Första mobilen till min nioåring, tips önskas

Permalänk
Medlem

Första mobilen till min nioåring, tips önskas

Han skall få sin första smart-phone i present tänkte jag. Men marknaden för billiga mobiler känns svår tycker jag. Det skall vara Android.
Mobiler jag tittat på är:

  • Xiomi Redmi 9

  • Nokia 8,1 alt 7,2

  • One Plus Nord

One Plus Nord är helt i överkant på vad jag är beredd att betala ca 4500:-, medans Xiomi verkar suspekt billig = kass?

Nokia å sin sida är billigare på 7,2 än 8,1?? Borde det inte vara tvärt om?

Han vill ju kunna spela spel, men det behöver inte vara någon värstingprestanda på spel, han spelar tillräckligt ändå på min dator

Alla åsikter och förslag välkomnas, men jag kommer inte att gå över till den mörka sidan....

Emil

Permalänk
Medlem

https://www.nokia.com/phones/sv_se/nokia-3310-3g

Snake räckte gott och väl när jag var 9 år!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

https://www.nokia.com/phones/sv_se/nokia-3310-3g

Snake räckte gott och väl när jag var 9 år!

Han har en sådan. Den höll inte ens ett år. Skittelefon. Kvalitetsmässigt är det ljusår från originalet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk

Med tanke på priserna på dagens telefoner så skulle jag köpa en finare begagnad telefon istället för en ny. Nu är mina barn i tonåren, men med tanke på hur de behandlar sina telefoner så kommer jag aldrig lägga ut 10-12 tusen på nya telefoner varje eller vartannat år bara för att de vill ha en ny eller pga att deras telefoner är fula och misshandlade.

Jag brukar byta telefon ungefär vartannat år och är sjukt pedant med mina egna telefoner. Då passar det bra att ungarna får ta över den efter mig och använda dem som de känner för. Bytte precis till en iPhone Pro och då får grabben ärva min 8:a.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Köpte en samsung a20e till min 10åriga dotter. Lite mindre (vilket är bra), men helt ok lur för priset.

Permalänk
Medlem

I dagens Sverige ska man nog inte skaffa allt för dyra mobiler till sina barn, med tanke på de är väldigt stöldbegärliga.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Oavsett vad du köper, skaffa ett rejält skal och ett skärmskydd så luren håller att tappas. Det är väl värt det även om det kostar en bunt hundringar för nåt som duger.

Permalänk
Medlem

Visst har väl motorola fortfarande okrossbara (plexi/plast) displayer på några telefoner?

Nackdelen med smartphones är att de knyts så hårt till en identitet med inlogg på google, mobilnummer, mail, etc. Ärligt känns det lite tidigt för en 9-åring, men tiderna förändras ju som jag märker...

Tänk en gång till på iPhone SE 2020 också. Om den inte blir krossad så bör den vara modern längre och rappare än många android lurar om något/några år

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

One Plus Nord är helt i överkant på vad jag är beredd att betala ca 4500:-, medans Xiomi verkar suspekt billig = kass

Emil

Precis packat upp min Redmi 9, efter en "olycka" av min gamla Redmi 8.
Den är inte "kass". Tro mig, bättre än man tror.

Den skulle lätt duga för din 9-åring, tror jag.
Har varit sjukt nöjd med min Redmi 8.

Givetvis har den inte Samsungs "krispiga" display, framför allt inte i direkt solljus.
Men det är nästan också det enda jag saknar från min Samsung S8.

För 1600 spänn är den ett kap och väl värd att testa.

Permalänk
Rekordmedlem

Välj nått som är svårare att slå sönder och inte är så dyrt om du måste köpa nått nytt,
Ulefone Armor X3 eller X5.
https://www.ulefone.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Visst har väl motorola fortfarande okrossbara (plexi/plast) displayer på några telefoner?

Nackdelen med smartphones är att de knyts så hårt till en identitet med inlogg på google, mobilnummer, mail, etc. Ärligt känns det lite tidigt för en 9-åring, men tiderna förändras ju som jag märker...

Tänk en gång till på iPhone SE 2020 också. Om den inte blir krossad så bör den vara modern längre och rappare än många android lurar om något/några år

Nej, Iphone är alldeles för dyr och stöldbegärlig.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Medlem

Köpte en Redmi 9 till min grabb nu. Han fyller 9 i år. Den funkar till allt barn gillar. Roblox, Pokemon Go mm. Men den är STOR, större än min S10.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

När jag jobbade inom skola (låg-mellanstadie) så var min observation att 9/10 av elevers mobiler hade spruckna skärmar eller värre.
Mitt tips är att leta dig ut på blocket eller facebook marketplace och hitta en billig begagnad.
Sen om dom blir sura, så säger du att det är ett test på hur bra dom kommer ta hand om dom, och du köper dom något nyare efter 1-2år om dom visar att dom är mogna nog.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Mina kids har Redmi Note 7. De var 9 och 10 när de fick dom (kanske till och med 8 och 9... minns inte). De är oavsett väldigt nöjda, telefonerna har hållt och känns fortfarande rappa. Blir en Redmi 9 till den sjuåriga dottern i höst troligtvis. Galet prisvärt.

Att skärmen är stor är verkligen inget negativt. Kidsen kollar ju mest Youtube, spelar Pokémon och skiter ju egentligen i vilken CPU som sitter i - hur den ser ut och känns är iaf högst upp på mina barns listor..

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Köpte en Samsung A40 för ett år sedan till min 8åring och både han och jag är supernöjda.
Han spelar lite småspel samt pokemon go och kikar Youtube och den funkar finfint till det.
Jag gillar egentligen inte Android men priset (runt 2500:-) i förhållande till den grymma skärmen och en helt ok kamera går fan inte att slå 👍

Stavar som en kratta
Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Köpte en Samsung A40 för ett år sedan till min 8åring och både han och jag är supernöjda.
Han spelar lite småspel samt pokemon go och kikar Youtube och den funkar finfint till det.
Jag gillar egentligen inte Android men priset (runt 2500:-) i förhållande till den grunna skärmen och en helt ok kamera går fan inte att slå 👍

Vad betyder "den grunna skärmen"?

Permalänk
Medlem

Helt klart en Redmi 9. Köpte en A2 för något år sen för reserv telefon Blev min primära istället i 1 år nästan.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar hittills. Verkar som om jag inte behöver vara rädd för Xiomi Redmi trots det väldigt låga priset. Kanske blir en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijing:

Bra tips, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Med tanke på priserna på dagens telefoner så skulle jag köpa en finare begagnad telefon istället för en ny. Nu är mina barn i tonåren, men med tanke på hur de behandlar sina telefoner så kommer jag aldrig lägga ut 10-12 tusen på nya telefoner varje eller vartannat år bara för att de vill ha en ny eller pga att deras telefoner är fula och misshandlade.

Jag brukar byta telefon ungefär vartannat år och är sjukt pedant med mina egna telefoner. Då passar det bra att ungarna får ta över den efter mig och använda dem som de känner för. Bytte precis till en iPhone Pro och då får grabben ärva min 8:a.

Njaaa, Det kan ju fungera om man vet exakt vad telefonen varit med om tidigare, vilket man sällan gör m en telefon från Blocket. Själv har mina telefoner tills de blir oanvändbara = kasst batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Visst har väl motorola fortfarande okrossbara (plexi/plast) displayer på några telefoner?

Nackdelen med smartphones är att de knyts så hårt till en identitet med inlogg på google, mobilnummer, mail, etc. Ärligt känns det lite tidigt för en 9-åring, men tiderna förändras ju som jag märker...

Tänk en gång till på iPhone SE 2020 också. Om den inte blir krossad så bör den vara modern längre och rappare än många android lurar om något/några år

Nej, jag vill att alla laddare i huset skall passa, plus att jag inte kan iPhone. Android blir det. Jag går inte över till den mörka sidan 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Oavsett vad du köper, skaffa ett rejält skal och ett skärmskydd så luren håller att tappas. Det är väl värt det även om det kostar en bunt hundringar för nåt som duger.

Självklart. Jag har lärt mig den hårda vägen själv 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

När jag jobbade inom skola (låg-mellanstadie) så var min observation att 9/10 av elevers mobiler hade spruckna skärmar eller värre.
Mitt tips är att leta dig ut på blocket eller facebook marketplace och hitta en billig begagnad.
Sen om dom blir sura, så säger du att det är ett test på hur bra dom kommer ta hand om dom, och du köper dom något nyare efter 1-2år om dom visar att dom är mogna nog.

Hans storebror har tagit väl hand om sin. Men så köpte jag ett bra skydd från dag 1.

Permalänk
Medlem

Jag tycker om Xiaomis billiga telefoner. Det är ju främst kameran och lyxigheter som extremt hög upplöst och ljusstark skärm de snålar in på. Köpte en Redmi 8 åt farsan och visst märker jag att den är segare jämfört med min iPhone och Oneplus, och kollar jag riktigt noga ser jag att det är en 720p skärm och kameran är sämre, speciellt i mörka miljöer/inomhus, men för priset (1490:- då) klagar jag inte.
Och batteriet är ENORMT (5000 mah!), räcker i en evighet.
Väldigt mycket telefon för pengarna.

Och nu finns det Redmi 9, antar den är ännu bättre. Jag ser att de gått upp till 1080p skärm t.ex. så där försvann ju ett av mina klagomål redan.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Vad betyder "den grunna skärmen"?

"Grymma skärmen" skulle det stå men min Huawei körde någon egen variant av stavningen 🤔🙈

Permalänk
Skrivet av EmilH:

Njaaa, Det kan ju fungera om man vet exakt vad telefonen varit med om tidigare, vilket man sällan gör m en telefon från Blocket. Själv har mina telefoner tills de blir oanvändbara = kasst batteri.

Då byter man batteri själv ovh fortsätter att anända den ett tag till.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

skulle slå ett slag för Samsungs A serie, dottern fick en A40 och fungerade galant (tills grannpojken slängde den till henne å missade)

Vet att Samsungs billigare mobiler innan har varit skräp men blev EXTREMT positivt överraskad över denna, välbyggd och rapp för en mobil som kostar 2500kr.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

skulle slå ett slag för Samsungs A serie, dottern fick en A40 och fungerade galant (tills grannpojken slängde den till henne å missade)

Vet att Samsungs billigare mobiler innan har varit skräp men blev EXTREMT positivt överraskad över denna, välbyggd och rapp för en mobil som kostar 2500kr.

Håller med och går att hitta till rätt bra priser också

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

"Grymma skärmen" skulle det stå men min Huawei körde någon egen variant av stavningen 🤔🙈

Ok, tack. Då blir det lite mer begripligt.