Permalänk

RTX 3080 vs Titan RTX

Tjena

Nu när nvidia släpper 3080 serien så blir allt nytt gammalt så klart.
Jag undrar om det är värt att vänta på nya korten?
Eller köpa ett Titan kort. (15000 nytt från en kontakt)

Vad tycker ni?

Kommer nya serien slå Titan RTX?
Hur kommer dessa stå sig mot AMD RDNA 2

Vad skulle ni göra?

Hur kommer priserna se ut?

Visa signatur

Q6600@3,2¤¤¤8800GTS 512¤¤¤15000-3DMark06¤¤¤Mugen¤¤¤3GbCL4DDR800¤¤¤P5K¤¤¤250Gbx2

Permalänk
Hedersmedlem

Du får inget Titan RTX för 15 000 kronor. Billigast på prisjakt är 30 000 kr. 2080 Ti är kanske vad du menar runt 15 000 kr?

Resten av ditt inlägg är omöjligt att svara på. Allt som finns är rykten.

En vild gissning är att du får cirka 30% bättre prestanda i rasterisering och kanske 100% bättre prestanda i raytracing i nästa generation vid samma pris.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Du får inget Titan RTX för 15 000 kronor. Billigast på prisjakt är 30 000 kr. 2080 Ti är kanske vad du menar runt 15 000 kr?

Resten av ditt inlägg är omöjligt att svara på. Allt som finns är rykten.

En vild gissning är att du får cirka 30% bättre prestanda i rasterisering och kanske 100% bättre prestanda i raytracing i nästa generation vid samma pris.

Har fått ett erbjudande om ett nytt för 15000

Visa signatur

Q6600@3,2¤¤¤8800GTS 512¤¤¤15000-3DMark06¤¤¤Mugen¤¤¤3GbCL4DDR800¤¤¤P5K¤¤¤250Gbx2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VooDooWoofer:

Har fått ett erbjudande om ett nytt för 15000

Jag hade personligen inte köpt ett toppkort så här sent i en produktcykel. Känns som att din kontakt vill bli av med gammalt innan det är helt osäljbart till vettigt pris.

Med det sagt så är 15000 för ett Titan RTX är ett rätt bra pris om det är helt nytt, om du har behovet av ett Titan RTX. Frågan är dock, behöver du ett Titan RTX? Den stora grejen är 24 GB grafikminne. Kör du någon applikation som kan dra nytta av detta så visst, men bara för spel känns det rätt ovärt. Med det vill jag få sagt att du egentligen lika gärna kunde köpa ett 2080 Ti för ungefär samma pengar. Och det är också ovärt just nu av samma anledningar. Att det är ett Titan RTX istället för ett 2080 Ti ändrar inte ekvationen nämnvärt för endast spel. Är ett RTX 2080 Ti för 12500 ovärt så är ett Titan RTX för 15000 kr också ovärt.

(Tips: Om du inte vet att du har någon applikation som kan dra nytta av 24 GB grafikminne, så har du förmodligen inte det behovet.)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Det är svårt att svara på frågor om produkter som inte finns på marknaden och alla indikationen hur bra RTX 3000 serien och RDNA 2 presterar är enbart rykten tills vi får officiella uttalande.

Vill du ha den bästa spelprestandan du kan få just nu, kör på RTX Titan, dock låter halva priset för ett kort som går för 30k nytt lite väl bra för att vara sant IMO.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Titan RTX är ju inte ens snabbare än ett 2080TI så ett 3080TI kommer utklassa ett titan RTX.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Ska man se hur det varit nyligen.
Titan black vid släpp av 900 serien presterade mitt emellan 970 och 980.
Maxwell Titan x vid släpp av 1000 serien presterade ungefär som ett 1070.
Pascal Titan x vid släpp av 2000 serien någonstans mellan 2080 och 2070.

Jag skulle gissa på att det blir något liknande igen.

@Defender oftast så är 2080 ti överklockade och har bra kylare. Titan korten kommer vad jag vet alltid med standardfrekvenser och "dålig" kylare vilket gör att de på pappret kan se sämre ut. Men ger man dom samma möjligheter med kylning och överklockning så slår de motsvarande TI kort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Personligen är jag väldigt spänd på vad resultatet från AMD blir.

Som tidigare nämnt, känns riskabelt att punga ut så mycket på ett grafikkort nu när så mycket nytt är precis runt hörnet.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ska man se hur det varit nyligen.
Titan black vid släpp av 900 serien presterade mitt emellan 970 och 980.
Maxwell Titan x vid släpp av 1000 serien presterade ungefär som ett 1070.
Pascal Titan x vid släpp av 2000 serien någonstans mellan 2080 och 2070.

Jag skulle gissa på att det blir något liknande igen.

@Defender oftast så är 2080 ti överklockade och har bra kylare. Titan korten kommer vad jag vet alltid med standardfrekvenser och "dålig" kylare vilket gör att de på pappret kan se sämre ut. Men ger man dom samma möjligheter med kylning och överklockning så slår de motsvarande TI kort.

I vissa spel ger dom 5-7 fps mer och i vissa t.o.m sämre än ett 2080TI. Är det då värt dom pengarna, i think not.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Defender:

I vissa spel ger dom 5-7 fps mer och i vissa t.o.m sämre än ett 2080TI. Är det då värt dom pengarna, i think not.

Att det är värt pengarna har jag aldrig påstått. Det jag påstod var att RTX titan är bättre än ett 2080ti ifall man kyler och överklockar båda, ex monterar vattenblock, sen kanske det finns 2080ti modeller som är bra binnade och klockar tillräckligt mycket högre än de flesta rtx titan så det ändå är sämre trots fler kärnor?

Den extra minnesmängden kan även hjälpa till vid exempelvis renderingar men för spel är det vad jag vet inte något hinder med enbart 11GB än så länge.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag hoppade på intresset att just 15000 för titan är bra pris oavsett om 24gb kommer till användning eller ej. Men som sagt så är det ganska adekvat att vänta på o se vad AMD har i görningen. Det har läkt it en del om båda korten och det kommer med största sannolikhet vara ett krig mellan dem.

Tänker på andrahandsvärde på titan. Om jag köper det för 15k om 6 månader...... Vad blir andrahandsvärde då?

Visa signatur

Q6600@3,2¤¤¤8800GTS 512¤¤¤15000-3DMark06¤¤¤Mugen¤¤¤3GbCL4DDR800¤¤¤P5K¤¤¤250Gbx2

Permalänk
Medlem

Jag hade absolut inte köpt ett Titan Rtx för 15k så här nära inpå 3000 serien.
Även om vi vet rätt lite om prestanda och pris i dagläget, pekar allt mot att ovan kommer vara en väldigt dålig deal när 3000 serien kommer.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Andrahandsvärde eh, gissa dig fram. Om titan rtx kommer ligga mellan 3070-3080, och dessa kostar som turing. 6000-7000kr?

Permalänk
Medlem

Minnet verkar ju inte vara ett problem idag.
Nvidia har i det dunka totalt vingklippt 1080ti korten till förmån för de nyare 20 serien med mindre minne. Den nya 30 serien ser också ut att ha ungefär samma mängd som nuvarande generation.
Så att satsa på vram för att tro att man skall ha nytta av i längden verkar inte vara ett vinnande koncept.

Permalänk
Medlem

@VooDooWoofer:
RTX Titan är inte till för spel, rendrerar du film och sådant, ja visst super-deal!
Är kortet ämnat för spel? Du kan ta och spola ned 3000:- i toaletten och köpa ett nytt 2080Ti och få en bättre deal och högre prestanda. I de få spel som RTX Titan ger högre FPS, ger det också markant lägre lägsta FPS vilket ger en väldigt dålig spelupplevelse.

Lite som att man vill köpa en bil till dagspendling, och slutar med att köpa en större lastbil istället. Det var en superdeal på lastbilen! RTX Titan är inte till för spel, inte optimerad för spel, och de där 24GB grafikminnet kommer inte vara relevant under kortets livstid till något annat än videoredigering bland annat.

Permalänk

Utifrån din tidigare trådstart så ser det ut som du redan äger ett Titan RTX? Fråga uppfattar jag därmed som att du undrar om det finns något vinstintresse i att köpa det för 15 tkr, omöjligt att svara på - men uppsidan är nog ytterst begränsad för det inom några månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nvidia har i det dunka totalt vingklippt 1080ti korten

Nja, snarare så att Turing slutligen fått sträcka på benen tack vare fler DX12 titlar som använder tech där Turing har nytta av sin arkitektur.