Pi-hole - Hardware ad-blocking

Permalänk

Måste man uppdatera pi hole manuellt eller görs detta automatiskt ?

Permalänk
Medlem

Manuellt.

sudo pi-hole -up

Permalänk
Medlem

Precis skaffat PiHole men får fortfarande reklam på Youtube, TV4, Viafree, Dplay mm.
Några tips på listor jag kan lägga till under blacklist?

Tack på förhand!

Permalänk

Om jag tex startar om router så slutar min pi hole att fungera, då måste jag starta om denna men även då så kan det vara att den fortfarande inte funkar. Jag har installerat om pi hole flera gånger men fortfarande uppstår detta om jag startar om min router. Någon som vet en åtgärd på detta ?
Väldigt tacksam för råd och tips på lösning då detta är extremt störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Om jag tex startar om router så slutar min pi hole att fungera, då måste jag starta om denna men även då så kan det vara att den fortfarande inte funkar. Jag har installerat om pi hole flera gånger men fortfarande uppstår detta om jag startar om min router. Någon som vet en åtgärd på detta ?
Väldigt tacksam för råd och tips på lösning då detta är extremt störande.

Hur menar du att din pihole slutar att fungera.

Hur har du ställt in pihole? Inne i din router har du ställt in så du använder pihole's IP i DNS settings i din router? ex 192.168.1.10 (pihole ip)

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Skrivet av fue:

Hur menar du att din pihole slutar att fungera.

Hur har du ställt in pihole? Inne i din router har du ställt in så du använder pihole's IP i DNS settings i din router? ex 192.168.1.10 (pihole ip)

Jepp, det är inställt i routern men tex om jag startar om routern måste jag starta om min pihole annars fungerar den inte. Och nu efter pihole varit igång i ca 5 dagar slutar den fungera. Sidor som jag varit inne på innan som jag inte fått reklam på får jag nu reklam på ? Fattar inte varför det blir så.

En fråga till om en av mobilerna i hemma nätverket inte vill dra nytta av pihole skall man kunna koppla förbi det på något sätt i telefonen. Någon som vet hur man gör ? Det är en Android lur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jepp, det är inställt i routern men tex om jag startar om routern måste jag starta om min pihole annars fungerar den inte. Och nu efter pihole varit igång i ca 5 dagar slutar den fungera. Sidor som jag varit inne på innan som jag inte fått reklam på får jag nu reklam på ? Fattar inte varför det blir så.

En fråga till om en av mobilerna i hemma nätverket inte vill dra nytta av pihole skall man kunna koppla förbi det på något sätt i telefonen. Någon som vet hur man gör ? Det är en Android lur.

Hur slutar den fungera? Slutar den blockera eller kommer du inte ut på internet alls?

Om du kör ipconfig /all på datorn. Vad säger den att du kör för DNS-servrar? Bara pi-hole?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Hur slutar den fungera? Slutar den blockera eller kommer du inte ut på internet alls?

Om du kör ipconfig /all på datorn. Vad säger den att du kör för DNS-servrar? Bara pi-hole?

Den slutar blockera reklamen. Internet fortsätter att funka. Ibland måste jag starta om raspberry pi:n så funkar den igen. Ibland kan man vänta i ca 1 tim så funkar det igen. Fattar inte detta. Dock startar jag om routern måste jag starta om min raspberry pi för den skall blockera reklamen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Den slutar blockera reklamen. Internet fortsätter att funka. Ibland måste jag starta om raspberry pi:n så funkar den igen. Ibland kan man vänta i ca 1 tim så funkar det igen. Fattar inte detta. Dock startar jag om routern måste jag starta om min raspberry pi för den skall blockera reklamen.

Min teori om att du omedvetet fått med en sekundär DNS. Vilket automatiskt tar över om du har svårt att nå pi-hole en kort stund.
Om du kör ipconfig /all på datorn. Vad säger den att du kör för DNS-servrar? Bara pi-hole?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Min teori om att du omedvetet fått med en sekundär DNS. Vilket automatiskt tar över om du har svårt att nå pi-hole en kort stund.
Om du kör ipconfig /all på datorn. Vad säger den att du kör för DNS-servrar? Bara pi-hole?

