Surfar du med maximerat fönster i webbläsaren?

Permalänk
Medlem

"Surfar du med maximerat fönster i webbläsaren?"

Ja

Har två skärmar, så offrar rätt ofta den ena för att ha ett särskilt FF-fönster maximerat på den ena och något annat på den andra skärmen. Att ha ett webbläsarefönster på 50-60-66% öppet ger inget mervärde för mig

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattlorden:

Det var bara exempel på saker som man kan vilja ha realtidskoll på.

Ok. Jag börjar förstå att folk inte verkar använda datorn till några behov som inte täckts med typ en ipad + spelkonsol. Generationsskillnad kanske?

? Tror du blandar ihop mig med nån annan.

Har aldrig ägt en spelkonsol i hela mitt liv, och har bara en Android-platta för filmtittande när jag reser. Men jag har haft datorer i över 30 år.

Jag gör en hel del med min dator, men jag gör normalt bara en sak i taget som kräver min konstanta uppmärksamhet. Läser jag på en webbsida, ja då gör jag det. Fyller jag i en tabell i Excel, ja då gör jag det. Bygger jag ett 3D-objekt i blender, ja då gör jag det. Redigerar jag en bild i GIMP... Redigerar jag ett videoklipp i Davinci Resolve... Spelar jag ett spel... Osv, osv...

Saker som går i bakgrunden, ja de går i bakgrunden. Inget jag behöver ha ett fönster synligt för hela tiden. Det skulle bara störa, dessutom.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Fönster med storleken ställd så att man slipper de hårdkodade sorgekanterna vid högre upplösning alternativt med en custom css där jag tar bort sweclockers hårdkodning (och reklamen)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kör maximerat eller på halvskärm (win+pil vänster) beror på vad jag ska göra om jag behöver ha nått mer fönster uppe samtidigt

Precis som jag. Det är så lätt i windows 10 att flytta runt fönster så jag är flexibel.
Tyckte MaxTo såg lite intressant ut som nån skrev, men det är inget som jag egentligen har stort behov av. Med win + pil så får man halva skärmen till en ruta riktigt smidigt.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Lego Master

Ja och nej.
1440-skärmarna hemma och på jobb? Nej. (Dock full höjd, bara inte full bredd.)
Bildyta per skärm: Hemma 3440x1440 - 50%, jobb 2560x1440 - 66%-75%.
Allt mindre än 1440 (extraskärm hemma, laptopskärmen på jobb)? Japp.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Nä. Det blir ju mer död yta än relevant. Varför tar webbsidor inte till vara på bredden som så gott varenda datorskärm har?
https://i.imgur.com/6Mw00pn.png

Jag killgissar tack vare att vi fick smarta mobiltelefoner som har skärmen åt fel håll. Det känns även mer naturligt att navigera neråt än att flytta åt höger och neråt samtidigt om det skulle behövas?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

På stationära med 27", 1440p-skärm kör jag inte helt maximerat. Centrerat fönster som täcker kanske 80% av skärmen. På övriga enheter är det maximerat.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

? Tror du blandar ihop mig med nån annan.

Har aldrig ägt en spelkonsol i hela mitt liv, och har bara en Android-platta för filmtittande när jag reser. Men jag har haft datorer i över 30 år.

Jag gör en hel del med min dator, men jag gör normalt bara en sak i taget som kräver min konstanta uppmärksamhet. Läser jag på en webbsida, ja då gör jag det. Fyller jag i en tabell i Excel, ja då gör jag det. Bygger jag ett 3D-objekt i blender, ja då gör jag det. Redigerar jag en bild i GIMP... Redigerar jag ett videoklipp i Davinci Resolve... Spelar jag ett spel... Osv, osv...

Saker som går i bakgrunden, ja de går i bakgrunden. Inget jag behöver ha ett fönster synligt för hela tiden. Det skulle bara störa, dessutom.

Håller helt med dig. Jag fokuserar på en sak i gången.

Jag har en mindre 24" skärm i porträttläge vid sidan om där jag har Spotify och diverse chat program eller temp övervakning som man kan behöva slänga ett öga på ibland, men på min huvudsakliga 32" 1440p skärm kör jag allting maximerat typ 99% av tiden. De enda undantagen är sånt som inte går att köra maximerat (typ vissa remote desktops) och ifall jag behöver jämföra eller flytta info t.ex. mellan olika excel filer, då kan det vara smidigt att köra win + höger/vänsterpil för att få upp filerna bredvid varandra.

Förstår inte var poängen skulle vara med att ha ett webbläsarfönster som täcker typ 40% av skärmen? Kolla på min bakgrund?

Har dock använt minst 2 skärmar i ~10 år så kanske det är annorlunda om man bara har 1 skärm. Fast då måste jag ju fråga varför man i så fall inte har skaffat en till skärm? Orka hålla på och fiffla med att ordna om fönster och resize:a hit och dit, en basic skärm kostar ju typ ingenting.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Herregud, nästan 70% som surfar i fullskärm. Jag är chockad. Hade förväntat mig max 7%...

I 1080p och med tabbträdet på vänster sida så blir det trångt annars.
Testar nu med fönstret till halva skärmens bredd. "Citera"-knappen kapas av, och allt till höger går förstås inte att se alls. Rutan jag skriver detta i scrollade till höger mot slutet av föregående mening. Nä, ingen höjdare direkt.
Att dela på höjden är förstås inte att tala om på dagens skärmar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

På en 49" ultra widescreen blir fullskärm ganska meningslöst. ingen hemsida fyller mer än de mittersta 33%. (Förutom google maps och liknande sidor.)

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag ofta har maximerat är för att det blir rent och prydligt. Gör jag något där jag har nytta av att dela upp skärmen så gör jag det, men oftast bara under tiden jag behöver kunna se allt samtidigt. Det är lite samma anledning som varför jag vill ha städat på skrivbordet (det fysiska) och kostar på mig lite mer tid att ta fram saker ur lådor istället för att låta allt vara framme inom armlängds avstånd.