Investmentbanker och analytiker korsfäster Intel

Permalänk
Melding Plague

Investmentbanker och analytiker korsfäster Intel

Analytikerna är inte nådiga med nedgraderingar av rekommendationer gällande Intel, samtidigt som aktiekursen är i fritt fall.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lägg till att ARM börjar bli en värdig konkurrent (på Apples nya datorer o serverhallar) så ser det ju inte så jätteljust ut.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Säga vad man tycker om AdoredTV. Men i alla fall. Han avslutade sin senaste video, uppladdad igår kväll, med info om att en av hans källor hos Intel sagt att 7nm ser värre ut än 10nm. Stämmer detta är intel totalt rökta de kommande åren. De måste i princip få sina chip tillverkade av TSMC om deras processorer ska vara relevanta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det svänger fort i hockey....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Säga vad man tycker om AdoredTV. Men i alla fall. Han avslutade sin senaste video, uppladdad igår kväll, med info om att en av hans källor hos Intel sagt att 7nm ser värre ut än 10nm. Stämmer detta är intel totalt rökta de kommande åren. De måste i princip få sina chip tillverkade av TSMC om deras processorer ska vara relevanta.

Snyggt att de kan då leverera ’7nm’ i tid ändå utan att deras teknik levererar en enda krets

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Säga vad man tycker om AdoredTV. Men i alla fall. Han avslutade sin senaste video, uppladdad igår kväll, med info om att en av hans källor hos Intel sagt att 7nm ser värre ut än 10nm. Stämmer detta är intel totalt rökta de kommande åren. De måste i princip få sina chip tillverkade av TSMC om deras processorer ska vara relevanta.

Såg också det. Tycker hans videor är de mest underhållande i branschen. Sen kanske de inte stämmer hela tiden men det gör väl inte någons.

Permalänk
Avstängd

Korsfäster är ju överdrivet, men det går ner en del för Intel. Löjligt hur Bloomberg nyligen hyllade Intel och rekommenderade köp. Var ju Bloomberg som hade stor del i att lura Grekland att ta enorma lån som dom inte kan betala tillbaks.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrilleD:

Korsfäster är ju överdrivet, men det går ner en del för Intel. Löjligt hur Bloomberg nyligen hyllade Intel och rekommenderade köp. Var ju Bloomberg som hade stor del i att lura Grekland att ta enorma lån som dom inte kan betala tillbaks.

Behövdes väll folk att dumpa sina intel aktier på

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Intels aktie ned 16% igår, AMD:s aktie upp 16% igår. Ska bli intressant vad som händer när AMD rapporterar på Måndag.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Oj det verker ju gå kasst för Intel.. Hmmm.. Kanske pytsa in lite mer pengar i AMD aktier. 🤔

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Förutom detta startades även en utredning av Intel från tre olika advokat firmor.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Blir inte förvånande om Intel går över till en chiplet design över sitt produktsortiment 2022/23. Går inte att konkurrera med AMDs användande av defekt kisel i produkter med en klassisk approach. Det AMD kan använda behöver Intel kassera. Lönsamheten finns inte i deras 10nm eller 7nm än. Snarare än att yielden är "låg", yielden ligger nog i linje med tidigare noder på 14nm. Men den är inte tillräckligt hög för att vara lönsam.

Då sticker investerare, och nu står Intel med sitt ultimatum. Vad nu? Det började redan när Intel kallade Zen för "ihoplimmade*" kärnor, smutskastning brukar vara den första responsen på konkurrenter som kommer in med hög produktivitet med nya lösningar på en marknad som stampat mark utan investeringar i utveckling.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: tillbaks till Core2Duo då?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Blir inte förvånande om Intel går över till en chiplet design över sitt produktsortiment 2022/23.

Tror du att de kan ställa om på så kort tid? Möjligen om de redan har alternativplaner med andra lösningar just för lägen som detta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Enligt Adored TV:s okända källor blev Jim Keller i själva verket kickad därför att han ville lägga ut produktionen, för att snabbare komma tillbaka, det föll isåfall inte i god jord hos Intel

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag vill inte övertolka detta som en total katastrof för intel för så ser inte jag det hela.
Däremot kanske intel blir nya lågpris cpu:er i låg och mellanklassen om AMDs framtida lanseringar är bra nog.
Det som talar för intel är deras tillverkningskapacitet där de kan tillverka stora volymer till en relativt låg kostnad.
För företag är det lätt att välja intel då det finns på hyllan även om stora volymer beställs.
AMD kan slå intel i prestanda och konkurrera i pris men de kan inte rå på intels tillverkningskapacitet och inarbetade försäljning och support nätverk.
Intels tillverkningskapacitet även om den sker på äldre node så är den enorm i jämförelse mot den kapacitet AMD reserverar hos TSMC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Enligt Adored TV:s okända källor blev Jim Keller i själva verket kickad därför att han ville lägga ut produktionen, för att snabbare komma tillbaka, det föll isåfall inte i god jord hos Intel

Jag tolkade det mer som att han blev undanskuffad pga interna maktkamper hos intel.
Jag kan även tänka mig att han faktisk valde att sluta frivilligt då han inte behöver acceptera att arbeta i en sådan destruktiv arbetsmiljö.

Permalänk
Medlem

@cyklonen:
De har redan teknologin, ja. Men det skulle kräva en total omställning av produktionslinjerna. Vilket en så kraftig fördröjning hintar om, att större förändringar är inkommande.

https://www.sweclockers.com/nyhet/29000-intel-vill-gora-chipl...
Till exempel, finns en hel del som hintat om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Enligt Adored TV:s okända källor blev Jim Keller i själva verket kickad därför att han ville lägga ut produktionen, för att snabbare komma tillbaka, det föll isåfall inte i god jord hos Intel

Jag har läst det på ett annat ställe innan att Keller ville ha tillverkning hos TSMC.

Men om det är sant så kan man väl inte konstatera annat än att Keller hade rätt, nu när t.o.m Intel kan tänka sig att lägga tillverkning någon annanstans. Om de bara lyssnat på honom tidigare...

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Lägg till att ARM börjar bli en värdig konkurrent (på Apples nya datorer o serverhallar) så ser det ju inte så jätteljust ut.

Och vad ska PC-sidan göra åt det? Apple kommer endast sätta sina ARM-varianter i deras egna Macs.

Skrivet av Sebban84:

Behövdes väll folk att dumpa sina intel aktier på

Jag sålde mina Intel aktier igår med förlust, vi snackar ändå småsummor men jag borde ha varit snabbare med sälj knappen för jag läste nyheten om att deras 7nm var försenad bara några minuter den kom ut men gjorde inget.

Intel är körda! Om inte nu iallafall i det längre perspektivet. AMDs aktier har nu gått om Intels, när hände det senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Lägg till att ARM börjar bli en värdig konkurrent (på Apples nya datorer o serverhallar) så ser det ju inte så jätteljust ut.

Det är väl bland annat detta som verkligen får det att se mörkt ut långsiktigt för Intel.
Om deras grafikkort och servervarianten av designen blir en succé så kanske dom kan konkurera men när mer och mer servrar börjar köra på ARM samtidigt som Apple kommer göra det brett tillgänglig på persondator sidan samtidigt som allt fler gör allt mer av sitt datoranvändande på olika mobila och/eller smarta enheter som är ARM-baserade så är det svårt att se var Intel ska ta vägen framöver.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Det är väl bland annat detta som verkligen får det att se mörkt ut långsiktigt för Intel.
Om deras grafikkort och servervarianten av designen blir en succé så kanske dom kan konkurera men när mer och mer servrar börjar köra på ARM samtidigt som Apple kommer göra det brett tillgänglig på persondator sidan samtidigt som allt fler gör allt mer av sitt datoranvändande på olika mobila och/eller smarta enheter som är ARM-baserade så är det svårt att se var Intel ska ta vägen framöver.

Som sagt Apple kommer inte sätta sina ARM-varianter i några annat än i deras produkter. Det är lönlöst att du spekulerar i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Som sagt Apple kommer inte sätta sina ARM-varianter i några annat än i deras produkter. Det är lönlöst att du spekulerar i det.

Jag har inte spekulerat i det.
Jag förstår inte riktigt hur du lyckades tolka in det i vad jag skrev.

Hela mitt inlägg utgick 100% ifrån att Apples ARM-processorer enbart kommer hamna i Apple-datorer av olika slag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Intel är körda! Om inte nu iallafall i det längre perspektivet. AMDs aktier har nu gått om Intels, när hände det senast?

Mig veterligen är intels börsvärde fortfarande högre än amds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Mig veterligen är intels börsvärde fortfarande högre än amds.

Ja, Intels börsvärde är 215 miljarder dollar medan AMDs är 82 miljarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Som sagt Apple kommer inte sätta sina ARM-varianter i några annat än i deras produkter. Det är lönlöst att du spekulerar i det.

Amazon, google, massa andra bygger redan ARM för servers med upp till 128 kärnor.

Apple behöver inte börja sälja servrar för att intel ska vara hotade på servermarknaden.

Jag trodde inte någon missat det fortfarande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Och vad ska PC-sidan göra åt det? Apple kommer endast sätta sina ARM-varianter i deras egna Macs.

Jag sålde mina Intel aktier igår med förlust, vi snackar ändå småsummor men jag borde ha varit snabbare med sälj knappen för jag läste nyheten om att deras 7nm var försenad bara några minuter den kom ut men gjorde inget.

Intel är körda! Om inte nu iallafall i det längre perspektivet. AMDs aktier har nu gått om Intels, när hände det senast?

Skrivet av joakim99:

Mig veterligen är intels börsvärde fortfarande högre än amds.

Intel är värderade till drygt 215 miljarder dollar efter kursfallet, amd till 81 miljarder.

Intel har nu ett PE värde under 10, medan Amd har ett PE tal över 150.

Så det går fortfarande väldigt bra för Intel, jävligt mycket bättre än för AMD. Men det går betydligt sämre än vad det gått tidigare för Intel, medan det går betydligt bättre för AMD nu än tidigare.

Glöm inte att AMD behöver öka sina vinster mer än 10x för att deras värderings ska vara ekvivalent med Intels räknat till dagens börsvärde. Det som ger en hypotetisk substans till AMDs hype är dock inte deras konsument processorer utan deras roll som underleverantörer till Sony, Microsoft, Google etc. Detta är dock en sektor som Intel dominerar. Intel tjänar nästan 40x mer än AMD och har 10x fler anställda, det är inte så att de sitter och rullar tummarna och väntar på bättre väder.

Med detta sagt så känner jag att Intel kan vara intressanta att investera i igen efter gårdagens kursfall, samtidigt som jag sitter lugn i båten med mitt innehav i AMD som jag långsiktigt ser potential i att kunna leva upp till den hype börsen gett AMD i prissättning.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Och vad ska PC-sidan göra åt det? Apple kommer endast sätta sina ARM-varianter i deras egna Macs.

Vi ser ju fler och fler plattformar som utnyttjar ARM.

En övergång från X86 till ARM är inte lätt, men samtidigt inte omöjlig. Om en sådan lavin skulle starta är det svårt att se hur Intel står när allt lagt sig.

Flera spelmotorer har väl möjligheten att kompilera kod för ARM idag? Om Apple nu går över till ARM kommer en del applikationsutbud redan börja konverteras där t.ex. Adobe lär vara med på tåget och listan med bra applikationsstöd som historiskt endast funnits hos X86 men som nu finns hos ARM kommer att växa.

Det är ju snarare Windows med dess stora applikationsutbud bundet till X86 håller strukturen i schack. Allt som krävs är tillräckligt mycket momentum för att lavinen ska starta.

Jag vet inte om en hybrid-CPU i form av fullskalig ARM med t.ex. stödkärnor för X86 hade varit en teoretisk möjlighet. Men något sådant och/eller att spelkonsolerna kör ARM i nästa gen skulle kunna vara tillräckligt för att X86 ska fundera på vad som står på gravstenen.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Och vad ska PC-sidan göra åt det? Apple kommer endast sätta sina ARM-varianter i deras egna Macs.

ARM släppte ju Cortex X1 i maj, en CPU-design som de verkligen lyckat totalt mörka fram till lansering då inget förutom Cortex A78 (som släpptes samtligt) hade diskuterats innan.

Ju mer jag tänker på det ju mer är jag övertygad att Cortex X1 är något bl.a. Microsoft med största sannolikhet varit med och önskat. Microsoft är i en mycket svårare sists jämfört med Apple när det kommer till att ta sig ur x86.

Dels har inte Microsoft något likt iOS att luta sig mot. iOS och MacOS är ju samma OS med väldigt stort överlapp i grundläggande bibliotek. Så MacOS har ju redan majoriteten av ramverken inte bara färdiga utan vältestade under flera år på miljontals enheter på exakt samma CPU-arkitektur man ny byter till.

Dels tar Microsoft en klar risk på serversidan om man byter CPU-arkitektur. De som idag kör Windows på x86_64 som serverplattform (varför folk gör det förundrar mig, men finns säkert anledningar) kommer då till en punkt där de kommer behöva gör förändringar. I det läget, varför inte bara gå till ARM64 på Linux? Här lär Microsoft se till att det är tillräckligt mycket enklare för dessa kunder att gå till ARM64 på Windows innan man riktigt börja pusha.

Cortex X1 kommer inte matcha Apples A14 eller ens A13 i mängd utfört arbete per cykel, men rimligen når man A12 nivå och ovanpå det går X1 att klocka något högre (3,0-3,3 GHz i stället för ~2,6 GHz). Även om Rocket Lake och Zen3 når 20 % bättre IPC över Skylake/Zen2 (Rocket Lake borde nå det om det är Sunny Cove, spekulationen för Zen3 är 15-20 % högre IPC) så lägger det fortfarande dessa något efter eller möjligen i nivå med Cortex A77 (lanserades maj 2019).

Cortex X1 förväntas utföra 60-65 % mer per cykel jämfört med Skylake/Zen2, så ~35 % mer än Rocket Lake / Zen3. Nu klockar de senare högre, men 3 - 3,3 GHz * 1,35 = 4 - 4,5 GHz. D.v.s. prestanda i nivå med high-end x86, fast med långt bättre perf/W -> man kan slänga in fler kärnor på samma TDP alt. göra en billigare krets (Cortex X1 tar ungefär halva kretsytan av Zen2 när båda kör samma TSMC process, Zen3 lär knappast vara mindre och Rocket Lake lär vara i nivå med AMDs CPUer i komplexitet).

Skrivet av Dinkefing:

Intel är körda! Om inte nu iallafall i det längre perspektivet. AMDs aktier har nu gått om Intels, när hände det senast?

Var väl ca 20 år sedan sist, men finns minst två stora tekniskt relevanta skillnader nu mot då

1. Idag finns ett realistiskt alternativ till x86, det fanns inte förra gången då Intels försök med Itanium visade sig baseras på en teknik (EPIC, inte VLIW) som fungerade OK för HPC men det var helt fel för PC-marknaden.

2. Då hade både Intel och AMD egen tillverkning. x86 har väldigt mycket bagage så det behövs i praktiken en viss ledning i processteknik för att kompensera för detta. Intel (eller egentligen x86) behövde verkligen sin ledning i processteknik, för i slutändan skiter kunderna (med rätt) i hur något uppnås. Är bara resultatet som räknas. AMDs x86_64 kretsar kommer inte kunna konkurrera med ARM64 om alla byggs på samma TSMC eller Samsung nod (de är ju de enda som fortfarande jobbar med high-end noder och har tillverkning till 3:e part).

x86 behöver ett välmående Intel långt mer än det behöver ett välmående AMD. Bl.a. därför endast Intel har idag möjligheten till den ledning i processteknik som krävs och, kanske ännu mer kritiskt, Intel lägger långt mer resurser på att optimera programvara (bibliotek, kompilatorer etc) för x86-specifik teknik än AMD. Utan det halmstrået: varför skulle någon välja att stanna på x86?

Problemet för x86-lägret är att företag som Apple, Google, Facebook, Amazon m.fl. har p.g.a. mobilmarknaden ett väldigt stort incitament att plöja ner resurser i programvara för ARM64. Så bättre stöd i bibliotek och kompilatorer för x86 jämfört med ARM64 är en fördel som krymper väldigt snabbt (misstänker att det redan idag är omvända förhållande på Apples plattform).

Då Apple övergång redan hänt så får jag ändra det jag skrivit ett tag om tidsfråga innan Apple går till ARM64: det är inte frågan om Microsoft kommer börjar pusha ARM64 som primär plattform för Windows, det är bara en frågan om när. Tror dock när kan ligga en bit bort, typ 6-7 år bort, fast det beror nog på vad som händer på CPU-sidan. Fortsätter x86 med sina 5-10 % ökning i enkeltrådprestanda per år medan ARM64 fortsätter med de 20-25 % man haft ett bra tag nu lär det gå fortare.

Får se hur bra/dålig Golden Cove verkligen är och framförallt om det är den Intel ska trycka in i Alder Lake. Ryktet där säger ~50 % högre IPC jämfört med Skylake, det skulle möjligen kunna ge lite andrum för x86 (fast enligt denna artikel tror inte marknaden på något sådant...). Frågan är bara hur stor en x86-kärna med den IPCn kommer bli. Det spekulerades ju om att Alder Lake skulle köra 14 nm på CPU-delen, nu har Intel officiellt sagt att det handlar om 10 nm även för desktop. Varför gör man då en 8+8 design (big/little) om man kör 10 nm, det pekar på en gigantisk "big" core (vilket i.o.f.s. gör 50 % högre IPC möjligt)!

Willow Cove förväntas bli en rätt liten ökning över Sunny Cove, 25 % högre IPC över Skylake jämfört med 18-20 %. Det viktiga för Intel med Willow Cove kommer vara att bevisa att även 10 nm processen används i högt klockade CPU-designer, i7-1165G7 ryktas ju ha en maximal boost på ~4,7 GHz vilket skulle ge en ökning i enkeltrådprestanda över i7-1065G7 på hela 25 %!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer