Intel har Core 10000KA-serie i gömmorna

Permalänk
Melding Plague

Intel har Core 10000KA-serie i gömmorna

Den tionde generationens Core-processorer ser ut att få sällskap av ytterligare fyra modeller, när butiker röjer "KA"-ändelsen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Något stort" var det verkligen längesedan som Intel presenterade. Varje gång de presenterar något nu blir man lite tröttare och lite sömnigare.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Fler 14nm Skylake-processorer är precis vad alla köpsugna PC-byggare har gått och väntat på.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Ooooo vad jag väntat på denna! .. lr vänta.. det är ju nästa 10000 KR serien jag väntar på. Ähhh..

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att de ligger snäppet lägre i pris, är det gissningsvis ingenting som ökar prestandan.
En tanke, med tanke på att läckan är från Indien. Är att A't anger att processorerna är för den Asiatiska marknaden enbart? Kanske någon ändring för att godtas av den Kinesiska regeringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Fler 14nm Skylake-processorer är precis vad alla köpsugna PC-byggare har gått och väntat på.

Men hur stor andel bryr sig om att det är 14nm?
Jag bryr mig egentligen bara om pris och prestanda och i viss mån effektivitet. Om det är 7 eller 14nm spelar ingen roll.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Sötast

*gäsp*

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men hur stor andel bryr sig om att det är 14nm?
Jag bryr mig egentligen bara om pris och prestanda och i viss mån effektivitet. Om det är 7 eller 14nm spelar ingen roll.

fast nu går just tillverkningsteknik / pris och prestanda mer eller mindre hand i hand

liksom kolla bara på Zen som va en aning Meh! Sen Zen+ som va en aning bättre men fortfarande en aning Meh! sen kom Zen 2 på 7nm och helt plötsligt så är det kaos på marknaden och Intel gör i brallan mer eller mindre.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd

A kanske står för AI överklockning?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

fast nu går just tillverkningsteknik / pris och prestanda mer eller mindre hand i hand

liksom kolla bara på Zen som va en aning Meh! Sen Zen+ som va en aning bättre men fortfarande en aning Meh! sen kom Zen 2 på 7nm och helt plötsligt så är det kaos på marknaden och Intel gör i brallan mer eller mindre.

Ja självklart. Men som konsument så köper jag bara en processor och hur den har tillverkats osv struntar jag i
Men såklart trevligt om det är lägre. Men när jag väl sitter där och spelar så spelar det ingen roll om det är 7nm eller 14nm. Sålänge den presterar som jag önskar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Men hur stor andel bryr sig om att det är 14nm?
Jag bryr mig egentligen bara om pris och prestanda och i viss mån effektivitet. Om det är 7 eller 14nm spelar ingen roll.

Du bryr dig om du sitter många timmar och själv står för elräkningen Dessutom så är det skönt att ha en tyst eller överkomligt tyst dator och främst sval särkillt om man bor i en lägenhet som är väldigt varm på sommaren.

14nm är verkligen allt värre med tiden och det kan bara Intel lösa genom att börja tillverka 7nm minst.

Särskilt om man som jag då totalt tröttnat på allt vad tower heter och spelar inte lika mycket vill gå på MIN-ITX högst, och prioriterar TDP före att suga ut dom där sista procenten FPS och det blir nog någon 65 Wat processor nästa bygge och gärna något grafikkort som drar lite snålare än dom värsta.

Nu sitter jag i skrivande på en Intel NUC i3 7100-U och jag kan göra det mesta och den drar väl 15 WAT (Sen tillkommer skärmen så klart). Du kanske inte bryr dig i dag men elpriset kan komma skena iväg av orsaker vi inte bör gå in på här för det blir mycket politik och annat av det men kommer en sådan månad lär du kanske tänka annorlunda efteråt. Risken är nämligen överhängande stor... Vissa lär ju kanske tvingas ha datorn avstängd om det händer om man inte har råd.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Du bryr dig om du sitter många timmar och själv står för elräkningen Dessutom så är det skönt att ha en tyst eller överkomligt tyst dator och främst sval särkillt om man bor i en lägenhet som är väldigt varm på sommaren.

14nm är verkligen allt värre med tiden och det kan bara Intel lösa genom att börja tillverka 7nm minst.

Särskilt om man som jag då totalt tröttnat på allt vad tower heter och spelar inte lika mycket vill gå på MIN-ITX högst, och prioriterar TDP före att suga ut dom där sista procenten FPS och det blir nog någon 65 Wat processor nästa bygge och gärna något grafikkort som drar lite snålare än dom värsta.

Nu sitter jag i skrivande på en Intel NUC i3 7100-U och jag kan göra det mesta och den drar väl 15 WAT (Sen tillkommer skärmen så klart). Du kanske inte bryr dig i dag men elpriset kan komma skena iväg av orsaker vi inte bör gå in på här för det blir mycket politik och annat av det men kommer en sådan månad lär du kanske tänka annorlunda efteråt. Risken är nämligen överhängande stor... Vissa lär ju kanske tvingas ha datorn avstängd om det händer om man inte har råd.

Jag sitter allt för många timmar och står själv för elräkningen. Tror inte ett byte ner till 7nm hade påverkat elräkningen nämnvärt. Några enkroner per år? Tycker även min dator är den tystaste jag någonsin byggt och min 10700K har toppat 66c (5ghz OC) vid gaming nu under sommaren. Och då bor jag i en liten lägenhet på tredje våningen där datorn stor mot en vägg som har sol hela dagen
Men visst det är inte ett litet bygge.
Kör man små byggen och vill få ner ljudnivån är det såklart lämpligt med en processor som drar lägre watt.
Min poäng var hur stor andel av konsumenterna bryr sig om detta. Alla jag känner som jag spelar med vill bara ha något som "presterar bra" och frågar man om watt och nm ser dom ut som frågetecken..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

A kanske står för AI överklockning?

Nej, då hade dom varit dyrare

Permalänk
Medlem

Intel core i9-10900KA

Kalle Anka?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Min gissning är att det är något med ”all-core turbo”, att alla kärnorna kan gå på deras rapporterade maxturbo (om kylningen räcker osv).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpat:

Min gissning är att det är något med ”all-core turbo”, att alla kärnorna kan gå på deras rapporterade maxturbo (om kylningen räcker osv).

Är väl samma sak där, då skulle dom vara dyrare

Permalänk
Medlem

Då Intel mer eller mindre släppts samma CPU ett antal gånger så kanske de skapat ett prefix för det nu?

A = AnotherOne

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

A står för AMD.

Intel har gett upp.

Permalänk
Medlem

Hade varit kul om KA hade varit överKlockningsbar processor som även har en Amd chiplet.
Eller kanske Arm kärnor utöver Intels egna Core kärnor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

A står för AMD.

Intel har gett upp.

Haha, bäst 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Du bryr dig om du sitter många timmar och själv står för elräkningen Dessutom så är det skönt att ha en tyst eller överkomligt tyst dator och främst sval särkillt om man bor i en lägenhet som är väldigt varm på sommaren.

14nm är verkligen allt värre med tiden och det kan bara Intel lösa genom att börja tillverka 7nm minst.

Särskilt om man som jag då totalt tröttnat på allt vad tower heter och spelar inte lika mycket vill gå på MIN-ITX högst, och prioriterar TDP före att suga ut dom där sista procenten FPS och det blir nog någon 65 Wat processor nästa bygge och gärna något grafikkort som drar lite snålare än dom värsta.

Nu sitter jag i skrivande på en Intel NUC i3 7100-U och jag kan göra det mesta och den drar väl 15 WAT (Sen tillkommer skärmen så klart). Du kanske inte bryr dig i dag men elpriset kan komma skena iväg av orsaker vi inte bör gå in på här för det blir mycket politik och annat av det men kommer en sådan månad lär du kanske tänka annorlunda efteråt. Risken är nämligen överhängande stor... Vissa lär ju kanske tvingas ha datorn avstängd om det händer om man inte har råd.

Jag har inte märkt någon som helst skillnad på min amd eller intelbuild på elräkningen. Har inte heller märkt någon skillnad på min intel som överklockad vs stock med strömbegränsning.

Däremot så tyckte jag att mitt amdsystem var mycket mer prisvärt men blir ändå att jag kör med mitt intelsystem mest då jag har en 240 hz skärm. Aldrig fattat folk som hatar så mycket på intel, att amd har varit tvärkassa i 20 år är anledningen till att intel inte har behövt göra något. Om man ska hata på någon så är det enda rimliga att hata på amd för alla vet att de som tillverkar dessa cpuer inte arbetar med välgörenhet.

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz

Permalänk
Skrivet av mpat:

Min gissning är att det är något med ”all-core turbo”, att alla kärnorna kan gå på deras rapporterade maxturbo (om kylningen räcker osv).

Ja eller mer troligen defekta chip som inte kan nå upp till tvb, kanske inte ens tb 2.0
Tänker på att ”KA” är billigare än vanliga ”K” och ”KF” är ju ”K” med en defekt gpu del.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av hokko:

Jag har inte märkt någon som helst skillnad på min amd eller intelbuild på elräkningen. Har inte heller märkt någon skillnad på min intel som överklockad vs stock med strömbegränsning.

Däremot så tyckte jag att mitt amdsystem var mycket mer prisvärt men blir ändå att jag kör med mitt intelsystem mest då jag har en 240 hz skärm. Aldrig fattat folk som hatar så mycket på intel, att amd har varit tvärkassa i 20 år är anledningen till att intel inte har behövt göra något. Om man ska hata på någon så är det enda rimliga att hata på amd för alla vet att de som tillverkar dessa cpuer inte arbetar med välgörenhet.

hat (Dit påstående och det får stå för dig) VS rakt av fakta.

Intels olika delar i Mexico, Israel, Costa Rika, två ställen i Kina, Vietnam, Pengang, Irland.

kan du förövrigt nämna något större företag som inte tänker på aktieägarnas vinster i första hand ? jag deltar inte i vilket företag som är bäst vs något annat jag går bara på fakta om vad som är bäst... har alldrig känt det direkt som att ett företag ärn en parter man är gift med eller något alls överhuvudtaget. Sånt kan nötter hålla på med och vill du kolla ett ställe där man är värt så är det nog inom sporten eller aktier,,, kolla Avanxas forum och Fingerprint där några kavaljerer fortfarande inte har gett upp... kolla Eniros forum nått två år bakåt, kolla den aktie man poster mest om. prova att prata illa om fel fotbollsspelare eller lag där har du.

Eller om du träffar någon lågt ut på vänsterkanten, prova att säg fel saker till en sån så får du se på rabiat beteende.

Samma fenomen men jag står helt utanför det där så blanda inte in mig i det. Skiter högaktningsfullt i det och går bara på dom fakta som finns utefter eget behov.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av ronz:

Min poäng var hur stor andel av konsumenterna bryr sig om detta. Alla jag känner som jag spelar med vill bara ha något som "presterar bra" och frågar man om watt och nm ser dom ut som frågetecken..

Jag bryr mig uppenbarligen rätt mycket

Jag antar att dom är just det : Helt ovetande

Som jag sa där det kanske inte är så viktigt just nu utslaget på ett år men jag lovar att vi lär få se trubbel på elräkningen om inget gör något åt den saken.

Va har rätt nyligen fått se att man får betalt för att använda El. men vi har ju även kostnad för elnätet och ytterligare avgifter mm så man har ändå fått betalat men på själva elen så fick man faktiskt betalt för vi hade överproduktion. Sen har det vänt och vi har haft en kort period men rekorddyr el.

Det märks inte så mycket för konsumenter... Det ena tar ut det andra.

Men! vi kan få väldiga problem om mycket blir galet samtidigt och då kommer det där dyra elpriset ligga som ett lock över hela samhället och då blir det inte kul och lär påverka även den som spelar på ett törstigt system. Intresset för annat lär väckas ganska markant efter en sån vinter.

Det är rent uruselt hur det har hanterats och det där kommer drabba alla även en gamer...tyvärr.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk

Såg att vissa skrev fler skylake-processorer. Men faktiskt så läste jag att 10000 serien är ny baserat på laptopens tiger-lake som är på 10nm men dem gör den på 14nm för det verkar att Intel har lite svårt att komma ner till 10nm på stationära datorer med stabil processor.. jag vet att jag läste här på SweClockers att comet-lake är tiger-lake i 14nm utförande.. hittar ej länk om det.. men håller med blir massa gäsp på Intel nu mera för att dem sitter fast just nu på 14 på desktop processorer men dem borde fixa så att det kan bli fler än en 2gen på samma kretsar på moderkorten..

Permalänk
Medlem

Kul med lite aktivare pris krig AMD lägger till ett T och den blir dyrare, Intel lägger till ett A och den blir billigare. Intel borde släppa en modell som ligger mellan S och T i TDP för då blir det KAST

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Modellören:

prova att säg fel saker till en sån så får du se på rabiat beteende.

Säger den som har det mest rabiata beteende i den här tråden 😂

Skrivet av Shadow666:

Såg att vissa skrev fler skylake-processorer. Men faktiskt så läste jag att 10000 serien är ny baserat på laptopens tiger-lake som är på 10nm men dem gör den på 14nm för det verkar att Intel har lite svårt att komma ner till 10nm på stationära datorer med stabil processor.. jag vet att jag läste här på SweClockers att comet-lake är tiger-lake i 14nm utförande.. hittar ej länk om det.. men håller med blir massa gäsp på Intel nu mera för att dem sitter fast just nu på 14 på desktop processorer men dem borde fixa så att det kan bli fler än en 2gen på samma kretsar på moderkorten..

Nope! Comet Lake (som är alla desktop-CPU:er i 10000-serien) är baserat på Skylake-arkitekturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Du bryr dig om du sitter många timmar och själv står för elräkningen Dessutom så är det skönt att ha en tyst eller överkomligt tyst dator och främst sval särkillt om man bor i en lägenhet som är väldigt varm på sommaren.

14nm är verkligen allt värre med tiden och det kan bara Intel lösa genom att börja tillverka 7nm minst.

Särskilt om man som jag då totalt tröttnat på allt vad tower heter och spelar inte lika mycket vill gå på MIN-ITX högst, och prioriterar TDP före att suga ut dom där sista procenten FPS och det blir nog någon 65 Wat processor nästa bygge och gärna något grafikkort som drar lite snålare än dom värsta.

Nu sitter jag i skrivande på en Intel NUC i3 7100-U och jag kan göra det mesta och den drar väl 15 WAT (Sen tillkommer skärmen så klart). Du kanske inte bryr dig i dag men elpriset kan komma skena iväg av orsaker vi inte bör gå in på här för det blir mycket politik och annat av det men kommer en sådan månad lär du kanske tänka annorlunda efteråt. Risken är nämligen överhängande stor... Vissa lär ju kanske tvingas ha datorn avstängd om det händer om man inte har råd.

AMDs nuvarande CPUer går allihop varmare än Intels motsvarande i9 10900K och presterar sämre i spel.

Dessutom om domedagen kommer nästa månad och elpriserna skjuter i höjden så är nog datorns strömförbrukning ett av dom minsta bekymren. Hela samhället kraschar och då har ingen tid att spela datorspel.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

AMDs nuvarande CPUer går allihop varmare än Intels motsvarande i9 10900K och presterar sämre i spel.

Dessutom om domedagen kommer nästa månad och elpriserna skjuter i höjden så är nog datorns strömförbrukning ett av dom minsta bekymren. Hela samhället kraschar och då har ingen tid att spela datorspel.

Hur mycket varmare är AMDs nuvarande cpuer då?
Nu går ju inte min stackars 3800x i 5ghz men i 4.4ghz så får jag mellan 50-60c beroende på vilket spel och ca 70c när processorn stressas i 100% på alla kärnorna och det låter ju inte varmt enligt mig och det är på en gammal sleten 240mm aio kylare från 2013 som inte ens har stöd för am4.Men det är ju kul att din cpu kommer från pc gudarna och pendlar mellan 20- och 40c i 5ghz men jag är allt nöjd med min varma 5960x i 4.7ghz då den är jävligt bra i vinter 😏

Fixade till ett ord
Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Ja eller mer troligen defekta chip som inte kan nå upp till tvb, kanske inte ens tb 2.0
Tänker på att ”KA” är billigare än vanliga ”K” och ”KF” är ju ”K” med en defekt gpu del.

Tydligen inne på rätt spår enligt källa på nätet, fullt fungerande men når inte utlovade turbo frekvensen på vanliga ”K” modellen och säljs därmed lite billigare.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro