Köpa i9 nu eller vänta? Lite frågor om ev gen 11.

Permalänk
Inaktiv

Köpa i9 nu eller vänta? Lite frågor om ev gen 11.

Hej,
Det är som så att jag köpte faktist i förrgår ett moderkort Asus Prime z490m Plus och det är jag nöjd med. Dock snålade jag lite och köpte en i7 10700 (utan K m.m.) och nu har jag ångrat mig lite och kollar redan på i9 10900k.

Har en del frågor:

  1. När kommer nya CPU generationen ut från Intel?

  2. Kommer nya CPU generationen ha samma socket som 10 gen?

  3. Ska jag köpa en i9 nu eller vänta tills nästa generation?

Permalänk
Skrivet av anon300311:

Hej,
Det är som så att jag köpte faktist i förrgår ett moderkort Asus Prime z490m Plus och det är jag nöjd med. Dock snålade jag lite och köpte en i7 10700 (utan K m.m.) och nu har jag ångrat mig lite och kollar redan på i9 10900k.

Har en del frågor:

  1. När kommer nya CPU generationen ut från Intel?

  2. Kommer nya CPU generationen ha samma socket som 10 gen?

  3. Ska jag köpa en i9 nu eller vänta tills nästa generation?

Det lilla jag vet.

1. Ingen vet säkert, bästa fall nu i vinter men förmodligen under 2021.
2. Finns fleratlet rumors som säger att gen 11 ska gå med gen 10 moderkort, men inget skrivet i sten.
3. Beror helt på vad du gör. Om du redan har en 10700 får du inte många fler fps i spel. Kanske är lite lönt för produktivitet men då skulle jag nog pröva den CPU du har och se om den duger och jämföra med andra som gör liknande tester online och bestämma om det är värt och uppgradera eller inte.

Lycka till!

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad du gör med datorn. Är det främst spelande så hade jag bytt till 10700K eller 10600K för att spara en slant.
10th Gen släpptes nyss och behöver du nytt nu skulle jag inte tänka så mycket på 11th Gen. De lär ju inte flaskhalsa direkt för spel.
Har du möjlighet till öppet köp/ångra/byte med mellanskillnad?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Beror lite på vad du gör med datorn. Är det främst spelande så hade jag bytt till 10700K eller 10600K för att spara en slant.
10th Gen släpptes nyss och behöver du nytt nu skulle jag inte tänka så mycket på 11th Gen. De lär ju inte flaskhalsa direkt för spel.
Har du möjlighet till öppet köp/ångra/byte med mellanskillnad?

Problemet är att jag kastade kartongen därför fungerar inte öppetköp, kan säkerligen sälja denna i7 för typ 3100kr eller liknande kostar ju 3890kr ny. Så det är ingen fara egentligen. Är väll lite det som det ev. lutar åt och sen köpa en i9 10900k CPU.

Det jag gör med min dator är programmering, kör div olika VM's i labbmiljöer både för klienter men även för servrar m.m. Så tror nog jag skulle märka skillnad. Men har sådan beslutsångest.

Ett Asus prime z490m plus är det ett bra moderkort som jag köpte? Jag läste lite och z490 chipset skulle man ha kom jag fram till sen dom andra korten som kostade ca 3000kr mer hade wifi + 10 Gbit ethernet som jag inte behövde därför gick jag med detta för 2100kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Ett Asus prime z490m plus är det ett bra moderkort som jag köpte? Jag läste lite och z490 chipset skulle man ha kom jag fram till sen dom andra korten som kostade ca 3000kr mer hade wifi + 10 Gbit ethernet som jag inte behövde därför gick jag med detta för 2100kr.

Jag har tittat lite på moderkort, vill ha en ASUS och vill bara köra AI overclocking auotmatisk med PWM fans på auto och slippa tänka på det samtidigt behöver jag ingen RGB bling, bling. Då tyckte jag att en ASUS Prime A z490 kort är bättre. ASUS TUF moderkort rekkomenderas också av många.

Men som sagt, jag gillade AI suite från föregående generationerna och ville gärna ha det i det jag ska köpa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV