Permalänk
Medlem

Inkopplingshjälp ☺️

Ok, syrran med familj har köpt villa med litet biorum med projektor som lämnades kvar.
Nu behöver jag kunnig hjälp ☺️

Dem har tagit med sin Harman Kardon bds (277 tror jag), med inbyggd blu-ray. Denna har knappt några ingångar och tror enbart det finns en enda output (hdmi out)

Sen finns det kvar en Pioneer VSX-1016v. Denna har det mesta in och ut.

Allt ljud är kvar sen tidigare. Kopplat från Pioneern till alla högtalare som också finns kvar i rummet.

Till min fråga.
Kan jag koppla HK förstärkaren (hdmi out) till Pioneer (hdmi in) för att använda denna som blu-ray?

Sen från hdmi-out från pioneern till Projektorn Panasonic PT-AE900..

Eller hur måste jag koppla för att få ihop dessa? Om det ens går? Vet inte hur tidigare ägare hade kopplat.

Det enda jag får fram just nu är bilden... Ljudet får jag inte fram.. Har försökt kika på inställningar via pioneern. Hjälpt föga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av O12:

Ok, syrran med familj har köpt villa med litet biorum med projektor som lämnades kvar.
Nu behöver jag kunnig hjälp ☺️

Dem har tagit med sin Harman Kardon bds (480 tror jag), med inbyggd blu-ray. Denna har knappt några ingångar och tror enbart det finns en enda output (hdmi out)

Sen finns det kvar en Pioneer VSX-1016v. Denna har det mesta in och ut.

Allt ljud är kvar sen tidigare. Kopplat från Pioneern till alla högtalare som också finns kvar i rummet.

Till min fråga.
Kan jag koppla HK förstärkaren (hdmi out) till Pioneer (hdmi in) för att använda denna som blu-ray?

Sen från hdmi-out från pioneern till Projektorn Panasonic PT-AE900..

Eller hur måste jag koppla för att få ihop dessa? Om det ens går? Vet inte hur tidigare ägare hade kopplat.

HK ut till förstärkaren och vidare till projektorn. så precis som du skriver.

Är högtalarkablarna anslutna till förstärkaren?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

HK ut till förstärkaren och vidare till projektorn. så precis som du skriver.

Är högtalarkablarna anslutna till förstärkaren?

Japp alla högtalarkablar är anslutna till Pioneern.
Försöker välja hdmi till valet "Dvd/ld" i dess inställningar också men hjälper dåligt.

Är det korrekt att det blir hdmi Out från HK till hdmi 1 in på Pioneern för att sen ha en annan Hdmi på out pioneer till projektorn?

Får ju bild, dock fastnar ljudet någonstans... Ngt jag missar.. 😬

Hen lämnade kvar massa feta kablar bla 3 components blå/grön/röd. Är detta ngt jag kan ha nytta av här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av O12:

Japp alla högtalarkablar är anslutna till Pioneern.
Försöker välja hdmi till valet "Dvd/ld" i dess inställningar också men hjälper dåligt.

Är det korrekt att det blir hdmi Out från HK till hdmi 1 in på Pioneern för att sen ha en annan Hdmi på out pioneer till projektorn?

Får ju bild, dock fastnar ljudet någonstans... Ngt jag missar.. 😬

Ja det stämmer.
Har du kollat i blu ray spelaren så att den står på att skicka ljudet via hdmi? Sedan okså om spelaren skickar ljudet som bitström eller pcm. Bitstöm är bäst!

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Ja det stämmer.
Har du kollat i blu ray spelaren så att den står på att skicka ljudet via hdmi?

Nej det har jag inte... Ohh hur gör man det ☺️?

Permalänk
Medlem

Jag hittade nog nu.

Hdmi ljudutgång av eller PCM.

Vad är. PCM? Valde detta..
Men funkar inte ändå 😏🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av O12:

Nej det har jag inte... Ohh hur gör man det ☺️?

Okej
Nä det vet inte jag heller tyvärr, men det kanske står i manualen?
Tänkte då den är ju skälv en förstärkare och är säkert inställd på att skälv avkårdar och spela upp ljudet.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Okej
Nä det vet inte jag heller tyvärr, men det kanske står i manualen?
Tänkte då den är ju skälv en förstärkare och är säkert inställd på att skälv avkårdar och spela upp ljudet.

Japp hittade efter testat nästan allt via kontrollen 🙂
Hittade PCM som jag valde.. Men ja inget ljud ändå 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av O12:

Jag hittade nog nu.

Hdmi ljudutgång av eller PCM.

Vad är. PCM? Valde detta..
Men funkar inte ändå 😏🙄

Pcm är att spelaren avkårdar ljudet och skikar det vidare över tillexempel hdmi till nästa enhet i systemet.

Bittström är "bättre" då skikar spelaren bara ljuddatan som sedan avkårdas av nästa enhet som för det mästa är recivern och som brukar vara bättre på det.

Men då inte bittström fans så får man ju ta näst bästa vilket är då pcm.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av O12:

Jag hittade nog nu.

Hdmi ljudutgång av eller PCM.

Vad är. PCM?

Pulse code modulation.
Man brukar benämna okomprimerat stereoljud pcm.
Men om det är så att "allt i ett maskinen" inte kan mata ut DD/DTS ljud så sälj av det systemet och köp en riktig blurayspelare i stället eller använd nått som åtminstone kan ge bättre än stereo och prologic ljud, en spelkonsol funkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Pulse code modulation.
Man brukar benämna okomprimerat stereoljud pcm.
Men om det är så att "allt i ett maskinen" inte kan mata ut DD/DTS ljud så sälj av det systemet och köp en riktig blurayspelare i stället eller använd nått som åtminstone kan ge bättre än stereo och prologic ljud, en spelkonsol funkar.

Tror ni att problemet här är HKn som blueray spelare eller borde ljudet finnas där redan nu?

Eller borde jag leta fram ett xbox eller ps4 och testa om ljudet skulle funka med ngn av dessa?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av O12:

Tror ni att problemet här är HKn som blueray spelare eller borde ljudet finnas där redan nu?

Eller borde jag leta fram ett xbox eller ps4 och testa om ljudet skulle funka med ngn av dessa?

Det kan vara så illa att hkn ser sig självt som det enda surroundssytemet och helt enkelt bara matar ut stereoljud, jag har kollat i manualen men blir inte klokare av den för den är ju kombinerad för hela serien av allt i ett burkar och allt verkar vara "budget" på ett dåligt sätt när man ser på inställnings och hopkopplings möjligheterna, den verkar inte direkt tänkt att kunna kopplas ihop med andra prylar.
Om du har en konsol så prova gärna med den men tänk på att den också kan behöva konfas men de klarar i vart fall garanterat av det om de är inställda att mata ut bild och surroundljud via hdmi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.