Permalänk
Medlem

Befinna sig på tak. Säkerhet?

Jag har så sjukt mycket mossa på taket att jag känner att det är dags att ta tag i det. Jag bor i en liten stuga på 26kvm som saknar både skorsten eller andra förankringspunkter. Det är väl kanske 3-4m högt vid högsta punkt. Har varit uppe och sopat både igår och idag men inser att jag skulle vilja ha någon form av säkerhet. Det skulle kännas bättre när jag närmar mig kanterna på taket. Men de enda som säljs är av typen som ska leva upp till en viss standard. Går in och kollar instruktionsfilmer och det är typ lika komplext som att börja bestiga berg. Jag tänkte något i stil med "ett snöre runt magen så jag inte trillar av taket". Istället verkar det bara finnas massa skit som kostar mer än vad klättringsutustning kostar. Allt för att de ska vara "godkända"?! Det som istället händer då är ju att jag fullständigt skiter i allt vad säkerhet heter? Jag vill bara ha en punkt jag kan förankra med en sele så jag inte trillar av. Hittade en sele för 400:- på jula... Det känns ju helt okey. Sen ska man ha rep till... Det kostar 1000 spänn?! för ett jävla snöre? Båtlinor kostar 100:- Jag ska liksom inte bestiga berg eller hänga i linan utanför kaknästornet. Jag ska upp på ett tak på en liten sommarstuga?!
Eftersom det inte finns något att förankra i på taket var planen att ha en lina som går runt plintarna som huset står på. Alltså när jag är på höger sida av taket som inte sluttar allt för mycket, så är jag förankrad vid marken på vänster sida av huset och vise versa. Tänker att linan ska vara av den längd att den blir helt spänd när jag är vid kanten av taket. Dvs inte ett dynamiskt skydd enligt konstens alla klättringsregler. Utan nåt enkelt för hemmafixaren. Har ni några tips på enkla lösningar? Kan inget om knopar och dylikt heller. Det kanske finns några enkla man bör kunna?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Knuten runt plinten så kan du kolla upp dubbelt halvslag runt egen part exempelvis, och på änden mot selen kan du ha en karbinhake som du knyter fast med likadan knop och sedan krokar fast i selen, alternativt knyta direkt i selen. Rätt så enkel knop, och säker. Tror det blir alldeles utmärkt till ditt ändamål

Permalänk
Medlem

Hur du än gör så se till att någon annan är med dig om något händer

Permalänk
Medlem

Du får hitta på i stort sätt vilka tokigheter du vill på din egen tomt, men det är under egen risk.

Skulle dock inte rekommendra ett rep runt midjan, kan du inte jobba från en ställning eller i värsta fall stege?
Måste du jobba med rep så fundera på vad som händer om du faller, en begränsningslina dvs en lina som hålls "sträckt" både förhindrar längre fall den ger också stöd vilket kan kännas tryggt.
En riktig sele rekommenderas mennär du inder budget kan man knyta en sittsele av rep eller plattband (tec spännband).

Du har också fått ett jättebra tips tidigare, se till att inte jobba själv utan ha någon som är beredd att hjälpa till vid ett eventuellt fall.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TAG:

Hur du än gör så se till att någon annan är med dig om något händer

Ja det är viktigt för även om man använder sele och den är ordentligt fastsatt så är det ju inte alls säkert att man kan reda ut det om man blir hängande i den. Dels är det ganska obekvämt att hänga i dem nån längre tid och de kan strypa blodcirkulationen framförallt i benen men det handlar också om att man troligen har fallit på nått sätt och kanske slagit sig medvetslös eller på annat sätt är skadad men inte döende så även om man inte åkt i backen så kan man vara så skadad att man inte kan reda ut situationen utan hjälp.
Det är ungefär som de som är macho och inte vill använda flytväst för att de simmar bra, när flytvästen behövs på riktigt är det ju inte för att man valt att ta en simtur med den på utan för att man troligen ramlat i utan avsikt och kanske dessutom är medvetslös innan man hamnar i sjön och då är man inte kapabel att simma oavsett hur duktig simmare man är i vanliga fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter som att en rullställning skulle funka bra för dig, man kan hyra en sån på t,ex ramirent om du bara ska ha den en dag eller två. Dem är enkla att sätta upp och flytta också. Kan binda fast rullställningen om du tycker att det blir jingligt.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska satsa lite pengar på din taksäkerhet. Den är billigt sett till vad som skulle hända om du trillade ner och du kanske inte hade kunnat jobba mer. Då ångrar du nog att du inte la några tusenlappar på lite simpel säkerhet.

Vad har du för undertak idag? Råspont?

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk

När jag jobbade i Kiruna gruvan på 90 talet hade vi bälten typ bilbälten fast klart grövre snitt med 4 stålringar och stålspänne och när man gick på höga höjder typ 60-70 meter över marken på en stålbalk kunde man säkra sig med rep.

Kanske säkrare med klätterselar numera.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jag kör julas 400kr sele och så har jag köpt biltemas lina för fall på segelbåtar, tål ett par ton.

Har precis som du tänkte gjort linan precis så kort att jag inte kan trilla över kanten.

