Ny telefon i mellanprisklass

Permalänk
Medlem

Ny telefon i mellanprisklass

Jag har idag Samsung Galaxy S6 men det börjar bli dags att byta ut den, men vet inte vad jag ska välja. Jag har kikat på Samsung Galaxy A51 och A71, eller om jag skulle satsa på en S10 nu när S20 har kommit. Eller vore det bättre att titta på något annat märke? Xiaomi, men hur ser det där ut med integriteten?

Permalänk

Oneplus Nord och Samsung S10e (går också att hitta för ca 4500 periodvis, sett den så lågt som 3900kr) är väldigt bra och prisvärda lurar. Alternativt Oneplus 7T som jag själv har är en bra flaggskeppsmobil från förra generationen om du kan hitta den för ett bra pris (reades ut på Webhallen för 4500kr för någon månad sen).

Jag skulle välja en av dem om jag köpte ny mellanklassmobil. Xiaomi är ju väldigt prisvärda om man kan tänka sig kinesiska märken, personligen har jag lite svårt för deras anpassade versioner av Android.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

@TobiasStockholm: Är inte OnePlus också ett kinesiskt företag?

Permalänk
Skrivet av Totmes:

@TobiasStockholm: Är inte OnePlus också ett kinesiskt företag?

Jo tekniskt sett absolut, men vdn är ju svensk-kinesisk och de är ändå en av få kinesiska märken som kör nära stock-android.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag satt själv och valde mellan nord och a71 och om pixeln skulle landa. Valde a71 för Samsung pay och det var inget annat OnePlus gör kunde vinna över mig, 90hz och 5g var inget jag kände jag behövde på en telefon om jag måste välja mellan mobil betalning och det så har har mer använding av Samsung pay.
Betalte 4250 för min a71 men tittade på s10 lite också men kunde inte få dem under 5500 så No go.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag satt själv och valde mellan nord och a71 och om pixeln skulle landa. Valde a71 för Samsung pay och det var inget annat OnePlus gör kunde vinna över mig, 90hz och 5g var inget jag kände jag behövde på en telefon om jag måste välja mellan mobil betalning och det så har har mer använding av Samsung pay.
Betalte 4250 för min a71 men tittade på s10 lite också men kunde inte få dem under 5500 så No go.

Samsung Pay är väl inget argument längre sedan Google Pay kom?

Permalänk

Är väl aningen partisk, men slår ett slag för Nokias Android One telefoner.
Prismässigt billiga sett till prestandan och inget onödigt bloatware.

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar iphone se 2, en helt annan filosofi om hur en budget telefon borde vara. Det vill säga inte för alla.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Samsung Pay är väl inget argument längre sedan Google Pay kom?

Funkar väl bra om man har nordea. Stödjer inte SEB, Swedbank och klarna supportar bara Visa. Jag har flera kort men inget är supportat av Google pay.
Alla jag har är supportade på Samsung pay.
Så nej. Google pay är inget alternativ, försökt i ca 3-4 år att få åtminstone en bank supportad but noo.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Funkar väl bra om man har nordea. Stödjer inte SEB, Swedbank och klarna supportar bara Visa. Jag har flera kort men inget är supportat av Google pay.
Alla jag har är supportade på Samsung pay.
Så nej. Google pay är inget alternativ, försökt i ca 3-4 år att få åtminstone en bank supportad but noo.

Swedbank har funkat länge med Android Pay och Master Card, SEB vet jag inte.

Permalänk

Min Galaxy S6 dog efter en tvätt med diskmedel och vatten, bände bort (förstörde) bakre täckplattan och S6:an var full med vatten så den är inte längre vattentät - troligen pga att den föll i asfalten under en cykeltur i våras

Så efter mycket tvekande mellan S10e, S10 lite och A71 så blev det en A71 igår. Torkade ur S6:an så jag fick igång den och kunde överföra allt till A71:an med Smart Switch.

Har bara haft A71:an ett dygn än så länge men vad jag märkte direkt är att A71 är väldigt mycket rappare och snabbare än S6, menyerna bara blixtrar förbi och apparna startar blixtsnabbt.

Stor skärm också, det är en stor mobil jämfört med S6 med en bra och ljusstark skärm.

Sen var det 80% batteri kvar i A71:an idag trots uppgraderingar, backupåterställning, installation av appar och allmänt fipplande hela kvällen igår så den har bra mycket bättre batteritid än gamla S6:an.

Snabbladdning, 50% på 30 minuter.

Kameran har jag inte testat mer än några bilder men i ljusa miljöer ser bilderna iallafall ok ut. Bilder i mörka miljöer brukar ofta vara det som skiljer mellanklass från topp segmentet.

Ser när jag kollar routern att jag bara får upp A71 i typ 433 mbit men det räcker för mig, ser att sambons S8 går i åtminstone +866 mbit.

Det är ju en mellanklass så ingen trådlös laddning, EJ VATTENTÄT (men det var ju inte heller S6:an efter 5 år ), usb2 i en en usb c kontakt, pwm brightness styrning (ser själv inget flimmer alls), lite långsammare wifi än S-serien, gissar att kameran inte heller är av samma klass som S-serien.

Men riktigt bra batteritid, stor skärm (netflix går att se på medan s6:an hade för liten skärm), dolby atmos med hörlurar, snabb (som f-n också jmf med S6), gott om lagringsutrymme (128GB expanderbart till 640GB) en perfekt mobil för mig, ahhh just det, ser att det går att trycka in 2 sim-kort i den (får prova sambons sim kort och se hur det fungerar )

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Såg att bakre täcklocket kan till S6 kan köpas för under en hundring på ebay med tätningar, tror jag beställer ett så kan jag ha S6:an som reserv nu när jag har torkat upp den och den fungerar igen

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Jag rekommenderar iphone se 2, en helt annan filosofi om hur en budget telefon borde vara. Det vill säga inte för alla.https://www.youtube.com/watch?v=Maz7qkLzwYw&t=270s

den är fin