Sabrent först med PCI Express 4.0-ansluten SSD-enhet på 4 TB

Permalänk
Melding Plague

Sabrent först med PCI Express 4.0-ansluten SSD-enhet på 4 TB

Med QLC-teknik tar dock både läs- och skrivprestanda stryk, i utbyte mot den extra lagringskapaciteten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"På bekostnad av den dubblerade lagringskapaciteten?"

I don't quite follow.... Till fördel för? ☺️

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av FubbHead:

"På bekostnad av den dubblerade lagringskapaciteten?"

I don't quite follow.... Till fördel för? ☺️

Haha, kvällshjärnan som talade Nu är det korrigerat! Tack för påpekandet

Permalänk
Medlem

Åhå, 4TB via PCIe 4, och 8TB via PCEe 3... damn... vi snackar kompakta filservrar!
Måste googla lite på storage racks för nVME, hur många kan man klämma in i 1U-chassin... en hel del skulle jag tro. Men ok, det kostar några slantar.

Så söt:

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Nå, det är väl inte så tokiga hastigheter. Har man ett moderkort med PCI express 4.0 så har man – kanske av helt andra anledningar än den potentiella maxhastigheten i gränssnittet – och en av morötterna för den m.2-disk man vill köpa kan ju gott och väl vara stor lagringskapacitet snarare än maximal hastighet.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

Ni har nog blandat ihop skriv- och läshastigheten. Läshastigheten är i regel alltid snabbare än skrivhastigheten.

Permalänk
Medlem

Varför skickar ni inte en rättelse om ni ser något fel i artikeln istället för att skriva här? Skulle jag rätta någon användare i en forumtråd där de stavar fel eller använder dem/de felaktigt skulle det inte uppskattas?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av RHWarrior:

Åhå, 4TB via PCIe 4, och 8TB via PCEe 3... damn... vi snackar kompakta filservrar!
Måste googla lite på storage racks för nVME, hur många kan man klämma in i 1U-chassin... en hel del skulle jag tro. Men ok, det kostar några slantar.

Så söt:
https://www.bsicomputer.com/prodimg/21512/supermicro-server-1029p-nel32r-frontview-limg.jpg

Den var ju väldigt gullig! Skulle vara kul med någon lösning för privat bruk också, bara för att det går, med plats för kanske 5–6 enheter och en låda bra mycket mindre än de färdiga NAS-enheterna som säljs idag. 8TB-enheten ser ut att ligga på motsvarande 15 000 kronor, vilket kanske är i högsta laget ( ), men om några år så!

Skrivet av mellanslag:

Ni har nog blandat ihop skriv- och läshastigheten. Läshastigheten är i regel alltid snabbare än skrivhastigheten.

Stämmer! Klantigt av mig. Använd gärna rättelsefunktionen framöver om du stöter på några lustigheter, så kan vi upptäcka dem snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellanslag:

Ni har nog blandat ihop skriv- och läshastigheten. Läshastigheten är i regel alltid snabbare än skrivhastigheten.

Citat:

Enheten har den vanligt förekommande formfaktorn 2280 och M.2-anslutning, där skriv- respektive läshastigheterna specificeras till relativt beskedliga 3 500 respektive 4 900 MB/s.

Läshastigheten är snabbare än skrivhastigheten eller vad menar du?

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Varför skickar ni inte en rättelse om ni ser något fel i artikeln istället för att skriva här? Skulle jag rätta någon användare i en forumtråd där de stavar fel eller använder dem/de felaktigt skulle det inte uppskattas?

Visste inte om att det fanns en rättelsefunktion, hade helt klart använt den om jag hade sett det. Kul att du klagar över att man rättar någon i en tråd... ser du ironin här?

Skrivet av Masadan:

Läshastigheten är snabbare än skrivhastigheten eller vad menar du?

Ja, nu stämmer texten.

Permalänk
Medlem

Trevligt med lagring med SSD med denna storleken .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Klarar sig verkligen en PCIE4.0 m2 utan någon slags kylning? Både Gigabyte och Corsair kör ju rätt feta kylflänsar på sina m2s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Klarar sig verkligen en PCIE4.0 m2 utan någon slags kylning? Både Gigabyte och Corsair kör ju rätt feta kylflänsar på sina m2s.

Köper man den utan kylare så kanske man planerar att vattenkyla den. Om det ens går med m2 diskar vet jag inte men det borde ju finnas alternativ.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Den var ju väldigt gullig! Skulle vara kul med någon lösning för privat bruk också, bara för att det går, med plats för kanske 5–6 enheter och en låda bra mycket mindre än de färdiga NAS-enheterna som säljs idag. 8TB-enheten ser ut att ligga på motsvarande 15 000 kronor, vilket kanske är i högsta laget ( ), men om några år så!

Jo, absolut, gjorde en snabb goggling till och sett att QNAP t.ex. har kläckt ur sig en redan:
https://www.qnap.com/en/product/tbs-453dx/specs/hardware

Kompakt historia med plats för 4 stycken i alla fall och 10 gigabit, det tar sig.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RHWarrior:

Åhå, 4TB via PCIe 4, och 8TB via PCEe 3... damn... vi snackar kompakta filservrar!
Måste googla lite på storage racks för nVME, hur många kan man klämma in i 1U-chassin... en hel del skulle jag tro. Men ok, det kostar några slantar.

Så söt:
https://www.bsicomputer.com/prodimg/21512/supermicro-server-1029p-nel32r-frontview-limg.jpg

Denna är ju mycket snyggare.

http://mullet.se/product.html?product_id=346945

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Klarar sig verkligen en PCIE4.0 m2 utan någon slags kylning? Både Gigabyte och Corsair kör ju rätt feta kylflänsar på sina m2s.

Många moderkort har redan kylare så då behövs ingen extra.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Åhå, 4TB via PCIe 4, och 8TB via PCEe 3... damn... vi snackar kompakta filservrar!
Måste googla lite på storage racks för nVME, hur många kan man klämma in i 1U-chassin... en hel del skulle jag tro. Men ok, det kostar några slantar.

Så söt:
https://www.bsicomputer.com/prodimg/21512/supermicro-server-1029p-nel32r-frontview-limg.jpg

Men vilket interface behöver man för att se få ut datat ur mackapären med lite fart? Jag tänker att den blir jäääkligt snabb på att skyffla data internet men sen ska den väll ut på något vis

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av RHWarrior:

Jo, absolut, gjorde en snabb goggling till och sett att QNAP t.ex. har kläckt ur sig en redan:
https://www.qnap.com/en/product/tbs-453dx/specs/hardware

Kompakt historia med plats för 4 stycken i alla fall och 10 gigabit, det tar sig.

Väldigt slimmad! Tyvärr verkar det "bara" vara SATA där (vilket ju egentligen är fullt tillräckligt för Gigabit-hemmet). Undrar hur den integrerade Celeron-processorn står pall för snabb dataöverföring under längre tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellanslag:

Visste inte om att det fanns en rättelsefunktion, hade helt klart använt den om jag hade sett det. Kul att du klagar över att man rättar någon i en tråd... ser du ironin här?

Ja, nu stämmer texten.

Nej jag ser ingen ironi. Detta har påtalats massor med gånger och nån gång måste det väl sägas till ordentligt? Dessutom var det inte bara till dig.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Väldigt slimmad! Tyvärr verkar det "bara" vara SATA där (vilket ju egentligen är fullt tillräckligt för Gigabit-hemmet). Undrar hur den integrerade Celeron-processorn står pall för snabb dataöverföring under längre tid?

Hmm, det såg jag inte, det räcker kanske inte för att få ut full kräm i alla lägen. Men ska man få ut nåt av ens en SATA-SSD så är det nog 10Gbe som gäller.... annars toppar den nog på 100-110MB/s. Man skulle ju kunna lägga en volym på 1GBe och sen ha direktlänk till en dator via 10Gbe och iSCSI t.ex. Några kompromisser har antagligen gjorts i designen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

@RHWarrior: Det finns redan 16TB EDSFF SSD för de där chassina, 32TB påväg, så 1PB/1U.

Permalänk
Medlem

Väntar på dagen då jag kan köpa SSD till rimliga priser för att ersätta min 5TB HDD.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.