Har dock lite högre än du, närmare 8-9 meter som mest...

Som sagt, se till att vara två. Tråkigt att trilla och dö hängandes i selen istället.

Samt se till att lära dig ordentliga knopar.

Edit: med så lågt till tak borde du kunna peta ner mycket mossa med ett långt skaft från marken också...

Om du har hängrännor, glöm inte rensa dem samt se till att mossa inte åker ner i dräneringen och sätter stopp..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det du ska skaffa dig är ett livelinefäste. Du ska dock vara NOGA med att få ett som fungerar på ditt tak och att det sätts fast ORDENTLIGT. Finns billigare enklare krokar som inte håller bra. Men vill du ha det billigt utan att gå i graven så kan du nog skaffa typ detta. Sedan beror det ju på vilket exakt fäst du ska skaffa beroende på vad du har för tak och undertak.

https://www.byggmax.se/livlinef%C3%A4ste-paket-betong-07-p%C3...

https://www.brider.se/personligt-skydd/fallskydd/fallskyddspa...

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Tänk på att det är en sak att ha en vikt som hänger still men det blir mycket tyngre om man ramlar då är det inte säkert att ett rep håller.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Åk och hyr rätt sele, rep och fästmatrial på typ cramo så slipper du fundera

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Tänk på att det är en sak att ha en vikt som hänger still men det blir mycket tyngre om man ramlar då är det inte säkert att ett rep håller.

Tar man ett rep som tål 2-3ton så håller det

Men det gäller ju att ha ett bra fäste också.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Hur många här har gått Fallskyddsutbildning?

Arbeta ALDRIG ensam även med sele och se till att veta vad som krävs om man faller och blir hängande.

https://www.arbetarskydd.se/arbetsskador/selen-kan-bli-en-dod...

https://www.hjartgruppen.se/hngtrauma

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/personlig-skyddsutrustni...

Permalänk
Medlem

Precis, hängtrauma kan leda till döden på ganska kort tid.

Kan du inte spola på nån mossborttagning så du slipper gå upp på taket? Kanske inte lämpligt för ditt tak dock.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Precis, hängtrauma kan leda till döden på ganska kort tid.

Kan du inte spola på nån mossborttagning så du slipper gå upp på taket? Kanske inte lämpligt för ditt tak dock.

Bättre han lägger de pengarna på en riktig utrustning istället. Har man hus så ska man upp fler gånger på taket och lika bra att ha grejer till det då. Sådan där skit man sprutar på taket fungerar inte vidare bra och sedan kostar den en hel del. Som sagt, bättre att lägga de pengarna på en livförsäkring.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Sen ska man vara medveten att skulle man köpa en sele och ett kit med rep som har bromsanordning, så tar det en bit för bromsen att slå till, ett par meter är väl rätt normalt.

Så är man på ett lågt tak så kan man slå i backen innan man är uppfångad av selen

Jag utförde en del takarbete på huset i sommar och det är väldigt högt, men en bit ner finns ett annat tak man kan dunsa i om man trillar ner, därför valde jag att använda sele med stum lina och se till att den är så kort att jag inte riskerar att trilla över kanten alls. Inte lika bekvämt, men väldigt mycket säkrare än att jobba utan utrustning.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Innan man går upp på taket och laborerar är det bra om man testar sin sele och rep för att försäkra sig om att det fungerar som förväntat och inte kastrerar dig eller något annat kul.

Permalänk
Medlem

@Locos: Du har nog rätt i det!
Jag sprutade på den från biltema (~190 kr) på mitt tak hemma. Har nästan ingen påväxt, lite lavar (sån där tunn vit) på en del av taket och sen några mossklumpar i kanten på vissa takpannor. Jag upplevde att hjälpte ganska bra, detta var också mest i förebyggande syfte.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Locos: Du har nog rätt i det!
Jag sprutade på den från biltema (~190 kr) på mitt tak hemma. Har nästan ingen påväxt, lite lavar (sån där tunn vit) på en del av taket och sen några mossklumpar i kanten på vissa takpannor. Jag upplevde att hjälpte ganska bra, detta var också mest i förebyggande syfte.

Min erfarenhet var mer att det åt upp betongpannorna. Sen inte var så effektivt mot mossan. Kommer inte ihåg vilket märkte jag köpte nu men var något känt. Blev mer att det komma en massa smul/sand från pannorna sen.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk

På jobbet (målare) kör vi med en produkt som heter "Grön Fri" för att tvätta av husen.
Man kan även spruta den på takpannor, och låta medlet göra jobbet.
Det finns trycksprutor med extra långa skaft/munstycke som når en bra bit upp på taket. (beroende på hur högt taket når givetvis)
Du kanske når med ett sånt långt munstycke om du bygger någon enkel plattform på marken? Ett gäng lastpallar eller något?

Denna sprutan...
https://www.bauhaus.se/tryckspruta-jape-fri-sprutan-v-control
med detta långa munstycke...
http://www.jape.se/fri-lansen/

Och detta medlet...
http://www.jape.se/gron-fri/

Allt bör gå att få tag på hos Colorama / Nordsjö-butiker.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Hur gick det? Trillat ner?

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.