Kommer jag klara min ny build med "bara" 600W nätaggregat?

Permalänk

Kommer jag klara min ny build med "bara" 600W nätaggregat?

Jag har kört tre olika PSU wattage räknare sidor med builden jag tänker bygga. Den räknade "load wattage" är ungefär 430W och rekommenderade nätaggregat effekt ligger runt 450-550W. Den jag tänker köpa är 600W, 80+ Guld, bra recensioner, bra byggkvalite.

Men på tillverkarens sida för GPUn står det att den rekommenderade effekt är 650, och jag har kollat på liknande builds som använder 650 - 750.

Missar jag något? Kommer jag trivas med 600W under chassin ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gravidmdator:

Jag har kört tre olika PSU wattage räknare sidor med builden jag tänker bygga. Den räknade "load wattage" är ungefär 430W och rekommenderade nätaggregat effekt ligger runt 450-550W. Den jag tänker köpa är 600W, 80+ Guld, bra recensioner, bra byggkvalite.

Men på tillverkarens sida för GPUn står det att den rekommenderade effekt är 650, och jag har kollat på liknande builds som använder 650 - 750.

Missar jag något? Kommer jag trivas med 600W under chassin ändå?

Grafikkortstillverkarna har ju ingen aning om vad du har för övriga komponenter, så de har väl en tendens att ta i rätt ordentligt med sina rekommendationer.
Om du vill att någon faktiskt ska försöka besvara om det räcker så skulle jag rekommendera att du berättar vad det är för komponenter det handlar om.

Det är väl dock högst sannolikt att du klarar dig med 600W, de flesta "normala" byggena kräver mindre än så (särskilt numera när SLI/CF mer eller mindre slutat vara en grej).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vilka delar? oftast räcker 600W för de allra flesta byggen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Kommer se ut så här, ingenting ovanligt:

Gig. Aurus B550 mobo
Ryzen 5 3600
Sapphire 5700 XT OC edition
1x m.2 drive
1x sata SSD
1x HDD
32" 1440p LED skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gravidmdator:

Kommer se ut så här, ingenting ovanligt:

Gig. Aurus B550 mobo
Ryzen 5 3600
Sapphire 5700 XT OC edition
1x m.2 drive
1x sata SSD
1x HDD
32" 1440p LED skärm

Ska inte vara några problem med ett 600W agg.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Gravidmdator:

Kommer se ut så här, ingenting ovanligt:

Gig. Aurus B550 mobo
Ryzen 5 3600
Sapphire 5700 XT OC edition
1x m.2 drive
1x sata SSD
1x HDD
32" 1440p LED skärm

Det kommer garanterat att räcka!
SweClockers testade ett 5700 XT och kom upp i 435W i worst case scenariot med en rejält mycket "törstigare" processor än din:
https://m.sweclockers.com/test/28474-asus-radeon-rx-5700-xt-r...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gravidmdator:

Jag har kört tre olika PSU wattage räknare sidor med builden jag tänker bygga. Den räknade "load wattage" är ungefär 430W och rekommenderade nätaggregat effekt ligger runt 450-550W. Den jag tänker köpa är 600W, 80+ Guld, bra recensioner, bra byggkvalite.

Men på tillverkarens sida för GPUn står det att den rekommenderade effekt är 650, och jag har kollat på liknande builds som använder 650 - 750.

Missar jag något? Kommer jag trivas med 600W under chassin ändå?

Burken i min signatur drar 465 W från väggen vid maxbelastning av processor och grafikkort samtidigt. Nätaggens effektsiffra är för vad datorn drar internt, vilket är ca 90 procent av vad det drar från väggen, så rent krasst skulle jag klara mig med ett nätagg på 450 W.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gravidmdator:

Kommer se ut så här, ingenting ovanligt:

Gig. Aurus B550 mobo
Ryzen 5 3600
Sapphire 5700 XT OC edition
1x m.2 drive
1x sata SSD
1x HDD
32" 1440p LED skärm

Vilket PSU hade du spanat in?
Själv är jag väldigt nöjd med Corsairs PSU, men nöjer mig oftast vid 80+brons.
Brukar ha bra stabilitet, och verkningsgrad.

Man "säger" att man ska ligga på cirka 50% för att få ut högst effektivitet från PSU. Menar inte att du ska köpa en "åttahundra-wattare", men runt 50% är "sweetspotten" gällande PSU, i medeltal. Kör 650W för egen del. Corsair CX650M är det senaste jag köpte i somras.