Om jag kör ipconfig /all
Står det först pihole ip nr och under står det routerns alltså 192.168.1.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Om jag kör ipconfig /all
Står det först pihole ip nr och under står det routerns alltså 192.168.1.1

Ja då behöver du gå in i routern och kolla om du kan ta bort så att den inte delar ut 192.168.1.1. Kan vara så att du saknar den möjligheten, för att routern ska vara mer idiotsäker för sådana som pillar i routern

DNS fungerar så att datorn använder den första DNS-servern först och svarar den inte inom viss tid så kommer den gå över på sekundära. Sedan tror jag att Windows ska prova den primära igen efter ett visst antal minuter. Så problemet ska självläka.

Men det kan vara så att DNS i pihole slutar svara och då kommer den stanna på att bara fråga routern. Det kan du kolla när det händer genom att använda kommandot nslookup. Skriv nslookup i cdm, sedan server och IP till pihole. Sedan kan du skriva en webbadress. Om du får svar så fungerar pihole och det är bara datorn som valt att använda den sekundära DNS:en.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Ja då behöver du gå in i routern och kolla om du kan ta bort så att den inte delar ut 192.168.1.1. Kan vara så att du saknar den möjligheten, för att routern ska vara mer idiotsäker för sådana som pillar i routern

DNS fungerar så att datorn använder den första DNS-servern först och svarar den inte inom viss tid så kommer den gå över på sekundära. Sedan tror jag att Windows ska prova den primära igen efter ett visst antal minuter. Så problemet ska självläka.

Men det kan vara så att DNS i pihole slutar svara och då kommer den stanna på att bara fråga routern. Det kan du kolla när det händer genom att använda kommandot nslookup. Skriv nslookup i cdm, sedan server och IP till pihole. Sedan kan du skriva en webbadress. Om du får svar så fungerar pihole och det är bara datorn som valt att använda den sekundära DNS:en.

Jo så är det har en primär där skriver jag i pihole:s ip nr och en sekundär denna skulle jag låta vara tom då om det blir problem med pihole väljer den det toma fältet och då kan man surfa ändå. Men jag kan prova att fylla i pihole:s ip på båda fälten, då tvingar jag all trafik att gå via pihole eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jo så är det har en primär där skriver jag i pihole:s ip nr och en sekundär denna skulle jag låta vara tom då om det blir problem med pihole väljer den det toma fältet och då kan man surfa ändå. Men jag kan prova att fylla i pihole:s ip på båda fälten, då tvingar jag all trafik att gå via pihole eller ?

Du kan prova. Sedan kör du bara ipconfig /renew och kollsr resultatet med /all

Permalänk
Medlem

Försöker få Pi-hole att funka. Håller på med installationen nu, eller rättare sagt, jag kommer inte ens fram till själva installationen...

Raspberry Pi Zero W
Raspbian, senaste versionen (den heter tydligen Raspberry Pi OS nu) nerladdad i kväll

Jag följer stegen på https://docs.pi-hole.net/main/prerequisites/

Kört fast på firewall-sektionen. Det vägrar funka hos mig. Jag har räknat ut rätt IP range, tror jag, och skickar detta (första raden):

iptables -I INPUT 1 -s 192.168.0.0/24 -p tcp -m tcp --dport 80 -j ACCEPT

Men svaret blir bara:

iptables v1.8.2 (nf_tables): Couldn't load match `tcp':No such file or directory

Rätt jobbigt att man ska behöva vara Linux-expert för att göra minsta lilla grej. Varför kan det inte finnas ett färdigt paket som man bara installerar och kör rakt av, och så funkar det?

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Dax att köra " sudo pi-hole -up "

Ny version är ute.

Info här: https://pi-hole.net/2020/08/09/pi-hole-ftl-v5-2-released

Permalänk

pi-hole fungerar klockrent

Har installerat pi-hole på en RP4 (kör lite annat på samma) och tror att du kan köra den på i princip vilken RP som helst som bara har en Ethernetport (skulle inte själv köra den via Wifi även om detta teoretiskt är möjligt).

Mitt internet har blivit MYCKET snabbare tack vara att de flesta annonser inte längre behöver hämtas (största förbättringen) och på grund av cachningen (mindre förbättring).

Mycket enkel att installera och har fungerat utan minsta problem i flera veckor nu.

Permalänk
Medlem

Någon som kör något liknande men på edgerouter?

Permalänk
Medlem

@Def_Dog:
Vad menar du?
Att köra mjukvaran (pi-hole eller något alternativ) ihop med en edgerouter eller att använda pi-hole ihop med den?

Permalänk
Medlem

Hur funkar detta med t ex sidor som blockerar om man inte laddar annonserna? Eller bara allmänt sidor som inte gillar att allt inte laddas?

Andra problem ni märkt som kör detta?

Frågan kommer av att jag är sugen på att testa, men kör redan idag en ad-blocker där jag iaf ett par gånger i veckan märker att jag behöver gå in och stänga av för att få vissa sidor att fungera, lite oroad att det bara kommer bli "silent fails" med en PI-Hole....

Permalänk

Mer om pi-hole....

@BasseBaba: Det har hänt någon enstaka gång att jag märkt att "hela sidor" inte laddar och då kan man gå in a pi-hole "dashboard" (x.y.z.w/admin) och se de senaste sidorna som blockats och trycka på "whitelist". Lite bökigare än med en vanlig add-blocker men inte jättebesvärligt heller. Man kan givetvis fortsätta att använda add-blocker också då pi-hole inte kan ta bort vissa typer av annonser så de kompletterar delvis varandra.

Stora fördelarna med pi-hole som jag ser det är:

  • Sidor verkar inte "märka" att man blockar med pi-hole och kräva att man stänger av blocker vilket händer titt-som-tätt med vanlig add-blocker

  • Om man sätter upp sin pi-hole som DNS adress din router delar ut med DHCP blockas reklam även för prylar där det inte går eller där det är "bökigt" att blockera annonser på annat sätt som smart TV etc.

  • Snabbar upp surfning (speciellt på mina mobila enheter) då man inte behöver vänta på att reklamen skall laddas och då har jag ändå 1Gbit Internet anslutning via fiber - kan tänka mig det gör ännu större skillnad med långsammare...

Du väljer själv vilka "block-listor" du vill ha (jag kör ännu så länge med "default") men genom detta kan du bestämma hur "aggressiv" du vill vara (fler och större listor = mer aggressiv men också större risk att saker du vill se inte fungerar). Valda listor underhålls "automatiskt" (installationen sätter upp en cron-job som laddar ner nya versioner en gång i veckan).

Jag är inte medveten om att det går att köra pi-hole på vanliga routers men har du någon avancerad variant med Linux baserad firmware kanske det kan gå - inget jag experimenterat med....
Jag kör det på en raspberrypi 4 (overkill men var vad jag hade till hands - kommer att använda den till lite annat samtidigt) som jag kopplat in på en av de fyra gigabit portarna på min internet router (den som sitter direkt på fiberadaptern). RP4 är också trevlig för sådana här saker (DNS, Proxy...) då den har gigabitport och därför inte nödvändigtvis blir en flaskhals även om man har gigabitanslutning till Internet...

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Försöker få Pi-hole att funka. Håller på med installationen nu, eller rättare sagt, jag kommer inte ens fram till själva installationen...

Raspberry Pi Zero W
Raspbian, senaste versionen (den heter tydligen Raspberry Pi OS nu) nerladdad i kväll

Jag följer stegen på https://docs.pi-hole.net/main/prerequisites/

Kört fast på firewall-sektionen. Det vägrar funka hos mig. Jag har räknat ut rätt IP range, tror jag, och skickar detta (första raden):

iptables -I INPUT 1 -s 192.168.0.0/24 -p tcp -m tcp --dport 80 -j ACCEPT

Men svaret blir bara:

iptables v1.8.2 (nf_tables): Couldn't load match `tcp':No such file or directory

Rätt jobbigt att man ska behöva vara Linux-expert för att göra minsta lilla grej. Varför kan det inte finnas ett färdigt paket som man bara installerar och kör rakt av, och så funkar det?

Tacksam för hjälp!

