Permalänk
Medlem

@UndaC: Tack!
I min enfald trodde jag att kartor, no-go zones osv lagrades lokalt och att man kunde klara sig utan internetåtkomst.
Har läst på under tiden och inser att så inte är fallet. Dags att göra mer research

Permalänk

Hur gör ni som har roborock gällande moppning och mattor? Hur ställer ni in roboten med No go zones?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Hur gör ni som har roborock gällande moppning och mattor? Hur ställer ni in roboten med No go zones?

Finns "No-mop zone"

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

@UndaC: Tack!
I min enfald trodde jag att kartor, no-go zones osv lagrades lokalt och att man kunde klara sig utan internetåtkomst.
Har läst på under tiden och inser att så inte är fallet. Dags att göra mer research

Lagras något överhuvudtaget lokalt på Roborock? Skaffade en S5 Max i förrgår och funderar på om den lagrar schemat lokalt eller om den är helt avhängd på att ha en konstant internetuppkoppling. Måste säga att jag är nöjd över hur pass väl den fungerar ändå.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Lagras något överhuvudtaget lokalt på Roborock? Skaffade en S5 Max i förrgår och funderar på om den lagrar schemat lokalt eller om den är helt avhängd på att ha en konstant internetuppkoppling. Måste säga att jag är nöjd över hur pass väl den fungerar ändå.

Såvitt jag förstått så blir den helt "dum" utan internetuppkoppling, dvs kartor, no-go zones, scheman, etc, kommer inte fungera.

Har köpt en jag med och väntar tålmodigt på att den ska kunna rootas så man kan köra med Home Assistant och Valetudo/rrcc.

Permalänk
Skrivet av Ohjay:

Såvitt jag förstått så blir den helt "dum" utan internetuppkoppling, dvs kartor, no-go zones, scheman, etc, kommer inte fungera.

Har köpt en jag med och väntar tålmodigt på att den ska kunna rootas så man kan köra med Home Assistant och Valetudo/rrcc.

Funkar den inte med GA utan att roota?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av Aeqvist:

Finns "No-mop zone"

Hur funkar No mop zone ?
Tex, fattar den att när den har moppen att inte gå på mattor och sedan när moppen är borttagen så går den på No mop zonerna? Eller krävs viss handpåläggning?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Funkar den inte med GA utan att roota?

Antar att du menar HA?
Kanske. Några har fått det att funka men oftast nollställs den token man behöver vilket gör att man måste göra om manövern att få fatt i token.
Dessutom får du ju inga av de smarta funktionerna med bara HA som jag förstått det (men jag är nybörjare på området).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Hur funkar No mop zone ?
Tex, fattar den att när den har moppen att inte gå på mattor och sedan när moppen är borttagen så går den på No mop zonerna? Eller krävs viss handpåläggning?

Precis, har du moppen installerad så blir no mop zonerna aktiverade.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd

En generell fråga om just trådens ämne: de flesta (alla?) robotdammsugare jag sett marknadsförs med massa egenskaper och funktioner som är relevanta för stora hus, typ lång körtid mellan laddningarna, trappsensorer, diverse zoner, stor dammbehållare/självtömning osv. Eftersom jag bor ganska litet så prioriterar jag helt andra saker, tex litet format, både så att den kommer åt bättre men också så att den tar mindre plats när den inte används, pris (samma sak där - finns ingen anledning för mig att betala 500:- extra för att få en timme längre körtid mellan laddningarna) och kanske AI som fokuserar på framkomlighet eftersom liten bostad = större andel av bostaden är krångliga hörn mm.

Med detta i åtanke, vad skulle ni föreslå för modell för mig?

Jag tror att det jag är ute efter är bästa tänkbara navigation, mopp (har hund) och bästa framkomlighet (har diverse mattor, trösklar, sladdar mm).

Permalänk
Medlem

Någon som testat Ecovacs Deboot 950? Jag funderar på att köpa S5 Max men 950 verkar också väldigt bra och prisskillnaden är bara ca 500.
I jämförelser med vanliga S5 och S6 verkar 950 bättre men jag har inte lyckats hitta någon bra jämförelse mot just Max-modellen. Framförallt verkar 950 hantera grus och sand bättre vilket passar mig som drar in det från promenader i skogen eller från balkongen (betong).

Permalänk
Medlem

Blir inte grannarna galna om det brummar runt en dammsugare i flera timmar varje eller varannan dag?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Blir inte grannarna galna om det brummar runt en dammsugare i flera timmar varje eller varannan dag?

