också en remake, fast med lite goodies plockade från '76, som den mer avancerade armor/chassi hanteringen.

Spenderat ohemult mycket tid i dom spelen alltså, så bra!

Just det, någon form av den detaljerade armour/chassi balanseringen måste ju finnas där både i I76 remaken och i ev I82 remake
I82 skulle nog behöva möbleras om en del för att matcha I76 bättre, men finns potential att remaka den också!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Allt prat om Swat 4 får mig att tänka på Swat 3 och Rainbow Six: Raven Shield.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk

Förvånad över att battlefield2 fortfarande har servrar med folk som spelar.
Laddade ner det igår igen och testade.
Fastnade för det igen och spelade 4 timmar i streck.
Här finns det guide hur du gör för att ladda ner spelet.
Hade kvar min rank, awesome.
https://www.youtube.com/watch?v=bIRtjy-G5MA

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Police Quest

It Came From The Desert

Permalänk
Medlem

Samurai Shodown-NeoGeo. En polare hade Neo och tyckte det var ruskigt bra. Skulle säga att man är begravd i nya titlar hela tiden i dagens spelvärd. Hinner knappt få några timmer, eller lära sig alla maps utantill innan nästa del kommer.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Det är jag inte alls intresserad av

https://media.discordapp.net/attachments/580878927715762178/7...

Från senaste varannan vecka Supporter uppdate. Inte under NDA

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Saknar spelet Hidden & Dangerus 1 och 2! Tyckte dom var enormt bra!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem

Americas Army med en ny spelmotor. Va så jäkla kul detta spel , inget dö spawn dö spel.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@Mangee75: minns nån nämnt en gång att Americas Army har stöd för icke linjära banor

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

* UFO: Enemy Unknown
Originalet från tidigt 90-tal, finns inget nyare med samma fantastiska spelkänsla.

Fantastiskt spel!
Alla valmöjligheter, kombinationer och möjligheter att spela på.
Tråkigt att de nya versionerna var tvungna att skapas så pass simpla, att merparten av dagens spelare kan spela det.
Hade gärna sett en ny version med fler val och ännu svårare. Tror inte det skulle sälja så bra bara..

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Inaktiv

Jag saknar RDR1, vill ha det till PC.