Observera att effektivitetsprocenten är räknade på USA:s dåliga 120v, ett bra bronze med vår spänning här i Sverige är motsvarande ett "guld" i USA/Canada.

Så guld är oftast (för en svensk) att slänga pengarna i sjön.

Köp ett 600/650W PSU av bra märke. Jag rekommenderar Corsair.
(Corsairs billigare semimodulära).

Här är mer om 80+:
https://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus#Efficiency_level_certif...

80+
Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Networker:

Vilket PSU hade du spanat in?
Själv är jag väldigt nöjd med Corsairs PSU, men nöjer mig oftast vid 80+brons.
Brukar ha bra stabilitet, och verkningsgrad.

Man "säger" att man ska ligga på cirka 50% för att få ut högst effektivitet från PSU. Menar inte att du ska köpa en "åttahundra-wattare", men runt 50% är "sweetspotten" gällande PSU, i medeltal. Kör 650W för egen del. Corsair CX650M är det senaste jag köpte i somras.

Observera att effektivitetsprocenten är räknade på USA:s dåliga 120v, ett bra bronze med vår spänning här i Sverige är motsvarande ett "guld" i USA/Canada.

Så guld är oftast (för en svensk) att slänga pengarna i sjön.

Köp ett 600/650W PSU av bra märke. Jag rekommenderar Corsair.
(Corsairs billigare semimodulära).

Här är mer om 80+:
https://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus#Efficiency_level_certif...

Värt att nämna att 80+ gold aggen har längre garantier, vanligtvis 7-10 år jämfört med 80+ bronze som bara finns med 3 års garanti vad jag kunnat se.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Värt att nämna att 80+ gold aggen har längre garantier, vanligtvis 7-10 år jämfört med 80+ bronze som bara finns med 3 års garanti vad jag kunnat se.

Fem år på Corsair CX650M. Förutom att PSU:n fick jävla bra betyg i test, så är det fem års garanti. Samt kostar under tusenlappen.
https://www.tomshardware.com/reviews/corsair-cx650m-psu,4770....

Att jag aldrig haft några som helst problem med Corsairs PSU under 10+ år, är också en bonus för mig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Networker:

Observera att effektivitetsprocenten är räknade på USA:s dåliga 120v, ett bra bronze med vår spänning här i Sverige är motsvarande ett "guld" i USA/Canada.
Så guld är oftast (för en svensk) att slänga pengarna i sjön.

Här är mer om 80+:
https://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus#Efficiency_level_certif...

Du förenklar lite väl mycket, effektivare nätdelar brukar vara "bättre på allt" och den största praktiska fördelen är oftast att de är tysta för att de inte måste ha fläkten igång.
sedan brukar de ha bättre reglering och den allmänt bättre konstruktionen påverkar även livslängden.
Det krävs bättre konstruktion och högre kvalitet på komponenterna för att uppnå de högre klassningarna så verkningsgraden i sig är inte det enda som påverkas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du förenklar lite väl mycket, effektivare nätdelar brukar vara "bättre på allt" och den största praktiska fördelen är oftast att de är tysta för att de inte måste ha fläkten igång.
sedan brukar de ha bättre reglering och den allmänt bättre konstruktionen påverkar även livslängden.
Det krävs bättre konstruktion och högre kvalitet på komponenterna för att uppnå de högre klassningarna så verkningsgraden i sig är inte det enda som påverkas.

Tja, vill man köpa overkill, så why not?
Har redan länkat till ett ypperligt bra PSU som jag tror passar TS alldeles utmärkt.
De gånger jag fått byta PSU har berott på förändrad standard, inte på att komponenterna gett vika.

I dagsläget verkar PSU byta standard, så kanske inte jättesmart att slänga för många pengar på nuvarande. (Nuvarande blir obsolet, bara 12V verkar finnas kvar, inte 3,3 eller 5).

Annars är det bra att köpa bra PSU. Men man behöver inte köpa "överbra".
Om man nu inte gillar att slänga onödiga pengar i sjön då.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Networker:

Fem år på Corsair CX650M. Förutom att PSU:n fick jävla bra betyg i test, så är det fem års garanti. Samt kostar under tusenlappen.
https://www.tomshardware.com/reviews/corsair-cx650m-psu,4770....

Att jag aldrig haft några som helst problem med Corsairs PSU under 10+ år, är också en bonus för mig.

Nu när du säger det så kommer jag på att min gamla HX650 som var 80+ bronze hade 7 års garanti, tyvärr dog den efter 6 år pga en instabil 12V lina som smälte PCI-e kontakten och fick grafikkortet att krascha i load, kunde inte utnyttja garanti pga sleevade kablar

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

I dagsläget verkar PSU byta standard, så kanske inte jättesmart att slänga för många pengar på nuvarande. (Nuvarande blir obsolet, bara 12V verkar finnas kvar, inte 3,3 eller 5).

Det stämmer inte. För det första så är tanken med den nya 12VO-standarden att den primärt ska vara för färdigbyggda system, men även om den skulle komma till övriga, så är det värsta som kan hända att man behöver en adapterkontakt, kanske för 100 spänn.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det stämmer inte. För det första så är tanken med den nya 12VO-standarden att den primärt ska vara för färdigbyggda system, men även om den skulle komma till övriga, så är det värsta som kan hända att man behöver en adapterkontakt, kanske för 100 spänn.

Den nya standarden är fortfarande väldigt obskyr.
"Adapterkontakter" kan nog funka, ungefär som när man kör ett "8-pins" grafikkort med adapter från molex. Just det sista är inte rekommendabelt att göra.

Vad jag säger är att man ska inte överslösa pengar på ett nytt PSU i dagsläget, egentligen aldrig ska man göra så. Men man ska klart köpa ett bra PSU. 80+bronze av ledande märke är gott nog. Som man också då ser till ha rätt effekt. Ofta är PSU i dagens byggen bäst om man köper ett runt 600-650W, och som jag säger brons. Bäst bang för bucken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Nu när du säger det så kommer jag på att min gamla HX650 som var 80+ bronze hade 7 års garanti, tyvärr dog den efter 6 år pga en instabil 12V lina som smälte PCI-e kontakten och fick grafikkortet att krascha i load, kunde inte utnyttja garanti pga sleevade kablar

Shit happens. Har själv råkat ut för två döda PSU, men beroende på åska, cirka 1995. Numera är huset "översäkrat" med både centralt placerade överspänningsskydd i "proppskåpet" samt UPS som ger ett extra litet skydd.

De enda PSU jag råkat ut för att ha "failat" är de där som IBM/HP/whatever som levereras i "färdigköpta datorer". Oftast billigaste kina-kvalitet, i "silverhölje".

(Med "silverhölje"menas billigaste billiga PSU).

Sådana PSU ska man undvika och sky som pesten!

Här är exempel: https://www.youtube.com/watch?v=f6snWfd1v7M

Permalänk
Medlem

Nätaggregat är det sm dött mest av på kontoret och hemma när det gäller hårdvara som gått sönder.

Med otur kan dessa också ta med sig mer hårdvara beroende på vad som går sönder.
Jag skulle därför köpa ett lite mer kvalitativt om jag kunde. Man får också oftare fler fördelar på köpet som @mrqaffe redan skrivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Den nya standarden är fortfarande väldigt obskyr.
"Adapterkontakter" kan nog funka, ungefär som när man kör ett "8-pins" grafikkort med adapter från molex. Just det sista är inte rekommendabelt att göra.

Klart det funkar. Nuvarande nätaggen ger ju precis samma 12 V. Det är bara att de nuvarande också ger 5 och 3.3 V. Det krävs alltså bara en kontakt/adapter som tar 12 V från nätagget i ena änden och matar ut 12 V i den andra, men med en annan kontaktutformning. Lite plast och lite koppar bara.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Klart det funkar. Nuvarande nätaggen ger ju precis samma 12 V. Det är bara att de nuvarande också ger 5 och 3.3 V. Det krävs alltså bara en kontakt/adapter som tar 12 V från nätagget i ena änden och matar ut 12 V i den andra, men med en annan kontaktutformning. Lite plast och lite koppar bara.

Spontant tänker jag det samma. Men i samma veva kan det kanske vara lite obetänkt att köpa ett "överdyrt" PSU idag? Bättre i dagsläget att köpa ett bra PSU, och inte gå overkill (onödig overkill) alltså.

PSU är egentligen det "tråkigaste" man har i burken, PSU ska bara "leverera". Lite samma som USB-sladdar etc. Ska bara "finnas och fungera".

Därför bör man ha bra kvalitet, men inte "overkill". Jämför gärna med sladdar "av guld" som folk köper för tiotusentals kronor, men är bara vanliga HDMI, etc.

Bronze är bra, och är vad jag kallar för "sweetspot",
Rekommenderar TS ett 600-650W PSU i bronsklass. Allt annat är bortslängda pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Därför bör man ha bra kvalitet, men inte "overkill". Jämför gärna med sladdar "av guld" som folk köper för tiotusentals kronor, men är bara vanliga HDMI, etc.

Bronze är bra, och är vad jag kallar för "sweetspot",
Rekommenderar TS ett 600-650W PSU i bronsklass. Allt annat är bortslängda pengar.

Din kabelJämförelse var ju inte ens med Donald Thrumps mått av alternativa sanningar i närheten av korrekt.

Dyrare nätaggregat har bättre komponenter över lag och har bättre garantier. De ger också ibland mer funktioner som övervakning av psu lägre ljudnivåer eller som mitt passiv drift rätt högt upp i effektuttaget om omgivningstemperaturerna är rätt.

Kablar däremot säljs för det mesta med ren humbug som försäljningsargument. Skall väll vara förpackningen som skiljer de åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kablar däremot säljs för det mesta med ren humbug som försäljningsargument. Skall väll vara förpackningen som skiljer de åt.

Kabeln är tillverkad av "syrefri" koppar! ^^ lol.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Din kabelJämförelse var ju inte ens med Donald Thrumps mått av alternativa sanningar i närheten av korrekt.

Dyrare nätaggregat har bättre komponenter över lag och har bättre garantier. De ger också ibland mer funktioner som övervakning av psu lägre ljudnivåer eller som mitt passiv drift rätt högt upp i effektuttaget om omgivningstemperaturerna är rätt.

Kablar däremot säljs för det mesta med ren humbug som försäljningsargument. Skall väll vara förpackningen som skiljer de åt.

Jag hindrar dig inte på något sätt och vis att "köpa dig" ett onödigt dyrt PSU. Men tyvärr kommer inte din "datorupplevelse" att bli särskilt mycket bättre. Bronze är sweetspot. Guld kvittar.

Köp ett PSU av "bra märke", och allt över brons är "overkill". Enligt min mening.

Lägg hellre mellanskillnaden på mer RAM eller sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jag hindrar dig inte på något sätt och vis att "köpa dig" ett onödigt dyrt PSU. Men tyvärr kommer inte din "datorupplevelse" att bli särskilt mycket bättre. Bronze är sweetspot. Guld kvittar.

Köp ett PSU av "bra märke", och allt över brons är "overkill". Enligt min mening.

Lägg hellre mellanskillnaden på mer RAM eller sådant.

Det som jag tycker ändå är värt att notera är att 80Plus Bronze till stor del lämnats därhän av framförallt de "bra märkena". Modeller märkta 80Plus Gold dominerar idag utbudet.

Dock är det väl en bra poäng att just nivån av 80Plus-märkningen inte nödvändigtvis är avgörande i sig, förmodligen ett bättre tips att läsa recensioner för att se vad som är bra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Det var en Be Quiet! Pure Power 11 600W förresten

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det som jag tycker ändå är värt att notera är att 80Plus Bronze till stor del lämnats därhän av framförallt de "bra märkena". Modeller märkta 80Plus Gold dominerar idag utbudet.

Dock är det väl en bra poäng att just nivån av 80Plus-märkningen inte nödvändigtvis är avgörande i sig, förmodligen ett bättre tips att läsa recensioner för att se vad som är bra.

80+ märkning i sig är bra. Däremot de "högre klasserna" typ guld, platinum etc. är overkill mot bronze. Köper man som "vanlig medborgare" ett 80+Bronze, har man inga bekymmer eller behöver bry sig om sitt PSU i desktopen på flera år/någonsin mer. Givetvis att man köper ett PSU av "bra märke". Inte "Wing-Wong-Ching-Chong" med fejkade etiketter för två hundra spänn på Wish/Alibaba etc..

När jag köper PSU, så köper jag av bra märke samt 80+bronze. Sätter "watten" på 1,5x vad datorn normalt ska dra som "max". Dvs. ett system som drar runt 400W som "max", köper jag ett 600W-650W aggregat för. Denna strategi har funkat klockrent för mig under "alla tider".

Har inte haft ett endaste PSU som failat för mig, förutom ett från Commodore runt 1985, men det var för en C64, och original.. Men typ 35 år sedan. Tycker min strategi funkat rätt bra.