Permalänk
Medlem

Tips på mekanisk TKL tangetbord?

Är sugen på ett TKL tangetbord, har aldrig prövat ett sådant men oftast tycker jag bara numpaden är i vägen när man spelar. Vad har ni för rekommendationer?

Har ingen särskild prisklass eller några switchar jag föredrar. Take your best shot

Permalänk
Medlem

Varmilo och Ducky är väl dom som brukar rekommenderas här

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa ett färdigt och inte har någon direkt budget är det som sagt Ducky, Varmilo eller Leopold som du ska kika på, där en vanlig åsikt är att Leopold är bäst av de tre och Ducky sämst. Jag har själv bara testat Varmilo som är bra enligt mig. Gediget byggt och inte så farligt hög ljudnivå. Tror att Varmilo dämpar sina chassin. Tror väl även att Varmilo låter dig beställa ett specialbyggt tangentbord med de färger/switchar/layout som du själv vill ha vilket kan vara en fördel.

EDIT: Kanske ska tilläggas att det Varmilo jag äger springer cirklar kring de andra mekaniska tangentbord jag kört, främst Cooler Master och min väns Corsair så när jag skriver "inte så farligt hög ljudnivå" så jämför jag med custombyggda tangentbord med smorda brytare och stabilisatorer som självfallet är i en annan liga både kvalitetsmässigt och prismässigt. Men om man kollar på tangentbord jag använt som är köpta från en tillverkare så är Varmilo med stor marginal det bästa jag haft. Leopold ska vara snäppet vassare vad jag förstår men jag har inte testat själv.

Permalänk
Medlem

Vill du ha något lite billigare så är Corsair K65 riktigt trevlig.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3701586

Permalänk
Medlem

TKL var optimalt för mig.

Jag köpte varmillo MA88M, ganska dyrt för ett tangentbord men inte när man ser till hur många plastiga skitsaker jag köpt som gått sönder efter några år, detta är kvalite som kommer hålla.

Köpte med röda mx switchar verkade vara en bra instegsnivå för någon som inte kan mekaniska tangentbord, väldigt nöjd.

Letar just nu efter keycaps i andra färger, något billigt ställe där man kan köpa accent-tangenterna i lite häftiga färger.

Eftersom vi är nördar så tänker jag hitta negativa saker med:

Fötterna kan man höja upp en nivå bara, Ducky var två lägen, drabbar inte mig som föredrar den liggandes platt, men något att tänka på

kabeln är vanlig tradig usb, inte trådad eller skyddad alls. men den är utbytbar i.a.f

Man får inte några extra tangenter med i kartongen, kan tyckas som en liten grej men har hört från andra som köpt andra märken som fått en hel uppsjö av olika accentfärger att leka med.
Man får bara utbytestangenter på caps, scroll där de fått ett litet fönster man tydligare kan se LED lysa upp när de är igång, jag använder dom.

Priset är inte i billigaste laget, tror jag betalade 1600