Starcraft II fyller tio år

Permalänk
Melding Plague

Starcraft II fyller tio år

I e-sportsammanhang och som underhållning har spelare nu avnjutit Starcraft II i ett decennium. Berätta om dina minnen!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Proffsmoddare

Saknar Starcraft 2 stortid. Tycker fortfarande att det är den roligaste e-sporten att titta på, men tyvärr har den ju dött ut lite, men Starcraft 2 byggde ju upp vad e-sport är idag.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Wow, 10 år, tiden går fort!

Hade ett LAN hemma med lite kompisar när det släpptes, tror vi körde 3 dygn konstanta matcher... good times.

Installerar spelet på nytt nu, blev sugen o köra igenom kampanjerna igen

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Starcraft 2 byggde ju upp vad e-sport är idag.

Var väl orginal SC som byggde E-sporten. Hur som så är SC2 ett helt ok spel, inte spelat själv sedan sista expansionen men är trevligt att se på de större turneringarna. Inte mycket svenskt att hoppas på men Serral är grym.
Även WC3 är trevligt att se på, gamla SC2 spelare som Thorzain är bland de högst rankade i EU exempelvis.

Det tråkiga är att Blizzard aldrig kommer kunna släppa några liknande spel på bra länge, har gått för långt utför tyvärr för det företaget, men får hoppas att community't kan fortsätta hålla liv i deras gamla mästerverk.

Permalänk
Keeper of the Bamse

u realize
most of that army
was halluc

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Har nog 10.000 matcher sc2 ! Träffade många vänner via det spelet som jag har kvar än idag!!

Permalänk

Null modem, någon? #starcraft1

Permalänk
Medlem

Bästa minnet,, när man såg den där trailern för spelet med "Hell, it's about time!" för första gången och insåg att shit,, ett nytt Starcraft... Tiden går allt för fort,, Ge mig SC III Blizzard..

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

Inga minnen av tvåan men första gången man såg ettan var hos en kompis Pentium 1 med windows 95 om jag minns rätt. Vi spelade Starcraft och NHL97. Jag föredrog att köra terran och bygga massa bunkrar som den turtle jag är i sådana spel. Jag gillade det dock inte lika mycket som WarCraft2 eller Red Alert.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ja det är sannerligen ett spel som hängt med en i livet och säkert också påverkat mitt liv (i både positiv och negativ riktning).

WC3 och orginal SC har också haft stora inverkninar.

Så på något sätt är det väl lite smärtsamt att läsa sånt här. Dock tänker jag inte "oj har tiden gått så snabbt".

Det känns verkligen som länge sen när man såg trailern för SC2 när den släpptes där kring 2007.

Permalänk
Medlem

Jag kan verkligen rekommendera att titta på SC2 turneringar ifall e-sport är av intresse!

Riktigt bra action och bra casters.

Permalänk
Medlem

Herrejösses vilka minnen man har av SC2!

När min och min polares stream hamnade på Expressens startsida då vi castade PolitikerStarcraft inför EU-valet 2014. Det kändes stort på något vis.

Eller när PartinG slog Flash med 4-3 i Homestory Cup X, vilken sanslös serie.

Eller varenda gång InControl satt och snackade i soffan på HomeStory Cup. Vilken underhållning!

Eller när SlayerSBoxeR cheasade Idra match efter match efter match i MLG.

Tror inte att jag har missat en GSL-match på nio år

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

Bästa minnet,, när man såg den där trailern för spelet med "Hell, it's about time!" för första gången och insåg att shit,, ett nytt Starcraft... Tiden går allt för fort,, Ge mig SC III Blizzard..

Haha tänkte precis skriva om samma sak! Sjukt att det är 11 år sedan nu (trailern släpptes typ ett år innan har jag för mig).

Läste på universitetet när den trailern kom och hade varit rätt så uppslukad av studentlivet med allt pluggande och festande så den dök upp som en total överaskning för mig. Lyckoruset som nådde sin kulmen när Tychus Findlay yttrar de nu bevingade orden i slutet av trailern rankas högt bland dem man haft i vuxen ålder.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

@Born_HardCORE: Ingen vidare kvalitet på klippet.. Men här är den ursprungliga revealen i Korea.. (Reaktionen är skön som tusan)
https://www.youtube.com/watch?v=oX7p69yKKhk

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

@Etherhawk Hehe coolt! Känns som att stämningen var "lätt" hype:ad där och då.

Då var det dock långt tidigare än året innan som trailern kom. Kanske inte konstigt att minnet sviker lite när det ligger över tio år bak i tiden iofs...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

@Etherhawk Hehe coolt! Känns som att stämningen var "lätt" hype:ad där och då.

Då var det dock långt tidigare än året innan som trailern kom. Kanske inte konstigt att minnet sviker lite när det ligger över tio år bak i tiden iofs...

Ja jag reagerade på det också, de annonserade tydligen ut spelet hela tre år innan releasen,, Minns det som att det var närmare inpå.. Men men, det var ju trots allt ett decennium sedan.. Minnet är bra men åren går.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

Kungligt spel! Älskar kampanjen i alla delarna.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk

Minns sc2-forumdelen och swecturneringarna vi hade under wol-eran, jävligt skoj hade vi minns jag

/skirmisher

Permalänk
Medlem

Många timmar. Man suttit och spela sc2. Jag tycker dock att WoL var den bästa esport titeln då kartorna fortfarande var lagom stora. Det fann utrymme för lite cheese och balansen i enheter var toppen.
HotS hade skitbrs kampanj men banorna vart för stora och nya enheterna passade aldrig in klockrent. Fick mig däremot att byta till swarm som ju var skitkul att spela.
Sista spelet hade väl en okej kampanj men inte alls lika minnesvärd. Då hade jag redan tappat online delen som jag knappt spelade minns jag.

Bra minnen från husky och hans kanal innan han bara försvann poff.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Aldrig riktigt spelat sc2, men har nog sätt varje minut av varje match/turnering som totalbiscuit har castat =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

SC II är mitt go-to spel när jag bara vill lira något avslappnande. Arkaden är ju galet bra! Spelat typ varje dag under semestern. =P

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

När Husky slutade casta så slutade jag titta. Eller var det så att jag slutade titta först o då la Husky av? Hmm, gissar att vi aldrig får veta...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

SC satt man och LAN:ade när det kom, good times. Sen SC2, då började jag på riktigt följa esport mm och höjdpunkten är väl när thorzain vann i DH:Open i globen 2012 och man var på plats!

Ja som någon nämnde, Husky, vart försvann han? Inget announcement eller så, bara slutade.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

SC2 är mitt favorit spel genom alla tider. Spelat sen beta dag 1 och är än idag det spelet jag spelar mest. Älskar SC2 och följer esport scenen väldigt aktivt. 1v1 esport <3

Skrivet av C4B12:

Saknar Starcraft 2 stortid. Tycker fortfarande att det är den roligaste e-sporten att titta på, men tyvärr har den ju dött ut lite, men Starcraft 2 byggde ju upp vad e-sport är idag.

Starcraft 2 är i just nu i bästa stadiet någonsin, både att titta på och spela. Sedan SC2 blev F2P så har populariteten ökat markant.

Skrivet av siglolmic:

Minns sc2-forumdelen och swecturneringarna vi hade under wol-eran, jävligt skoj hade vi minns jag

/skirmisher

Håller med, minns det som igår när man tryhardade i SweC turneringarna

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk

Spelade aldrig SC2 lika mycket som föregångaren av olika anledningar. Synd att den typen av RTS mer eller mindre är utdöda nuförtiden. Ja SC2 spelas väl fortfarande men det släpps inga nya AAA-titlar av denna typ längre. Är inte SC2 f2p numera? Vet att jag sett det på BattleNet.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

SC satt man och LAN:ade när det kom, good times. Sen SC2, då började jag på riktigt följa esport mm och höjdpunkten är väl när thorzain vann i DH:Open i globen 2012 och man var på plats!

Ja som någon nämnde, Husky, vart försvann han? Inget announcement eller så, bara slutade.

Jag tror husky satsade allt på sin flickvän. Rosanna pansino eller RO som husky kallar henne.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

stör mig som fan på att 21:9 upplösningar inte fungerar i spelet fortfarande men det är fort kul att spela coop

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Spelade aldrig SC2 lika mycket som föregångaren av olika anledningar. Synd att den typen av RTS mer eller mindre är utdöda nuförtiden. Ja SC2 spelas väl fortfarande men det släpps inga nya AAA-titlar av denna typ längre. Är inte SC2 f2p numera? Vet att jag sett det på BattleNet.

Stämmer det är F2P, tror dock att HOTS och Legacy kampanjen kostar. Senaste multiplayern (Legacy of the void) är dock helt gratis.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Grymt spel, lirade väldigt aktivt tills jag insåg att jag inte riktigt längre har fokus till att spela på medel-hög nivå, World of Tanks passar mig som casual bättre ^^'

Permalänk
Medlem

Har alltid haft mer underhållning av å titta på SC2 än å spela de, lirade extremt mycket Starcraft BW. Alltid följt esporten men intresset dog ut lite sista åren mest för de spelare man följt slutade men också för att jag av någon anledning tycker adepts enheten till protos är så värdelöst tråkig å titta på.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2