LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Weestman:

Men sen är frågan hur mycket mer 10” gör.

Det är 25 cm mer bild på diagonalen. Eller 65^2 genom 55^2, dvs 40 procent mer bildyta. Det är en betydande skillnad. Rent praktiskt brukar en 55-tummare vara gränsen för en medelstor person att hantera själv. 65 tum måste så gott som alltid vara två personer för att montera.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Laxpudding:

Det är 25 cm mer bild på diagonalen. Eller 65^2 genom 55^2, dvs 40 procent mer bildyta. Det är en betydande skillnad. Rent praktiskt brukar en 55-tummare vara gränsen för en medelstor person att hantera själv. 65 tum måste så gott som alltid vara två personer för att montera.

Speciellt med OLED nästan? Skulle känna mig otroligt nervös att "lyfta" hela panelen utan att kunna dela upp belastningen på varje kant liksom. Redan nu tyckte jag det var riktigt läskigt hur den flexade. 😅

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Bildexpert 📺

@emilakered: Ja, tunna kanter, ojämnt fördelad vikt etc. En 55-tums LCD är en som ett stort knäckebröd. Otymplig men inte omöjlig. Kan man nästan snurra mellan händerna om man vill.

Permalänk
Medlem

Black Friday 2020 = CX55 Perfekt till CP2077 samt eventuellt RTX3080. Vilken rolig höst detta kan bli som kompensation för den otroligt tråkiga våren och sommaren.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Ändå 40%! Ja, då kanske det är värt det. Är trots allt en framtidsinvestering. Får hoppas den kommer en bit under 20K då!

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

@Laxpudding: https://johnmichaelkitchens.com/store/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/skyvue/fusion_tv_comp_6.png

Ändå 40%! Ja, då kanske det är värt det. Är trots allt en framtidsinvestering. Får hoppas den kommer en bit under 20K då!

Hmm, känns inte som bilden är riktigt exakt proportionerlig i det där exemplet väl?

Jämför hur 55 förhåller sig till 65 tum jämfört med 65 tum jämfört med 75 tum.
Det borde vara samma tio tums skillnad på diagonalen mellan 55->65 som mellan 65->75 men det är det inte enligt bilden:
75 tummaren är påtagligt större än 65 tummaren i jämförelsen.

Och åtminstone 65 tummaren verkar ha lite "off" aspect ratio också. (lite för hög)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hur är det förresten med inbränning och garanti? Hört olika, att så länge man ringer LG så fixar dem det, medans andra (t.ex en kompis) säger att de inte gör det, och att det var det han hörde när han köpte TV hos Elgiganten.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Weestman:

Hur är det förresten med inbränning och garanti? Hört olika, att så länge man ringer LG så fixar dem det, medans andra (t.ex en kompis) säger att de inte gör det, och att det var det han hörde när han köpte TV hos Elgiganten.

Vad jag förstått har LG varit väldigt snälla med att fixa än så länge, oavsett vad officiell ståndpunkt eller info säger. Men det är ju ingen garanti för att samma gäller i framtiden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

"Men, eftersom jag är en idiot blev det en 65" CX"

Så där gick jag ifrån geek till idiot med då
Det enda jag kan klaga på är att den inte stödjer DTS, vilket är lite buzzkill annars är jag nöjd.
EDIT: Två saker att klaga på: Tvn har bara 100mbit Ethernet, helt sjukt dåligt 2020.

Min första OLED, dom är känsliga för fönster asså. Min gamla Samsung hade inga problem med rutor med min CX är lite som en spegel i riktigt mörka scener så mörkläggningsgardiner är typ ett måste.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av hakd:

Så där gick jag ifrån geek till idiot med då
Det enda jag kan klaga på är att den inte stödjer DTS, vilket är lite buzzkill annars är jag nöjd.
EDIT: Två saker att klaga på: Tvn har bara 100mbit Ethernet, helt sjukt dåligt 2020.

Min första OLED, dom är känsliga för fönster asså. Min gamla Samsung hade inga problem med rutor med min CX är lite som en spegel i riktigt mörka scener så mörkläggningsgardiner är typ ett måste.

Vi kan vara idioter tillsammans!

Ja, nej, DTS är trist som sagt. Med min setup är det inget problem då avkodningen i respektive enhet verkar kunna göra jobbet fint, men ändå.

Har inte reflekterat över Ethernet-hastigheten, men kan hålla med om att det känns lite tråkigt. Är väl väldigt få grejer som faktiskt behöver mer bandbredd, men oavsett.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Supernöjd med min ”gamla” 65B7 valde den framför B8 som var släppt då men jag gillar foten på B7 mycket mer 😊
Nu suktar man efter 77” som får bli nästa steg, frågan är om det blir pixligt med ”endast” 4k i den storleken ?

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bulan75:

Nu suktar man efter 77” som får bli nästa steg, frågan är om det blir pixligt med ”endast” 4k i den storleken ?

Ifall du tänkt sitta på 0,5 meters håll är väl 77 tum värre än 55 tum. Särskilt ifall du tar fram förstoringsglaset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du tänkt sitta på 0,5 meters håll är väl 77 tum värre än 55 tum. Särskilt ifall du tar fram förstoringsglaset.

Haha Tolkar det som ett nej 😅

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vi kan vara idioter tillsammans!

Ja, nej, DTS är trist som sagt. Med min setup är det inget problem då avkodningen i respektive enhet verkar kunna göra jobbet fint, men ändå.

Har inte reflekterat över Ethernet-hastigheten, men kan hålla med om att det känns lite tråkigt. Är väl väldigt få grejer som faktiskt behöver mer bandbredd, men oavsett.

4K Blueray remux via plex stiger vid flera tillfällen över smärtgränsen. Nu har wifi inga problem med att klara det men att behöva streama vid trådlöst när man har sladd känns väldigt fel, Dumsnålt för tillverkare enligt mig.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av hakd:

4K Blueray remux via plex stiger vid flera tillfällen över smärtgränsen. Nu har wifi inga problem med att klara det men att behöva streama vid trådlöst när man har sladd känns väldigt fel, Dumsnålt för tillverkare enligt mig.

Ah, såpass. Jag kör bara streaming egentligen, övrigt via HTPC eller härlig fysisk media.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜

Tyvärr lutar det mot att min TV får gå i retur. Jag har rätt tydlig banding, mer än vad jag helt ärligt hade trott eller hoppats på med årets modeller. Det är ju alltid svårt att fota, men ränderna syns tydligt även vid till exempel filmtittande - senast Captain Marvel nu i helgen, med en hel del mörka scener.

OBS! Bilderna nedan är fotade med min telefon, och speglar därför inte riktigt verkligheten. Det ser lätt värre eller bättre ut än vad det är.

Första bilden jag tog för att göra sanity check med några vänner. På kvällen i normalt upplyst rum (är en tänd lampa till vänster i bild, bortklippt här).

Motsvarande bild mitt på dagen i fullt dagsljus - så ljust det kan bli i rummet. Syns såklart mycket mindre, men finns fortfarande där.

"Skräckbild" med 1 % grått, tagen i nedsläckt rum.

Dold text

Som sagt, jag hade antagligen släppt det om det inte synts såpass tydligt vid filmtittande. Nu är det nästan som en "hinna" över bilden när kameran panorerar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Tyvärr lutar det mot att min TV får gå i retur. Jag har rätt tydlig banding, mer än vad jag helt ärligt hade trott eller hoppats på med årets modeller. Det är ju alltid svårt att fota, men ränderna syns tydligt även vid till exempel filmtittande - senast Captain Marvel nu i helgen, med en hel del mörka scener.

OBS! Bilderna nedan är fotade med min telefon, och speglar därför inte riktigt verkligheten. Det ser lätt värre eller bättre ut än vad det är.

https://i.imgur.com/RuCbXFb.jpg
Första bilden jag tog för att göra sanity check med några vänner. På kvällen i normalt upplyst rum (är en tänd lampa till vänster i bild, bortklippt här).

https://i.imgur.com/1AyXA3n.jpg
Motsvarande bild mitt på dagen i fullt dagsljus - så ljust det kan bli i rummet. Syns såklart mycket mindre, men finns fortfarande där.

https://i.imgur.com/shAgGf5.jpg
"Skräckbild" med 1 % grått, tagen i nedsläckt rum.

Dold text

Som sagt, jag hade antagligen släppt det om det inte synts såpass tydligt vid filmtittande. Nu är det nästan som en "hinna" över bilden när kameran panorerar.

Fullt rimligt. Ska du försöka med ett nytt exemplar via LG eller går du på retur och köper något annat?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av FlytPojken:

Fullt rimligt. Ska du försöka med ett nytt exemplar via LG eller går du på retur och köper något annat?

Jag vet inte helt ärligt. Blir lite orolig faktiskt, och vet med mig jag inte har energi med allt för många vändor. Så kan bli att jag håller i pengarna, skaffar något temporärt och avvaktar ett tag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Jag vet inte helt ärligt. Blir lite orolig faktiskt, och vet med mig jag inte har energi med allt för många vändor. Så kan bli att jag håller i pengarna, skaffar något temporärt och avvaktar ett tag.

Jag vet exakt känslan. Jag hade väl hört med LG och fått ett hum om hur pass dåligt ditt ex är eller om det är "normalt". Är det normalt så retur och ta pengarna och vänta. Dock om de kan lova något att de byter på plats och även kollar den nya så är det nog värt ett försök?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av FlytPojken:

Jag vet exakt känslan. Jag hade väl hört med LG och fått ett hum om hur pass dåligt ditt ex är eller om det är "normalt". Är det normalt så retur och ta pengarna och vänta. Dock om de kan lova något att de byter på plats och även kollar den nya så är det nog värt ett försök?

Har snackat med LG, och de säger det är inom specifikationerna att döma av mina bilder. Alltså, det finns ju en (stor?) chans att problemet mildras med tiden. Absolut! Jag vet bara inte om jag vill chansa på det med såpass mycket pengar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Har snackat med LG, och de säger det är inom specifikationerna att döma av mina bilder. Alltså, det finns ju en (stor?) chans att problemet mildras med tiden. Absolut! Jag vet bara inte om jag vill chansa på det med såpass mycket pengar.

Okej, jag hade gått på retur då. Det är för mycket pengar för att inte känna sig riktigt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tyvärr lutar det mot att min TV får gå i retur. Jag har rätt tydlig banding, mer än vad jag helt ärligt hade trott eller hoppats på med årets modeller. Det är ju alltid svårt att fota, men ränderna syns tydligt även vid till exempel filmtittande - senast Captain Marvel nu i helgen, med en hel del mörka scener.

OBS! Bilderna nedan är fotade med min telefon, och speglar därför inte riktigt verkligheten. Det ser lätt värre eller bättre ut än vad det är.

https://i.imgur.com/RuCbXFb.jpg
Första bilden jag tog för att göra sanity check med några vänner. På kvällen i normalt upplyst rum (är en tänd lampa till vänster i bild, bortklippt här).

https://i.imgur.com/1AyXA3n.jpg
Motsvarande bild mitt på dagen i fullt dagsljus - så ljust det kan bli i rummet. Syns såklart mycket mindre, men finns fortfarande där.

https://i.imgur.com/shAgGf5.jpg
"Skräckbild" med 1 % grått, tagen i nedsläckt rum.

Dold text

Som sagt, jag hade antagligen släppt det om det inte synts såpass tydligt vid filmtittande. Nu är det nästan som en "hinna" över bilden när kameran panorerar.

Är detta en helt ny panel eller har den gått över 200h?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Fade:

Är detta en helt ny panel eller har den gått över 200h?

Den har gått 50-60h vid det här laget. Förstår det också som att den kan bli väldigt mycket bättre efter ~200h, så därför jag är i valet och kvalet om det är värt retur. Blir den bättre, jättebra, blir den INTE det har jag liksom missat tåget. Svårt, tycker jag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Den har gått 50-60h vid det här laget. Förstår det också som att den kan bli väldigt mycket bättre efter ~200h, så därför jag är i valet och kvalet om det är värt retur. Blir den bättre, jättebra, blir den INTE det har jag liksom missat tåget. Svårt, tycker jag.

Denna killen har rätt många videos om sin tv, vet att han hade liknande i början, försvann runt 200h, men verkar ha kommit tillbaka likt din vid 500h.

https://www.youtube.com/channel/UCDZ95EUKhw9wrwXdiKskgKw

Edit: Verkar dock blivit mycket bättre efter han kört pixel refresh screensavern: https://www.youtube.com/watch?v=_SIPUjQyc_Y

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk

Kanske fel tråd och fråga i men är de någon som har tittat på LG's senaste NanoCell skärmar kontra OLED ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Kanske fel tråd och fråga i men är de någon som har tittat på LG's senaste NanoCell skärmar kontra OLED ?

Kolla på Sony eller Samsung ifall du är ute efter LCD. Sony är väl att föredra för film medan Samsung har stöd för nya konsolerna.

Permalänk
Medlem

Det här med DTS är lite bökigt i mitt fall. Har en Q86R som jag tänkte köra över eARC, men då blir alltså halva mitt Plexbibliotek ospelbart. Man kanske får investera i en Nvidia Shield och sätta den direkt i soundbaren för att komma runt det? Alternativt gå på en C9 istället.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Arzei:

Det här med DTS är lite bökigt i mitt fall. Har en Q86R som jag tänkte köra över eARC, men då blir alltså halva mitt Plexbibliotek ospelbart. Man kanske får investera i en Nvidia Shield och sätta den direkt i soundbaren för att komma runt det? Alternativt gå på en C9 istället.

Med just Plex kan du väl köra transcode av ljudet dock? Så det borde funka!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Med just Plex kan du väl köra transcode av ljudet dock? Så det borde funka!

Jag tror att då hoppar även videoströmmen över till Direct Stream istället för Direct Play, vilket förstör HDR-stödet. Så beter sig i alla fall Tizenklienten, kanske är skillnad på olika OS?

EDIT: Nevermind, jag snackar skit. Direct Stream behåller HDR-informationen och mitt NAS verkar inte ha några problem att transcoda en TrueHD 7.1-ström, så att transcoda DTS borde vara lugnt. CX it is!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Avvaktar också till black friday. Har en lg 43" 4k som är alldeles för liten för mitt vardagsrum men är nöjd annars med bildkvaliteten. Har utkik på denna modell https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/oled/lg-oled55c9pla/... som jag hoppas går under 10 lax när de nyare modellerna trillar in.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt