Tim Sweeney går till angrepp mot höga avgifter i Google Play och App Store

Permalänk
Melding Plague

Tim Sweeney går till angrepp mot höga avgifter i Google Play och App Store

Applikationsbutikerna är ett nödvändigt ont för att nå telefonanvändare men avgiften är orimligt hög, förklarar Epic Games VD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om epic games! Men dom är lite spelvärldens motsvarighet till banhof här i Sverige när de kommer till konsumenters rättigheter och personlig integritet =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Säga vad man vill om epic games! Men dom är lite spelvärldens motsvarighet till banhof här i Sverige när de kommer till konsumenters rättigheter och personlig integritet =p

Synd bara att deras spelbutik suger. Men man får vad man betalar för som vanligt antar jag.

Visa signatur

Golemtosh, medlem i Asgardgaming.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Säga vad man vill om epic games! Men dom är lite spelvärldens motsvarighet till banhof här i Sverige när de kommer till konsumenters rättigheter och personlig integritet =p

Tack för dagens skratt. 🤣

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Ja det är ju också ett sätt att göra reklam för sig självt.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Golemtosh:

Synd bara att deras spelbutik suger. Men man får vad man betalar för som vanligt antar jag.

Är man inte i behov av streaming och liknande så duger Epic´s spelbutik. Börjar någon raljera om hur Steam är bra så bör man ha i åtanke att Steams ägare främsta intresse är att dra in så mycket pengar som möjligt till sig själva.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Medlem

Ja alla miljarder ska ju in på något sett.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrilleD:

så bör man ha i åtanke att Steams ägare främsta intresse är att dra in så mycket pengar som möjligt till sig själva.

Det är väl det Epic vill också? Känns inte som ett superbra argument direkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aksi:

Det är väl det Epic vill också? Känns inte som ett superbra argument direkt.

Har inte hävdat något annat, men finns många som är fanatiskt blinda anhängare av Steam därför är det värt att betona det.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

Tack för dagens skratt. 🤣

Om du orkar får du gärna utveckla vad du tycker är värt att skratta åt, både gällande personlig integritet samt konsumenters rättigheter hos Epic Games. Jag som inte vet är nyfiken!

Permalänk
Medlem
Citat:

If every developer could accept their own payments and avoid the 30% tax by Apple and Google we could pass the savings along to all our consumers and players would get a better deal on items

Yeah right, enda som skulle hända är att någon annan skulle ta de 30%. Konsumenterna hade då inte sett röken av dem.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av korvOlle:

Om du orkar får du gärna utveckla vad du tycker är värt att skratta åt, både gällande personlig integritet samt konsumenters rättigheter hos Epic Games. Jag som inte vet är nyfiken!

Det är väl Tencent:s inblandning man oftast pekar på. De verkar köpa in sig i väldigt många västerländska företag och det är svårt att veta hur stor koppling de har till kinesiska staten.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Om du orkar får du gärna utveckla vad du tycker är värt att skratta åt, både gällande personlig integritet samt konsumenters rättigheter hos Epic Games. Jag som inte vet är nyfiken!

"Konsumenters rättigheter" rimmar ju jävligt illa med Epics försök att stänga in användare i deras Epic Store genom att köpa upp exklusivitet till spel av tredje part (dvs spel de inte själva tillverkar) samt samtliga DRM-försök. Det blir ju väldigt konstigt när han säger saker som "Apple has locked down and crippled the ecosystem by inventing an absolute monopoly on the distribution of software, on the monetization of software" när Epic själva försöker göra exakt samma sak med sin store. Eller kommentarer som "Google essentially intentionally stifles competing stores". Hyckleriet har inga gränser.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Säga vad man vill om epic games! Men dom är lite spelvärldens motsvarighet till banhof här i Sverige när de kommer till konsumenters rättigheter och personlig integritet =p

Just det, Epic som köper upp spelutvecklare (Rocket League) och plötsligt försvinner spelet från Steam samt att det inte längre blir tillgängligt på Linux. Verkligen motsvarigheten till Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Yeah right, enda som skulle hända är att någon annan skulle ta de 30%. Konsumenterna hade då inte sett röken av dem.

Tja, bättre mer pengar går till tillverkarna än distributörerna... jag menar 30% är en rätt fin marginal för digital distribution med lite lull-lull runtomkring, man kan ju jämföra detaljhandeln som behöver frakta runt och lagerhålla grejer, ibland rätt stora grejer... de har det inte alltid lika fett.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Hyckleri, det Epic inte tar ut i avgifter tjänar dom in genom telemetri.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Amazon har skapat en egen app store så spelutvecklare som utvecklar spel till mobilen borde gemensamt skapa en egen app store. Ju fler spel som finns på en annan app store gör att flera kommer ladda ner det.

Även om bara 10-20% laddar ner från det blir det 30% mer vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Tack för dagens skratt. 🤣

Fast nu menar jag mer att banhof har drivit en fråga här i Sverige som ingen annan leverantör ens vart i närheten av. Och på samma sätt driver epic att göra marknaden mer lukrativ för spelutväcklarna och att dom ska få mer ersättning för jobbet som dom faktiskt gör.

Skrivet av Litenskit:

Yeah right, enda som skulle hända är att någon annan skulle ta de 30%. Konsumenterna hade då inte sett röken av dem.

Fast är inte meningen att det är något konsumenter ska se något av. Utan snarare att utväcklare ska få mer ersättning för de dom gör. Skulle alla dessa butiker ta max 12% istället för 30% och resten till utväcklarna så skulle det resultera i mer pengar till dom som gör spelen och sen då även fler/bättre spel.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Om du orkar får du gärna utveckla vad du tycker är värt att skratta åt, både gällande personlig integritet samt konsumenters rättigheter hos Epic Games. Jag som inte vet är nyfiken!

Andra har ju redan nämt kopplingen till Tencent och kinesiska staten så draf inte upp det mer.
En annan sak jag peka på är ju att i alla fall så mycket som jag vet att det inte finns nån möjlighet att ångra ett köp hos epic.

Skrivet av norrby89:

Fast nu menar jag mer att banhof har drivit en fråga här i Sverige som ingen annan leverantör ens vart i närheten av. Och på samma sätt driver epic att göra marknaden mer lukrativ för spelutväcklarna och att dom ska få mer ersättning för jobbet som dom faktiskt gör.

Tror du har citerat fel person.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Andra har ju redan nämt kopplingen till Tencent och kinesiska staten så draf inte upp det mer.
En annan sak jag peka på är ju att i alla fall så mycket som jag vet att det inte finns nån möjlighet att ångra ett köp hos epic.

Tror du har citerat fel person.

https://www.epicgames.com/site/en-US/store-refund-policy

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Hela Epic Stores idé känns precis som starten av kummunismen och proletariatets diktatur

”Vi skaffar oss monopol på allt tills allt lugnat sig och alla gått med på våra villkor, sen lovar vi att släppa makten”

Knappast konsumenterna som får se denna halvering i distributionskostnad. Spelen kostar samma för det är vad spelarna är villiga att betala. Det är publishers som EA som tjänar mellanskillnaden tror jag helt klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aksi:

Det är väl det Epic vill också? Känns inte som ett superbra argument direkt.

Handlar om nivåer här. Valve är välkända för att försöka öka sina intäkter på mer eller mindre alla utvecklares bekostnad och även användares bekostnad. Jag menar.. det finns ju en orsak varför Steampriser nästan alltid ligger ett par nivåer över konkurrenternas.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrilleD:

Har inte hävdat något annat, men finns många som är fanatiskt blinda anhängare av Steam därför är det värt att betona det.

Absolut. Fanboys är konstiga.
Råkade ut för en när the Witcher annonserade att dom sålt 40 mille ex. Enligt hen så var det fel att det inte sålt så mycket på Epic för då hade dom tjänat mer och vi borde köpa det där. Så frågade varför inte köpa på GoG då tjänar dom ännu mer. Men nej, 15% var bättre. Så pekade ut att 0% är bättre. Men nej. Jag var en idiot och blev blockerad.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av norrby89:

Säga vad man vill om epic games! Men dom är lite spelvärldens motsvarighet till banhof här i Sverige när de kommer till konsumenters rättigheter och personlig integritet =p

/s

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Om du orkar får du gärna utveckla vad du tycker är värt att skratta åt, både gällande personlig integritet samt konsumenters rättigheter hos Epic Games. Jag som inte vet är nyfiken!

Väldigt enkelt.

40% av Epic Games ägs av Tencent som rapporterar dina spelvanor till Kina. Så att de vet när de skall invandera och vilka de måste ta livet av först (dvs de som är bäst på FPS spel!)

Bahnhof 10Gbit/s kommer med ett modem från Huwaei som loggar _allt_ du gör och skickar informationen till Kina.
Dock det går så snabbt tack vare de 10Gbit/s att man inte ens märker det.

Permalänk
Medlem

Ingenting av sweeny går att ta seriöst. Jag förstår inte ens varför SweC rapporterar om honom.

Eller jo det gör jag nog. Det genererar fler klicks.

Jag har inget emot angående nyheterna, desto mer frågande ställer jag mig till de som ställer sig bakom hans utlåtanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Handlar om nivåer här. Valve är välkända för att försöka öka sina intäkter på mer eller mindre alla utvecklares bekostnad och även användares bekostnad. Jag menar.. det finns ju en orsak varför Steampriser nästan alltid ligger ett par nivåer över konkurrenternas.

Fast här har du ju dock fel.
Jag vet inte hur mycket spel jag nästan fått "gratis" iom humble bundle.
Eller alla dessa fantastiska deals genom fanatical.

Steam hindrar inte andra från att sälja billigare än vad stream store gör. Vilket en viss annan butik gör.
Stream köper heller inte upp exklusivitet.

Rättelse
Permalänk
Medlem

Vilken hycklare

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Att Sweeney påstår "players would get a better deal " har ju bevisligen inte skett då han sa precis samma sak när Epic Store startade.

Skrivet av filbunke:

40% av Epic Games ägs av Tencent som rapporterar dina spelvanor till Kina. Så att de vet när de skall invandera och vilka de måste ta livet av först (dvs de som är bäst på FPS spel!)

Bahnhof 10Gbit/s kommer med ett modem från Huwaei som loggar _allt_ du gör och skickar informationen till Kina.
Dock det går så snabbt tack vare de 10Gbit/s att man inte ens märker det.

Bevis på dom påståendena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

"Konsumenters rättigheter" rimmar ju jävligt illa med Epics försök att stänga in användare i deras Epic Store genom att köpa upp exklusivitet till spel av tredje part (dvs spel de inte själva tillverkar) samt samtliga DRM-försök. Det blir ju väldigt konstigt när han säger saker som "Apple has locked down and crippled the ecosystem by inventing an absolute monopoly on the distribution of software, on the monetization of software" när Epic själva försöker göra exakt samma sak med sin store. Eller kommentarer som "Google essentially intentionally stifles competing stores". Hyckleriet har inga gränser.

Tycker du är helt ute och cyklar. Epic försöker inte skapa monopol med sin store. Dom försöker bara konkurrera med Steam, att skaffa lite enstaka applikationer exklusivt är ju inte alls samma sak som att försöka ha monopol på hela plattformen.

Men visst om Epic får monopol på hela PC marknaden och sedan höjer sin del av varje försäljning till 30% så erkänner jag att jag hade fel om Epic och att dom var fulla av skit.