Finns det något spel du saknar från förr och varför?

Permalänk

Dungeon Master är nämnt redan. Fast inte säker på att jag skulle vilja spela om det igen - tillhör ett av de få jag kämpat mig genom helt till slut faktiskt.

Alternate Reality skulle jag vilja se i en modern version - och hela storyn fullbordad.

Lite tidsfördrivare som Q*bert, Boulder Dash och Airball - men de tarvar en gammaldags och bra joystick (TAC-2).

Syndicates.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem

Broken smord
Monkey Island
Simon the sorcerer
Day of tentacle
Grim fandango
Beneath a steel skye
Sam'nMax hit the road

Har inte kört full throttle dock och inte något nytt.

Kom precis på att jag Saknar dessa typer av spel. Kanske nån kan tipsa om något bra.

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

Populous: The Beginning

Spelade detta spel jätte mycket när man var yngre och det inte fanns jätte många alternativ för olika spel att spela och när kanske man inte var så lika petig med kvalitet och skärpan på skärmen.

Fanns förstås andra spel såsom Crash Bandicoot, Burnout, Red Alert. Kanske det fanns mera men kommer inte ihåg.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Quake och Unreal Tournament.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Swat4 var ett spel jag spelade mycket. Älskade det spelet. Laddade ner det för några år sen och spelade Coop med frugan. Hon är ingen gamer men det var skitkul.

Ready or not släpps nästa år(?) så förhoppningsvis får vi ett nytt spel som kommer bli lika bra.

SWAT 4, med Elite Force 7,0 håller fortfarande. Ja hoppas dom får ordning på Ready or not Betan snart. Jag är supporter där, så lirar lite Alfa ibland.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Ingen som nämnt ”Sid Mier’s pirates” så jag få göra det. Hoppas verkligen att det ska komma en äkta remake på detta spel och kräver inte 1000 nya funktioner heller även om något nytt skulle vara bra så det inte blir för mycket repetion.
Många timmar blev det.

Det gjordes ju en remake 2004, av orginalspelet från 1987. Men du kanske vill ha ytterligare en Ja varför inte, jag skulle nog slå till.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Delta force, multiplayer med en MGL granatkastare i näven. Herregud vad tid jag lagt på det spelet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Space Quest.

Permalänk
Medlem

Settlers, både gameplay, musik och grafik var så mitt i prick och det faktum att man kunde ha stooora kartor.

Civ 2, lysande spel.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Wing Commander 1 och 2 en remake på dem vore guld, spelade dem grymt mycket.
Unreal var kul också.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

Singleplayerspel kan man ju alltid börja spela på nytt, så gör jag ibland med några gamla spel som jag blir nostalgisk över som Silver, One Must Fall: 2097, Monster Hunter Tri Ultimate, Baldur's Gate 1&2 m.fl.

Det svåra är multiplayerspel som är döda, men jag kommer inte på något sådant just nu som jag verkligen saknar. Kanske Team Fortress 2, även om det inte är dött så spelar inga av mina vänner det längre. Det slog mig häromdagen när jag spelade Overwatch att TF2 va så mycket mer lekfullt och kravfritt, det saknar jag.

Men jag tycker ändå det kommer spel idag som gör att jag inte längtar tillbaka på det sättet. Spel som Subnautica, Doom (2016), Mutant Year Zero: Road to Eden, Dark Souls-serien och Sekiro.

Permalänk

Wizball på c64 spelade jag väldigt mycket som liten. Det hade varit kul att spela igen!

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (snart)

Permalänk
Medlem

Multiplayer då, för singleplayer kan man ju oftast veva igång när som.

Alien vs Predator 2 (Gamespy är ju avstängt, men ska gå att fixa mp)
Battlefield 1942
Star Wars Galaxies som nämnts tidigare. Spelade tyvär bara under en free weekend eller vad det var, men hade görsköj. Hade ju ingen egen dator eller egen inkomst då man fortfarande bara gick på högstadiet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Cave Wars

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Det finns väldigt många spel man saknar från förr tiden!
Här kommer ett par utan direkt nummerordning
Litil Devil *PC* - (finns på steam) Gud så många timmar man la ned på det och vilken jävla känsla när man kom längre in i spelet, att lägga ned tiden för att komma ihåg och eller rita ned dungeon layouts, och när man kom in i nästa rum och behövde klura ut vad man skulle göra och man fick 0 hints.