En robotdammsugare är knappast lika högljudd och störande som en traditionell dammsugare man dunkar i golvet.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Qubeista:

En robotdammsugare är knappast lika högljudd och störande som en traditionell dammsugare man dunkar i golvet.

Dels det och sen tar det väl ca 0,8 min per kvm. Så bör ej bli många timmar

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

En robotdammsugare är knappast lika högljudd och störande som en traditionell dammsugare man dunkar i golvet.

Dunkar i golvet? Hur dammsuger du? 😲

Jag menar brummandet. De robotdammsugare jag hört "live" har då varit i nivå med vanliga dammsugare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Om mina grannar sitter och lyssnar efter dammsugare vardagar vid klockan 10 så får dom leva med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Dunkar i golvet? Hur dammsuger du? 😲

Jag menar brummandet. De robotdammsugare jag hört "live" har då varit i nivå med vanliga dammsugare.

Skrivet av Gainsgoblin:

Om mina grannar sitter och lyssnar efter dammsugare vardagar vid klockan 10 så får dom leva med det.

Precis! Utifrån grannsämjan är den stora fördelen att man kan schemalägga när dammsugaren ska städa. Så även om dammsugaren skulle höras till grannen så tror jag att de flesta föredrar att den går klockan 10 på en vardag när de flesta är på jobbet och jobbar (nåja, corona gör det lite annorlunda just nu) än valfri tid på en lördag eller vardagskväll så att manuell städning kan göras och både jag och granne är hemma.

Permalänk
Medlem

Jag som jobbar hemma skulle då bli galen om en granne körde dammsugare i 2-3 timmar varje dag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Min gör hela lägenheten på 35 minuter (60 m2) så du hade nog överlevt, inte värre än att någon tvättar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Min gör hela lägenheten på 35 minuter (60 m2) så du hade nog överlevt, inte värre än att någon tvättar.

Ja det låter helt klart mindre hos grannarna än en tvättmaskin som centrifugera. Man ska bo väldigt lyhört om de skall höra dammsugaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag som jobbar hemma skulle då bli galen om en granne körde dammsugare i 2-3 timmar varje dag.

2-3 timmar innebär minst 150kvm rengöringsyta(?) då det tar ca 76min för min S5 Max att städa 136kvm (75kvm yta).

Det enda som låter när vi har igång våran är soffbordet med lite för höga ben längst med golvet. Det är precis så roboten tar sig över efter många om och men (dunkar och har sig) men annars är det verkligen inte samma ljudnivå som en vanlig dammsugare - långt ifrån.

Har våran satt på ett schema där den startar kl 10 varje Måndag, Onsdag och Fredag. Funkar perfekt

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

S6, robot

Slår ett slag för S6.
Aldrig rensat ett filter.
Har bara ett par cyklar.
I tre år.
och en långhårig hund.
Kör på S6.
Trösklar?
Skala av en kabelbana.
Klistade på.
S6 fixar allt.
64 kvadrat,
byggt 1936.
Kör för fullt.

Min röst går på
S6.
Är väl veteran.

ex Solna

Visa signatur

Linux User #289870

Permalänk
Medlem
Skrivet av herb:

Slår ett slag för S6.
Aldrig rensat ett filter.
Har bara ett par cyklar.
I tre år.
och en långhårig hund.
Kör på S6.
Trösklar?
Skala av en kabelbana.
Klistade på.
S6 fixar allt.
64 kvadrat,
byggt 1936.
Kör för fullt.

Min röst går på
S6.
Är väl veteran.

ex Solna

Väcka en två år gammal tråd med ett inlägg som mer ser ut som någon slags dikt, dessutom något osammanhängande..

Men visst, om du haft den där i tre år har du ju åtminstone mer underlag för din bedömning än någon som i princip bara provat sin som hastigast.

Men för att ändå svara på trådens ämne så ja, det är värt det.
Det förenklar och den tar mer noga än de flesta skulle göra manuellt.

Men det är skillnad på olika dammasugare och hur de klarar av det. En del fastnar ofta i saker och/eller flyttar på saker, andra är smartare. Hade själv först en Lenovo T1 Pro som var någorlunda, men fastnade ofta. Skaffade för några veckor sen en S7 MaxV Ultra och det är en tydlig skillnad, både i att den inte fastnar och att den städar bättre, inkl skurning som man faktiskt kan nyttja och inte bara att den drar runt samma trasa även över mattor m m.