Stänga av Windows Update (helt)

Permalänk

Kanske från sidan av, men av dem länkar som skickats här, har någon av dem som alternativ att ha windows update avstängt men windows defender updates på?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon298854:

Jag skulle låta Windows uppdateras och starta om.
Är bara sätta de program du vill ha igång i autostart mappen.

Att starta program är inte nått som tar nån särskilt lång tid men de flesta program är inte gjorda för att kunna spara en kopia av sitt aktiva arbetsminne mitt i nått de inte är färdig med, resultatet går att spara men om det tar dygn att få fram resultatet så är det trist när datorn startas om mitt i körningen och man behöver börja om efter omstarten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Att starta program är inte nått som tar nån särskilt lång tid men de flesta program är inte gjorda för att kunna spara en kopia av sitt aktiva arbetsminne mitt i nått de inte är färdig med, resultatet går att spara men om det tar dygn att få fram resultatet så är det trist när datorn startas om mitt i körningen och man behöver börja om efter omstarten.

jag antar att du syftar på tillfällen där du t.ex. sitter och renderar en video som ska ta typ 12h eller något att göra färdig. då kan jag förstå om de kan va lite surt med en omstart efter typ 6h elelr nått och få göra om dessa 6 timmar.

men för normalt användande att t.ex. webläsaren stängts ner eller något program som bara random stod öppet när man stängde av skärmarna är iaf inte för mig något problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

För er som vill starta om datorn själv efter en uppdatering, testa att döpa om filen som används för omstarten. Gjorde så när jag använde "unifi video" på Windows, för att inte få omstarter vid fel tillfällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Eller så anpassar dom produkten efter 99% av sin marknad istället för en liten skara nördar

Eller så låter de bli att aktivt ta bort eller försämra existerande funktionalitet, varpå det skulle fungera fint för 100% av marknaden, utan att Microsoft behövde lägga ned en enda minuts utvecklingstid?

Nej, låt mig gissa den egentliga anledningen till Microsofts tilltagande svineri:

När de har vant kreti och pleti med tvingade uppdateringar och omstarter så får de bort en barriär för att flytta in Windows i måååååålnet (rakt upp i Ass-ur), varpå de enkelt kan börja ta betalt per månad och intäkterna kommer öka drastiskt.

Skrivet av orig_rejser:

I företagsverktygen finns det mer att justera för den marknaden

Det kanske det gör, men jag kör Windows 10 Enterprise på jobbet och har exakt samma problem där (den skiter i en hel drös relevanta GPO:er, t.ex. den man kan ställa in att ALDRIG starta om så länge som det finns en inloggad användare). Vad är det för verktyg i så fall?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Kanske från sidan av, men av dem länkar som skickats här, har någon av dem som alternativ att ha windows update avstängt men windows defender updates på?

Sledgehammer: ja

Om man har Defender påslaget (det har jag) så lägger Sledgehammer in en task som automatiskt uppdaterar Defenders databas var 6:e timme (+ vid uppstart eller inloggning av ny användare).

Sen har jag skapat en egen task som startar Sledgehammer en gång i veckan, vilket jag anser lämpligt.

Från Sledgehammer startar jag det medföljande WuMgr, kör in eventuella uppdateringar jag vill ha, och om någon av uppdateringarna sedan behöver en omstart så får man en notis om det, och så väljer man själv när man vill göra det. Precis som det ska vara alltså.

På så vis kan man väldigt enkelt stoppa ofrivillig uppdatering till nästa Windows 10-version också, den dyker upp precis som alla andra uppdateringar i WuMgr och då kan man t.ex. helt enkelt dölja den. Så gör jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Eller så låter de bli att aktivt ta bort eller försämra existerande funktionalitet, varpå det skulle fungera fint för 100% av marknaden, utan att Microsoft behövde lägga ned en enda minuts utvecklingstid?

Nej, låt mig gissa den egentliga anledningen till Microsofts tilltagande svineri:

När de har vant kreti och pleti med tvingade uppdateringar och omstarter så får de bort en barriär för att flytta in Windows i måååååålnet (rakt upp i Ass-ur), varpå de enkelt kan börja ta betalt per månad och intäkterna kommer öka drastiskt.

Det kanske det gör, men jag kör Windows 10 Enterprise på jobbet och har exakt samma problem där (den skiter i en hel drös relevanta GPO:er, t.ex. den man kan ställa in att ALDRIG starta om så länge som det finns en inloggad användare). Vad är det för verktyg i så fall?

Skiter den i den gpo så får ni ju köra gpo analys för att se vad som skriver över den. Den har jag implementerat och det funkar utmärkt.
Vill man sedan ha mer koll så går man ju över till system center-sviten.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Sötast
Skrivet av Dax:

Borde finnas en check att är datorn outdated så kommer man intecut på nätet etc.

Blir lite svårt att uppdatera om man är blockad från nätet

+ Ooooooooof, vill vi verkligen ha en organisation som skall bestämma vem och vilka som får vid vilka tillfällen ansluta till internet?

Där snackar vi pandoras box.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av backfeed:

Det kanske det gör, men jag kör Windows 10 Enterprise på jobbet och har exakt samma problem där (den skiter i en hel drös relevanta GPO:er, t.ex. den man kan ställa in att ALDRIG starta om så länge som det finns en inloggad användare). Vad är det för verktyg i så fall?

Om klienter skiter i GPO'n är det nåt annat fel, jag har just den principen aktiverad på min dator (Inget AD) utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Varför ska du stänga av det ? Din dator kommer simma i skit efter några månader med öppna säkerhetshål. En dator som alltid är uppkopplad utan uppdateringar är inte genomtänkt.

Du får det att låta som att det kommer 300 nya sätt att ta över datorn var 3dje månad utan att användaren är den som är SBS. De flesta säkerhetsbuggarna kräver väldigt mycket mer än bara internet & hjälp på traven av användaren.

Finns fortfarande många XP maskiner som har dygnetrunt kontakt med nätet som inte sprängs, Ingen kommer förbi en normalt ställd brandvägg om användaren inte först initierar trafiken. Dvs håller man sig bara på lite normala hemsidor / spelar lite är det ingen "problem" att vara uppdateringsfri.
Självklart finns det en risk men är man en "medveten" användare är risken försvinnande liten att något händer.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av gormen:

Man blir ju lite nyfiken men varför vill man stänga av windows update ?
Om det skulle vara så enkelt som att man inte vågar köra in uppdateringar så är det väl
enkelt att bara ställa in det så att man aktivt måste klicka "OK" för att windows ska börja
köra in de senaste uppdateringarna.

På min jobbdator så har jag inaktiverat Windows update. Var väldigt roligt innan när man var ute hos en kund och ska göra en snabb ändring. Startar datorn och det första som dyker upp är "Uppdaterar, var god vänta." i en halvtimme. Det var även roligt när man gick på lunch med datorn igång och en massa program uppe. Då tycker Windows att det är ett perfekt tillfälle att starta om datorn och uppdatera.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@Twister86:
Jag använder Windows Update Blocker:
https://www.sordum.org/9470/windows-update-blocker-v1-5/

Fungerar utmärkt och är även lätt att aktivera igen vid behov

Windows Update Blocker ändrar enbart ett gäng services, så när programmet gjort sitt, så går det fint att radera.

håller med bästa metoden stänga av alla tjänster.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Stäng av tjänsten istället för att krångla till det?

Jo, du förstår det att anledningen till att krångla till det är för att ditt tips inte fungerar. Det hade du vetat om du provat.

Jag har inte provat tipsen som finns i tråden men det är skönt att höra att det finns flera lösningar. Jag satte behörighetsnivån på service-nyckeln i registret till att ingen har behörighet och då slutade tjänsten återaktiveras. Men det är ju riktigt fult..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Curik:

Jo, du förstår det att anledningen till att krångla till det är för att ditt tips inte fungerar. Det hade du vetat om du provat.

Jag har inte provat tipsen som finns i tråden men det är skönt att höra att det finns flera lösningar. Jag satte behörighetsnivån på service-nyckeln i registret till att ingen har behörighet och då slutade tjänsten återaktiveras. Men det är ju riktigt fult..

Förstår inte varför jag skuille prova heller, känns bättre att ha ett uppdaterat system och själv välja när WU ska installera uppdateringarna iom GPO

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Förstår inte varför jag skuille prova heller, känns bättre att ha ett uppdaterat system och själv välja när WU ska installera uppdateringarna iom GPO

Group Policies fungerar vad jag vet inte i Home, så det känns inte som en lösning för alla. Tycker inte heller att Group Policies är speciellt pålitliga, då Microsoft vid ett flertal tillfällen ändrat vilka GPO:s som fungerar och inte fungerar i Pro-versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Group Policies fungerar vad jag vet inte i Home, så det känns inte som en lösning för alla. Tycker inte heller att Group Policies är speciellt pålitliga, då Microsoft vid ett flertal tillfällen ändrat vilka GPO:s som fungerar och inte fungerar i Pro-versionen.

Man ändrar egentligen i registeret när man ändrar på något i Group Policies, vilket innebär att om man vet den relevanta registernyckeln så kan man lägga till/ändra den i även Home (har själva gjort det på en av mina datorer när jag körde Home på den).

Dock som nämnt så ändrar Microsoft ibland på vad som fungerar eller inte.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kberg:

På min jobbdator så har jag inaktiverat Windows update. Var väldigt roligt innan när man var ute hos en kund och ska göra en snabb ändring. Startar datorn och det första som dyker upp är "Uppdaterar, var god vänta." i en halvtimme. Det var även roligt när man gick på lunch med datorn igång och en massa program uppe. Då tycker Windows att det är ett perfekt tillfälle att starta om datorn och uppdatera.

Verkar uppenbarligen vara många som verkar ha problem, först blev man nyfiken på varför man skulle vilja stänga av windowupdate och sedan förvånad att man aldrig själv stött på något av det som tas upp i tråden och då snittar man ändå säkert 60+h i veckan vecka framför bl.a. en domänansluten internetdator där jag själv tagit fram och satt hela policyn samt fyra stycken icke domänanslutna maskiner utan annan konfiguration än vad som erbjuds som standard, dvs inte ens några lokala gpo konfigurationer.

Generellt skulle aldrig rekommendera till någon att slå av windows update utan istället se till att ha systemet uppdaterat speciellt om datorn är ansluten mot internet eller att den skall kopplas in i någon annans nätverk/utrustning, däremot de större versionsuppdateringarna som släpps två gånger per år är det oftast läge att avvakta.

Permalänk
Skrivet av walkir:

@Twister86:
Det ska funka på alla versioner. Har kört det på både 32-bitars och 64-bitars versioner av Windows (Home, Pro etc.) utan problem. Programmet behöver inte ens installeras, utan kan köras direkt från zip-arkivet.

””

@Twister86:
Jag använder Windows Update Blocker:
https://www.sordum.org/9470/windows-update-blocker-v1-5/

””

Det har gått ett tag funkar fortfarande update Blocket? 🤕🍀🙏🏻

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk

Senaste inlägget var från 2020.
Jag testar att damma av tråden lite.
😢
Jag behöver hjälp.
Jag sitter på Windows 10 Home edition och en måste stänga av Windows update då datorn är gammal och laggar ner totalt.

Finns det något program som fortfarande funkar för att stänga av Windows update på just Home edition.
(på PRO edition verkar det vara annorlunda)

Tacksam för råd 🙏🏻

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850