Permalänk

Vägg monterat skrivbord

Tjena, Tänke nydligen skaffa ett nytt skrivbord och hade tänkt mig sätta upp det med konsoler på väggen, Hade tänkt köpa THYGE
från ikea 160x80cm och 2cm tjock, hade tänkt kappa av 20cm på djupet av skrivbordet och sedan montera mot väggen. Då var frågan om väggen skulle kunna hålla uppe skrivbordet, jag har 3 skärmar som skulle bli väggmonterade vilket skulle göra att den enda vikten på skrivbordet hade varit ett Tangentbord och en mus, men sedan också en slags låda monterad under skrivbordet för kablar. då var frågan igen håller väggen för detta? Det är ingen betong vägg utan en gipsvägg eller spånskiva.

Alla Svar Uppskatas!

Permalänk
Hedersmedlem

Om du skruvar upp riktigt rejäla konsoller i reglarna borde det hålla. Tänk på att vikten från armarna och att man garanterat kommer att luta sig lite mot bordet bör räknas in också.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Hedersmedlem

Räkna med att det kommer att svikta en del om du inte har något stöd i framkant.

Oavsett om det är gips eller spånskiva skulle jag sätta borde i reglarna i väggen. Elfa har rejäla konsoller som borde vara tillräckliga för ändamålet, men tänk på att de behöver sticka ut nästan 60cm och att skenorna på väggen då behöver vara ganska långa. På 160cm borde du kunna ha totalt 3 konsoller förutsatt att det är cc60 på reglarna i väggen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Funderade på samma som dig, men gav upp och körde en kompromiss istället.
http://bild.johanrahm.se/skrivbord.jpg
Väggfästa platan i en vinkel och monterade på ett ben bara

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Om du kan hitta två rejäla reglar bakom gipset så absolut annars skulle jag starkt rekommendera att du kör något i stil med vad cerb1980 föreslår

Permalänk
Medlem

Mitt skrivbord är föst i bakkant i väggen. dock har jag fortfarande fötter i framkant. Sedan skulle en gips med rätt förankring hålla för vikten, men inte för den typ av belastning som skulle bli när du sitter och använder bordet.
Så leta reda på reglarna bakom gipsen som med stor säkerhet sitter med cc60 cm mellanrum. Då kan man fästa bättre men det kommer troligen bli svajigt ändå då reglarna inte är fästa på ett sätt som skall hantera denna belastningen.

Permalänk
Medlem

Jag var inne på samma sak med en design med ett upp och ner vänt "L".
Tanken var att fästa det långa benet av "L":et innut i väggen mot en regel vilket skulle göra att endast toppen av "L":et skulle sticka igenom väggen.

Jag la ner efter ett tag då jag insåg att det inte skulle bli stabilt nog för mig.
Tycker om att sitta tillbakalutad med fötterna uppe på bordet och kom fram till att jag skulle behöva förstärka väggen alldeles för mycket för att vara värt för mig.

Det jag ville uppnå var att ha ett "flytande" skrivbord där upphängningen inte skulle vara synlig med en 5-8 cm tjock bordskiva. Nåväl får se vad som kan göras i framtiden.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.