Vilken är era mest minnesvärda hårdvara genom tiderna

Permalänk
Medlem

Många saker men en som sticker ut litegrann är nog första hubben, nån 3COM historia som köptes i paket med två ISA-anslutna nätverkskort på utförsäljning. Också första gången jag installerade hårdvara själv.

Pappa hade just fått med sig en dator till hem som skulle bytas ut någonstans och kastas så vi hade två stycken 200/233MHz burkar. Nätverkspaketet köpte jag själv och sen spelade jag och brorsan en hel del mot varandra och då var det nog WC2, Red Alert och Brood War som stod på menyn.

Hubben följde med i många år på diverse kompislan där vi friskt kopplade ihop allt möjligt för att få portar så det räckte. Minns att vi var tvungna att ha en korsad kabel som ledde till allt för många felkopplingar innan vi till slut märkte upp den ordentligt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Många saker men en som sticker ut litegrann är nog första hubben, nån 3COM historia som köptes i paket med två ISA-anslutna nätverkskort på utförsäljning. Också första gången jag installerade hårdvara själv.

Pappa hade just fått med sig en dator till hem som skulle bytas ut någonstans och kastas så vi hade två stycken 200/233MHz burkar. Nätverkspaketet köpte jag själv och sen spelade jag och brorsan en hel del mot varandra och då var det nog WC2, Red Alert och Brood War som stod på menyn.

Hubben följde med i många år på diverse kompislan där vi friskt kopplade ihop allt möjligt för att få portar så det räckte. Minns att vi var tvungna att ha en korsad kabel som ledde till allt för många felkopplingar innan vi till slut märkte upp den ordentligt.

3com var ju ett märke som nästan hade lite halo status när man var yngre.
Idag märker man knappt av deras existens.

Permalänk

För egen del var det när jag köpte ett xfx 8800gts 640mb i december 2006. Enorm prestanda för sin tid, tappade hakan första gången man körde 3dmark . Jag har för mig att 8800gts/gtx serien var ohotad åtminstone 2 år framåt.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Antagligen min Gameboy color när jag var en liten fjärt. Den följde med mig överallt.

Permalänk
Skrivet av lechuckz:

@Triton242: Hoho nu får du mig att tänka på min tidiga ungdom när man kom i kontakt med datorer

Allt började på farsans HP 286 12 MHZ som va hans "skrivmaskin"
Pappa hade då, sent 80-tal köpt dator och LASERSKRIVARE! haha
Wordperfect va det som gällde, inget officepaket här inte!

Till detta hade han även ett 9600 Baud modem vilket fick en att börja utforska uppringda BBSer (till pappas förtret och Telias glädje).

Qbasic Gorilla tror jag va första spelet som spelades, de där jädrans bananerna skulle kastas mellan husen.
Det va spel det hahaha!

Qbasic var bland det första jag höll på också. Gorilla och snake kom I flera olika versioner genom åren, men inga va så bra som i Qbasic! <3

Permalänk
Medlem

Ett Leadtek 6800LE som @Hewger moddat här på forumet. Bytte det emot ett gainward med blackscreen bekymmer. Klockade det tills det brann rent fysiskt.:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Intressant fråga, och jag fick fundera lite på vad som var minnesvärt med de saker som poppade upp. Överklockade Thunderbirds med hjälp av blyertspenna, udda grafikkort, exceptionella chassin ... det fanns en del att välja på, men till slut fick det ändå bli den första lösa RAM-minnesstickan jag köpte.

Året var 2000, jag hade skaffat min första tidsenliga dator, och jag led precis som alla vid den tiden av minnesbrist. Alla polarna satt på 16-32 MB, jag hade 32 sedan tidigare, och minnespriserna stod i höjden efter någon brand/jordbävning/ödleinvasion (minns inte riktigt). PC133 var fortfarande inte riktigt common-place, och 256 MB-stickorna hade precis kommit ut på marknaden.
Jag köpte mig en sticka. 3600 spänn gick den på, vilket på den tiden var en halv förmögenhet för en gymnasieelev utan jobb. Jag vill minnas att studiemedlet låg på ungefär 700 spänn i månaden. Hur som haver, den stickan var väl värd priset, för helt plötsligt var man kung på lanen!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Tror det var mina första vattenkylda grafikkort 8800 GT i SLI som jag nog dreglade över mest. Enorm prestanda på den tiden och va roligt det var att bygga datorer då

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

För mig var det just min Amiga 1200 med Commodore 1084 monitor som inget fram tills idag kan slå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

3com var ju ett märke som nästan hade lite halo status när man var yngre.
Idag märker man knappt av deras existens.

Att HP köpte upp 3Com 2010 bidrar väl till att namnet inte märks av nuförtiden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Måste vara nog vara när man var i tonåren och köpte sig ett Orchid Righteous 3D Voodoo 2 efter att ha läst om de i PC Gamer, tusan va länge man hade sparat pengar till de och datorn var väl nån med 200mhz och 16mb ram om jag inte minns fel.

Kommer ihåg när man drog igång Quake 2 och det var riktigt snygg spel för att vara på den tiden, minns också att man laddade hem filer till vissa spel så de skulle få 3Dfx stöd, det var ett himla trixande med de minns jag men ack nöjd man blev när man fick de och funka.

Ej att förglömma den tuffa 3Dfx loggan som dök upp varje gång man drog igång ett spel som hade stöd för de.

En annan är när Sony släppte sitt Playstation och man tyckte att grafiken va as cool, och av nån outgrundlig anledning var det en klädaffär som sålde de och inte den lokala spelbutiken.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv

Den första cd brännaren, kostade 5lax på den tiden och en tommskiva kostade 100kr och bara man nös i rummet blev det en felbränning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Den första cd brännaren, kostade 5lax på den tiden och en tommskiva kostade 100kr och bara man nös i rummet blev det en felbränning.

O ja den var också rolig.
En 2x ide som man som du skriver nästan fick lämna rummet o absolut inte gör något annat än att köra IRC klienten för att man inte skulle få write error eller buffer underflow.
Denna uppgraderades till en 6x Plextor SCSI brännare som sedan i sin tur uppgraderades till en Plextor 12x!! SCSI som jag betalde närmare 7000 för vill jag minnas.
De flesta av dessa pengarna tjänade jag dock igen på själva enheten utan att gå in djupare på det

Permalänk
Inaktiv

Jepp, Plextor skulle man ha, ångrar nästan att jag kastade allt för bara några år sedan. Ja vi var många som "levde" på att bränna på den tiden )

Permalänk
Medlem

Ingen specifik hårdvara, men första dedikerade ljudkortet var sjukt mäktigt. Gick inte att gå tillbaka till PC speaker efter det....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Hedersmedlem

Måste vara Voodoo2-kortet nån gång i början av 1999. Quake2 har aldrig varit snyggare

I dagarna nu så ska det paras ihop med en likadan kompis och körs SLI för första gången.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Min i5 2500k som kostade drygt 1700kr ny och överklockade stabilt till 5.4ghz med en corsair h70 kylare, dock så sa moderkortet godnatt efter 1.5 år och då inhandlades z77 mobo, i7 3770k och 16gb ram som kördes dagligen i 7 år.

Men i5 2500k är den första och enda cpu jag seriöst försökt överklocka rejält med fina resultat! Såldes vidare till nån här på forumet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Jepp, Plextor skulle man ha, ångrar nästan att jag kastade allt för bara några år sedan. Ja vi var många som "levde" på att bränna på den tiden )

Jag köpte en Plextor då man hade hört att de var ”the shit” men tusan var dåligt den funka för mig fick ofta felbränningar tyvärr, så jag bytte ut den ganska fort.

Minns när polarna fråga om man kunde bränna en skiva åt dem oj oj vad man kunde håva stålar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

NES
SNES
N-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Min i5 2500k som kostade drygt 1700kr ny och överklockade stabilt till 5.4ghz med en corsair h70 kylare, dock så sa moderkortet godnatt efter 1.5 år och då inhandlades z77 mobo, i7 3770k och 16gb ram som kördes dagligen i 7 år.

Men i5 2500k är den första och enda cpu jag seriöst försökt överklocka rejält med fina resultat! Såldes vidare till nån här på forumet.

5,4ghz är ända rätt maffigt för 24/7 stabildrift. Rätt goldensampel

Permalänk
Medlem

Några minnesvärda saker:
Voodoo 2 ligger högt upp på listan
En athlon xp 1800+ som senare kompanjerades med ett Radeon 9700 pro
Övergången till 0,5 Mbits ADSL från 56k modem är också något som är med på listan

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

5,4ghz är ända rätt maffigt för 24/7 stabildrift. Rätt goldensampel

Japp, stekte dock moderkortet, hade ju inget luftflöde runt processorsockeln 👍 min i7 3770k började gnälla redan vid 4.4ghz den var inget golden sample...

Körde i5an på 52x multiplier 1.4v med och så överklockade jag resten på bclk, tror de var 103 bclk, blev ungefär 5,35ghz?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Förutom Dreamcasten (helvete vad snyggt Sega Rally 2 var, tappade nästan hakan när jag fick hem maskinen på releasdagen och kopplade in den i tv'n) så var det nog mitt Voodoo 3 3000 agp jag skaffade till min dator.
En amd k6-2 450mhz med inbyggd 8meg grafik gjorde ingen glad men med ett Voodoo 3 kort i så.. Ojojoj

Permalänk
Medlem

Köpte 1998 en 20" CRT. Alla satt på ca 15", och folk tyckte det var helt galet stort.
Jag hade gott kunnat ha större (med facit i hand är ju antagligen någonstans mellan 30"-48" det optimala för de flesta).

Köpte tv-kort och dvdläsare och ersatte tv redan då. Den fick följa med tills mitten av 2000-talet ca

Sen (när den dog) startade en tid av evigt mörker, där i princip alla monitors bara var överlag sämre än CRT tills PG27UQ/acerX27 kom i 2018, och nu lg oled cx serien 2020.
Jag blev lite av en ofrivillig monitor-fanatiker i det tidsintervallet, jag köpte och testade ca 15-20 monitors bara för att hitta något acceptapelt i lcd-skräp-träsket.
Allt jag köpte jämfördes mentalt med CRT. Man var lite glad för vissa detaljer i några dagar på varje monitor, men snart nog insåg man att det bara var skräp.
Hedersomnämnande till eizo fg2421 och pg279q/motsv som var de enda halv-acceptabla i de 13 åren.

Jag kommer se tillbaks på halva 00-talet och 2010-talet som de mörka åren, visuellt, eller kanske mer korrekt de ljusa åren, åren utan kontrast

Permalänk
Inaktiv

Zx 81 som jag köpte i början av 80-talet då den lanserades och jag har haft i princip allt som funnits och jösses vad man ångrar att man hela tiden sålde grejerna.
Här är en lista på allt jag haft.

Zx 81
Zx Spectrum (Har alla spel kvar)
Amiga 500, 1200.
Alla Nintendo konsoler fram till N64.
Alla Sega konsoler.
Alla Atari.
Sony Playstation flera stycken, sålde och köpte flera gånger, haft senaste 3 gånger minst.
Amiga CD32, oj vad jag saknar Pinball dreams och pinball fantasies, varvade highscore mätaren på stones & bones, skulle lätt vilja ha en CD32 bara för de spelet, är lätt den bästa konsol jag ägt, saknar den ännu.

Sedan blev 286a, 386a, 486a och så vidare, man har nog handlat konsoler och datorer för flera hundra tusen sedan 80 talet.

Permalänk
Medlem

Dell P1110, kör den fortfarande.

Permalänk
Medlem

Voodoo2, det lyftet lär inte komma igen

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

486 sx 25mhz. Wolfenstein, doom och warcraft 1.
Nästa wow var när man skaffade voodoo2.
Kommer minnas mitt AMD R9 290 still going strong. Duger till det lilla man spelar nu för tiden. Blir nog snart ett grafikkort om det kommer något bra krävande spel.

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem

Det är nog två saker 1. När jag köpte mitt Voodo 3dfx kort och ersatte mitt ATI Rage pro och kunde spela Colin Mcrae 1.0 på fulla options den känslan är nog oöverträffad än idag. 2. När jag 2001 kopplade in Telia ADSL och surfade i den enorma hastigheten 0.5 / 0.5 och allt gick som blixten helt plötsligt ( tyckte man )

Permalänk
Medlem
Skrivet av fidde66:

486 sx 25mhz. Wolfenstein, doom och warcraft 1.
Nästa wow var när man skaffade voodoo2.
Kommer minnas mitt AMD R9 290 still going strong. Duger till det lilla man spelar nu för tiden. Blir nog snart ett grafikkort om det kommer något bra krävande spel.

Kanske lite sent idag men de flesta sx25or gjorde ju 33mhz o 50mhz med. Ändå rätt bra prestandaökning mot vad man får idag