Apples Face ID kommer till Mac-datorer

Permalänk
Melding Plague

Apples Face ID kommer till Mac-datorer

Betaversionen av nästa Mac OS-uppdatering innehåller terminologi som talar för ansiktsigenkänning även utanför Iphone och Ipad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter rimligt

Permalänk
Medlem

Vore riktigt trevligt. Är oerhört nöjd med implementationen på min nuvarande 11, så detta skulle definitivt vara en värdig konkurrent till Windows Hello! som också fungerar galant och blixtsnabbt får jag säga.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Master of Overkill

Något jag tycker funkar helt galet bra är applewatch upplåsning med macbook pro dock kör jag ej macbook men testat det och är sjukt nice.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

FaceId duger säkert åt de flesta som inloggning. Men det är rent idiotisk att ha webbkameran framme hela tiden, det är som gjort för utpressning ifall någon kommer åt datorn. Datorer med lite högre säkerhetstänk har antagligen ingen webbkamera alls eller så har de en lucka framför som Lenovo.

Permalänk
Medlem

Fy fan va skönt det hade varit. älskat windows hello sen de kom ut, tycker de är tråkigt att det tagit apple så lång tid att få nått vettigt till datorerna.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Musikälskare

Äntligen! Blir att uppgradera dirr här hemma då skulle jag tro Trevligt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

FaceId duger säkert åt de flesta som inloggning. Men det är rent idiotisk att ha webbkameran framme hela tiden, det är som gjort för utpressning ifall någon kommer åt datorn. Datorer med lite högre säkerhetstänk har antagligen ingen webbkamera alls eller så har de en lucka framför som Lenovo.

Hur menar du nu?

Permalänk

@lillaankan_i_dammen: Jobbar som servicetekniker åt ett av världens största försvarsindustrier. Vi har under alla år haft bärbara datorer med kamera. Även dem som sitter på R&D och inköp har datorer med webbkamera. Val av datorer gäller samtliga anställda världen över. Utpressning är inget någon har råkat ut för. Kanske gäller det mer privatpersoner som är inne på tveksamma sidor som råkar ut för utpressning och dylikt.
Vet många rent privat som har fått virus trots antivirusprogram installerat på datorn. Svårt att skydda folk i allmänhet mot sina egna handlingar jämt.
Men jag tror inte en kamera på en dator utgör ett större hot.

Tror det kan bli smidigt med face id på datorer. Fler tillverkare kommer säkert att följa efter framöver.

Permalänk
Skrivet av Phoenix_1976:

@lillaankan_i_dammen: Jobbar som servicetekniker åt ett av världens största försvarsindustrier. Vi har under alla år haft bärbara datorer med kamera. Även dem som sitter på R&D och inköp har datorer med webbkamera. Val av datorer gäller samtliga anställda världen över. Utpressning är inget någon har råkat ut för. Kanske gäller det mer privatpersoner som är inne på tveksamma sidor som råkar ut för utpressning och dylikt.
Vet många rent privat som har fått virus trots antivirusprogram installerat på datorn. Svårt att skydda folk i allmänhet mot sina egna handlingar jämt.
Men jag tror inte en kamera på en dator utgör ett större hot.

Tror det kan bli smidigt med face id på datorer. Fler tillverkare kommer säkert att följa efter framöver.

Lenovo P51 &P52 har skydd. Det finns webcam covers att köpa. De flesta som skyddar sig tejpar bara över kameran med en pappersbit.
En youtubeklipp om detta: https://www.youtube.com/watch?v=ycZwIMMEZus

Min åsikt undvik ha kameror i onödan på känsliga ställen. Tänk på hur man lägger ens mobil då kameran kan vara övertagen.
Webbkameran på laptopen som man använder typ 1 gång vart 10år, ja då kan man ha en tejpbit över den istället för att ständigt ha på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phoenix_1976:

Men jag tror inte en kamera på en dator utgör ett större hot.

Gammal artikel, så du borde ha hört talas om detta för länge sedan:
https://arstechnica.com/tech-policy/2013/03/rat-breeders-meet...

Face ID använder en separat IR-kamera. Ansiktsdata för att låsa upp telefonen ska hanteras av en secure enclave, men kameran kan också användas av appar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lenovo P51 &P52 har skydd. Det finns webcam covers att köpa. De flesta som skyddar sig tejpar bara över kameran med en pappersbit.
En youtubeklipp om detta: https://www.youtube.com/watch?v=ycZwIMMEZus

Min åsikt undvik ha kameror i onödan på känsliga ställen. Tänk på hur man lägger ens mobil då kameran kan vara övertagen.
Webbkameran på laptopen som man använder typ 1 gång vart 10år, ja då kan man ha en tejpbit över den istället för att ständigt ha på den.

