VinylClockers - En samlingstråd för allt som gäller vinyl/lp.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bill50x:

Jag är själv stark motståndare till Linns "väckelsemöten" men dessa förekommer inte längre enligt mitt förmenande. Däremot har jag ägt Linns LP12:a sedan 1982, den första blev stulen vid ett inbrott -84, därefter köpte jag en ny -89 och den är fortfarande i drift, med ett par ombyggnader sedan dess. Vilken skivspelare på marknaden kan du uppgradera efter typ 20 år?
Jag har drabbats av en nostalgiknäpp i år och försöker återskapa den anläggning jag köpte 1970. I den ingick en ERA 444 skivspelare med en Shure M75 pickup. Jag har jämfört denna skivspelare med min Linn LP12:a och det är svårt att tro att det är samma skiva som spelas. På LP12:an, som låter väldigt likt en CD-spelare (om mix/master är densamma) är ljudet tight, balanserat och rent. Med ERA 444 skramlar det mest, låter inte speciellt kul. Men för 395:- i början av 70-talet var det OK ljud

Skivspelare med stor massa och tangentialarmar kan låta ganska bra men det är ett dyrt koncept. Tangentialarmar är i sig problematiska, trots de teoretiska fördelarna. Den starka kopplingen mellan skiva och tonarm finns tex inte, och när man vet hur små rörelser som ska avkännas i spåren så förstår man att allt inte når förstärkaren.

Skivspelare med beröringsfri avkänning kan vi lämna därhän, de duger inte för normal avspelning. Minsta dammkorn känns av och låter. Dessa spelare är en produkt för att spela av gamla känsliga fonogram som riskerar skadas vid avspelning på konventionellt sätt.

/ B

Jo Linn har lugnat ner sig i TAKT med att de gamla "prästerna " blivit gamla och inte är lika aktiva, det skedde också nått med ideologin när deras fösta cdpelare kom ut för cd var ju mest djävulens påfund enligt Linn innan de själva släppte en cd.
De var helt klart spännande när de höll på med stampa takten mötena och kollade om kunderna hade klockor på sig.

LP12 systemet är nått som hängt med i stället för att de bytt modell när de byggt nått med bättre precision men det är ju egentligen bara namnet som är kvar för mekaniskt finns ju varje del i flertalet versioner och de hade egentligen lika gärna kunnat ha olika namn på dem.

Tunga luftlagrade spelare med luftlagrade tangentialarmar är det enda jag verkligen har gillat, mer specifik är det nog bara en enda grammofon jag någonsin tyckt låtit så bra att jag verkligen hade velat ha den för dess ljudkvalitet och det är Forsell, de har faktiskt sjunkit i pris på begmarknaden så att de nu går att köpa för ungefär det de kostade nya för 30 år sedan så man skulle kanske skaffa ett verk bara för att... (Kanske även en Airtangent)

Men skivspelare är ju mest ett pill idag och en av de pilligaste att pilla med och som också ofta behöver pillas med är Opus 3 Continuo med sin mekaniska arm, Bosse själv fick den ofta att låta väldigt bra medan den ofta hakar upp sig när andra hanterar den.

Sperrling är också en udda sak jag hade velat ha nån gång och då med en 12" arm, helst en SME. Men jag har inte varit så intresserad av de stora mekaniska "steampunk" maskinerna som mest ser ut att vara överdesignade skulpturer utan att erbjuda nått påtagligt ljudlyft, Forsellen är det bästa jag använt och kan inte direkt säga att jag hört nått som varit bättre heller oavsett pris men det kanske finns även om jag har svårt att tro att det går att göra det särskilt mycket bättre oavsett hur mycket mer man låter det kosta. Däremot är ju Airtangent en bättre tonarm åtminstone vad gäller att lätt kunna justera in den optimalt så även om den kanske inte är motiverad för ljudet jämfört med Forsells egen arm hade den varit rolig och framförallt hade man ju haft de bästa Svenska delarna som någonsin funnits och antagligen kommer ingen att göra nått bättre igen så det är ju också historisk viktiga produkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga att jag är en superfantast men är stolt över min set-up så postar den. Bjuder nog på forumets mest unika spelare, eftersom att jag tillverkat den själv.

Näst på tur är att göra om motorstyrningen med återkoppling av varvtalet. I dagsläget får jag köra med tachometer varje gång jag startar den, för att reglera potentiometern och få rätt varvtal. Vilket gör att den inte används lika ofta.

Disk och underrede är tillverkat i 20mm polykarbonat.
Lagret är gjort av en härdad axeltapp, bussning i lagerbrons och sedan vilar disken på en härdad kula som i sin tur står på en keramikplatta för att minimera friktionen.
Total rå-materialkostnad är runt 3 tusen och sedan 100-ish timmar arbetstid.

Tonarmen är typ den näst billigaste jag hittade från Rega (RB220), för det va det jag hade råd med som 19-åring. Samma sak med pickupen som är en audio-technia ATE95E

Den är kopplad till ett par Triangle Elara LN-01A som står på egenbyggda stativ.

Permalänk
Medlem

@Fextreme_fa: Bra jobbat! Verkligen snyggt resultat också

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

Här är min nuvarande anläggning, IKEA bord som bänk.
Acoustic Energy Reference 1.
Rega RP3 med Goldring 2300 puppa och Lejonklou GAIO 2 RIAA.
Hegel H80.
Supra Sword högtalarkabel samt Supra RCA och USB från min dator.

Hade en Oppo BDP-95 som cd spelare men den är såld, så en ny cd spelare är nog något jag kommer skaffa framgent.

Permalänk

Detta är väl mest troligt förbjudet att fråga men ställer den ändå, då spelaren står i ett annat rum samtidigt som jag vill kunna avnjuta musiken även vid t ex matlagning.

Jag har min vinylspelare inne i gästrummet och känner att det vore kul att kunna spela musiken även i vardagsrummet. Kontakterna bak är av RCA-typ, så min fråga är ifall det finns en sändare/konverterare som gör om RCA till Bluetooth?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JewelNite:

Detta är väl mest troligt förbjudet att fråga men ställer den ändå, då spelaren står i ett annat rum samtidigt som jag vill kunna avnjuta musiken även vid t ex matlagning.

Jag har min vinylspelare inne i gästrummet och känner att det vore kul att kunna spela musiken även i vardagsrummet. Kontakterna bak är av RCA-typ, så min fråga är ifall det finns en sändare/konverterare som gör om RCA till Bluetooth?

Ja men det funkar inte att koppla en sån direkt till en grammofon utan du måste ha en riaa del mellan, Pro-ject har grammofoner där det är inbyggt från början men har du en vanlig grammofon är det signalen från pickupen som är ansluten till rca kontakterna och du måste ansluta den till en riaadel, eller om du redan har en komplett fungerande stereo där så kan du ansluta blåtandsenheten på "tape out" på den befintliga förstärkaren. Det finns också enheter som överför ljudet via nätverk i stället för blåtand för blåtand är ju .direkt mellan 2 enheter och har ganska kort räckvidd

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av JewelNite:

Detta är väl mest troligt förbjudet att fråga men ställer den ändå, då spelaren står i ett annat rum samtidigt som jag vill kunna avnjuta musiken även vid t ex matlagning.

Jag har min vinylspelare inne i gästrummet och känner att det vore kul att kunna spela musiken även i vardagsrummet. Kontakterna bak är av RCA-typ, så min fråga är ifall det finns en sändare/konverterare som gör om RCA till Bluetooth?

Skrivet av mrqaffe:

Ja men det funkar inte att koppla en sån direkt till en grammofon utan du måste ha en riaa del mellan, Pro-ject har grammofoner där det är inbyggt från början men har du en vanlig grammofon är det signalen från pickupen som är ansluten till rca kontakterna och du måste ansluta den till en riaadel, eller om du redan har en komplett fungerande stereo där så kan du ansluta blåtandsenheten på "tape out" på den befintliga förstärkaren. Det finns också enheter som överför ljudet via nätverk i stället för blåtand för blåtand är ju .direkt mellan 2 enheter och har ganska kort räckvidd

T.ex Sonos har Line-In på vissa av sina enheter där man kan koppla in spelaren (Via RIAA då förstås) och på det viset få ut det i sitt system.