Som jag fattat det gör senaste versionen av installationen allt du behöver för att det skall fungera nätmässigt - jag har också mixtrat lite med firewall men det var för att göra det svårare för sidor som vill ladda reklam via https (osäker på om ens det verkligen behövs med nyare versioner av pi-hole men lade dit det för säkerhets skull) så TROR inte du skall behöva göra det där?!

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Jo så är det har en primär där skriver jag i pihole:s ip nr och en sekundär denna skulle jag låta vara tom då om det blir problem med pihole väljer den det toma fältet och då kan man surfa ändå. Men jag kan prova att fylla i pihole:s ip på båda fälten, då tvingar jag all trafik att gå via pihole eller ?

Man skall inte behöva fylla i pi-holes IP två gånger men om du fyller i någon annan DNS kommer datorn/routern eller var du nu fyller i dessa adresser att, när pi-hole säger att en annons inte finns att ladda, prova den andra DNS adressen och då får du ingen blockering.

Vill man få "high availability" dvs att surfning inte slutar fungera om pi-hole slutar fungera får man köra pi-hole på TVÅ olika raspberryPi (i princip tror jag vilken billig pi som helst med ethernetport fungerar för pi-hole så behöver inte bli dyrt) och ange BÅDA dessa som DNS i routern etc. Själv har jag inte fixat det ännu men kommer att installera pi-hole även på den pi som kör min hemautomation som "backup" för hemfrid när jag är bortrest och inte kan starta om utrustning om familjen klagar ).

Permalänk
Skrivet av Javafanboy:

Man skall inte behöva fylla i pi-holes IP två gånger men om du fyller i någon annan DNS kommer datorn/routern eller var du nu fyller i dessa adresser att, när pi-hole säger att en annons inte finns att ladda, prova den andra DNS adressen och då får du ingen blockering.

Vill man få "high availability" dvs att surfning inte slutar fungera om pi-hole slutar fungera får man köra pi-hole på TVÅ olika raspberryPi (i princip tror jag vilken billig pi som helst med ethernetport fungerar för pi-hole så behöver inte bli dyrt) och ange BÅDA dessa som DNS i routern etc. Själv har jag inte fixat det ännu men kommer att installera pi-hole även på den pi som kör min hemautomation som "backup" för hemfrid när jag är bortrest och inte kan starta om utrustning om familjen klagar ).

Okej så du menar att ha två raspberry pi med pi hole installerat på båda. Och i routern ställer jag in under lan och i kolumnen dns-server skriver jag in den ena raspberry pi:s ipnr och under wan skriver jag i den andra raspberry pi:s ip nummer. Är det så du menar är det effektivaste ?

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Okej så du menar att ha två raspberry pi med pi hole installerat på båda. Och i routern ställer jag in under lan och i kolumnen dns-server skriver jag in den ena raspberry pi:s ipnr och under wan skriver jag i den andra raspberry pi:s ip nummer. Är det så du menar är det effektivaste ?

Mja alltså på de ställen där du kan ange två DNS IPs (primär och sekundär) antingen i din router (så pi-hole fungerar för alla dina enheter) eller i de datorer som du vill skall använda den så fyller du i så fall i adresserna till den ena och den andra pi-hole servern. När en sida efterfrågar reklam kommer först primär och sedan sekundär att anropas och då båda säger att det inte finns laddas inget. För icke-reklam kommer bara den första att anropas (om den fungerar annars går anropet vidare till den andra).

För mig som kommer att ha en RP4 och en RP3 som jag kör pi-hole på kommer jag att sätta RP4 som den första (kanske lite snabbare och klarar mer trafik) och min äldre RP3 som andra (då den bara anropas då det är reklam som skall bloceras ca 15% av mina requests just nu eller den första slutat fungera)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Försöker få Pi-hole att funka. Håller på med installationen nu, eller rättare sagt, jag kommer inte ens fram till själva installationen...

Raspberry Pi Zero W
Raspbian, senaste versionen (den heter tydligen Raspberry Pi OS nu) nerladdad i kväll

Jag följer stegen på https://docs.pi-hole.net/main/prerequisites/

Kört fast på firewall-sektionen. Det vägrar funka hos mig. Jag har räknat ut rätt IP range, tror jag, och skickar detta (första raden):

iptables -I INPUT 1 -s 192.168.0.0/24 -p tcp -m tcp --dport 80 -j ACCEPT

Men svaret blir bara:

iptables v1.8.2 (nf_tables): Couldn't load match `tcp':No such file or directory

Rätt jobbigt att man ska behöva vara Linux-expert för att göra minsta lilla grej. Varför kan det inte finnas ett färdigt paket som man bara installerar och kör rakt av, och så funkar det?

Tacksam för hjälp!

fast, du behöver ju ingen firewall på själva pi-hole:n egentligen. Men anagligen är det -m tcp som felar i din iptables-regel.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javafanboy:

Man skall inte behöva fylla i pi-holes IP två gånger men om du fyller i någon annan DNS kommer datorn/routern eller var du nu fyller i dessa adresser att, när pi-hole säger att en annons inte finns att ladda, prova den andra DNS adressen och då får du ingen blockering.

Vill man få "high availability" dvs att surfning inte slutar fungera om pi-hole slutar fungera får man köra pi-hole på TVÅ olika raspberryPi (i princip tror jag vilken billig pi som helst med ethernetport fungerar för pi-hole så behöver inte bli dyrt) och ange BÅDA dessa som DNS i routern etc. Själv har jag inte fixat det ännu men kommer att installera pi-hole även på den pi som kör min hemautomation som "backup" för hemfrid när jag är bortrest och inte kan starta om utrustning om familjen klagar ).

1. Jag är inte helt hundra på att den andra DNS-en kommer att tillfrågas. Jag har inte experimenterat mer än några minuter, men jag har Pi-hole som DNS #1 och router som #2, och ändå blir reklamen blockad. Men, nota bene, jag har inte utforskat ämnet.
Annars så har du rätt i att det är tanken med 2 DNS-er, så det kanske är nåt annat som pågår hemma hos mig.

2. RPI1 funkar utmärkt som pi-hole, tar kanske 50% RAM och 10-15% CPU på en 100Mbit-lina och en 200000 blockade DNS-er (ja, jag har lagt in många listor). Faktum är också att det inte nåt problem att sätta in SD-kortet i en RPI4 utan att göra nånting, det funkar direkt.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

1. Jag är inte helt hundra på att den andra DNS-en kommer att tillfrågas. Jag har inte experimenterat mer än några minuter, men jag har Pi-hole som DNS #1 och router som #2, och ändå blir reklamen blockad. Men, nota bene, jag har inte utforskat ämnet.
Annars så har du rätt i att det är tanken med 2 DNS-er, så det kanske är nåt annat som pågår hemma hos mig.

2. RPI1 funkar utmärkt som pi-hole, tar kanske 50% RAM och 10-15% CPU på en 100Mbit-lina och en 200000 blockade DNS-er (ja, jag har lagt in många listor). Faktum är också att det inte nåt problem att sätta in SD-kortet i en RPI4 utan att göra nånting, det funkar direkt.

När pi-hole blockerar en adress så svarar den med sin egen adress, vilket gör att den inte går över till den sekundära. Vill också minnas att då länge den primära svarar så skall den hålla fast vid den

Permalänk
Medlem
Skrivet av asabla:

@Def_Dog:
Vad menar du?
Att köra mjukvaran (pi-hole eller något alternativ) ihop med en edgerouter eller att använda pi-hole ihop med den?

Kunde varit tydligare men menade att bara köra en edgerouter som pi-hole

Permalänk

Vilka listor använder ni för blocking? Känner att jag behöver uppdatera mina

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Vilka listor använder ni för blocking? Känner att jag behöver uppdatera mina

De listor jag använder idag är:

  1. Blockering mot malware

  2. Blockering mot phising

  3. Blockering mot reklam på youtube (fungerar rätt så dåligt, vissa dagar betydligt mindre dock)

  4. En stor och generell lista mot reklam och annat/

  5. Lista som specifikt är riktad till oss svenskar, vet inte hur pass bra den fungerar dock

  6. En privat lista som blockerar många porrsidor + reklam som är relaterat till detta. Denna lista genereras från ett skript på någon server här hemma

Alla dessa ger sammanlagt ~3,3 till 3,4miljoner domäner som blockeras. Mängden trafik som faktiskt blockeras varierar kraftigt vecka till vecka, samt om man har haft besök från vänner och familj.