Har du några konkreta exempel på när webkamera på smartphones och laptops lett till några större säkerhetsincidenter? Jobbar själv med säkerhet på ett globalt bolag där säkerhet värderas högt, vi har inga som helst restriktioner på webbkameror på varken mobiler eller laptops och inte heller några incidenter som uppkommit av det. Det kan självklart förekomma men känns som försvinnande liten risk jämfört med andra attackvektorer.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Mycket efterlängtat! Kommer bli kanon med apple pay också på mac!

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Gammal artikel, så du borde ha hört talas om detta för länge sedan:
https://arstechnica.com/tech-policy/2013/03/rat-breeders-meet...

Face ID använder en separat IR-kamera. Ansiktsdata för att låsa upp telefonen ska hanteras av en secure enclave, men kameran kan också användas av appar.

Utbilda folk i hur de kan undvika att bli hackade.
Den där artikeln handlade ju mest om hur snuskgubbar spionerade på unga tjejer så den hade jag inte läst. Men som sagt, gör folk medvetna över hur de ska använda sina prylar.

https://us.norton.com/internetsecurity-malware-webcam-hacking...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phoenix_1976:

Utbilda folk i hur de kan undvika att bli hackade.
Den där artikeln handlade ju mest om hur snuskgubbar spionerade på unga tjejer så den hade jag inte läst. Men som sagt, gör folk medvetna över hur de ska använda sina prylar.

https://us.norton.com/internetsecurity-malware-webcam-hacking...

Din egen länk

” 6. Cover or unplug your webcam”

😀

Permalänk

@PlogarN97: Jaaa är man orolig på riktigt så är det väl inte ett dåligt tips. Ingen på jobbet har gjort det än dock.

För att förtydliga min åsikt i att Face ID kommer till apples datorer och att jag inte tror att en webcam är en jättestor säkerhetsrisk:
Face ID= bra, smidigt och bra för dem som kan tänkas använda det. Har dock inget apple dator själv. Kanske någongång i framtiden. Vet ej.
Webcams i datorer= tror inte det är ett större problem än vanliga virus man kan dra på sig på diverse suspekta sidor eller via länkar man får i mail osv. Tror inte tillverkare kommer att frångå kameror i bärbara datorer, surfplattor och telefoner bara för att det är en stor säkerhetsrisk.

Är man på riktigt orolig över att bli spionerad på eller utpressad så ska man nog skaffa alternativ utan kamera. Eller tejpa över kameran på enheten som Mark Z.

Respekterar allas åsikter och deras oro. Men min personliga åsikt är att jag inte tror det är ett stort problem för medelsvensson idag.

Med det sagt så: Storebror ser dig, hör dig, hela tiden....... dygnet runt. Men han är min bror så det är lugnt.

Permalänk
Skrivet av Teval:

Har du några konkreta exempel på när webkamera på smartphones och laptops lett till några större säkerhetsincidenter? Jobbar själv med säkerhet på ett globalt bolag där säkerhet värderas högt, vi har inga som helst restriktioner på webbkameror på varken mobiler eller laptops och inte heller några incidenter som uppkommit av det. Det kan självklart förekomma men känns som försvinnande liten risk jämfört med andra attackvektorer.

Otroligt många har blivit hotade av bluffmail att just detta har skett. Väldigt många vanliga webbkameror har blivit hackade. När det gäller kategorin webbkamera på en dator, mobil som har blivit hackade så är det otydligt, men det finns artiklar om det.
https://surfshark.com/blog/is-your-webcam-hacked
Hack Forums contain threads full of people comparing and trading images of “slaves,” people whose computers they have broken into and taken control of. “One woman targeted by the California ‘sextortionist’ Luis Mijangos wouldn’t leave her dorm room for a week after Mijangos turned her laptop into a sophisticated bugging device

Angående säkerhet så är den ofta slapp fast den ej borde vara det. Tar man mer kritiska saker, så arbetar personer ofta i rum som bara de har tillgång till och de använder enbart datorerna till detta. Självklart har de ej igång en massa webbkameror och annat dritt.
Men just webbkamerahotet är mer ett hot för privatpersoner. Då dessa är inne på mer skumma sidor och kanske sitter halv eller helnakna framför datorn och då kan detta spelas in. På företaget så brukar folk ha kläder på sig. Om en hacker tar sig in där, så är ofta inte webbkameran lika intressant att komma över för utpressning utan annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Otroligt många har blivit hotade av bluffmail att just detta har skett. Väldigt många vanliga webbkameror har blivit hackade. När det gäller kategorin webbkamera på en dator, mobil som har blivit hackade så är det otydligt, men det finns artiklar om det.
https://surfshark.com/blog/is-your-webcam-hacked
Hack Forums contain threads full of people comparing and trading images of “slaves,” people whose computers they have broken into and taken control of. “One woman targeted by the California ‘sextortionist’ Luis Mijangos wouldn’t leave her dorm room for a week after Mijangos turned her laptop into a sophisticated bugging device

Angående säkerhet så är den ofta slapp fast den ej borde vara det. Tar man mer kritiska saker, så arbetar personer ofta i rum som bara de har tillgång till och de använder enbart datorerna till detta. Självklart har de ej igång en massa webbkameror och annat dritt.
Men just webbkamerahotet är mer ett hot för privatpersoner. Då dessa är inne på mer skumma sidor och kanske sitter halv eller helnakna framför datorn och då kan detta spelas in. På företaget så brukar folk ha kläder på sig. Om en hacker tar sig in där, så är ofta inte webbkameran lika intressant att komma över för utpressning utan annat.

Eftersom jag jobbar en hel del med just epost-säkerhet så är jag väldigt insatt i de bluffmailen du hänvisar till, och där handlar det INTE om att nån hackat ens webbkamera. Det handlar helt enkelt om att man skickar ut hot-mail på bred front och hoppas att nån känner sig träffad och blir rädd, för att sedan betala "lösensumman". Det finns inga inspelningar när nån onanerar framför datorn och liknande, det är ren bluff i alla fall jag sett.

De flesta använder sina jobbdatorer privat, och vissa lagrar allt möjligt suspekt på dom. Änsålänge så har inte jag stött på nån användare som råkat ut för en riktig attack där webbkameran använts iaf.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phoenix_1976:

Utbilda folk i hur de kan undvika att bli hackade.

Jag svarade inte med allmän information. Jag svarade dig därför att du hade fel.

Grejer är att folk SKA INTE BEHÖVA vara insatta i datorsäkerhet. Vanliga användare ska bara behöva kunna lite grundläggande e-hygien. Datorn ska vara rimligt säker från början.

Och även om man gör allting rätt så kan det finnas säkerhetshål som kan utnyttjas. Datasäkerhet är en katt-och-råttalek mellan utvecklare/säkerhetsexperter och hackare. Även om en sårbarhet inte utnyttjas idag så kan den utnyttjas imorgon. Eller så kan flera kända små sårbarheter som man viftar bort senare utnyttjas tillsammans på ett sätt som blir ett större problem (som i fallet med phishing t.ex. där spoofing av mail och webadresser hade påtalats i åratal innan det gjordes något åt det).

Här är en artikel till som är mer relevant. Artikeln är från i år. Den gäller Macintosh. Användaren behövde bara gå in på fel länk för att få sin webkamera hackad.
https://www.wired.com/story/hacker-apple-safari-webcam-bug/

Sen handlar det inte bara om ditt företags säkerhet här. Det handlar om människor också. Och det handlar om deras säkerhet på deras egna datorer.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

@Findecanor: Ok ok. Där har vi en meningsskiljaktighet. Jag tycker att det är LITE upp till individen att skydda sitt eget intresse. När jag skriver utbilda folk i hur de undviker att bli hackade menar jag säkert det du menar med grundläggande e-hygien.
Datorer, surfplattor och telefoner är idag rimligt säkra. Länken du postade beskriver ju också hur Apples bug bounty program fungerar för att just göra datorer säkrare.

Det är ju lite det jag menar med "utbildning" (upplys är kanske ett bättre ordval) att man inte ska klicka på varje blå länk man får skickad till sig eller ser på diverse sidor. Vet MÅNGA personer som klickar på länkar som lovar att man ska få köpa tex en ny 55" tv för två kronor. Som du skriver det kommer alltid att finnas säkerhetshål och nya exploits i ny programvara och nya enheter som dyker upp.

Vad jag ville illustrera med att mitt företag har laptops och telefoner med kamera på var mer att intresset att hacka någon av våra datorer eller få åtkomst till våra telefoner lockar en del high tech "hackare" som ser det som en utmaning eller bara ett sätt att komma över information. "Vanliga" människor kanske inte utsätts för samma typ av attacker.
Sen finns det dem som kör med "dumma" former av attacker mot en större skara människor, typ phishing. Sånna attacker är svårare att skydda människor emot eftersom det inte är ett säkerhetshål i mjukvara i sig. Men sånt man kan skydda sig emot om någon har sagt åt en att inte klicka på varje länk de ser.

Teknik kommer förmodligen att fortsätta utvecklas framöver. Så mest troligt kommer det att dyka upp nya anfallsvinklar och sårbarheter. Tycker personligen inte att vi ska vara rädd för teknik och inser att man på forum måste vara glasklar för att inte bli missförstådd. Att vara glasklar i mitt tal (och skrift) är inte min starka sida.

Men nevertheless webbkameror kommer fortsatt att finnas kvar. Upplys (!?) vanliga användare om grundläggande e-hygien för att undvika enkla hack.
Och bug bounty programs fungerar bättre och bättre (dock lite väl trögt ibland) för att skydda användare mot sårbarheter i operativsystem.
Även om man gör allting rätt kan saker gå åt skogen gäller allt i livet.