Permalänk
Avstängd

Chassifläktar

Hejsan gott folk, efter mycket trevligt snack med människor här så har jag nu fått ihop en datormöss ska bygga!! Men undrar bara lite om fläktar osv!!
Gärna tysta fläktar!!

Läser ju att många av er köper flera och sätter dem på 500 rpm osv! Kan nån snäll individ förklara vad BIOS är? Är det värt att köpa fläktar med PWM?
Eller ska jag satsa på vanliga fläktar? Hjälp en okunnig individ!

Här e datorn jag ska bygga!!!

Permalänk
Medlem

@Hjälpmig123: PWM är viktigt att ha för att över huvud taget kunna styra varvtalet på dina fläktar.
Bios är mjukvaran är för moderkortet. Där gör alla inställningar för i vilken ordning din dator ska starta, Överklockning gör du i bios, Ställer in ram-minnes hastighet. styr fläktar och mycket mer. Du får alltid med en manual om hur du ska använda bios för att få datorn att fungera som du vill. Men det är viktigt att förstå vad du gör i bios och inte bara klicka på vad du tror.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Axel95:

@Hjälpmig123: PWM är viktigt att ha för att över huvud taget kunna styra varvtalet på dina fläktar.
Bios är mjukvaran är för moderkortet. Där gör alla inställningar för i vilken ordning din dator ska starta, Överklockning gör du i bios, Ställer in ram-minnes hastighet. styr fläktar och mycket mer. Du får alltid med en manual om hur du ska använda bios för att få datorn att fungera som du vill. Men det är viktigt att förstå vad du gör i bios och inte bara klicka på vad du tror.

Kan jag styra fläktarna utan att behöva gå in i bios om jag har pwm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjälpmig123:

Kan jag styra fläktarna utan att behöva gå in i bios om jag har pwm?

Det har ingenting med det att göra. PWM är inte på något sätt ett villkor att styra fläkthastighet, det är bara ett bättre sätt att göra det.

Googla på PWM. Enkelt att förstå.

Permalänk
Medlem

@Hjälpmig123: Du kan göra det i bios men du kan också använda en fläktkontroller för att styra dina fläktar

Permalänk
Medlem

Om moderkortet har inbyggd fläktkontroller så kan du nog styra fläktarna via programvara i operativsystemet.

Permalänk
Medlem

@Hjälpmig123: BIOS står för Basic input-output stream och reglerar inställningar på en nivå närmare hårdvaran än ett operativsystem.
På ditt moderkort har du 4 fläktplatser så jag skulle rekommendera PWM-fläktar (PWM = pulse width modulation) över DC-fläktar. (om du inte ska koppla in fler än 4 fläktar)
Har man istället en fläkthub så går det lika bra med DC-fläktar då hubben ofta kan styra hastigheten på fläktarna bra.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@Hjälpmig123: "Vanliga" fläktar styrs genom spänningsreglering, lägre spänning gör att motorn går långsammare. PWM-fläktar styrs istället med en signal som talar om för fläkten när den ska stänga av och slå på motorn (25000 gånger/s), och hur länge motorn är av jämfört med på avgör hur snabbt fläktarna snurrar. Egentligen går vanliga fläktar också att reglera med PWM, men av någon anledning brukar det aldrig göras på moderkort.

Fördelen med PWM är att såna fläktar i regel kan regleras inom ett större spann, d.v.s. en fläkt kanske bara går att sänka till 800 RPM med spänningsreglering innan motorn stannar helt medan samma fläkt med PWM-styrning kan gå ner till 400 RPM.

Spänningsreglering kräver även lite mer av moderkortet, så förr var det vanligt att moderkort inte hade spänningsreglering på alla fläktkontakter. Nu för tiden brukar moderkorten klara båda lägena på alla kontakter, vilket även är fallet på moderkortet du valt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

@Hjälpmig123: "Vanliga" fläktar styrs genom spänningsreglering, lägre spänning gör att motorn går långsammare. PWM-fläktar styrs istället med en signal som talar om för fläkten när den ska stänga av och slå på motorn (25000 gånger/s), och hur länge motorn är av jämfört med på avgör hur snabbt fläktarna snurrar. Egentligen går vanliga fläktar också att reglera med PWM, men av någon anledning brukar det aldrig göras på moderkort.

Fördelen med PWM är att såna fläktar i regel kan regleras inom ett större spann, d.v.s. en fläkt kanske bara går att sänka till 800 RPM med spänningsreglering innan motorn stannar helt medan samma fläkt med PWM-styrning kan gå ner till 400 RPM.

Spänningsreglering kräver även lite mer av moderkortet, så förr var det vanligt att moderkort inte hade spänningsreglering på alla fläktkontakter. Nu för tiden brukar moderkorten klara båda lägena på alla kontakter, vilket även är fallet på moderkortet du valt.

Okej!! Tack för en bra beskrivning<3 så tror du jag kan styra dem via moderkortet eller måste jag in i bios o leta? Tänkte Bara ha tre fläktar två 140mm fram och en 120 mm bak!

Permalänk
Medlem

@Hjälpmig123: "Via moderkortet" är nog detsamma som "via BIOS". Jag har inte använt ett MSI moderkort på länge men du bör kunna ställa in fläktar i BIOS utan tvekan. Vissa moderkortstillverkare har mjukvara du kan ladda ner för att ändra fläktkurvor i operativ systemet men dom är sällan särskilt välbyggda om vi säger så.. Jag använder Gigabytes mjukvara då jag inte bryr mig så mycket.

Permalänk
Avstängd

Du kommer att kunna styra dessa fläktar mha PWM både från moderkortet samt 3:e part mjukvara i Windows.

Utmaningen är snarare att välja hur du skall styra dem; är det CPU-temp eller GPU-temp du vill reglera efter, eller föredrar du att sätta fläktarna generellt i låg fart eller hög fart där du själv väljer när de skall snurra i vilken hastighet? Förr i tiden fanns det ofta knappar utanpå chassit där man kunde välja hastighet, idag går det mer mot att automatiskt styra fläkthastiget efter behov. dvs. när det man vill kyla blir varmare så drar man upp relevanta fläktar i hastighet.

I detta fall vill du kanske låta den övre insugsfläkten styras av CPU och den undre av GPU då komponenterna inte alltid blir varma samtidigt eller på samma sätt. Finns nog en hel del andra förslag, men jag gjorde så i min luftkylda burk. Kan rentav vara så att din GPU har en PWM-fläktutgång, då kan du koppla en fläkt direkt till grafikkortet.