Halvtid i SweClockers testlabb – alla tester och guider från första halvåret 2020 samlade

Permalänk
Melding Plague

Halvtid i SweClockers testlabb – alla tester och guider från första halvåret 2020 samlade

Sommaren är här och testlabbet får några veckors vila innan hårdvaruhösten drar igång. Ta en glass och beta av några artiklar!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra sammanfattning Arvid men jag förstår inte att ni recenserade Asrock Radeon RX 5700 Challenger som knappt säljs i Svenska ÅF. What's the point? Ett annat kort hade kort efter recensionen gått upp flera hundralappar hos alla återförsäljare.

Jag tycker ni borde recensera produkter som saluförs brett i Sverige hos flera välkända ÅF.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dinkefing:

Bra sammanfattning Arvid men jag förstår inte att ni recenserade Asrock Radeon RX 5700 Challenger som knappt säljs i Svenska ÅF. What's the point? Ett annat kort hade kort efter recensionen gått upp flera hundralappar hos alla återförsäljare.

Jag tycker ni borde recensera produkter som saluförs brett i Sverige hos flera välkända ÅF.

Jag valde att plocka in Asrock-kortet då det vid tillfället var ovanligt billigt för att vara ett RX 5700-baserat eftermarknadskort och därför kändes det intressant trots förhållandevis dålig tillgänglighet i Sverige. Tyvärr drog leveransen ut på tiden rejält, vilket innebar att kortet hann gå upp i pris samtidigt prisläget på RX 5700-korten som helhet började sjunka.

Permalänk
Medlem

Varför fick inte AMD XT testet vara med i listan?

Och Kenneths test av RTX Voice borde väl listas med fetstil eller på annat sätt lyftas fram lite extra?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Varför fick inte AMD XT testet vara med i listan?

Listan är för de första sex månaderna, de testades i juli.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Jag valde att plocka in Asrock-kortet då det vid tillfället var ovanligt billigt för att vara ett RX 5700-baserat eftermarknadskort och därför kändes det intressant trots förhållandevis dålig tillgänglighet i Sverige. Tyvärr drog leveransen ut på tiden rejält, vilket innebar att kortet hann gå upp i pris samtidigt prisläget på RX 5700-korten som helhet började sjunka.

Okej tack för förklaringen! Snart kommer ju refresh varianterna av Navi korten tillsammans med big Navi 2? Förväntar mig 15% ökning av prestandan och finare 7nm teknik.

Permalänk

Inga tester med 10700K? Nog för att både i5 och i9 är bra CPUer, men saknar den i testerna ibland

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag valde att plocka in Asrock-kortet då det vid tillfället var ovanligt billigt för att vara ett RX 5700-baserat eftermarknadskort och därför kändes det intressant trots förhållandevis dålig tillgänglighet i Sverige. Tyvärr drog leveransen ut på tiden rejält, vilket innebar att kortet hann gå upp i pris samtidigt prisläget på RX 5700-korten som helhet började sjunka.

Jag tror absolut att ni behöver testa korten oberoende av prissättning och basera utmärkelsen på dagspris (pris över referensmodell eller liknande).

Kanske ha tre nivåer utgående från referens med +-500kr eller så. Då kommer utmärkelsen vara relevant även långt senare när någon läser artikeln idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Inga tester med 10700K? Nog för att både i5 och i9 är bra CPUer, men saknar den i testerna ibland

Är väl inget som behöver testas? 😏
10600k presterade väl som 8700k och 10700k blev ju 9900k i prestandan enligt en del tester på youtube 😂

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Jag tror absolut att ni behöver testa korten oberoende av prissättning och basera utmärkelsen på dagspris (pris över referensmodell eller liknande).

Kanske ha tre nivåer utgående från referens med +-500kr eller så. Då kommer utmärkelsen vara relevant även långt senare när någon läser artikeln idag.

Utmärkelserna är baserade på priset och prestandaläget på marknaden vid publiceringstillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Utmärkelserna är baserade på priset och prestandaläget på marknaden vid publiceringstillfället.

Set förstår jag absolut, men det gör ju också att de har en ganska begränsad livslängd. Jag tänkte bara att det kunde vara lite extra jobb för mycket längre relevans. Om dagsprisetmär under referens med bra kylning är kanske dagsutmärkelsen utmärkt, men om samma kort kostar 1000kr mer kanske utmärkelsen helt uteblir, något sådant. Dynamiskt helt enkelt, hur mycket extra är det här kortet värt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Är väl inget som behöver testas? 😏
10600k presterade väl som 8700k och 10700k blev ju 9900k i prestandan enligt en del tester på youtube 😂

Ja, och det är orsak du har en benchmark så folk faktiskt kan se hur den presterar.
Speciellt 10700k som förmodligen är Intels enda intressanta CPU, speciellt om den skulle få ett vettigt pris på en rea.
Sweclockers gjorde en recension på kanske historiens mest onödiga produkt Ryzen XT så att inte bencha 10700k i den recension också är ett dåligt skämt och jävligt konstigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Ja, och det är orsak du har en benchmark så folk faktiskt kan se hur den presterar.
Speciellt 10700k som förmodligen är Intels enda intressanta CPU, speciellt om den skulle få ett vettigt pris på en rea.
Sweclockers gjorde en recension på kanske historiens mest onödiga produkt Ryzen XT så att inte bencha 10700k i den recension också är ett dåligt skämt och jävligt konstigt?

Dom sade klart och tydligt i en video (fredagspanel?) att de helt enkelt inte fick in någon 10700K av Intel. Det är inte svårare än så. Om de kan få tag i en så kommer de såklart testa den

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Är väl inget som behöver testas? 😏
10600k presterade väl som 8700k och 10700k blev ju 9900k i prestandan enligt en del tester på youtube 😂

Ja det är ju sant dem har väl bara bytt namn egentligen men ibland skiljer det lite ändå

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |