Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Var och kikade på en Polestar 2 härom dagen och den är ju ännu finare i verkligheten än på bild, skall se till att provköra den också.

Tyvärr var skidluckan skrattretande liten, går inte in en bräda med skidor där inte. Samtidigt var det rätt lite plats i baksätet faktiskt, den var rätt liten innuti givet hur stor den faktiskt är.

Problemet med bilen för mig är att pga den högre räntan så blir den lite för dyr för vad man får (alternativt får man finansiera den på andra sätt). Hamnar ca 1 tkr/mån över en Model 3 vilket gör att den hamnar ganska nära en Model S i kostnad.

Om Tesla dessutom följer tidigare mönster lär deras priser i Sverige sänkas med iaf 10% pga dollarkursen snart (om den håller sig kvar). Så en uppdaterad Model S blir verkligen intressant för mig istället för en Polestar 2 om det inträffar.

Tesla har sänkt priser på Modell 3 med 2K USD & Modell Y med 3K men inte sett någon effekt av denna pris sänkning i Europa.

46 990 Usd för LR M3 & 49 990 Usd MY LR så prisskillnaden är 3K mellan modellen medans SR+ kommer inte komma till Modell Y men dom har lovat en LR Rwd istället.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Volkswagen Id 3 review.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Laddkurva finns på denna video

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Förbrukningen men antar att detta nästan är omöjligt att få någon uppfattning på vid en kort test tur.

Sådär då var den provkörd. Riktigt fin bil, ligger före Tesla på några viktiga punkter men ligger efter på desto fler punkter tyvärr. Ligger dock ljusår före övriga biltillverkare elbilar (och även hybrider skulle jag vilja säga.) Jag har haft nyare Volvos hela min "bilkarriär" (dock ingen av den senaste generationen, från 2019 väl?). Provkörde standardmodellen av PS2 med premiumsätena. Kollade på performance modellen som också fanns på plats.

Förbrukningen låg vad jag kunde avgöra på den korta stunden med bilen "helt okej och inte så illa som jag befarat". Färddator visade en snittförbrukning på 2,35kWh/mil vilket är helt okej speciellt då provkörningsbilen är buskörd som ingen annan. Vet inte när/om snittförbrukningen var nollställd nyligen eller inte dock. Förstod inte heller om den visade sen den nollställdes manuellt eller bara för vår senaste resa. Oavsett helt acceptabelt tycker jag, Tesla ligger några tiondelar lägre/mil.

Punkter där Polestar ligger före Tesla eller jämlikt (jämför främst mot Model 3):
* Byggkvaliten, både på karossen och inredningen. Enorm skillnad.
* Kvalitetskänslan på interiören, enorm skillnad. Dock hade träpanelen spruckit på en av de standardutrustade bilarna, förmodligen av att folk klämt och känt på den, vilket ju inte bådar gott.
* Polestar 2 är en hatchback jämfört med Model 3 vilket jag anser vara en fördel, men personlig preferens såklart.
* Handtagen är enormt mycket mer praktiska på PS2 jämfört med Model 3 och Model Y.
* Accelerationen var det absolut inget fel på, inte lika omedelbar som Model 3 Long Range eller performance men man känner att man kör en enbil när man gasar på.

Punkter där PS2 ligger efter Tesla (jämför främst mot Model 3):
* Interiören kändes lite om trång, om är ombonad. Då är jag 1,85 lång och smal. Är man ännu längre eller ffa överviktig kommer den kännas Väldigt trång. Mittkonsolen är alldeles för högt upp (kommer inte ihåg om det är så på nya Volvos också?)
* Det märks tyvärr att PS2 är byggd på XC40 elbilsplattform, "kardantunneln" tar upp för mycket plats.
* Standardklädseln var väldigt mycket tråkigare än standardklädseln på Tesla Model 3. Kändes billig skulle jag t.o.m säga. Ingen skulle missta den för läder hur mycket Polestar än vill kalla den för "vegansk läder".
* Ljudsystemet var helt okej men Teslas, även i Model 3, är ljusår bättre.
* Lastutrymmet upplevdes sämre på PS2 även om jag inte jämfört mått.
* Benutrymme var helt katastrofalt dåligt bak iaf om personer i min längd 1,85m sitter fram. Takhöjden bak var väl "okej", har suttit betydligt värre (iofs i billigare/mindre bilar.)

Sammanfattningsvis känns PS2 mer som en vanlig traditionell bil än en elbil om ni förstår vad jag menar. En Tesla känner man direkt att man sätter sig i en nyskapande bil. Det gör man inte riktigt med en PS2. Med det sagt hoppas och tror jag att den kommer tilltala väldigt många och sälja bra.

Kommer säkert lägga till och redigera inlägget när jag kommer på fler saker 🙂👍

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Sammanfattningsvis känns PS2 mer som en vanlig traditionell bil än en elbil om ni förstår vad jag menar. En Tesla känner man direkt att man sätter sig i en nyskapande bil. Det gör man inte riktigt med en PS2. Med det sagt hoppas och tror jag att den kommer tilltala väldigt många och sälja bra.

Trevligt med lite insikter från provkörningen! Så tycker jag det var när jag satt i den i butiken också, brukar säga att Teslorna känns mer som teknikprylar än bilar och PS2 var som sagt mer bil. Model S känns dessutom som man sitter i ett vardagsrum till skillnad från Model 3an som inte ger samma känsla av privathet och ombonad.

Permalänk
Medlem

Började fundera lite på att faktiskt skaffa en elbil istället.

Men det tog lite stopp när jag fick veta vad försäkringspremien skulle landa på, vilket gör det mindre ekonomiskt att äga en elbil.

Kunde man klarat sig med en liten Nissan Leaf t.ex. så hade det varit trevligt. Men tyvärr så måste vi ha något som motsvarar Audi A6 eller VW Passat i storlek. Tänker inte betala en 3 gånger så hög premie för enbart hal försäkrat. Det är ju helt sinnessjukt.

Permalänk
Skrivet av Galvanizer:

Började fundera lite på att faktiskt skaffa en elbil istället.

Men det tog lite stopp när jag fick veta vad försäkringspremien skulle landa på, vilket gör det mindre ekonomiskt att äga en elbil.

Kunde man klarat sig med en liten Nissan Leaf t.ex. så hade det varit trevligt. Men tyvärr så måste vi ha något som motsvarar Audi A6 eller VW Passat i storlek. Tänker inte betala en 3 gånger så hög premie för enbart hal försäkrat. Det är ju helt sinnessjukt.

Det där varierar ju ganska kraftigt från modell till modell dock.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Började fundera lite på att faktiskt skaffa en elbil istället.

Men det tog lite stopp när jag fick veta vad försäkringspremien skulle landa på, vilket gör det mindre ekonomiskt att äga en elbil.

Kunde man klarat sig med en liten Nissan Leaf t.ex. så hade det varit trevligt. Men tyvärr så måste vi ha något som motsvarar Audi A6 eller VW Passat i storlek. Tänker inte betala en 3 gånger så hög premie för enbart hal försäkrat. Det är ju helt sinnessjukt.

Vad jämför du elbilen med när den blir tre gånger så dyr? Det är inte alls min upplevelse nämnligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Sådär då var den provkörd. Riktigt fin bil, ligger före Tesla på några viktiga punkter men ligger efter på desto fler punkter tyvärr. Ligger dock ljusår före övriga biltillverkare elbilar (och även hybrider skulle jag vilja säga.) Jag har haft nyare Volvos hela min "bilkarriär" (dock ingen av den senaste generationen, från 2019 väl?). Provkörde standardmodellen av PS2 med premiumsätena. Kollade på performance modellen som också fanns på plats.

Förbrukningen låg vad jag kunde avgöra på den korta stunden med bilen "helt okej och inte så illa som jag befarat". Färddator visade en snittförbrukning på 2,35kWh/mil vilket är helt okej speciellt då provkörningsbilen är buskörd som ingen annan. Vet inte när/om snittförbrukningen var nollställd nyligen eller inte dock. Förstod inte heller om den visade sen den nollställdes manuellt eller bara för vår senaste resa. Oavsett helt acceptabelt tycker jag, Tesla ligger några tiondelar lägre/mil.

