Permalänk
Medlem

vorpX

Jag trillade dit och skaffade vorpX (www.vorpx.com) nyligen. Har spanat in det då och då sedan flera år tillbaka, men det kostar ca 400kr och förekommer en del kritik mot det så har avvaktat. vorpX är en VR-drivrutin som överlag automagiskt, ibland med lite pillande, gör vanliga 2D-spel spelbara i VR. Det finns profiler för massor av spel (800st enligt den här inofficiella listan: https://www.vorpx.com/forums/topic/celebrating-800-vorpx-game... ). De fall där pillande krävs, vilket jag har förstått var ett mycket större problem för några år sen, tenderar nog att göra en del användare förbannade.

Med låga förväntningar är jag ändå överlag ganska positivt överraskad. Installationsprocessen är lite speciell, man får en web installer och ska sen maila en kod som visas i programmet till skaparen och sen invänta ett mail med aktiveringsnyckel (dröjde bara några minuter i mitt fall). Han är (med rätta antar jag) rädd för piratkopiering. Byter man hårdvara så får man kontakta skaparen igen för en ny registrering. När det väl är installerat så är det inte konstigare än att slå på eller slå av vorpX innan man ska spela.

Det finns två huvudsakliga lägen: Full VR, som är tänkt att efterlikna "vanlig" VR, och Cinema där man sitter i en virtuell soffa och ser spelet på en bioduk i stereoskopisk 3D.

För Full VR så testade jag Bioshock, då det påstås funka bra. Här är nog störst potential att bli besviken. För att få ordning på spelet så skulle man lägga till -dx9 i launch options i Steam (vilket vorpX informerar om när man startar programmet). Bilden var helt förvrängd, perspektivet konstigt och så vidare - då gjorde jag en DirectVR memory scan med Alt+L, vilket vorpX också tipsade om. Plötsligt ser det ut och känns ungefär som att spelet är gjort för VR, med ett ganska vitalt undantag - det finns av uppenbara skäl ingen möjlighet till kontrollerspårning, utan vapnet/siktet styrs med ens huvud ungefär som om det vore muspekaren. Det går även att använda muspekaren eller handkontroll, men då blir det som att ens huvud styrs av något annat vilket kan inducera illamående eller göra en lite snurrig. För någon som är van vid att använda "äkta VR" så har jag svårt att se mig själv spela hela spelet på det här viset, även om vissa är mer positiva: https://www.youtube.com/watch?v=LtSakdQqQ2E
Man får vänja sig vid att antingen sitta still med huvudet och styra med musen, eller styra helt med huvudet. Och så ska man nog ha ganska starka "VR-legs".

För Cinema så testade jag svenska Unravel, som är ett sidoscrollande plattformsspel. Här är det andra bullar, eftersom man sitter i en virtuell soffa och kollar på en bioduk så är alla problem kring Full VR borta. Spelet visas med tydliga 3D-effekter som poppar fram ur duken som om det vore ett diorama. Här kan jag lätt tänka mig att köra igenom hela spelet i VR. Ori and the Blind Forest (och Will of the Wisps) ska också se fantastiska ut, har dock inte testat än då jag nyligen har kört dom i 2D (https://www.youtube.com/watch?v=RqbbE2gMx0E).
Har också hört gott om att köra exempelvis Witcher 3 i detta läge, men har inte ens brytt mig om att testa då jag inte tror att mina prylar kan driva det (4670K och GTX1070).

Personligen har jag kört på Oculus Quest med en 1m lång USB2-kabel till datorn, men det ska också fungera med Virtual Desktop vilket jag inte provat än (https://www.vorpx.com/forums/topic/vorpx-on-quest-with-virtua...). Faktum är att om man nöjer sig med Cinemaläget beskrivet ovan så borde det funka utmärkt att strömma till Oculus Go (som är 3DOF, vilket inte spelar någon roll i det läget) och på så vis få en liknande upplevelse som om man gjorde det på en Rift S.

Fördelen är givetvis att det här adderar hundratals potentiella välpolerade spel att köra i "VR", nackdelen är just citattecknen där - det blir inte samma sak som att köra med VR-kontroller och frikopplad vy. För vissa spel (Unravel, Ori som exempel) spelar det dock ingen roll.
Om någon slår till är ett tips att betala direkt i euro, spar några kronor på det. Programmet brukar också ha ca 15% rabatt under Black Friday/Cyber Monday.

Permalänk
Medlem

Jag funderade på att skaffa vorpx och kunna leka lite mer med min oculus dk1 men det blev aldrig av

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Har du någon erfarenhet av VorpX tillsammans med anti cheat mjukvara? kan det bli struligt?

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Har du någon erfarenhet av VorpX tillsammans med anti cheat mjukvara? kan det bli struligt?

/S

Nej, jag har personligen inte kört några multiplayspel än. Tror det är olika policy för olika spel, men ev. kan du hitta info om du googlar på ett specifikt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag trillade dit och skaffade vorpX (www.vorpx.com) nyligen. Har spanat in det då och då sedan flera år tillbaka, men det kostar ca 400kr och förekommer en del kritik mot det så har avvaktat. vorpX är en VR-drivrutin som överlag automagiskt, ibland med lite pillande, gör vanliga 2D-spel spelbara i VR. Det finns profiler för massor av spel (800st enligt den här inofficiella listan: https://www.vorpx.com/forums/topic/celebrating-800-vorpx-game... ). De fall där pillande krävs, vilket jag har förstått var ett mycket större problem för några år sen, tenderar nog att göra en del användare förbannade.

Med låga förväntningar är jag ändå överlag ganska positivt överraskad. Installationsprocessen är lite speciell, man får en web installer och ska sen maila en kod som visas i programmet till skaparen och sen invänta ett mail med aktiveringsnyckel (dröjde bara några minuter i mitt fall). Han är (med rätta antar jag) rädd för piratkopiering. Byter man hårdvara så får man kontakta skaparen igen för en ny registrering. När det väl är installerat så är det inte konstigare än att slå på eller slå av vorpX innan man ska spela.

Det finns två huvudsakliga lägen: Full VR, som är tänkt att efterlikna "vanlig" VR, och Cinema där man sitter i en virtuell soffa och ser spelet på en bioduk i stereoskopisk 3D.

För Full VR så testade jag Bioshock, då det påstås funka bra. Här är nog störst potential att bli besviken. För att få ordning på spelet så skulle man lägga till -dx9 i launch options i Steam (vilket vorpX informerar om när man startar programmet). Bilden var helt förvrängd, perspektivet konstigt och så vidare - då gjorde jag en DirectVR memory scan med Alt+L, vilket vorpX också tipsade om. Plötsligt ser det ut och känns ungefär som att spelet är gjort för VR, med ett ganska vitalt undantag - det finns av uppenbara skäl ingen möjlighet till kontrollerspårning, utan vapnet/siktet styrs med ens huvud ungefär som om det vore muspekaren. Det går även att använda muspekaren eller handkontroll, men då blir det som att ens huvud styrs av något annat vilket kan inducera illamående eller göra en lite snurrig. För någon som är van vid att använda "äkta VR" så har jag svårt att se mig själv spela hela spelet på det här viset, även om vissa är mer positiva: https://www.youtube.com/watch?v=LtSakdQqQ2E
Man får vänja sig vid att antingen sitta still med huvudet och styra med musen, eller styra helt med huvudet. Och så ska man nog ha ganska starka "VR-legs".

För Cinema så testade jag svenska Unravel, som är ett sidoscrollande plattformsspel. Här är det andra bullar, eftersom man sitter i en virtuell soffa och kollar på en bioduk så är alla problem kring Full VR borta. Spelet visas med tydliga 3D-effekter som poppar fram ur duken som om det vore ett diorama. Här kan jag lätt tänka mig att köra igenom hela spelet i VR. Ori and the Blind Forest (och Will of the Wisps) ska också se fantastiska ut, har dock inte testat än då jag nyligen har kört dom i 2D (https://www.youtube.com/watch?v=RqbbE2gMx0E).
Har också hört gott om att köra exempelvis Witcher 3 i detta läge, men har inte ens brytt mig om att testa då jag inte tror att mina prylar kan driva det (4670K och GTX1070).

Personligen har jag kört på Oculus Quest med en 1m lång USB2-kabel till datorn, men det ska också fungera med Virtual Desktop vilket jag inte provat än (https://www.vorpx.com/forums/topic/vorpx-on-quest-with-virtua...). Faktum är att om man nöjer sig med Cinemaläget beskrivet ovan så borde det funka utmärkt att strömma till Oculus Go (som är 3DOF, vilket inte spelar någon roll i det läget) och på så vis få en liknande upplevelse som om man gjorde det på en Rift S.

Fördelen är givetvis att det här adderar hundratals potentiella välpolerade spel att köra i "VR", nackdelen är just citattecknen där - det blir inte samma sak som att köra med VR-kontroller och frikopplad vy. För vissa spel (Unravel, Ori som exempel) spelar det dock ingen roll.
Om någon slår till är ett tips att betala direkt i euro, spar några kronor på det. Programmet brukar också ha ca 15% rabatt under Black Friday/Cyber Monday.

Detta är ju ett riktigt sammanträffande. Jag har hållit på ett tag att snickra på min ultimata rymdsimulator med dubbla joysticks t16000m och med rudderpadsen som du @halldin sålde till mej (funkar utmärkt btw 👍).

Nu efter att jag testat oculus quest med väldigt liten screendoor effect så hittade jag information om just vorpx på nätet som en bra lösning för att kunna göra det möjligt att använda VR-kitet i star citizen som jag är intresserad av, men även i arma och dayz där huvudet är löst från kroppen.

Jag hittade bland annat denna snubben som visar hur man löser kopplingen mellan vorpx, vr och star citizen.

https://youtu.be/NbavvKNcVrc

Det jag skulle vilja veta är, är det så lätt som han visar på att det är och hur är känslan i dom olika spelen? Jag är främst ute efter fps spel där realismen spelar roll, dvs att man känner sej "i spelet" och att allt ska kännas så naturligt som möjligt.

Som du säger @halldin så är 40 dollar mycket pengar och därför är den stora frågan om det finns nåt alternativ till detta programmet?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Detta är ju ett riktigt sammanträffande. Jag har hållit på ett tag att snickra på min ultimata rymdsimulator med dubbla joysticks t16000m och med rudderpadsen som du @halldin sålde till mej (funkar utmärkt btw 👍).

Nu efter att jag testat oculus quest med väldigt liten screendoor effect så hittade jag information om just vorpx på nätet som en bra lösning för att kunna göra det möjligt att använda VR-kitet i star citizen som jag är intresserad av, men även i arma och dayz där huvudet är löst från kroppen.

Jag hittade bland annat denna snubben som visar hur man löser kopplingen mellan vorpx, vr och star citizen.

https://youtu.be/NbavvKNcVrc

Det jag skulle vilja veta är, är det så lätt som han visar på att det är och hur är känslan i dom olika spelen? Jag är främst ute efter fps spel där realismen spelar roll, dvs att man känner sej "i spelet" och att allt ska kännas så naturligt som möjligt.

Som du säger @halldin så är 40 dollar mycket pengar och därför är den stora frågan om det finns nåt alternativ till detta programmet?

Gött att prylen kommer till användning

Nu är jag lite för slö för att kolla hela den där videon, men handhavandet tycker jag överlag är enkelt. Man startar vorpX, vid behov laddar man ner någon spelprofil från molnet och annars kör man på de inbyggda, sen startar man spelet och vid behov kör man en DirectVR scan med Alt+L.

Just FPS har som sagt egenheten att om du väljer att köra Full VR (som ska efterlikna vanlig VR) så kommer ditt huvud vara kopplat till vapnet, eftersom vorpX inte kan frikoppla händerna från huvudet (kameran) som vanlig VR gör. Om man står ut med det är individuellt, personligen föredrar jag att köra i bioduksläget i så fall.

Finns mig veterligen inget som funkar i närheten av så bra och automatiskt som vorpX gör. Jag experimenterade med detta för över ett år sen, minns att jag fick Diablo 3 att funka i 3D men det var en del meck #17929132