Betatesta SweClockers nya hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

...
[li]Tog bort navigeringsmenyns stickyness på desktop[/li]
...

Bra men snälla kan ni inte ta bort den på mobil också! Den är i vägen och störig när man scrollar upp. Vi vet redan att vi är på sweclockers så det behöver inte vara en banner med det överst och menyn hittar man ju alltid högst upp i vanliga fall så alla vet var den finns.

Permalänk
99:e percentilen

Måste stämma in i kören och konstatera att headern som ständigt flänger upp och ner (dessutom animerat i mjukvara, vad det verkar) är hemsk. Snälla, lägg den statiskt positionerad högst upp på sidan som förr.

Om ni absolut ska ha en "sticky header" måste den vara mindre hysterisk (inte flyga upp och ner så fort man andas på skärmen) och animationen måste vara betydligt mjukare och mindre störande. Se till exempel hur Omni gör på sin mobilsajt.

Till ert försvar är det svårt att bygga en "sticky header" som inte känns jobbig och irriterande – vilket i sig är ett bra argument för att låta bli. Less is more.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag måste dock säga att jag helst ser att navigationsmenyn följer med när man bläddrar ner. Nuvarande implementation att den försvinner när man bläddrar ner är riktigt jobbig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Enhet: Desktop (laptop med ext. skärm) Operativsystem: Windows Webbläsare: Firefox Upplösning: 2560x1440 Orientering: Landskap Typ av problem: Avsaknad funktion

I nuvarande implementation: Efter att man klickar på "Forum" får man upp [Aktiva Trådar, Obesvarade Trådag, osv] som en rad under loggan, men över alla inlägg.

I betan: Grundmenyn finns kvar, men istället är det drop-down för att komma åt undermenyn.

Detta uppskattas inte. Det lägger till ett extra klick och för egen del är mitt användande av SweC begränsat till att klicka på "Aktiva, Obesvarade, Följda" (lämnar aldrig forumdelen genom att använda menyn högst upp). Jag ser gärna att undermenyraden bibehålls!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Lego Master

Vänta nu...
Var är "Svara"-knappen? Dvs, där man kan få in @namn på den man vill svara till utan att ha med citatet?

EDIT:
Det fanns visst ett konto som hette så.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

@Shudnawz: Borta, tack och lov! Störigt när folk använder den trots att inlägget inte är precis innan och man får leta i hela tråden för att veta vad dom svarade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vänta nu...
Var är "Svara"-knappen? Dvs, där man kan få in @namn på den man vill svara till utan att ha med citatet?

EDIT:
Det fanns visst ett konto som hette så.

Får jag fråga varför du vill använda dig av svara istället för att citera inlägget? Det är riktigt jobbigt som läsare att behöva hitta inlägget som svaras på. Dessutom har det hänt att jag själv blivit taggad och fått ett svar utan att ha en aning om vad användaren svarar på och har man fler inlägg än ett i en tråd så får man gissa sig fram till vilket inlägg det är ett svar på. Svara borde inte ha varit där till att börja med för det finns liksom ingen mening överhuvudtaget.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon42512:

@Shudnawz: Borta, tack och lov! Störigt när folk använder den trots att inlägget inte är precis innan och man får leta i hela tråden för att veta vad dom svarade på.

Fast du använde ju den precis. Det finns uppenbarligen ett användningsområde.

Skrivet av ClintBeastwood:

Får jag fråga varför du vill använda dig av svara istället för att citera inlägget? Det är riktigt jobbigt som läsare att behöva hitta inlägget som svaras på. Dessutom har det hänt att jag själv blivit taggad och fått ett svar utan att ha en aning om vad användaren svarar på och har det då varit en aktiv diskussion så får man gissa sig fram till vilket inlägg det är ett svar på. Svara borde inte ha varit där till att börja med för det finns liksom ingen mening överhuvudtaget.

För ibland är det inte en 200 sidor lång diskussion, utan bara en snabb "back and forth"-konversation där två pers är involverade. Felsökningstrådar osv. Bara för att kunna tagga nån så de får en citeringsnotis. Att fylla skärmen med dubbletter av alla inlägg känns dumt, speciellt nu när det får plats mindre på skärmen med nya designen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

@Shudnawz: Borta, tack och lov! Störigt när folk använder den trots att inlägget inte är precis innan och man får leta i hela tråden för att veta vad dom svarade på.

Att göra en mention ’@’ tyckar jag inte har med att svara att göra. Borde användas för två saker:
1. Att dra in någon ny i konversationen till exempel när laxpudding behövs i en tråd eller så
2. När man vill svara TS i en tråd med ett mer allmänt svar som inte riktar sig till ett specifikt inlägg

Annars tycker jag man ska citera och behandla ett inlägg åt gången så det blir tydligt vad man pratar om

Permalänk
Medlem

Jag håller helt med om att man bör citera och inte bara tagga någon när man svarar på ett specifikt inlägg. Ett alternativ vore kanske att citat är kollapsade och man får expandera dem för att se hela innehållet.

Som standard visar den användaren och första raden.

Skrivet av adzer:

Lorem ipsum dolor sit amet ...

Och sedan genom att klicka på citatet så expanderas det så man får se resten:

Skrivet av adzer:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Sollicitudin aliquam ultrices sagittis orci a scelerisque purus semper eget. Accumsan sit amet nulla facilisi morbi. Pharetra convallis posuere morbi leo. Viverra maecenas accumsan lacus vel.

Jag skulle dock vilja ha en annan css. Användarnamn och det nedkortade citatet får gärna vara en rad:. Dvs "adzer skrev: Lorem ipsum dolor sit amet ..." på en rad. När man expanderar så kan den få ta mer plats med användarnamn på egen rad.

Ett annat förslag är att om man citerar inlägg med bilder så förvandlas bilden till en länk istället så man kan klicka på och på se bilden. Antingen som en ny sida eller att den laddas in i citatet när man klickar. Dvs lite som förslaget med texten ovan att bilder är som standard bara en länk/knapp i citerade inlägg, men man kan visa dem genom att klicka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Får jag fråga varför du vill använda dig av svara istället för att citera inlägget? Det är riktigt jobbigt som läsare att behöva hitta inlägget som svaras på. Dessutom har det hänt att jag själv blivit taggad och fått ett svar utan att ha en aning om vad användaren svarar på och har man fler inlägg än ett i en tråd så får man gissa sig fram till vilket inlägg det är ett svar på. Svara borde inte ha varit där till att börja med för det finns liksom ingen mening överhuvudtaget.

Sitter man på mobil där det är jämförbart med att bestiga Mt Everest att ändra i den citerade texten, så är det dumt att bara kunna välja mellan att skriva ett referenslöst inlägg och att citera en mindre roman, som det kan handla om i en del fall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Måste stämma in i kören och konstatera att headern som ständigt flänger upp och ner (dessutom animerat i mjukvara, vad det verkar) är hemsk. Snälla, lägg den statiskt positionerad högst upp på sidan som förr.

Om ni absolut ska ha en "sticky header" måste den vara mindre hysterisk (inte flyga upp och ner så fort man andas på skärmen) och animationen måste vara betydligt mjukare och mindre störande. Se till exempel hur Omni gör på sin mobilsajt.

Till ert försvar är det svårt att bygga en "sticky header" som inte känns jobbig och irriterande – vilket i sig är ett bra argument för att låta bli. Less is more.

Ja, eller låt användare själv välja om de vill ha en levande rullgardin eller en frisk sida som inte rör på sig (det är illa nog att webbläsaren i min mobil har en "meny" som fälls ner och täcker 30 procent av höjden så fort jag rullar uppåt en millimeter). Jag förstår inte hur man tänker när man dels gömmer de mest användbara funktionerna i en långsam meny, och sen animerar den superlångsamt med medföljning. Bara för att man KAN göra en sak betyder det inte att man MÅSTE...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Sitter man på mobil där det är jämförbart med att bestiga Mt Everest att ändra i den citerade texten, så är det dumt att bara kunna välja mellan att skriva ett referenslöst inlägg och att citera en mindre roman, som det kan handla om i en del fall.

I svaret du skriver kan det väl framgå vilken del av inlägget du refererar till? Annars är det ju upp till alla läsare att dels hitta rätt inlägg och sedan den del av inlägget du pratar om? Jag förstår inte alls det resonemanget

Edit: hela poängen med ett citat är väl att visa personens text oförändrat och i sin helhet, annars kan man lätt ändra innebörden för sin egen vinning

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

I svaret du skriver kan det väl framgå vilken del av inlägget du refererar till? Annars är det ju upp till alla läsare att dels hitta rätt inlägg och sedan den del av inlägget du pratar om? Jag förstår inte alls det resonemanget

Edit: hela poängen med ett citat är väl att visa personens text oförändrat och i sin helhet, annars kan man lätt ändra innebörden för sin egen vinning

Ett inlägg på 2000 tecken och kanske 7-8 stycken, där det jag kommenterar rör en del av ett stycke, är bra dumt att citera i sin helhet. Ditt korta här, är ok att citera komplett, särskilt som mitt svar gäller alla delar av det.

Bra citering tar bort det som inlägget/svaret inte berör. Det är vanlig forumhyfs sen 25 år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Fast du använde ju den precis. Det finns uppenbarligen ett användningsområde.

Eller så skrev jag bara användarnamnet? Problemet är att folk missbrukar det i 99% av fallen. Nej, bort med funktionen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bra citering tar bort det som inlägget/svaret inte berör. Det är vanlig forumhyfs sen 25 år.

Utöver detta tycker jag även att moderaterna är kommunister
(den som kollar på det refererade inlägget i framtiden kan såklart se att inte cyklonen skrivit detta, men jag (medbor) ville göra en poäng att man inte ska editera text i citat...)

Jag håller inte med om att det ska pillas på texten man citerar, men såklart kan man ta bort delar. Att markera och ta bort text är ju ganska enkelt även på mobilen som jag precis gjorde

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag håller inte med om att det ska pillas på texten man citerar, men såklart kan man ta bort delar. Att markera och ta bort text är ju ganska enkelt även på mobilen som jag precis gjorde

Ta bort det där!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ta bort det där!

Jag lade till ett förtydligande, men poängen kvarstår att jag inte tycker man ska modifiera citat

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av medbor:

Att göra en mention ’@’ tyckar jag inte har med att svara att göra. Borde användas för två saker:
1. Att dra in någon ny i konversationen till exempel när laxpudding behövs i en tråd eller så
2. När man vill svara TS i en tråd med ett mer allmänt svar som inte riktar sig till ett specifikt inlägg

Annars tycker jag man ska citera och behandla ett inlägg åt gången så det blir tydligt vad man pratar om

Exakt. Därför har jag föreslagit att knappen, om den ska vara kvar, borde heta något som reflekterar detta, till exempel Tagga eller Nämn.

Skrivet av adzer:

Som standard visar den användaren och första raden.
Och sedan genom att klicka på citatet så expanderas det så man får se resten:
Jag skulle dock vilja ha en annan css. Användarnamn och det nedkortade citatet får gärna vara en rad:. Dvs "adzer skrev: Lorem ipsum dolor sit amet ..." på en rad. När man expanderar så kan den få ta mer plats med användarnamn på egen rad.

Bra idé! Har lagt den i backloggen, men avvaktar nog med att implementera den eftersom det händer en del med SweClockers för tillfället.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av medbor:

Jag lade till ett förtydligande, men poängen kvarstår att jag inte tycker man ska modifiera citat

Ni talar förbi varandra. @cyklonen menar ju att god sed är att ta bort allt man inte avser besvara när man citerar och/eller att på annat sätt justera citatet så att det blir tydligt vad man svarar på. Inte att man ska tillskriva någon uttalanden de aldrig har framfört.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ni talar förbi varandra. @cyklonen menar ju att god sed är att ta bort allt man inte avser besvara när man citerar och/eller att på annat sätt justera citatet så att det blir tydligt vad man svarar på. Inte att man ska tillskriva någon uttalanden de aldrig har framfört.

Exakt så!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag håller inte med om att det ska pillas på texten man citerar, men såklart kan man ta bort delar. Att markera och ta bort text är ju ganska enkelt även på mobilen som jag precis gjorde

En sak som kanske vore supersmidigt vore om man helt enkelt bara kan markera en text i ett inlägg och sedan trycka citera så blir det den enda texten i ens egen citatruta...?

Permalänk
Medlem

Att surfa på gamla sidan, med Desktop-utseende på mobilen är en fröjd. En ren fröjd. Själv kör jag desktop-val nästan överallt där jag surfar med mobilen, just för att det är så otroligt smidigt att se allt utzoomad och enkelt kunna zooma in och ut precis där man vill. Responsive element som ändrar sig, och idéen med att allt ska scrollas förbi är så irriterande. Sen är det också fult med så mycket svart och vitt. Jag vill ha oranga färger och lite gråbeiga färger med tydliga avgränsningar. Trodde det var feber.se jag hamnat på.

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Vi har tidigare (2019 fram till mars 2020) haft en mix om cirka 55/40/5 (mobil, desktop, tablet) men ligger numera på 60/35/5 under coronatider. (Troligen mindre folk som slösurfar på Swec från sina jobb tolkar vi det som.)
Det är en ganska vanlig splitt som jag känner igen från tidigare jobb. Om något snarare lite mer mobiltrafik. (Även om man bortser från senaste månaderna under corona då.)

Förskjutningen fortsätter ju dock. Under 2018 var det 48/45/7, 2017 låg det på 47/47/6. Så mobilen äter några andelar varje år och i och med corona så accelererades det kraftigt men lär gå tillbaka ganska mycket när folk är tillbaka på sina arbetsplatser.

Men med det sagt så handlar det inte om att premiera någon speciell typ av besökare. (Och absolut inte om någon slags hetsig manöver för att mobil fick en boom just nu under corona.)
Vi utgår från att skapa en desktopsida som också ska fungera och vara fullfjädrad i mobilen. Inte tvärt om.

Att vi nu har en öppen beta är ju just för att få en feedback på vad läsarna tycker funkar bra och mindre bra så justerar vi därefter i den mån det är möjligt. ALLT kommer såklart inte fixas exakt så som vi får förslag på från varje enskild läsare men där det råder någon slags konsensus ska vi försöka vara så till lags som möjligt.

Har ni någon statistik på hur många som faktiskt använder sig av den mobil-/tablet-anpassade sidan? Browsar själv mestadels på mobilen men ALDRIG mobilanpassat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Har ni någon statistik på hur många som faktiskt använder sig av den mobil-/tablet-anpassade sidan? Browsar själv mestadels på mobilen men ALDRIG mobilanpassat.

Jaeo fast det är väl egentligen inte en mengingsfull siffra att ta fram i och med att deras mobilsida varit så pass kass att man hellre körde desktop även på mobil...?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hypermode:

En sak som kanske vore supersmidigt vore om man helt enkelt bara kan markera en text i ett inlägg och sedan trycka citera så blir det den enda texten i ens egen citatruta...?

Yes, det vore optimalt. GitHub har den funktionen till exempel. Den är dock inte trivial att implementera, i synnerhet inte utan kännedom om hur HTML-markupen genereras.

En praktiskt taget ekvivalent idé föreslogs i slutet av förra året, och jag skulle gärna vilja göra ett försök att implementera den i mån av tid.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av hypermode:

Jaeo fast det är väl egentligen inte en mengingsfull siffra att ta fram i och med att deras mobilsida varit så pass kass att man hellre körde desktop även på mobil...?

Kör desktop på mobilen i 95% av alla fall. Sweclockers desktop-sida är så smooth på mobilen att det i min mening inte behövs en mobilanpassad sida.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Kör desktop på mobilen i 95% av alla fall. Sweclockers desktop-sida är så smooth på mobilen att det i min mening inte behövs en mobilanpassad sida.

Håller verkligen med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ni talar förbi varandra. @cyklonen menar ju att god sed är att ta bort allt man inte avser besvara när man citerar och/eller att på annat sätt justera citatet så att det blir tydligt vad man svarar på. Inte att man ska tillskriva någon uttalanden de aldrig har framfört.

Självklart är det olika saker, men att ta bort ett ord i en mening eller ett stycke i mitten kan också förvränga innebörden av något som skrivits.

Jag ville bara vara extremt övertydlig med varför jag tycker att ändra texten i ett citat är felaktigt.

Jag förstår principen med att tillåtas ändra i citat, men fördelarna överväger inte nackdelarna tycker jag. Att till exempel kunna bemöta ett argument ett stycke i taget eller lägga till emfas på vissa delar kan ofta förstöra ett tankeflöde genom att splittra det eller bemöta det med teknikaliteter för att vinna varje delargument (divide and conquer).

Nej! Jag tycker att ett citat ska länkas mot en specifik historisk version av ett inlägg visas i orginal när det expanderas. Allt annat riskerar att förvrida historiken

Ett alternativ skulle vara att validera att texten inom citatet ingår som delmängd (substring) i sin helhet av inlägget när man postar det

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av medbor:

Jag förstår principen med att tillåtas ändra i citat, men fördelarna överväger inte nackdelarna tycker jag. Att till exempel kunna bemöta ett argument ett stycke i taget eller lägga till emfas på vissa delar kan ofta förstöra ett tankeflöde genom att splittra det eller bemöta det med teknikaliteter för att vinna varje delargument (divide and conquer).

Det är ett ganska bra argument. Att bryta upp ett citat i olika delar kan absolut missbrukas på det sättet, men det kan också göras på ett hederligt sätt som medför ökad tydlighet.

Citat:

Nej! Jag tycker att ett citat ska länkas mot en specifik historisk version av ett inlägg visas i orginal när det expanderas. Allt annat riskerar att förvrida historiken

Det stämmer. Inte trivialt att implementera dock, och har i vilket fall tydliga nackdelar; se nedan.

Citat:

Ett alternativ skulle vara att validera att texten inom citatet ingår som delmängd (substring) i sin helhet av inlägget när man postar det

Det skulle inte förhindra att bryta upp ett citat som du berörde ovan, men det skulle medföra fördelen att det blir svårare att förvanska citat.

Både förslaget om att visa ett snapshot av det citerade inlägget och det om påbjuden substrängsrelation skulle eliminera möjligheten för en seriös och hederlig debattör att förtydliga ett citat så att det blir begripligt, till exempel genom att byta ut ett exoforiskt "det" mot "[att äta pannkakor på torsdagar]" eller vad som nu åsyftades i det citerade inlägget.

Jag anser totalt sett att fördelarna med att kunna modifiera citat överväger nackdelarna. Till stöd för den åsikten ligger bland annat min uppfattning att citat sällan modifieras på ett ohederligt sätt här på SweClockers.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers