Säkerhetspolisen granskar svenska operatörer inför höstens 5G-auktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Och vilka som tillåter SÅPO att avlyssna och övervaka svenska medborgare antar jag, så dom ka få fast alla som streamar eller laddar ner något olagligt över nätet antar jag ....

Skrivet av ronnylov:

Rätt om de granskar alla på samma villkor. Men som artikeln antyder så kanske det görs för att kunna säga att alla har granskas när Huwaei blir underkända. Säkerligen har alla systemen möjligheter att avlyssnas av SÄPO, annars blir de nog underkända. Hade varit bättre om de krävde att systemen inte skulle gå att avlyssnas av någon inklusive de själva. Först då blir det äkta säkerhet.

Visst håller jag med i argumenten...men åt andra sidan blir jag hellre avlyssnad av SÄPO än Kinesiska staten. Hellre SÄPO eller USA's motsvarighet dessutom. Grymt bra för Sverige om Ericsson vinner detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

En 5G-sändare som inte är uppkopplade mot internet är inte direkt särskilt funktionell...

En 5G mast kan väl ändå inte agera som en slutkundsenhet? Bara för att mobiler har internet via krypterade tunnlar till simkortet som tillhandahålls av masten betyder det absolut inte att masten har samma befogenheter eller tillgång till samma nät. Det högst troliga är att allting tunnlas via centrala noder och allting pratar över VPN och separata administrationsnät. Så det finns ingen anledning alls att tänka sig att masten behöver kunna ringa hem till Kina...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En 5G mast kan väl ändå inte agera som en slutkundsenhet? Bara för att mobiler har internet via krypterade tunnlar till simkortet som tillhandahålls av masten betyder det absolut inte att masten har samma befogenheter eller tillgång till samma nät. Det högst troliga är att allting tunnlas via centrala noder och allting pratar över VPN och separata administrationsnät. Så det finns ingen anledning alls att tänka sig att masten behöver kunna ringa hem till Kina...

Skrivet av Palme_570:

Sändarens egna inteligens behöver inte vara "uppkopplad" utanför mgmt. Bara för du har en switch som delar internet till enheter innebär inte det att den "själv" behöver ha internet(exponderad).

Det är ju liksom det som är hela grejen, hur kan vi säkerställa att den inte kan det?
Det går liksom att gömma sånt där ganska väl på väldigt många olika sätt...

Permalänk
Medlem

Vill vi i Sverige behålla Ericsson som en stor spelare inom 5G så känns det ju logiskt om Sverige till att börja hade valt Ericsson till våra 5G-nät.

Jag förstår att man vill hålla en relativt fri marknad och inte favorisera. Men är man intresserad av att ha företag inom landet som kan konkurrera mot gigantiska kinesiska statligt uppbackade företag så har man nog inte så mycket val än att exempelvis skattereducera köp av Ericsson-teknik. Är övertygad om att det leder till mer inkomst för Sverige i långa loppet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är ju liksom det som är hela grejen, hur kan vi säkerställa att den inte kan det?
Det går liksom att gömma sånt där ganska väl på väldigt många olika sätt...

ja så länge enheten inte har ett eget modem som ansluter externt utanför de interface man använder är det väldigt enkelt. Men även då är det bara mäta om enheten avger trådlösa "kommunikations" vågor..
Det är inte bara att bygga en bakdörr som sänder vadsomhelst varsomhelst, IP-protokollet har väldigt enkla grunder som man inte bara går förbi.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

ja så länge enheten inte har ett eget modem som ansluter externt utanför de interface man använder är det väldigt enkelt. Men även då är det bara mäta om enheten avger trådlösa "kommunikations" vågor..
Det är inte bara att bygga en bakdörr som sänder vadsomhelst varsomhelst, IP-protokollet har väldigt enkla grunder som man inte bara går förbi.

Att hålla på och övervaka enheterna för trådlösa kommunikation osv känns ju faktiskt rätt mycket onödigt extrajobb istället för att helt enkelt skippa att använda dom.
Eller?

Jag förstår inte riktigt vad du argumenterar emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Att hålla på och övervaka enheterna för trådlösa kommunikation osv känns ju faktiskt rätt mycket onödigt extrajobb istället för att helt enkelt skippa att använda dom.
Eller?

Jag förstår inte riktigt vad du argumenterar emot.

Extra jobb ? Du ville ju vara helt säker ? Spelar ingen roll vilket fabrikat du köper det är ju de som är poängen ? alla måste testas mot detta annars kan du inte vara säker ? Oavsett vad kan du aldrig var "HELT SÄKER" mer än att det använder inte kända protokoll eller metoder.
Vilket är just det jag säger enheter som hanterar "nationel säkerhet" bör inte vara uppkopplade punkt.
Det jag precis skrev är absurt att det skulle hända dvs att de faktiskt satt modem som ringde hem externt. Det som är troligt & rimligt är att exponderade enheter skickar info över internet vilket är anledningen till varför man inte bör exponera saker som inte behöver.

Innan det finns bevis för hur huawei har gjort så finns det ingen anledning att anta andra försiktighets åtgärdet än att skippa internet exponering.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Innan det finns bevis för hur huawei har gjort så finns det ingen anledning att anta andra försiktighets åtgärdet än att skippa internet exponering.

Okej, det är här vi pratar förbi varandra.
Jag tycker det finns många anledningar till varför produkter ifrån Huawei kräver högre försiktighetsåtgärder än ifrån t.ex. Ericsson.

Permalänk
Medlem

@Kilroy: Eller så sätter bara operatören upp utrustningen/nätet så att 5G RAN inte har tillgång till någon okrypterad data.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pekkasteele:

Och vilka som tillåter SÅPO att avlyssna och övervaka svenska medborgare antar jag, så dom ka få fast alla som streamar eller laddar ner något olagligt över nätet antar jag ....

Ja, om SÄPO upptäcker att de kan välja mellan ett upptäckt planerat terroristdåd på Drottninggatan och någon som streamar Midsommar obetalt så kommer de självfallet att välja det sistnämnda. Samma sak gör poliser säkert när de får välja mellan att rycka ut till någon pågående masskjutning i Stockholm eller en rapporterad dement gamling som är ute och vandrar fritt.

Med andra ord: tänk efter lite och ytterligare lite till därtill! Självfallet kommer de att gärna slå flera flugor i en smäll om det går. Men precis som det finns något som heter triage inom vården så finns det liknande inom SÄPO, Försvarsmakten och Polisen. Med begränsade resurser tillämpas alltid triage eller liknande. Fundera på ett extrajobb om du är så orolig över att "gratis underhållning" skall försvinna.

Personligen har jag större förtroende för SÄPO och Försvarsmakten än någon annan svensk samhällsfunktion, och jag bor hellre kvar i Sverige än att flytta till USA, Ryssland eller Kina vilket vissa andra här verkar antyda om att de i hemlighet vill göra?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Okej, det är här vi pratar förbi varandra.
Jag tycker det finns många anledningar till varför produkter ifrån Huawei kräver högre försiktighetsåtgärder än ifrån t.ex. Ericsson.

Tycker det är fel.
De borde granskas exakt lika hårt.
Vilket företag det än är.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Visst håller jag med i argumenten...men åt andra sidan blir jag hellre avlyssnad av SÄPO än Kinesiska staten. Hellre SÄPO eller USA's motsvarighet dessutom. Grymt bra för Sverige om Ericsson vinner detta.

Tvärtom för mig faktiskt.
Hellre kinesiska staten än SÄPO för SÄPO kan ju döma en för något då vi lever i Sverige.
Kinesiska staten kan ju inte göra något åt vad man gör här.

Sen så kommer Huawei bli godkända skulle jag säga. Lutar mkt åt detta.
Då Tele2/Telenor/Tre redan bygger 5G i talande stund med Huawei utrustning.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Tvärtom för mig faktiskt.
Hellre kinesiska staten än SÄPO för SÄPO kan ju döma en för något då vi lever i Sverige.
Kinesiska staten kan ju inte göra något åt vad man gör här.

