MSI 2080 ti trio x black screen

Permalänk
Medlem

MSI 2080 ti trio x black screen

Hej Hej

Köpte ett begagnat msi 2080 ti trio x till min son. Det fungerade felfritt i 3 månader, sedan började det ge black screen and no signa efter ett antals timmar spelande. Men då räckte det med att starta om datorn och så fungerade det fint igen någon timme. Nu så har han problem att startar den efter en black screen. Försöker man starta datorn dagen efter så funkar det fint igen i ca 20 min speandel och så är det black screen igen. Nu har vi testat med ett 2070 super och allt fungerar som det skall. Troligen är kortet kaputt och jag hader samtliga tre strömkablar inkopplade, det har samsung minne i det.

Känns så jäkla tradigt att förlora dessa 10 000kr som jag har lagt ut för kortet, kan man göra något? jag har inget kvitto och inte säljaren heller. Kan man använda försäkringen, går det laga eller finns det någon köpare på defekta kort, bara så att man får ut någon peng för det.

Snälla hjälp en besviken pappa

Rubrik förtydligad /Vzano, Mod
Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har själv fått liknande symptom från ett defekt nättagg, kan du testa med ett annat nättagg?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Administrativ avgift

@Lissdell: Du har ett PM med lite småsaker du kan testa men i regel så är det troligtvis en av följande problem

*PCBn har böjt sig då detta är ett extremt tungt kort vilket gör att kylaren trycker för mycket på kortet och därav skapar instabilitet
*Minnena är kassa på kortet
*ESD skada - använde du och förra ägaren ESD armband?

Försäkring borde inte funka då du saknar kvitto och även så är det ju ingen "olycka" att kortet dog(Mitt försäkringsbolag kräver iallafall kvitto), Folk köper defekta grejor så helt klart finns det en marknad. Jag köper och samlar på defekta grejor o har som prydnad

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@Vzano: har funderat lite på detta med, men eftersom det fungerar felfritt med 2070 super så tog jag bort denna tanke. PSU är ett corsair ax860i, är i och för sig 5-6 år gammalt. Om det fungerar med 2070 borde det inte fungera med 2080 ti kortet då?

Permalänk
Medlem

@andra94: vi har haft den extra support bracket under kortet hela tiden, så förhoppningsvis skall inte tyngden varit några problem.

Ang. minnena så har vi inte haft några problem med artifakter, när det slutar att fungera så får vi black screen och fläktarna går upp till 100% Men det är samsung minnen.

Kortet fungerade felfrit i ca 3 månader innan detta hände och vi har använt ESD armband.

Tycker du om att köpa dyra prydnadssaker

Permalänk
Administrativ avgift

@Lissdell: Hmm låter som att du testat det mesta då det som är kvar är att inspektera PCB:n och sen kolla så att inget är knass där. Annars är det att testa olika drivrutiner - osv annars så är det ett hårdvarufel någonstans.

§9
Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Lissdell:

@Vzano: har funderat lite på detta med, men eftersom det fungerar felfritt med 2070 super så tog jag bort denna tanke. PSU är ett corsair ax860i, är i och för sig 5-6 år gammalt. Om det fungerar med 2070 borde det inte fungera med 2080 ti kortet då?

Borde men måste inte, 2080 Ti kan lägga tillräckligt tung belastning på nättagget för att framkalla problemet. Skillnaden mellan 2070 super och 2080 Ti är ca 70W så lite tveksam att det är problemet. Testa grafikkortet i en annan dator om möjligt för att säkerställa att det är inget av resterande delar i datorn som bråkar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Lite framsteg, gjorde en hel del saker så jag vet inte vad som verka ha fixat problemet.
* uppgradera till windows 10 version 2004
* installerade den senaste drivern (nvidia)
* klocade ner minnerna till 3200 mhz
* bytte ut en strömkabel
* satte de i andra portar på psu:n

har jag kört ett antal gpu stressprogram och även spelat warefare och det verkar som allt fungerar, har varit stabil nu i 3 timmar, peppar ta i trä, ........... men vi får se

Permalänk
Medlem

Hmm hur är temperaturerna på kortet? Kan det vara att den överhettas och slår av?
Kolla med afterburner eller något, kanske har ni fått riktigt lite termopasta eller nåt och då skulle kortet funka om man byter pasta/pads.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB