Permalänk

Uppgradering med 7-8000krs budget

Hej!

Jag sitter och överväger att uppgradera min stationära dator efter ett par år och behöver nu lite input från er.

Idag sitter jag med följande komponenter:
Gigabyte GA-Z97P-D3
Intel i5 4690k (kyls av en NXZT Kraken x62)
16GB Corsair Vengeance
Asus GeForce 1060 GTX 6GB
EVGA SuperNova 650W G2

Jag har nu en budget på ca 8000kr och funderar vad det är som jag borde prioritera att uppgradera först, samt vilka komponenter som ni rekommenderar?

Jag spelar framförallt CSGO och Battlefield i mån av tid pga unge. Men jag jobbar även som systemutvecklare och kommer använda datorn vid hemarbete.

Budgeten behöver inte täcka in MB/CPU/RAM & GPU utan jag kan uppgradera CPU och allt som tillkommer med det, eller uppgradera GPU.

Stort tack på förhand och ha en fortsatt trevlig sommar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle uppgraderat CPUn. Speciellt som du är utvecklare och vill jobba på den. Vet inte om du kompilerar lika mycket som mig, men vår kod älskar fler kärnor när man bygger.

Grafikkort kan du uppgradera i höst när AMD och Nvidia båda släppt sina nya serier. Moderkortet nedan ska stödja Ryzen 3 om du vill bygga på när den kommer ut också. (jag förutsätter att du har ett vanligt ATX chassi eftersom du inte skrev annat). Det följer med en OK kylare till denna CPU, men beroende på hur mycket du värderar tystnad och överklockning kanske du vill uppgradera.

Mitt förslag:

Alternativ att fundera på är att sträcka budgeten till 3900x för fler kärnor att bygga på eller att vänta till Zen 3 släpps i höst och köpa den direkt.

Permalänk

Hej!
Tack för ditt svar.

Jag har kollat på Ryzen (dock 3600x) och det verkar som en vettig CPU när man gör annat än att bara spela. Är det värt att hoppa upp på 3900x och gå ner på 16GB ram? Lättare att i framtiden uppgradera med mer RAM än att byta ut hela processorn igen tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

Hej!
Tack för ditt svar.

Jag har kollat på Ryzen (dock 3600x) och det verkar som en vettig CPU när man gör annat än att bara spela. Är det värt att hoppa upp på 3900x och gå ner på 16GB ram? Lättare att i framtiden uppgradera med mer RAM än att byta ut hela processorn igen tänker jag.

En 3700X är ju ett shysst mellanting annars, 8 kärnor / 12 trådar kommer man ändå rätt långt på. Annars är inte en 3900X och utöka ram senare dumt heller Jag tror dock att du gärna ska köra på minst en 3700X och inte 3600/3600X eftersom de har färre kärnor/trådar.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

Hej!
Tack för ditt svar.

Jag har kollat på Ryzen (dock 3600x) och det verkar som en vettig CPU när man gör annat än att bara spela. Är det värt att hoppa upp på 3900x och gå ner på 16GB ram? Lättare att i framtiden uppgradera med mer RAM än att byta ut hela processorn igen tänker jag.

3900x är en stor uppgradering, men det gäller även i pris. Särskilt som den inte kommer med kylare så du får lägga runt en tusenlapp till på det. Även om du sparar in på ram och tar ett lite billigare moderkort blir det svårt att få in i budgeten.

Typ så här:

Jag använder uppåt 40gb ram när jag kompilerar (16/32) Threadripper). Lite extremt, men multitrådad länkning av program drar mycket ram så 16 kan vara i minsta laget för en 12-core.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

Hej!
Tack för ditt svar.

Jag har kollat på Ryzen (dock 3600x) och det verkar som en vettig CPU när man gör annat än att bara spela. Är det värt att hoppa upp på 3900x och gå ner på 16GB ram? Lättare att i framtiden uppgradera med mer RAM än att byta ut hela processorn igen tänker jag.

Om du bestämmer dig för en 3600 så välj en 3600 icke x, prestandaskillnaden är minimal mellan x och icke x och inte värd prisskillnaden.

Glhf!

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

3900x är en stor uppgradering, men det gäller även i pris. Särskilt som den inte kommer med kylare så du får lägga runt en tusenlapp till på det. Även om du sparar in på ram och tar ett lite billigare moderkort blir det svårt att få in i budgeten.

Typ så här:
https://www.webhallen.com/api/cart-img/302705,320147,304878,300200?name=3900x

Jag använder uppåt 40gb ram när jag kompilerar (16/32) Threadripper). Lite extremt, men multitrådad länkning av program drar mycket ram så 16 kan vara i minsta laget för en 12-core.

Glömde nämna att jag kommer köpa det på företaget momsfritt och vad jag förstått så fungerar min NZXT Kraken x62 på AM4 processorer.
Denna är det jag har idag: Kraken x62
Hur ser detta ut?

Permalänk
Medlem

Jag hade rekommenderat 3600mhz minnen med cl16, kolla jämförelse på youtube. Jag köpte datorn i min signatur nyss, mycket nöjd!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av CusmaR:

Jag hade rekommenderat 3600mhz minnen med cl16, kolla jämförelse på youtube. Jag köpte datorn i min signatur nyss, mycket nöjd!

Okej, vad tror du om dessa? CL18 dock.

Permalänk
Medlem

@Rockybruz:

Jag hade satsat på ett bra B450-bord då jag inte tror att PCIe 4 är prio för dig och då få plats med både 3900X och 32GB RAM inom budget.

Priserna är inkl moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

Okej, vad tror du om dessa? CL18 dock.
https://i.imgur.com/qvQQK0x.png

Om de där priserna är exkl moms är det dyrt.

Edit: Ser nu att du valt 3900XT. XT-releasen är helt onödig och håll dig borta från dem. Ska du ha Ryzen så finns det ett par modeller som är relevanta, 3600 (inte 3600X/XT), 3700X (inte 3800X/XT), 3900X (inte 3900XT). De modellerna inom parentes ger i princip ingenting utöver grundmodellerna, vi snackar 0-5% beroende på användning. Ej värt det.

Permalänk

Stort tack för hjälpen alla som svarat! Kommer bli en 3900x med Tomahawk moderkortet som Novdid länkade!

Trevlig fortsättning på sommaren 😊🍻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

Okej, vad tror du om dessa? CL18 dock.
https://i.imgur.com/qvQQK0x.png

Ja de funkar ypperligt, här har du en jämförelse sen får man jämföra lite vad man tycker är värt det eller inte.

https://youtu.be/-dtVGpGFtSo

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro