Finns det något spel du saknar från förr och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

De gamla peka-klicka äventyrsspelen; Discworld, Simon the Sorcerer, Day of the Tentacle, Monkey Island...
De flesta av de finns ju att spela fortfarande i nån remaster, men jag skulle vilja ha nya spel i samma stil. Konstig setting, sjuk humor och vansinniga pussel. En viktig grej är den "gamla" grafiken. Såna spel ska inte vara renderade i Unity, de ska vara "handritade".

Fast i de flesta remasters kan man välja både gamla grafiken och ljud.
Det finns ett par nya pixelgrafik peka klicka spel med samma humor.
Gillar gemini rue, thimbleweed mfl

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Inaktiv

Moonstone på Amiga som en remake med onlinestöd. Ett av mina favoritspel 💖

Permalänk
Medlem

Äventyrsspelen från Sierra: Leisure Suit Larry, Police Quest, Space Quest, Kings Quest, Codename Iceman. Älskade dessa där man fick skriva kommandon för att ta sig igenom spelen.

Permalänk
Medlem

saknar kanske mest känslan av förundran o glädje från vic 64an och Amiga 500an. När man träffades ett gäng och spelade samma spel i samma rum.

o "Nintendo"-feelingen, dvs att de kunde göra en spelidé som höll utan stora studios o häftig 3D

Populos, Great Giana Sisters, The Vikings, Test Drive, Summer and Winter Games, Falcon Patrol etc etc

// Lz

Permalänk
Medlem

Half-Life 2 och dess uppföljare. Cliffhangern i EP2 var ju enorm.

Permalänk
Avstängd

Jag saknar Backpacker eller något liknande frågesportspel. Jag köpte faktiskt Backpacker 3 med expansioner på någon loppis förra året, men det verkar omöjligt att få igång dem. Först fick jag köpa en optisk enhet för det hade jag ingen kvar, sen installera XP (virtuellt) men det dög inte heller.

Det finns ju något nyare frågesportspel som Buzz eller Scene It, men de är inte lika bra och helt fokuserade på att vara partyspel. Jag vill ha ett lite allmänbildande spel som ändå är roligt, och som funkar för en eller två spelare, utan en massa gimmickar och hemska virtuella programledare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Jag saknar faktiskt dungeon master, men jag tror inte jag skulle palla med fast flyttning idag
Man är lite bortskämd med 100+ fps jämn rörelse.

Du har väl spelat Legends of Grimrock? Det är verkligen en hyllning av av Dungeon Master!
Det finns till och med en modd till spelet som återskapat just Dungeon Master!
(med vissa kompromisser pga skillnad i spelmotorn)

Rekommenderas varmt

(Tvåan blev lite större och mer komplex, och en mer sammanhängande värld med utomhus miljöer, men bakvänt nog tappades lite av charmen för min del. Jag kanske får ge det spelet en chans till nån gång framöver)

*edit*
och är du fortfarande sugen på mer efter Grimrock så kolla upp även tex Vaporum. Tänk Dungeon Master + Bioshock!
Tuffare strider än Grimrock vill jag minnas.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285400:

Moonstone på Amiga som en remake med onlinestöd. Ett av mina favoritspel 💖

Moonstone på Amiga var det jag tänkte skriva i tråden, kul att jag inte var ensam tydligen.

Spelmekaniken i player vs player tyckte jag iofs inte var så smidig. Största behållningen med att vinna var ju att få kompisen bredvid sig i soffan att lacka ur medan man länsade hans ihopjobbade inventory. Det hade jag saknat med online multiplayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Moonstone på Amiga var det jag tänkte skriva i tråden, kul att jag inte var ensam tydligen.

Spelmekaniken i player vs player tyckte jag iofs inte var så smidig. Största behållningen med att vinna var ju att få kompisen bredvid sig i soffan att lacka ur medan man länsade hans ihopjobbade inventory. Det hade jag saknat med online multiplayer.

https://img.ppe.pl/upload/images/encyklopedia/89/93/45/1920/1080/899345965.png

Haha, det var väl Moonstone som hade en inställning för "Gore: on/off"?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Egentligen inte eftersom jag bara startar upp och spelar det igen är inte så att spelen för alltid är borta sen kanske man tröttnat på bra spel efter 5011 genom spelningar men det är en annan femma.

Kan ibland än idag dra igång lite boulder dash eller carmageddon 2 som är ett par av mina favoriter. spelade nyligen igenom alla campaigner på Total annihilation, Tiberian sun, Red alert 2. Tycker att grafiken i många fall passar spelen väldigt bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Saknar Dungeon siege II.
Vi försökte för ett tag sedan skapa ett lan, 3 personer, och det gick inte på Windows 10.
Detta spel i coop var otroligt roligt där man kunde ha med sig 2 personer var och det roliga var att man inte var låst till olika karaktärer utan kunde få sin gubbe att vara t.ex både pilbågsskytt och trollkarl.
Sedan tyckte jag att Alien breed på Amiga var gööörsköj på den tiden, men det kanske hade inte varit spelbart idag.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

No One Lives Forever (båda) och Vietcong (första).
Hyfsat linjära FPS, men med riktigt bra stämning, humor och musik.

Har en väldigt lång backlog, så det kan finnas nyare liknande (tips?).

Permalänk
Medlem

Descent: FreeSpace I/II
Mechwarrior II/IV Mercenaries
Systemshock II
Marathon
etc

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Något jag saknar är hur pass mer detaljerat och mycket mer micro-management det var förr.

Exempelvis X-com där du skapade, köpte och sålde massvis av prylar till skillnad mot rebooten där du typ säljer och producerar något enstaka vapen.

På samma sätt rekryterades massvis av personal, till skillnad mot nya där enstaka gubbar gäller.

Det var mer storskaligt och kul förr!

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Swat4 var ett spel jag spelade mycket. Älskade det spelet. Laddade ner det för några år sen och spelade Coop med frugan. Hon är ingen gamer men det var skitkul.

Ready or not släpps nästa år(?) så förhoppningsvis får vi ett nytt spel som kommer bli lika bra.

Permalänk

Black & White av Lionhead Studios, fortfarande det bästa god game serien.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

De gamla peka-klicka äventyrsspelen; Discworld, Simon the Sorcerer, Day of the Tentacle, Monkey Island...
De flesta av de finns ju att spela fortfarande i nån remaster, men jag skulle vilja ha nya spel i samma stil. Konstig setting, sjuk humor och vansinniga pussel. En viktig grej är den "gamla" grafiken. Såna spel ska inte vara renderade i Unity, de ska vara "handritade".

Tales of monkey island, som är ganska nytt i sammanhanget, är lite segt i början men sen blir man belönad med äkta monkey island känsla. Man tävlar i grimaser istället för förolämpningar vid något tillfälle. Voodoo lady är sig själv mm. Riktigt kul, spelat igenom det flera gånger när jag haft abstinens på gamla äventyrsspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Re-Volt, sjukt roligt racingspel!

Det och Shox Rally Reinvented! Även Croc 2 och Rayman 2 ligger mig varmt om hjärtat från barndomen, som tur är rullar dessa titlar fortfarande bra på modern hårdvara

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Delta Force, gillade spelets olika typer av matcher såsom king of the hill.
Och första Battlefield Vietnam. Enkla spel utan nutidens mambojambo finesser och poängjakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Freelancer.
Jag har det men det är för mycket meck med filer o skit för att få det att funka bra.

Har det med, men nu väntar jag på Star Citizen istället

Permalänk
Medlem

Sly Cooper 3 "Honor among thieves", det bästa spelet från när jag var liten imo. Spelade för övrigt klart spelet idag via PS now.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Descent: FreeSpace I/II
Mechwarrior II/IV Mercenaries
Systemshock II
Marathon
etc

Decent: Freespace I/II finns på Steam att köpa. Inte testat dem nu på ett tag så vet dock ej om dom garanterat fungerar på nyare hårdvara osv.

Permalänk

Jag saknar Final Fantasy IX, det bästa (i mitt tycke) FF-spelet och det sista med den där härliga blandningen mellan steampunk, medeltiden och europeiskt stil, FFX gick an också men sen gick hela serien utför stupet. Önskar att det gjordes en remake av FFIX eller flera spel i samma stil.

Permalänk
Medlem

För mig blir det qwtf ingen av de andra har varit i närheten av den underhållningen jag fick av just det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Du har väl spelat Legends of Grimrock? Det är verkligen en hyllning av av Dungeon Master!
Det finns till och med en modd till spelet som återskapat just Dungeon Master!
(med vissa kompromisser pga skillnad i spelmotorn)

Rekommenderas varmt

(Tvåan blev lite större och mer komplex, och en mer sammanhängande värld med utomhus miljöer, men bakvänt nog tappades lite av charmen för min del. Jag kanske får ge det spelet en chans till nån gång framöver)

*edit*
och är du fortfarande sugen på mer efter Grimrock så kolla upp även tex Vaporum. Tänk Dungeon Master + Bioshock!
Tuffare strider än Grimrock vill jag minnas.

Hade jag ingen aning om. Kollar genast upp.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

NHL som av någon outgrundlig anledning inte huserar på PC längre. Tennis och golf var också mer intressant förr med t.ex. Virtua Tennis och Tiger Woods-spelen.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

Saknar att det aldrig kom ett super kid icarus.

Men tror att jag inte har samma tålamod nu som på den tiden. Skulle ni försöka tända eld på varenda buske i zelda för att hitta grottor eller skulle ni googla zelda map?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Saknar kanske inte spelen, men mer tiden och stämningen runt omkring vid millenieskiftet med att åka på LAN, stora lådor till pc-spelen (plöja igenom manualer), inget vara bunden till tråkiga ansvar eller måsten, lira CS natten lång. Etc. Så jag säger att jag saknar CS 1.5 och att lira klanmatcher över Ventrilo

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Måste säga Carmageddon vet inte hur många timmar man la ner att på det spelet och dess uppföljare.
Man har bara gått och väntat på en sjuk bra remake på detta med likt Crysis motorn och Forzas bil fysik, skulle bli ett rejält lyft..men dagdrömmar kan man alltid.

Åka på fotgängare tyckte jag var skitkul, som en 5 åring när Caramgeddon kom 97.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Konsolgrävare

Toy Story 2!! La otroligt många timmar på det spelet när jag var liten 😍

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |