Dator till sonen - CP2077 och framtiden - 15k+

Permalänk
Medlem

Dator till sonen - CP2077 och framtiden - 15k+

Hej!

Mitt andra bygge
Har en budget på runt 15000 kr (skärm har jag).
Har bollat länge fram och tillbaka vad jag egentligen ska sikta på och målet är att det ska gå att spela Cyberpunk 2077 med bra prestanda och ha bra uppgraderingsmöjligheter.

Lite bakgrundstänk:
Jag tänker att datorn ska gå att uppgradera bra under 3 års tid. Tycker själv att det är svårt då mycket verkar hända just nu. Hjärnan säger vänta lite men hjärtat säger köp då detta är en födelsdagspresent (fyller i Augusti)
Jag tänker att det ska finnas PCIe 4.0 stöd, stöd för flerkärnigt och plats för mera minne. För GPU:n antar jag att det är stöd för DX12 Ultimate som kommer vara viktigt. Känns därför inte som jag vill spara på moderkortet.
Killen vill ju att det ska se "flashigt" ut också så enligt honom, ju mer RGB desto bättre. Där har vi haft en hel del diskussioner.

Intel bygge:

Alternativ. Är väldigt dålig på hårdvaran kring AMD:

Så till mina frågor/funderingar:
* Något här som är onödigt kraftigt eller är för svagt?
* Bra/dålig kylning? (ljudnivå inte viktigast) Vattenkylning blev för dyrt i mitt "Intel" bygge så vill gärna kunna uppgradera till detta i framtiden.
* Hur ser uppgraderingsmöjligheterna ut?
* Självklart högintressant att få ner priset också. Känns som att jag borde kunna pressa ner mitt AMD bygge ytterligare men här tänkte jag att man kunde ha mera RGB.

Permalänk
Avstängd

@irenicus:

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Medlem

Om det måste köpas i Augusti ta billigaste möjliga AMD processor som det går att "överleva" med och uppgradera till nästa Rysen processor familj när den kommer... Julklapp kanske ...(hint, hint)

Om det inte ska överklockas extremt så kanske ett B550 moderkort fungerar och att det då går att få billigare eller mer "bling" för samma pengar.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Maximalt flashighet med RGB och har optimerat pris/prestanda.

https://komponentkoll.se/bygg/xsxFN

CPU - 3600 mer prisvärd än XT versionen och öppnar upp för framtida uppgradering till 4000-serien
GPU - 2070S som presterar bättre än 5700xt och kan använda RTX i Cyberpunk
Chassi - p400a med RGB som har fått bra betyg för kylning och kvalite.
Moderkort - B550 för möjlighet att utnyttja PCIe 4 i framtiden med GPU/SSD
RAM - Optimerat för pris/prestanda med RGB
SSD - 1TB NVME, presterar 4 gånger snabbare (2000mbs) än sata 2.5" ssd och inga fula kablar
Nätagg: 600w guld
Kylare: Vattenkylning med RGB

Windows laddar du från Microsofts hemsida och installerar från ett USB-minne utan nyckel, sen skaffar du dig en billig nyckel från nätet för ca 100kr eller kör en "workaround" gratis.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av irenicus:

Hej!

Mitt andra bygge
Har en budget på runt 15000 kr (skärm har jag).
Har bollat länge fram och tillbaka vad jag egentligen ska sikta på och målet är att det ska gå att spela Cyberpunk 2077 med bra prestanda och ha bra uppgraderingsmöjligheter.

Om målet är att spela Cyberpunk 2077, så skulle det ju kunna vara vettigt att vänta tills vi vet vad systemkraven kommer att bli för Cyberpunk 2077.
Just nu kan vi bara gissa vad som kommer att krävas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Om det måste köpas i Augusti ta billigaste möjliga AMD processor som det går att "överleva" med och uppgradera till nästa Rysen processor familj när den kommer... Julklapp kanske ...(hint, hint)

Om det inte ska överklockas extremt så kanske ett B550 moderkort fungerar och att det då går att få billigare eller mer "bling" för samma pengar.

Har gjort lite efterforskningar så verkar det absolut luta mot ett B550 kort. Inser att ett X570 är både äldre och dyrare jämförelse. Lite nyfiken dock på varför man skulle vilja välja ett X570 kort då?

Rätt nöjd med att ha kvar mitt 3600 kort dock. Snarare en födelsepresent till uppgradering nästa år än julklapp
EDIT: Kan ha tagit ett onödigt dyrt 3600. Behöver definitivt inte ha ett XT kort.

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut fundera på att vänta på nästa generation grafikkort. De kommer innebära ett stort hopp i prestanda och Nvidia har redan slutat tillverka 2000-serien. En ganska tydlig signal på att nästa serie är nära förestående

Permalänk
Medlem
Skrivet av irenicus:

Har gjort lite efterforskningar så verkar det absolut luta mot ett B550 kort. Inser att ett X570 är både äldre och dyrare jämförelse. Lite nyfiken dock på varför man skulle vilja välja ett X570 kort då?

Rätt nöjd med att ha kvar mitt 3600 kort dock. Snarare en födelsepresent till uppgradering nästa år än julklapp
EDIT: Kan ha tagit ett onödigt dyrt 3600. Behöver definitivt inte ha ett XT kort.

Skillnaden mellan B550 och X570 är upplägget för pcie. Samtliga pcie banor på X570 är gen 4 medans endast pcie banorna som är kopplade till cpu är gen 4 på B550 och resten är gen 3 (tror det finns undantag som även har några gen 2 bara för att krångla till det ) Ur ett användarperspektiv idag spelar det ingen roll såvida man inte kör laster som kräver snabb lagring då gen 4 nvme ssdar kräver pcie gen 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

CPU - 3600 mer prisvärd än XT versionen och öppnar upp för framtida uppgradering till 4000-serien
GPU - 2070S som presterar bättre än 5700xt och kan använda RTX i Cyberpunk
Chassi - p400a med RGB som har fått bra betyg för kylning och kvalite.
Moderkort - B550 för möjlighet att utnyttja PCIe 4 i framtiden med GPU/SSD
RAM - Optimerat för pris/prestanda med RGB
SSD - 1TB NVME, presterar 4 gånger snabbare (2000mbs) än sata 2.5" ssd och inga fula kablar
Nätagg: 600w guld
Kylare: Vattenkylning med RGB

Windows laddar du från Microsofts hemsida och installerar från ett USB-minne utan nyckel, sen skaffar du dig en billig nyckel från nätet för ca 100kr eller kör en "workaround" gratis.

Grym feedback. Tack. Gjorde en del justeringar.

Får se om jag beställer eller om jag bara är lat (blir lite dyrare) och köper allt i butik.
Hur ser denna variant ut:

> Hittade ett billigare chassis som fanns i lager (har lovat att sonen ska få välja)
> Har ändrat processor, grafikkort och moderkortet efter att jag läste ditt inlägg
> Ligger kvar med processorkylningen och överväger om jag ska ändra den också.
> Grafikkortet vill ha 650W så har kvar nätagget.

Windows laddar jag manuellt med nyckel. Är väl bara att ladda hem en kopia från Windows och sen köpa en nyckel antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Om målet är att spela Cyberpunk 2077, så skulle det ju kunna vara vettigt att vänta tills vi vet vad systemkraven kommer att bli för Cyberpunk 2077.
Just nu kan vi bara gissa vad som kommer att krävas.

Absolut. Kruxet är ju att det ska vara en födelsdagspresent (mitten av augusti). Därför tänker jag att han kanske kan leva något år för att ev. kunna uppgradera. Behöver inte kunna köra på Ultra direkt om det inte går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle absolut fundera på att vänta på nästa generation grafikkort. De kommer innebära ett stort hopp i prestanda och Nvidia har redan slutat tillverka 2000-serien. En ganska tydlig signal på att nästa serie är nära förestående

Så det finns en överhängande risk att "mitt" moderkort inte kommer att ha stöd för framtida kort?

Tänker ju ändå att det går att uppgradera med äldre bättre hårdvara i 2-3 år för att sedan göra ett nytt state of the art bygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av irenicus:

Grym feedback. Tack. Gjorde en del justeringar.

Får se om jag beställer eller om jag bara är lat (blir lite dyrare) och köper allt i butik.
Hur ser denna variant ut:
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1171492/edit-1

> Hittade ett billigare chassis som fanns i lager (har lovat att sonen ska få välja)
> Har ändrat processor, grafikkort och moderkortet efter att jag läste ditt inlägg
> Ligger kvar med processorkylningen och överväger om jag ska ändra den också.
> Grafikkortet vill ha 650W så har kvar nätagget.

Windows laddar jag manuellt med nyckel. Är väl bara att ladda hem en kopia från Windows och sen köpa en nyckel antar jag?

Ser ok ut. Ett par grejer bara.

Ta en vettig M2-disk. Exempelvis Kingston A2000. Långt bättre val än en Samsung QVO-disk även om det blir några hundralappar dyrare.

Det där chassit du valt är inte särskilt bra, och kylaren är tveksam. Men din grabb är väl mån om ett visst utseende så jag låter bli att rekommendera något.

Och ta gärna bättre RAM, det ger reell prestanda speciellt i spel. Du får gärna återkomma med tips för att köra optimala inställningar med exempelvis dessa minnen!

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av irenicus:

Så det finns en överhängande risk att "mitt" moderkort inte kommer att ha stöd för framtida kort?

Tänker ju ändå att det går att uppgradera med äldre bättre hårdvara i 2-3 år för att sedan göra ett nytt state of the art bygge

Nej, alla dagens moderkort kommer med 99.9% säkerhet att fungera fint med nästa generations grafikkort. Och antagligen näst-nästa generation också för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ser ok ut. Ett par grejer bara.

Ta en vettig M2-disk. Exempelvis Kingston A2000. Långt bättre val än en Samsung QVO-disk även om det blir några hundralappar dyrare.

Det där chassit du valt är inte särskilt bra, och kylaren är tveksam. Men din grabb är väl mån om ett visst utseende så jag låter bli att rekommendera något.

Och ta gärna bättre RAM, det ger reell prestanda speciellt i spel. Du får gärna återkomma med tips för att köra optimala inställningar med exempelvis dessa minnen!

Lycka till.

Chassit har jag redan bytt ut. Håller med dig, det verkade inte bra. Kör en Phanteks P400A istället.
Kollar vidare med kylaren...

Problemet jag har med ditt förslag och med mitt senaste bygge är att moderkortet har en standardhastiget för minne på 3200 MHz.
Så nu funderar jag på om detta kan begränsa mina uppdateringsmöjligheter i framtiden då jag inte kan jobba med snabbare minnen (om jag inte ska ge mig in på överklockning vilket inte är planen).
> Hur bra/dåligt är moderkortet? Verkar ju helt ok på andra fronter.
Kan bli ett dyrt AMD bygge det här

Och jag vet vad att jag lägger "onödiga" pengar på RGB. Lägger till lite marginal för detta i min budget.

Permalänk
Medlem

Så här ser mitt förslag ut just nu:

https://www.inet.se/datorbygge/b1171507/edit-3

Har bytt chassis, snabbare minnen (3200 MHz) och en M.2 disk. (Inet hade inte Kingston A2000 så får beställa det från annat håll om inte Intel's duger)

Känns som att grafikkortet är lite OP jämfört med resten så tar gärna emot förslag där för att få ner priset lite och ev byta ut det mot bättre CPU kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av irenicus:

Chassit har jag redan bytt ut. Håller med dig, det verkade inte bra. Kör en Phanteks P400A istället.
Kollar vidare med kylaren...

Problemet jag har med ditt förslag och med mitt senaste bygge är att moderkortet har en standardhastiget för minne på 3200 MHz.
Så nu funderar jag på om detta kan begränsa mina uppdateringsmöjligheter i framtiden då jag inte kan jobba med snabbare minnen (om jag inte ska ge mig in på överklockning vilket inte är planen).

Inget större problem i praktiken. Oftast så behöver man bara slå på använding av XMP-profil hos minnena för att köra dem i högre hastigheter.
Skulle det mot förmodan inte fungera så kan du trösta dig med att hastighetsökningen från 3200MHz minnen till 3600MHz minnen är ganska liten och inget att hänga upp sig alltför mycket på.
För övrigt så finns det absolut inga DDR4 minnen, oavsett moderkort, som går att köra i högre än 3200MHz utan någon form av överklockning. JEDEC-standarden sträcker sig inte högre upp.
Den dagen 3200MHz minnen börjar bli alltför långsamma så har antagligen DDR5 slagit igenom hursomhelst, och då behövs det nytt allting för att använda sådana minnen.

Citat:

> Hur bra/dåligt är moderkortet? Verkar ju helt ok på andra fronter.
Kan bli ett dyrt AMD bygge det här

Det är ASUS TUF Gaming-B550 Plus du tittar på som moderkort, right?
Vad jag kan bedöma så är det ett vettigt moderkort utan några uppenbara problem.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Sorry, blir kanske för många trådar här nu. Känner mig lugn med moderkortet. Tack! Det jag själv ska kolla lite mera på är grafikortet som känns kanske lite "för" bra för resten av bygget? Känns lite väl saftigt eller funkar det bra med resten av bygget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av irenicus:

Känns som att grafikkortet är lite OP jämfört med resten så tar gärna emot förslag där för att få ner priset lite och ev byta ut det mot bättre CPU kylning.

Ett billigare och bara lite långsammare grafikkort är https://www.inet.se/produkt/5410376/powercolor-radeon-rx-5700...
En bättre SSD är https://www.inet.se/produkt/4302016/wd-blue-sn550-ssd-1tb-m-2...
Själv hade jag valt https://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s som CPU-kylare, men det är jag det. Jag litar mycket mer på luftkylare än på vattenkylare.

Permalänk
Medlem

Även om jag personligen är lagd åt AMD tycker jag inte att man helt ska avfärda en i5 10600k då Gigabyte har sagt att lga1200 ska stödja kommande 11:e generation intel core processorer, däremot är kanske den stora frågan huruvida 11:e generationen kommer att innebära ett reellt prestandlyft eller inte? Det är kanske inte heller enkelt att bedöma sanningshalten i Gigabytes påstående gällande lga1200/z490 chipsetet och eventuellt stöd för framtida processorer och dessas prestanda gentemot AMDs diton. Helt säkert är iaf att AM4 når eol iom Zen 3 (Ryzen 4xxx). Decisions decisions...

Glhf!

Permalänk
Medlem

@irenicus:

Överväg att byta ut moderkortet till ett MSI B450 Tomahawk Max så sparar du en hel del att lägga på annat. A2000 är en prisvärd disk och ska du bygga datorn själv så skadar det inte att beställa från andra håll också. De minnen jag länkade till innan är samma RGB-design som du tittat på och definitivt prisvärda sett till att du får bättre minnen utan att betala extra. Det där med vilka hastigheter som "stöds" kan du bortse ifrån.

Utöver det så finns det mycket billigare 2070 Super-varianter och som andra påpekat tappar du inte mycket prestanda med att gå på ett 5700XT.

Sedan är jag enig med tidigare inlägg om att Noctuas kylare alla dagar i veckan är att föredra över billigare AIO-vattenkylare. Men det är såklart upp till er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av irenicus:

Så här ser mitt förslag ut just nu:

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1171507/edit-3
https://www.inet.se/datorbygge/b1171507/edit-3

Har bytt chassis, snabbare minnen (3200 MHz) och en M.2 disk. (Inet hade inte Kingston A2000 så får beställa det från annat håll om inte Intel's duger)

Känns som att grafikkortet är lite OP jämfört med resten så tar gärna emot förslag där för att få ner priset lite och ev byta ut det mot bättre CPU kylning.

Helt klart spara 2000kr och kör på 5700XT, de han nästan exakt samma prestanda, skiljer bara någon procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Helt klart spara 2000kr och kör på 5700XT, de han nästan exakt samma prestanda, skiljer bara någon procent

Får suga på den lite. Båda ligger inom budget och datorn ska hålla 1-2 år. Fast det gör den ju ju förmodligen med både 2070 RTX och med 5700XT så stöd för ray tracing eller inte, det är den stora frågan just nu.
Svårt att veta om sonen kommer uppskatta det eller inte. Kan ju varit grymt att ha det om nu CP 2077 har stödet.

Mindre RBG då jag bytt till luftkylning (inga planer på att överklocka):

Permalänk
Medlem
Skrivet av irenicus:

Får suga på den lite. Båda ligger inom budget och datorn ska hålla 1-2 år. Fast det gör den ju ju förmodligen med både 2070 RTX och med 5700XT så stöd för ray tracing eller inte, det är den stora frågan just nu.
Svårt att veta om sonen kommer uppskatta det eller inte. Kan ju varit grymt att ha det om nu CP 2077 har stödet.

Mindre RBG då jag bytt till luftkylning (inga planer på att överklocka):
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1171630/edit-5

Med tanke på att budgetkortet i 3000-serien ska ha mer RT än 2080ti så tror jag inte 2070 kommer orka rt i cp2077, men har blivit förvånad förr.

Mitt egentliga tips är ju att vänta och köpa gpu i oktober/november när cp ska släppas och nästa serier är släppta. Annars kan man ju köpa 5600XT nu bara för att ha något (det kortet presterar förvånansvärt bra för pengarna) och uppgradera sen, antingen till billigt begagnade från 2000 serien eller till första rt-gen med konkurrens och prestanda...

Permalänk
Medlem

@medbor: Nej så är det ju. Kloka ord. Jag har bestämt mig. Blir ett 5600XT kort så får jag uppgradera senare om det skulle behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av irenicus:

@medbor: Nej så är det ju. Kloka ord. Jag har bestämt mig. Blir ett 5600XT kort så får jag uppgradera senare om det skulle behövas.

Låter som ett rimligare val rent ekonomiskt. Köper du ett kort i samma prisklass om några år har du nog mer prestanda totalt. Nackdelen är såklart lite mer skruvande och att aldrig ha maximal prestanda. Jag tycker dock det är mer värt med halva priset jämfört med 20% prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av irenicus:

@medbor: Nej så är det ju. Kloka ord. Jag har bestämt mig. Blir ett 5600XT kort så får jag uppgradera senare om det skulle behövas.

Du bör också överväga RTX 2060 eller RTX 2060 Super just för Cyberpunk 2077 då spelet ska stödja DLSS 2.0

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort Nvidias DLSS 2.0, det förändrar rätt mycket i spel så ett 2070 är mer framtidssäkert än RX5700. Dock så kommer höstens GPU-lanseringar förhoppningsvis innebära ett rejält hopp och då finns det inte någon GPU på marknaden idag som kommer att kunna konkurrera. Eftersom CP2077 släpps så sent så finns det en reell chans att nya kort hinner komma ut innan. Det är alltid ett alternativ att köra på intels CPU:er och dess iGPU tills de nya kommer...

felstavat
Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Håller med Anders9110, ett billigt 2060/2060 Super över RTX5700 alla gånger om du inte kan vänta.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Om jag ska hålla mig till de 4 huvudnycklarna (CP2077, framtiden, sonens val & 15000 kr) så blir det följande:

* Gillar luftkylning med sonen gillar RGB så blir vattenkylt ändå. Har en Taurus själv med vattenkylning och den funkar (och är tyst)
* Tar RTX då en hel del pekar på stöd (på ett eller annat sätt) i CP2077 för detta. Sant eller inte spelar ingen roll. Vill gardera mig. Det som var bra med detta kort är att den äter 550W jämfört med 650W på Red Devil. Med 600W har jag ändå lite marginal.

Delar köps/beställs i veckan. Något mer jag behöver tänkta på som inte sagts redan?
När det gäller grafikkortet så verkar det vara lite smaken efter baken så att säga så går på min egna intuition här.

Stort tack för all support. Snart kommer det roliga att bygga och hoppas att sonen är lika entusiastisk som jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av irenicus:

Om jag ska hålla mig till de 4 huvudnycklarna (CP2077, framtiden, sonens val & 15000 kr) så blir det följande:

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1172014/edit-6-rtx2060super

* Gillar luftkylning med sonen gillar RGB så blir vattenkylt ändå. Har en Taurus själv med vattenkylning och den funkar (och är tyst)
* Tar RTX då en hel del pekar på stöd (på ett eller annat sätt) i CP2077 för detta. Sant eller inte spelar ingen roll. Vill gardera mig. Det som var bra med detta kort är att den äter 550W jämfört med 650W på Red Devil. Med 600W har jag ändå lite marginal.

Delar köps/beställs i veckan. Något mer jag behöver tänkta på som inte sagts redan?
När det gäller grafikkortet så verkar det vara lite smaken efter baken så att säga så går på min egna intuition här.

Stort tack för all support. Snart kommer det roliga att bygga och hoppas att sonen är lika entusiastisk som jag.

2060 är ju inte lika kraftfullt som 5700XT och dess RT-prestanda är nästan ett skämt, men det är dina pengar...

Jaja, inga uppenbart dåliga val annars

Motsvarande ram utan rgb finns för 700kr

Processorn behöver verkligen inte en så stor vattenkylare, men förstår med rgb-temat...