Intel har Core 10000KA-serie i gömmorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

AMDs nuvarande CPUer går allihop varmare än Intels motsvarande i9 10900K och presterar sämre i spel.

Dessutom om domedagen kommer nästa månad och elpriserna skjuter i höjden så är nog datorns strömförbrukning ett av dom minsta bekymren. Hela samhället kraschar och då har ingen tid att spela datorspel.

Jasså gör dem?, de märker jag inte av här hemma att mina AMD´s skulle gå varmare än mina Intel´s, och vilka spel är det då?
CSGO vet vi ja, men det är ju ett stenålders spel så CSGO kan vi hoppa över.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WDac:

Jasså gör dem?, de märker jag inte av här hemma att mina AMD´s skulle gå varmare än mina Intel´s, och vilka spel är det då?
CSGO vet vi ja, men det är ju ett stenålders spel så CSGO kan vi hoppa över.

Alltså, jag tycker att AMD är mer prisvärda i allmänhet och rekommenderar dom i dom flesta fall före Intel, men ditt argument om CSGO är det sämsta jag läst på länge.
CSGO är ett av dom populäraste spelen (580K spelare i skrivande stund).

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på A står för att de saknar Hyperthreading, givet alla nya modeller fått det och nu har de några DIE:s till över där HT är kass, men bara spekulationer.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Vad är det för trams om värmeutvecklingen?

Hur många graders skillnad ligger det till mellan AMD och Intel idag med samma kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Alltså, jag tycker att AMD är mer prisvärda i allmänhet och rekommenderar dom i dom flesta fall före Intel, men ditt argument om CSGO är det sämsta jag läst på länge.
CSGO är ett av dom populäraste spelen (580K spelare i skrivande stund).

Fast 3000-serien har bättre prestanda än vad Intel har att erbjuda i CS:GO om mitt minne inte sviker.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Fast 3000-serien har bättre prestanda än vad Intel har att erbjuda i CS:GO om mitt minne inte sviker.

Det trodde jag inte, men det kan säkert vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Hur mycket varmare är AMDs nuvarande cpuer då?
Nu går ju inte min stackars 3800x i 5ghz men i 4.4ghz så får jag mellan 50-60c beroende på vilket spel och ca 70c när processorn stressas i 100% på alla kärnorna och det låter ju inte varmt enligt mig och det är på en gammal sleten 240mm aio kylare från 2013 som inte ens har stöd för am4.Men det är ju kul att din cpu kommer från pc gudarna och pendlar mellan 20- och 40c i 5ghz men jag är allt nöjd med min varma 5960x i 4.7ghz då den är jävligt bra i vinter 😏

Skrivet av WDac:

Jasså gör dem?, de märker jag inte av här hemma att mina AMD´s skulle gå varmare än mina Intel´s, och vilka spel är det då?
CSGO vet vi ja, men det är ju ett stenålders spel så CSGO kan vi hoppa över.

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i9-10900k/19.ht...
I detta scenariot handlar det om ca 10°C skillnad.

Skrivet av Rapidact:

Vad är det för trams om värmeutvecklingen?

Hur många graders skillnad ligger det till mellan AMD och Intel idag med samma kylning?

Det handlar inte om att tramsa utan om att jämföra. När man kollar på high-end så spelar varje % roll. Det är en stor skara AMD-ism på Sweclockers och det förstår jag. Fler kärnor är häftigt. När man tittar på datorspel och inte nöter renderingar 24/7 så är Intel den solklara vinnaren.

Håller med om att det är lite konstigt att det dyker upp nya suffix som KA och att 10850 lanseras osv... beteendet från Intel är mysko och många av oss undrar varför. Det som är trist är bara att mängder av information som sprids och diskuteras är rent utav rykten.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

@Modellören: För det första är elpriset för en dator en icke-faktor. För det andra går inte comet lake speciellt varma alls. Tydligen är det kul att memea med flera år gamla föreställningar.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem

AMD drar 10-40% mindre el än Intel vid samma prestandanivå med de modernaste modellerna. Alltså är AMD lättare att kyla än intel.

De senaste läckorna antyder att Intel har ännu större problem på 7nm än de hade på 10nm så vi får nog inga direkta svar från intel förrän tidigast 2023.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

AMD drar 10-40% mindre el än Intel vid samma prestandanivå med de modernaste modellerna. Alltså är AMD lättare att kyla än intel.

De senaste läckorna antyder att Intel har ännu större problem på 7nm än de hade på 10nm så vi får nog inga direkta svar från intel förrän tidigast 2023.

Nej, hur mycket värme en CPU skapar är inte alltid lika med hur svalt CPU kärnorna kommer vara. Hör talas om "delidding"?

Genom att Intel har gjort överföringen från CPU upp till kylaren väldigt mycket bättre än tex i7-7700K så går själva CPU svalare fast de skapar mer värme.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

@Snabbt_o_Hårt: Visst är det så, jag pratar mer som tumregel, men Intel får jobba mycket mer för att hålla temperaturen nere. Det senaste jag hörde var att i nästa serie så skall de guldplättera kärna och insidan av IHS för att kunna hålla värmen i schack. AMD's är mycket lätta att kyla i jämförelse. 14nm har sina baksidor.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Skulle gissa på A står för att de saknar Hyperthreading, givet alla nya modeller fått det och nu har de några DIE:s till över där HT är kass, men bara spekulationer.

Gissar att du är på rätt spår men tror på asymmetrisk HT, hälften av kärnorna kan ha HT.