Punkter där Polestar ligger före Tesla eller jämlikt (jämför främst mot Model 3):
* Byggkvaliten, både på karossen och inredningen. Enorm skillnad.
* Kvalitetskänslan på interiören, enorm skillnad. Dock hade träpanelen spruckit på en av de standardutrustade bilarna, förmodligen av att folk klämt och känt på den, vilket ju inte bådar gott.
* Polestar 2 är en hatchback jämfört med Model 3 vilket jag anser vara en fördel, men personlig preferens såklart.
* Handtagen är enormt mycket mer praktiska på PS2 jämfört med Model 3 och Model Y.
* Accelerationen var det absolut inget fel på, inte lika omedelbar som Model 3 Long Range eller performance men man känner att man kör en enbil när man gasar på.

Punkter där PS2 ligger efter Tesla (jämför främst mot Model 3):
* Interiören kändes lite om trång, om är ombonad. Då är jag 1,85 lång och smal. Är man ännu längre eller ffa överviktig kommer den kännas Väldigt trång. Mittkonsolen är alldeles för högt upp (kommer inte ihåg om det är så på nya Volvos också?)
* Det märks tyvärr att PS2 är byggd på XC40 elbilsplattform, "kardantunneln" tar upp för mycket plats.
* Standardklädseln var väldigt mycket tråkigare än standardklädseln på Tesla Model 3. Kändes billig skulle jag t.o.m säga. Ingen skulle missta den för läder hur mycket Polestar än vill kalla den för "vegansk läder".
* Ljudsystemet var helt okej men Teslas, även i Model 3, är ljusår bättre.
* Lastutrymmet upplevdes sämre på PS2 även om jag inte jämfört mått.
* Benutrymme var helt katastrofalt dåligt bak iaf om personer i min längd 1,85m sitter fram. Takhöjden bak var väl "okej", har suttit betydligt värre (iofs i billigare/mindre bilar.)

Sammanfattningsvis känns PS2 mer som en vanlig traditionell bil än en elbil om ni förstår vad jag menar. En Tesla känner man direkt att man sätter sig i en nyskapande bil. Det gör man inte riktigt med en PS2. Med det sagt hoppas och tror jag att den kommer tilltala väldigt många och sälja bra.

Kommer säkert lägga till och redigera inlägget när jag kommer på fler saker 🙂👍

Så det fanns alltså en P2 med de beiga lädersätena (äkta läder och ventilerade) i Stockholm? Fanns denna klädsel bara i demo-bilen eller fanns det också en sådan uppställd i Showroomet?

I Göteborg finns nämligen ingen med det äkta lädret och enligt dem så fanns det inte i Stockholm heller. Men om det nu finns hade det helt klart varit värt att göra ett kort stopp i Stockholm nästa gång jag passerar!

Jag liksom du är inget fan alls av P2s standard-klädsel och tyckte nog framförallt att det stora problemet var att det känns som att det lätt "byggs upp" värme i materialet. Så om man kommer och sätter sig i en varm bil (alternativt att man själv är lite varm när man sätter sig), så kommer det bli väldigt varmt om ryggen och det kommer liksom inte att släppa. Jämför man med Volvos standard-tygklädsel så blir det inte alls varmt på samma sätt. Så det torde vara något med detta "vegan-läder" som inte alls är i min smak.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Så det fanns alltså en P2 med de beiga lädersätena (äkta läder och ventilerade) i Stockholm? Fanns denna klädsel bara i demo-bilen eller fanns det också en sådan uppställd i Showroomet?

I Göteborg finns nämligen ingen med det äkta lädret och enligt dem så fanns det inte i Stockholm heller. Men om det nu finns hade det helt klart varit värt att göra ett kort stopp i Stockholm nästa gång jag passerar!

Jag liksom du är inget fan alls av P2s standard-klädsel och tyckte nog framförallt att det stora problemet var att det känns som att det lätt "byggs upp" värme i materialet. Så om man kommer och sätter sig i en varm bil (alternativt att man själv är lite varm när man sätter sig), så kommer det bli väldigt varmt om ryggen och det kommer liksom inte att släppa. Jämför man med Volvos standard-tygklädsel så blir det inte alls varmt på samma sätt. Så det torde vara något med detta "vegan-läder" som inte alls är i min smak.

Stämmer, beige ventilerad läder. Vet inte var de har den vanligtvis men jag provkörde i deras popup provkörningsställe i Nacka där man kunde boka provkörning (utöver inne i stan). De hade tre exemplar på plats, den jag körde var solid svart med standardpaket förutom Nappa läder och 20" fälgar, samt en vit och en mörkgrå (minns inte namnet på färgen just nu, men den mörkare av de gråa), båda med performancepaket men med Standard klädsel. Den mörkgrå var snyggast enligt mig men det är ju en smaksak.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att Skoda inte släppt någon mer information om Enyaq, en bil som ska levereras Q1 2021 kan ju vara trevligt att få ett pris på.

Likväl Audi med sin Q4 E-tron, VW med Id4 och BMW med i4 även om dessa inte har lika tydliga datum så misstänker jag våren är målsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Tycker det är konstigt att Skoda inte släppt någon mer information om Enyaq, en bil som ska levereras Q1 2021 kan ju vara trevligt att få ett pris på.

Likväl Audi med sin Q4 E-tron, VW med Id4 och BMW med i4 även om dessa inte har lika tydliga datum så misstänker jag våren är målsättningen.

Volkswagen ID 4 antar jag är Q2-Q3 2021, Likadant med Q4 Etron & antar att Skoda Enyaq ligger i samma tidslinje likadant med Nissan Ariya & Bmw i4.

Så bilar runt 1 års tid bort har aldrig satt ett pris ännu beror självklart på många faktorer som kan ändras under tiden som går.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

* Polestar 2 är en hatchback jämfört med Model 3 vilket jag anser vara en fördel, men personlig preferens såklart.

Punkter där PS2 ligger efter Tesla (jämför främst mot Model 3):
* Interiören kändes lite om trång, om är ombonad. Då är jag 1,85 lång och smal. Är man ännu längre eller ffa överviktig kommer den kännas Väldigt trång. Mittkonsolen är alldeles för högt upp (kommer inte ihåg om det är så på nya Volvos också?)

* Lastutrymmet upplevdes sämre på PS2 även om jag inte jämfört mått.

Tester jag sett och läst har de berömt just hatchback för att det ger bättre bagageutrymme på höjden än Tesla Model 3 som har en hatthylla i vägen på höjden. Sen kanske den är sämre på lastlängd, det har jag inte uppmärksammat.

Så här skriver 197 cm vuxne Håkan Nilsson om framsätet "Komforten i framsätet är av typisk Volvo-kvalitet, dvs. mycket bra förutom att den breda mittkonsolen störde mitt högerben"
Han verkar inte ha upplevt det som "väldigt trångt".

Håkan Nilsson testar Polestar 2 i Dagens PS

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som vill ha en kombi? Alla dessa sedan-bilar ser ju för taskiga ut baktill

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Skrivet av Aeqvist:

Är det bara jag som vill ha en kombi? Alla dessa sedan-bilar ser ju för taskiga ut baktill

Polestar 2 är en Kombicoupé precis som SAAB 9000 och SAAB 900.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Är det bara jag som vill ha en kombi? Alla dessa sedan-bilar ser ju för taskiga ut baktill

Volkswagen gruppen kommer med XC Kombi varianter nästa år, Skoda Enyaq, ID4, Q4 Etron men vill du ha en hederlig kombi är det enbart MG 5 som jag vet om i dagsläget och denna ryktas lanseras i Q4 2020.

Vw Passat Bev som blir Id space vizzion 2022.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Är det bara jag som vill ha en kombi? Alla dessa sedan-bilar ser ju för taskiga ut baktill

Min XC70 hade 575l lastutrymme och min Model S har över 800l.. men ja, jag vill gärna ha en kombi.
Mycket handlar dock om aerodynamik hos elbilar och då är väl kanske inte en kombi det bästa valet.

Tycker dock Model S är väldigt snygga baktill... Faktiskt den första bilen på länge som jag hajar till varenda gång jag ser dem, för vanligtvis är de flesta bilar väldigt tråkiga och fula baktill.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Polestar 2 är en Kombicoupé precis som SAAB 9000 och SAAB 900.

Skrivet av Jonas79:

Volkswagen gruppen kommer med XC Kombi varianter nästa år, Skoda Enyaq, ID4, Q4 Etron men vill du ha en hederlig kombi är det enbart MG 5 som jag vet om i dagsläget och denna ryktas lanseras i Q4 2020.

Vw Passat Bev som blir Id space vizzion 2022.
https://youtu.be/F5D3BW124A0

Precis, tänker liknande Passat. ID Space vizzion såg cool ut.

Skrivet av DaBone:

Min XC70 hade 575l lastutrymme och min Model S har över 800l.. men ja, jag vill gärna ha en kombi.
Mycket handlar dock om aerodynamik hos elbilar och då är väl kanske inte en kombi det bästa valet.

Tycker dock Model S är väldigt snygga baktill... Faktiskt den första bilen på länge som jag hajar till varenda gång jag ser dem, för vanligtvis är de flesta bilar väldigt tråkiga och fula baktill.

Precis, men med lutande baklucka förlorar man mycket tyvärr. Nä det är ju sant, dom lär ha mycket statistik vilken typ av bil som säljer mest

Men jag kanske är en av få som tycker kombi är snyggare.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Precis, tänker liknande Passat. ID Space vizzion såg cool ut.

Precis, men med lutande baklucka förlorar man mycket tyvärr. Nä det är ju sant, dom lär ha mycket statistik vilken typ av bil som säljer mest

Men jag kanske är en av få som tycker kombi är snyggare.

Känns som Volkswagen börjar med minsta bilarna som ID3 & skalar upp till ID4 & 3 steget blir Space Vizzion för att lära sig större bilar & 4 steget ID Buzz.

Är ganska klokt att lära sig på en mindre bil när man börjar med något nytt & skala upp i storleken och har nog också med att försöka komma in på vettiga prisklasser också och under tiden hinner batteri kostnaderna bli lägre och utvecklas.

Bara kolla på Tesla Semitruck som blivit försenad pga målet med räckvidden och att batteridensiteten är tillräckligt bra för att nå målet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeqvist:

Precis, tänker liknande Passat. ID Space vizzion såg cool ut.

Precis, men med lutande baklucka förlorar man mycket tyvärr. Nä det är ju sant, dom lär ha mycket statistik vilken typ av bil som säljer mest

Men jag kanske är en av få som tycker kombi är snyggare.

Jag håller med. Tänk också på att en kombis lastutrymme räknas upp till insynsskyddet när det gäller det vanliga utrymmet, fällt räknar man allt. Det är därför sedanerna verkar ha ganska likvärdiga bagageutrymmen som motsvarande kombimodeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Känns som Volkswagen börjar med minsta bilarna som ID3 & skalar upp till ID4 & 3 steget blir Space Vizzion för att lära sig större bilar & 4 steget ID Buzz.

Är ganska klokt att lära sig på en mindre bil när man börjar med något nytt & skala upp i storleken och har nog också med att försöka komma in på vettiga prisklasser också och under tiden hinner batteri kostnaderna bli lägre och utvecklas.

Bara kolla på Tesla Semitruck som blivit försenad pga målet med räckvidden och att batteridensiteten är tillräckligt bra för att nå målet.

Låter troligt, absolut ingen brådska för mig, man hinner säkert skaffa en mindre elbil (mer stadskörning) innan det är aktuellt för en större som huvudbil.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Mazda MX-30? Är ute efter en andra bil för att ersätta vår Skoda Fabia. Den går ju att få under strax 300tkr med elbilbonusen. Har redan laddstolpe hemma (Garo 22Kw), bilen kommer aldrig användas för långturer utan mest för att handla, lämna och hämta ungar, shoppa och lite allmänt.

Permalänk
Medlem

Har haft en Nissan Leaf och en Tesla Model 3, båda riktigt bra bilar, på kanske lite olika saker.
Båda försvann dock när frugan drog och jag jobbar fortfarande hårt för att kunna bo kvar i huset jag ritade åt oss

MEN, tänker lite framåt och vill gärna ha elbil igen (har tex solceller på taket, och vill ha så mycket miljötänk som möjligt).

Vad tror ni om begagnade Zoe? 41kWh versionen.. Går från 115k och uppåt verkar det som.
Det skulle kunna vara möjligt om ett halvår / år, och något att sikta mot.
MEN blir irriterad på alla bilhandlare som inte skriver ut vad batterihyran ligger på, bindingstider, om utköp av batteri blir billigare ju längre batteriet hyrs osv. Någon här som har koll?

Hade gärna haft en Leaf igen, de var precis lagom, beg är dock för dyrt (230k och uppåt). (Överväger 24 mån leasing för 3200/mån, men med mindre barn så känns det lite som att spela brännboll i en glasbutik). I.D.3 hade varit grym med, men där springer leasing-kostnaden iväg (vill inte binda upp mig på max 2 år eftersom man inte vet hur framtiden ser ut just nu)

Permalänk
Medlem

@Jonas79: nja det senaste skoda kommunicerade var Q1 2021 för att dom behövde skjuta på det från Q4 2020 pga covid. Då pratar vi leveranser också.
Att systerbilarna kommer någorlunda nära i tid känns logiskt för mig.

Id3 slog ju VW på stora trumman för över ett år sen så lite ner info kan ju vara trevligt.

Permalänk
Medlem

Köpt kia soul 2018 modell. 30kwh batteri alltså ca 20 mil på en laddning. Mycket nöjd, men Bor Norge o här har vi mycket förmåner med el bil. Gratis årsavgift, gratis vägtullar, mycket gratis parkering och en del mer förmåner. Mitt bästa ekonomiska köp!

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Har haft en Nissan Leaf och en Tesla Model 3, båda riktigt bra bilar, på kanske lite olika saker.
Båda försvann dock när frugan drog och jag jobbar fortfarande hårt för att kunna bo kvar i huset jag ritade åt oss

MEN, tänker lite framåt och vill gärna ha elbil igen (har tex solceller på taket, och vill ha så mycket miljötänk som möjligt).

Vad tror ni om begagnade Zoe? 41kWh versionen.. Går från 115k och uppåt verkar det som.
Det skulle kunna vara möjligt om ett halvår / år, och något att sikta mot.
MEN blir irriterad på alla bilhandlare som inte skriver ut vad batterihyran ligger på, bindingstider, om utköp av batteri blir billigare ju längre batteriet hyrs osv. Någon här som har koll?

Hade gärna haft en Leaf igen, de var precis lagom, beg är dock för dyrt (230k och uppåt). (Överväger 24 mån leasing för 3200/mån, men med mindre barn så känns det lite som att spela brännboll i en glasbutik). I.D.3 hade varit grym med, men där springer leasing-kostnaden iväg (vill inte binda upp mig på max 2 år eftersom man inte vet hur framtiden ser ut just nu)

Räkna med att alla är med batterihyra, jag har det inte på min men jag kommer vara väldigt tydlig med det i annonsen den lovar jag.

Räkna inte med att batteriet blir speciellt mycket billigare när bilen är 4-5år gammal.
Jag försökte köpa loss mitt Twizy batteri som då var 4 år gammal och jag fick en "rabatt" på runt 3000:- har jag för mig dvs runt 10% av originalkostnaden.
Dock var det ett rent helvete att ens få en offert på att köpa loss sitt batteri, jag ringde och mailade Renault 1 gång i veckan i stort sett i 6 månader innan jag fick en offert som bara var ett skämt.
Man får hoppas att de blivit bättre på denna punkt, pratade med VD för Bilia till sist och han bara beklagade sig och förstod min frustration.

Man binder batterihyran normalt på 3 år tror jag men denna följer med nästa köpare så bindningstiden är inget att bry sig om, ska du köpa loss batteriet så behöver du heller inte betala för resterande bindningstid, så var det inte i början på 2019 iaf.

Annars är Zoe en helt ok bil, känns inte premium direkt min frugan älskar sin, har man dessutom barn är den rätt ryggvänlig att lyfta in barnen i.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Tester jag sett och läst har de berömt just hatchback för att det ger bättre bagageutrymme på höjden än Tesla Model 3 som har en hatthylla i vägen på höjden. Sen kanske den är sämre på lastlängd, det har jag inte uppmärksammat.

Så här skriver 197 cm vuxne Håkan Nilsson om framsätet "Komforten i framsätet är av typisk Volvo-kvalitet, dvs. mycket bra förutom att den breda mittkonsolen störde mitt högerben"
Han verkar inte ha upplevt det som "väldigt trångt".
https://media.dagensps.se/app/uploads/2020/07/06141218/7mCwTxWY.jpg

Håkan Nilsson testar Polestar 2 i Dagens PS

Jag hade dem ju inte sida vid sida tyvärr så det var mer min subjektiva upplevelse av att Polestar 2:s lastutrymme kändes litet för storleken på bil. På den punkten kanske jag jämför mer med Model S omedvetet tyvärr. Har inte funderat/observerat så mycket lastutrymmet på Model S då jag behöver ha en hatchback och inte kan ha en sedan alls tyvärr.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det där varierar ju ganska kraftigt från modell till modell dock.

Stämmer bra det. Som jag skrev så kan jag få en väldigt överkomlig premie för t.ex. en Nissan Leaf. Dock är den bilmodellen på tok för liten för våra behov.

Vilka elbilar har utrymme som motsvarar exempelvis Audi A6, VW Passat eller Golf SC?

Skrivet av Runqen:

Vad jämför du elbilen med när den blir tre gånger så dyr? Det är inte alls min upplevelse nämnligen.

Jämförde med en Audi A6 av årets modell. Det är vad vi har tänkt införskaffa istället för vår A4 som vi kör idag. VW Golf SC som vi också sneglat på är än mer ekonomisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Jonas79: nja det senaste skoda kommunicerade var Q1 2021 för att dom behövde skjuta på det från Q4 2020 pga covid. Då pratar vi leveranser också.
Att systerbilarna kommer någorlunda nära i tid känns logiskt för mig.

Id3 slog ju VW på stora trumman för över ett år sen så lite ner info kan ju vara trevligt.

Är väll bara vänta & se men Id 3 first edition är September/Oktober medans normala versionen är Oktober/November.

Mjukvaran till Id3 på head Up displayen & lite andra funktioner är Q1 2021.

Känns väldigt optimistisk & tro att Skoda Enyaq kommer till kund innan dom fixat mjukvaran helt på Id 3.

Men självklart kan dom stressa ut dessa & låta kunden åka till bilfirma & få det uppdaterat i efterhand men vågar dom göra detta flera ggr i rad ?

Kunder är experter och vilja få saker tidigare men oftast får företag ta mycket skit för detta även om dom säger att jag kan ta en buggig mjukvara från början.

Om jag hade styrt i ledningen hade jag skjutit fram lansering 3 månader för att slippa ta den risken men vet inte hur andra tänker.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Men självklart kan dom stressa ut dessa & låta kunden åka till bilfirma & få det uppdaterat i efterhand men vågar dom göra detta flera ggr i rad ?

Kunder är experter och vilja få saker tidigare men oftast får företag ta mycket skit för detta även om dom säger att jag kan ta en buggig mjukvara från början.

Om jag hade styrt i ledningen hade jag skjutit fram lansering 3 månader för att slippa ta den risken men vet inte hur andra tänker.

Vad gäller ID.3 så får den uppdateringar OTA, tror inte kunden behöver åka till bilfirma för uppdatering av mjukvara.

VW har en massa ID.3 byggda redan, de vill nog ha ut dem till kunderna så snabbt det är möjligt.

Visa signatur

NO MAAM