Ny grafik ställer till prblem _0

Permalänk
Medlem

Ny grafik ställer till prblem _0

Hejsan, Min far o jag snickrade ihop denna Dator för ett bra tag sedan, och han har mest använt den till att Photoshoppa lite foton, eller Kolla youtube. På senaste tiden så har han velat uppdatera till ett nyare grafik-kort i väntan på lite ekonomi och att DDR5|Pci 4 blir en standard så vi kan bygga en ny dator då.

Problemet uppstår dock med det nya Grafik kortet.

Till en början kom vi inte in i windows eller BIOS alls utan vart bara hälsade med ett _0 nere i högra hörnet av skärmen, efter lite Googlande så hittade jag andra med samma/liknande processor moderkort kombo som fått liknande problem när de satt i moderna grafik kort i sina datorer. Deras lösningar var att uppdatera Driv rutiner via en annans dator via Teamviewer sant Uppdatera BIOS.. Båda dessa har Utförts och Framsteg har skett.

Nu kommer vi in i windows, men problem Kvarstår. Generelt sett fungerar datorn som den ska, men Photoshop och liknande program beteer sig väldigt instabila eller rent av Fryser / krashar Datorn. - en del av programmen har installerats om, men detta har bara löst vissa eller skapat nya problem.

Det som Gjorts:
-Bios updaterat
-Drivrutiner Uppdaterade
- Program om-Installerade

I datorn Finns

Moderkort: Intel DP67BG
Processor: Intel Core i7-2600 3,4GHz / 8MB
Ram: Corsair ValueSelect 8GB (2x4GB) / 1333MHz / DDR3
Grafik : (gamla) ASUS Radeon HD6870 1GB DirectCU | (Nytt) SAPPHIRE PULSE Radeon RX 580 8G

Så Frågan är om någon har upplevt detta tidigare och om det finns några tillvägagångs-sätt som jag inte vet om som kanske kan lösa problemet.

Tack på förhand.

Permalänk

kör memtest.
https://www.memtest86.com/

fick samma fel med _0 nere i ena hörnet vid boot lite sporadiskt på ett asus p67 moderkort när en av mina minnen borjade ge upp.

kör tetet några timmar upp till ett dygn och får du flera tusen fel så har ni en eller flera raminnen som inte går stabilt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vad @Rouge of Darkness sade samt ta ut minnena och sätt tillbaka dom igen. Det kan ha hänt att dom sitter lite på sniskan.
Kanske stött till dom vid byte av grafikkortet?

När ni ändå är igång, prova med ett minne i taget och se hur datorn funkar då.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kör memtest.
https://www.memtest86.com/

fick samma fel med _0 nere i ena hörnet vid boot lite sporadiskt på ett asus p67 moderkort när en av mina minnen borjade ge upp.

kör tetet några timmar upp till ett dygn och får du flera tusen fel så har ni en eller flera raminnen som inte går stabilt.

Ska genast prova, Ska också prova testa enskilda ramminnen för att utesluta att något är fel eller har hänt där.

Permalänk
Medlem

@Dastene: Varför kör ni med bägge grafikkorten?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

@Dastene: Varför kör ni med bägge grafikkorten?

Det gör vi inte, skrev bara dit båda så att folk kan se vad som fanns innan och vad som är i numera.
ber om ursäkt ifall jag gjorde de otydligt.

Permalänk
Medlem

@Dastene: Okidoki. Har ni möjlighet att prova kortet i en annan dator?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag tror att det borde gå i lösa att testa kortet i en annan dator, just nu provar vi ram-minnena för att se att inget hänt med dem... Och resultaten är inte lovande. Men ska absolut se till o tests grafik kortet i en annan dator.