Deadlock: Planetary Conquest *PC* - Har alltid gillat strategispel och detta är ett av mina prime example på ett bra strategispel, det var givetvis svårt att förstå när engelskan var begränsad vid sin ålder, men man lyckades alltid lära sig att spela spelen.

Azure Dreams *PSX* - Detta är en genre jag suktar efter än idag, monster taming, rpg, roguelike, building simulator. det har lite av allt men just detta spel gjorde det fantastiskt. sen hade de en dating simulator i spelet vilket var rätt lol men jag gillade den!

Som andra har nämnt, Black and White *PC*, det var helt magiskt. jag spelade tyvärr bara första då andra spelet fångade inte känslan för mig och jag gav upp tidigt.

Mech Warriors 2 *PC* - Misstänker att det har åldrats väldigt dåligt, men då när jag var ung var man extremt imponerad av spelet och dess 3d.

Syndicate *PC* - Jag vet inte hur jag ska förklara spelet, men jäklar vilken känsla det var i spelet och dess management med vapen, gubbar, stealth etc. och musiken var episkt och gav spelet så mycket mer känsla.

Shadowgate *NES* - Finns också som nyutgåva på steam, jag och min familj/släktingar kom aldrig vidare långt med spelet när vi var yngre, man dog av allt man petade på och försökte röra vid. men charmen med puzzel spel alltså, även om vi aldrig kom långt så var jag helt hooked och ville ta mig vidare.
Jag körde igenom spelet för ca 6 år sen med emulator med min polare och spelet håller än idag. jag köpte även nyutgåvan direkt när den släpptes senare.

Listan kan gå på! men jag nöjer mig där.
Men även med det sagt så finns det många nya bra spel, dock så är det bara indie spel som har lockat mig de senaste 3+ åren. de så kallade AAA spelen känns bara samma sak och de har inte imponerat mig på länge.

EDIT: Måste ju tillägga Oddworld Abes Oddysee (som jag körde på PC) nu när jag ser @ELF 's avatar. gud vad jag älskade det spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

När får vi en remake av battle of midgård? 😭😭😭

Jag har en glad överraskning till dig, svaret är i år: https://bfmereforged.org

Angående gamla spel jag håller kärt är ett Sid Meier's Civilzation 1. Har spenderat många tidiga helgmorgonar samt eftermiddagar på fritids i det.
Empire Earth 1 och 2. Fantastiskt att skapa en jordbävning i fiendens bas och sen sätta snipers/sharpshooters i skogen och oneshota allt som rörde sig mot ens bas.
Även Total Annihilation är fantastiskt även om AI var katastrof så man fick nukea fiendens bas ibland när de byggt dåligt i hopp om att den skulle bygga en bättre.
Måste även nämna att Battle for middleearth II rise of the witchking var underbart, spelades flitigt med vännerna på Playz i Skanstull. Vi brukade köra att man fick 20min på sig att bygga upp sin bas innan det var dags för strid.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Sexgames på Commandor 64.
Rörde om i känsloregistret på den tiden.
Pinsamt idag.

Permalänk
Medlem

Det jag framförallt saknar är tiden man hade som ung samt att man hade någon att spela med regelbundet. Tror också att jag uppnåt en ålder där man tycker sig ha sett allt. Den där känslan av första gången infinner sig allt för sällan.

Några bidrag:
M.U.L.E
Winter och Summer games
Skate or Die
IK+
the Last ninja
Super mario (framförallt 1 och 3)
Zelda
Moonstone
Pinball dreams och fantasies
Defender of the crown
Alla Lucas Arts och Sierra spel
Elderscrolls Arena
Fallout 1 och 2
Baldurs Gate
UFO spelen
Warcraft (framför allt 2:an)
Wolfenstein, Doom och Quake

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

En remake av "Tie Fighter" skulle vara underbart.
"Quest for glory" eller "Hero's quest" som det hette först. En remake på det tack.
Sist men inte minst "Quack shot" som fanns till Sega Megadrive. Underbart!

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk

Jag saknar Diablo 1, spelade spelet första gången på PSX och sen körde vi det mellan våra slöa datorer hemma syskonen i mellan (Kabel).

Sedan är det nog FF7 som jag önskar att jag kunde radera ur minnet och köra om. La nog 100 timmar där.

Och sist men i te minst :Red alert var ju fan guld på PSX!

Permalänk
Medlem
Skrivet av soujiro:

Broken smord
Monkey Island
Simon the sorcerer
Day of tentacle
Grim fandango
Beneath a steel skye
Sam'nMax hit the road

Har inte kört full throttle dock och inte något nytt.

Kom precis på att jag Saknar dessa typer av spel. Kanske nån kan tipsa om något bra.

Tales of Monkey Island, Broken Age, Deponia: The Complete Journey är 3 st lite nyare spel i samma stil men riktigt underhållande på samma sätt som de äldre spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soujiro:

Broken smord
Monkey Island
Simon the sorcerer
Day of tentacle
Grim fandango
Beneath a steel skye
Sam'nMax hit the road

Har inte kört full throttle dock och inte något nytt.

Kom precis på att jag Saknar dessa typer av spel. Kanske nån kan tipsa om något bra.

Day of the Tentacle fins på Steam. (sjukt hur mycket jag komihåg när jag körde igenom det för några månader sen)
Grim fandango finns också på Steam.
Full Throttle är minst lika bra som Day of the Tantacle

Permalänk
Medlem

FABLE!

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Föredetting
Skrivet av kallandes:

SWAT 4, med Elite Force 7,0 håller fortfarande. Ja hoppas dom får ordning på Ready or not Betan snart. Jag är supporter där, så lirar lite Alfa ibland.

SWAT 4 var ju riktigt bra, Elite Force hade jag missat helt. Tur att man inte sitter hemma vid speldatorn, får ta tag i det i slutet av augusti.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Har läst om många eftersaknade spel som "inte funkar" nu. Tipsar alla om att kolla på GOG Galaxy. Spelplattform proppat med massa gamla klassiker.

Har själv köpt Warcraft, Warcraft 2, dungeon keeper, soldier of fortune, Medal of honor, Theme park men det finns ett helt hav av gamla godingar. Man kan ibland lyckas fynda spel för 20 spänn

Permalänk
Medlem

SSX och hela den serien var grymma. Tänk om man kunde hotta upp den serien igen. Annars vore det trevligt med ett nytt Dune-spel, eller ett nytt Command & Conquer. Har spenderat rätt mycket tid där.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Rc pro am 2 till NES. Än idag sjukt roligt om man är 4. Spelidén är så galet rolig med alla uppgraderingar osv.

Quake 3 var kul. Riktigt snabbt och avskalat. Upprepar också ufo enemy uknown, originalet. Xcom 3 apocalypse var också jävligt kul. Speciellt i realtidsläget som gjorde att allt blev kaos och stressen total

Kan lägga till dungeon keeper också. Riktigt fräscht när det kom

Permalänk
Skrivet av Meantek:

SWAT 4 var ju riktigt bra, Elite Force hade jag missat helt. Tur att man inte sitter hemma vid speldatorn, får ta tag i det i slutet av augusti.

Gör det i Augusti! Elite Force lyfter Swat 4 till nya höjder, och med senaste 7,0 bäst hittills. Här kan du tanka ned den https://www.moddb.com/mods/swat-elite-force Kör Sp lir i EF regelbundet, även om man börjar lära sig banorna vid det här laget. Så har dom ju lagt till några nya. Mycket nya vapen också. Men kör du karriärs läge, så försvinner många vapen. Måste köra i "All missions" för att få alla vapen valbara. Men då missar man lite annat innan uppdragen. Så bra att dra igenom en kampanj först.

Tror faktiskt att "efterträdaren" till SWAT 4, "Ready or not". Får svårt att slå EF 7,0, annat än grafiskt. Men dom jobbar hårt, så jag hoppas. Han som är ansvarig för Elite Force modden, blev faktiskt anställd av Void. Som gör Ready or not, pga modden. Han är dock, inte kvar där nu.

Sedan många versioner tillbaka, kan man nu sikta med vapnet "iron sight" default "Z". Som tidigare var Zoom.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

@cracko: nice. ska kolla

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

@Asus_84: åhå! får nog bli att man kör det

Visa signatur

word