Sen så kommer Huawei bli godkända skulle jag säga. Lutar mkt åt detta.
Då Tele2/Telenor/Tre redan bygger 5G i talande stund med Huawei utrustning.

Skulle du fastna i SÄPOs nät hoppas jag innerligen att du blir dömd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Skulle du fastna i SÄPOs nät hoppas jag innerligen att du blir dömd

Sant!
Men samma går ju säga om han som "hellre" vill bli avlyssnad av SÄPO 😅

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Jag tänker att 5G kommer öppnar dörrar för förarlösa fordon
Att vi kommer få styr så fler blir arbetslösa typ
Va folk gör i sina mobiler kommer bli lika korkat som vanligt
Tunnelbana och sånt som tappar uppkoplling och gör folk förbannande kommar bli bättre
Asså det är den världen med den kraften som kommer förändra
Men visst det finns dårar som tror att Corona kommer bli värre genom 5G master
Det handlar inte om att kunna lägga ut bilder på vad man äter som är grejen
Men lixom hallå andvänd hjärnan lite och tro inte allt sitter i masten som sänder
FRA har redan koll på oss med 3G
4G är lite upphottad 3G
5G är en helt annan grej
Sen om Kina har en plan för och förgöra oss ställer jag mig tveksam till
Reklamen säger Telia har 5G på riktigt,precis som Telia har all kunskap om något som lixom inte finns än
Ja det ska kollas och babblas en hel del om det innan vi vanliga ska kunna avgöra
Framförallt handlar det om större grejor än ni snackar om hör
Par år sen jag hörde nått om nån bil som fick sina brommsar avstängda
Ja ni snackare,långt innan 5G som sprider Corona

Permalänk
Medlem

@Dread56: Har du typ skrivit en avancerad version av Haiku?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbenano:

@Dread56: Har du typ skrivit en avancerad version av Haiku?

Hahaha, jag läste om inlägget med "rim-glasögon" och det blev riktigt underhållande då

Permalänk
Medlem

Och ni ska va på Sweclockers
Kan ni någonting som har med datorer och dess teknik och göra ?
Ja glöm inte våra smartphones som kan allt
Har man en sån i handen kan man allt eller ?
Säkerhetspolisen jo visst dom har la oxå smarta grejor till hjälp
Haiku vet jag inget om,har inte mobilen i handen hela tiden ja knappt alls
Va e skillnaden på dator och va uppkopplad ?
Samma nät eller ?
Rösta på Putin i stället smarta valet på och få slut på allt dumt snack
Eller ladda ner nått nytt spel och spendera tiden på i stället för och snack en massa strunt
Åk buss eller taxi så löser det sig
Nä ska spela lite dataspel och komma in i en värld som än så länge är fri från Corona och 5G
Ahh just det fritt från Haiku oxå,tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Tvärtom för mig faktiskt.
Hellre kinesiska staten än SÄPO för SÄPO kan ju döma en för något då vi lever i Sverige.
Kinesiska staten kan ju inte göra något åt vad man gör här.

Vad är det du gör om dagarna där du på allvar blir nojjig för att SÄPO ska haffa dig? Då har du verkligen inget rent mjöl i påsen pöjk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Vad är det du gör om dagarna där du på allvar blir nojjig för att SÄPO ska haffa dig? Då har du verkligen inget rent mjöl i påsen pöjk...

Haha nej men menar varför bry sig om kinesiska staten i det avseendet när det inte gör dig något?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Haha nej men menar varför bry sig om kinesiska staten i det avseendet när det inte gör dig något?

Om det finns ett seriöst säkerhetshot från ett land som styrs av en diktator så jo då bryr man sig. Kina är en av världens största krigsmakter dessutom. Jag värnar om vår demokratiska ideologi för mycket, det är svårt att INTE bry sig.

Kina är ett land där ingen får säga vad de tycker och tänker. Du får inte tycka illa om din egen regering. Ett land där du inte får skriva vad du tycker fritt, där mycket av innehåll från övriga världen (speciellt från länderna i väst) förbjuds för att du inte ska få information om hur dåligt ditt eget folk egentligen har det. Ett land där hjärntvättning, tortyr och utpressning pågår...behöver jag fortsätta?

Varför ska man inte bry sig om det? Kanske en dag i framtden kommer de stå och knacka på din dörr. Kommer du bry dig då?

Permalänk
Medlem

Tillhör också gruppen som hoppas på att Ericsson får dealen. Varför inte gynna Svenska företag? Helt ologiskt i min mening.

Angående snacket om streaming osv... Det finns något som kallas "VPN" för den som är intresserad av sånt.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Om det finns ett seriöst säkerhetshot från ett land som styrs av en diktator så jo då bryr man sig. Kina är en av världens största krigsmakter dessutom. Jag värnar om vår demokratiska ideologi för mycket, det är svårt att INTE bry sig.

Kina är ett land där ingen får säga vad de tycker och tänker. Du får inte tycka illa om din egen regering. Ett land där du inte får skriva vad du tycker fritt, där mycket av innehåll från övriga världen (speciellt från länderna i väst) förbjuds för att du inte ska få information om hur dåligt ditt eget folk egentligen har det. Ett land där hjärntvättning, tortyr och utpressning pågår...behöver jag fortsätta?

Varför ska man inte bry sig om det? Kanske en dag i framtden kommer de stå och knacka på din dörr. Kommer du bry dig då?

Knacka på våran dörr?

Herregud...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Knacka på våran dörr?

Herregud...

Är det så konstigt? Titta på vad som händer i Hong Kong nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Är det så konstigt? Titta på vad som händer i Hong Kong nu.

Ja men det är ju Hong Kong?

En del som Kina äger.

Varför skulle Kina komma hit?

Det är så långsökt så jag vet inte...

Typ värre än "Ryssen kommer!"

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ja men det är ju Hong Kong?

En del som Kina äger.

Varför skulle Kina komma hit?

Det är så långsökt så jag vet inte...

Typ värre än "Ryssen kommer!"

"Knacka på dörren" behöver inte betyda fysiskt. Hotet finns fortfarande. Du är kanske lite för blind för att se det bara. Om du börjar ta upp Ryssland så kan du ta dig tillbaka till Europa för att få exempel där. Krim 2014.

Det handlar inte ens om att Kina ska attackera och ta över Sverige imorgon. Det handlar om att om dem kan få kontroll över hela vårt telekom nät så finns det ett rejält hot mot vår demokrati.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

"Knacka på dörren" behöver inte betyda fysiskt. Hotet finns fortfarande. Du är kanske lite för blind för att se det bara. Om du börjar ta upp Ryssland så kan du ta dig tillbaka till Europa för att få exempel där. Krim 2014.

Det handlar inte ens om att Kina ska attackera och ta över Sverige imorgon. Det handlar om att om dem kan få kontroll över hela vårt telekom nät så finns det ett rejält hot mot vår demokrati.

Krim tillhör väl Ryssland ändå.

Men om man gör samma granskining av Huawei som med Nokia och med Ericsson och inte hittar något skumt eller fel som bakdörrar osv så är det ju okej eller hur?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Krim tillhör väl Ryssland ändå.

Men om man gör samma granskining av Huawei som med Nokia och med Ericsson och inte hittar något skumt eller fel som bakdörrar osv så är det ju okej eller hur?

Krim tillhör Ukraina men är olagligt annekterat av Ryssland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Krim tillhör Ukraina men är olagligt annekterat av Ryssland.

Krim består ju mest av ryssar och de vill bli självständiga eller gå med Ryssland.

Så låt de göra det då som Kosovo i Serbien.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Krim består ju mest av ryssar och de vill bli självständiga eller gå med Ryssland.

Så låt de göra det då som Kosovo i Serbien.

’Vill bli självständiga’

Dagens skratt!!