Finns ingen skam i det här med streaming. ("Music First..." som han sa...)

Visa signatur

Data...

Permalänk

En produkt likt denna: https://www.dustin.se/product/5011122768/bluetooth-sandaremot... borde väl funka, då LP-spelaren redan har en förstärkare inbyggt (antar jag). Har kopplat den direkt från RCA till en soundbar (RCA till AUX-kabel) tidigare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JewelNite:

En produkt likt denna: https://www.dustin.se/product/5011122768/bluetooth-sandaremot... borde väl funka, då LP-spelaren redan har en förstärkare inbyggt (antar jag). Har kopplat den direkt från RCA till en soundbar (RCA till AUX-kabel) tidigare.

De flesta grammofoner har inte inbyggd riaadel men bortsett från det lär den fungera, det gäller då bara att välja skivspelare nog eller skaffa en lös riaa

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hallå.
Såg på CDON att de kommer släppa en ny utgåva av Veronica Maggios gamla plattor. De har ju varit svindyra på andrahandsmarknaden!

Var med för fem veckor sedan och budade på hela hennes kollektion på tradera. La ett bud på 2500:- och kände att jag inte ville ge mer.
Såg sen att det vinnande budet var på 4200:-
Om man inte är tokig i vilken press det är så gick man nog lite bet på den.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

Trevlig tråd.
Lyssnade mycket på vinyl under 80 talet och början på 90. Sen har skivorna legat nedpackade. Mest lyssnat CD och sista åren Spotify.
Har nu fått en vinylspelare, onkyo CP-1116a. Kopplat den till phono ingången på min HK3490. Dock måste jag skruva upp volymen riktigt högt för att få något ljud. Via andra källor (CD)behöver jag endast höja ”hälften” så mycket.
Är det normalt eller behöver jag göra något? Köpa RIAA, ny pickup?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Quben76:

Trevlig tråd.
Lyssnade mycket på vinyl under 80 talet och början på 90. Sen har skivorna legat nedpackade. Mest lyssnat CD och sista åren Spotify.
Har nu fått en vinylspelare, onkyo CP-1116a. Kopplat den till phono ingången på min HK3490. Dock måste jag skruva upp volymen riktigt högt för att få något ljud. Via andra källor (CD)behöver jag endast höja ”hälften” så mycket.
Är det normalt eller behöver jag göra något? Köpa RIAA, ny pickup?

3490 har riaadel och ingången är för MM pickuper vilket är det vanliga på enklare system så om volymkontrollens reglerområde räcker till är allt som det ska även om du behöver ändra den när du byter signalkälla. Har du en MC pickup kan den behöva hjälp att få upp nivån men då brukar en MM ingång innebära att man har för lågt ljud för att lyssna normalt även om volymkontrollen är på max.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quben76:

Trevlig tråd.
Lyssnade mycket på vinyl under 80 talet och början på 90. Sen har skivorna legat nedpackade. Mest lyssnat CD och sista åren Spotify.
Har nu fått en vinylspelare, onkyo CP-1116a. Kopplat den till phono ingången på min HK3490. Dock måste jag skruva upp volymen riktigt högt för att få något ljud. Via andra källor (CD)behöver jag endast höja ”hälften” så mycket.
Är det normalt eller behöver jag göra något? Köpa RIAA, ny pickup?

Vad har du för pickup , mm eller mc. Har du en mc måste du kanske byta till en mm eller köpa en RIAA förstärkare som klarar mc pickuper. Mc är lågnivåpickup och mm skickar iväg en högre nivå. Din förstärkare har en ingång för mm

Permalänk
Inaktiv

Även med RIAA förstärkare så får man normalt dra på volymen mycket mer en från andra källor, jag har normalt mellan 25-30 på volymen när jag lyssnar på musik från dator och när jag lyssnade från min Oppo som jag har sålt, men från vinyl så måste jag ha minst 40-50 helst mer för att få samma volym som från andra källor, har testat många RIAA steg och de jag har nu har gett bästa höjningen ljudmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

3490 har riaadel och ingången är för MM pickuper vilket är det vanliga på enklare system så om volymkontrollens reglerområde räcker till är allt som det ska även om du behöver ändra den när du byter signalkälla. Har du en MC pickup kan den behöva hjälp att få upp nivån men då brukar en MM ingång innebära att man har för lågt ljud för att lyssna normalt även om volymkontrollen är på max.

Dum fråga kanske, men hur vet jag vilken pickup jag har?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Quben76:

Dum fråga kanske, men hur vet jag vilken pickup jag har?

Om nålen går att byta är det troligen inte en mc men om du läser databladet står det och tillverkaren har säkert en hemsida där det listas modeller och data.
Om inte det funkar kan du posta vad det är för modell så finn det nog nån annan som vet vad det är för typ.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan du fråga den du fått spelaren ifrån vilken pickup som sitter på den . Kan vara vettigt att investera i en ny pickup och då en mm edit: hittade nålen och det är en mm https://www.amazon.co.uk/Stylus-Record-Player-Turntable-Onkyo...
Var inne och läste manualen på vintage hifi, nålen finns hos svalander https://svalander.se/shoppen/tillbehoer-till-skivspelare/naal... för 245:_ så köp en ny då den gamla säkerligen är sliten

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Kan du fråga den du fått spelaren ifrån vilken pickup som sitter på den . Kan vara vettigt att investera i en ny pickup och då en mm edit: hittade nålen och det är en mm https://www.amazon.co.uk/Stylus-Record-Player-Turntable-Onkyo...
Var inne och läste manualen på vintage hifi, nålen finns hos svalander https://svalander.se/shoppen/tillbehoer-till-skivspelare/naal... för 245:_ så köp en ny då den gamla säkerligen är sliten

Tackar för hjälpen. Ska investera i ny nål.
Den har stått på en vind innan jag fick den. Skulle slängas men jag fick den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om nålen går att byta är det troligen inte en mc men om du läser databladet står det och tillverkaren har säkert en hemsida där det listas modeller och data.
Om inte det funkar kan du posta vad det är för modell så finn det nog nån annan som vet vad det är för typ.

Verkar vara mm då.
Tack för hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Vad vill du veta konkret? Vill du ha ett exempel så är både Thoréns flytande upphängning en garanterat bättre vibrationshanterare än vad Denonen har samt att tonarmen är bättre. Varför tror du att Denonen skulle vara bättre?

Nja, bättre har jag inte sagt att den skulle vara. Det var väl mest smidigheten jag var ute efter. Är medveten om att Thoréns-spelaren har flytande upphängning och jag har tänkt att ha kvar den spelaren.
Men det lutar åt en tonarmslyft nu, det fanns ju ett par fina varianter såg jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quben76:

Tackar för hjälpen. Ska investera i ny nål.
Den har stått på en vind innan jag fick den. Skulle slängas men jag fick den.

Om du inte har beställt nålen än kan det vara smart att köpa en ny rem också https://svalander.se/shoppen/tillbehoer-till-skivspelare/remm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Om du inte har beställt nålen än kan det vara smart att köpa en ny rem också https://svalander.se/shoppen/tillbehoer-till-skivspelare/remm...

I teorin är det bra med en ny fräsch rem. Men det förutsätter en originalrem. Jag köpte en rem från Svalander till min ERA 444 skivspelare (från tidigt 70-tal) och dels är det av någon anledning omöjligt att skifta hastighet med Svalander-remmen, hur jag än försöker ställa in mekaniken. Dessutom går spelaren något långsammare pga att remmen är lite tunnare än originalet. Den gamla remmen sitter fortfarande på och Svalanders ligger i en låda

En ny nål (eller pickup) är dock viktigt, den gamla kan vara sliten och du riskerar förstöra dina skivor.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

I teorin är det bra med en ny fräsch rem. Men det förutsätter en originalrem. Jag köpte en rem från Svalander till min ERA 444 skivspelare (från tidigt 70-tal) och dels är det av någon anledning omöjligt att skifta hastighet med Svalander-remmen, hur jag än försöker ställa in mekaniken. Dessutom går spelaren något långsammare pga att remmen är lite tunnare än originalet. Den gamla remmen sitter fortfarande på och Svalanders ligger i en låda

En ny nål (eller pickup) är dock viktigt, den gamla kan vara sliten och du riskerar förstöra dina skivor.

/ B

Tog du kontakt med Svalander om detta ? Och om du gjorde det , vad sa dom.

Permalänk
Medlem

Jag la precis på en vinyl på spelaren på första gången på väldigt länge, och då ser jag direkt den här tråden av en slump. Kul!

Ozzy Osbourse - Shot in the dark 45RPM singel

Min stereo är väldigt basic och icke-dyr:
Skivspelare: Sony PS-LX22
Receiver: Pioneer VSX-407RDS
Högtalare: Dynavoice Challenger M65 EX

Har även CD-spelare, kassettdäck, Chromecast audio, en karaoke och TVn inkopplad till recievern.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Kan du fråga den du fått spelaren ifrån vilken pickup som sitter på den . Kan vara vettigt att investera i en ny pickup och då en mm edit: hittade nålen och det är en mm https://www.amazon.co.uk/Stylus-Record-Player-Turntable-Onkyo...
Var inne och läste manualen på vintage hifi, nålen finns hos svalander https://svalander.se/shoppen/tillbehoer-till-skivspelare/naal... för 245:_ så köp en ny då den gamla säkerligen är sliten

Kollade närmare på pickupen. Det är en AudioTechnica. Det står AT-30E MC under den. Hittade denna nål på svalander, något dyrare:
https://svalander.se/shoppen/tillbehoer-till-skivspelare/naal...

Permalänk
Medlem

Länge velat ha en skivspelare men saknar RIAA steg plus att jag inte riktigt vet vad jag vill ha för något Design är lite halvviktigt för frugan.. Någon som har tips på en okej första spelare?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Adnerhill:

Länge velat ha en skivspelare men saknar RIAA steg plus att jag inte riktigt vet vad jag vill ha för något Design är lite halvviktigt för frugan.. Någon som har tips på en okej första spelare?

En begagnad Thorens är aldrig fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Länge velat ha en skivspelare men saknar RIAA steg plus att jag inte riktigt vet vad jag vill ha för något Design är lite halvviktigt för frugan.. Någon som har tips på en okej första spelare?

Rega planar 1 är också rätt vass.
Jag såg nyligen en omfattande jämförelse mellan den och den snarlika pro-ject debut carbon där Regan var den som drog längsta strået.

Här är recension om någon är intresserad.
https://youtu.be/MuuOgT0XBK0

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quben76:

Kollade närmare på pickupen. Det är en AudioTechnica. Det står AT-30E MC under den. Hittade denna nål på svalander, något dyrare:
https://svalander.se/shoppen/tillbehoer-till-skivspelare/naal...

Ok , då har den förre ägare bytt pickup . Mc är en lågnivå pickupp så det förklarar varför du får låg volym. Kan vara vettigt att behålla den pickupen och köpa ett RIAA- steg istället som klarar Mc pickuper. Kanske denna https://www.hifiklubben.se/nad-pp-2e-riaa-forstarkare/nadpp2e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Länge velat ha en skivspelare men saknar RIAA steg plus att jag inte riktigt vet vad jag vill ha för något Design är lite halvviktigt för frugan.. Någon som har tips på en okej första spelare?

Skrivet av sorcgsdf:

Rega planar 1 är också rätt vass.
Jag såg nyligen en omfattande jämförelse mellan den och den snarlika pro-ject debut carbon där Regan var den som drog längsta strået.

Här är recension om någon är intresserad.
https://youtu.be/MuuOgT0XBK0

Planar 1 finns ju numer även i en plus model där de mer eller mindre bara byggt in RIAA steget Rega mini fono a2d, om man inte vill ha ett separat.
https://www.whathifi.com/rega/planar-1-plus/review