Microsofts telefonåterkomst Surface Duo redo för lansering

Permalänk
Medlem

Jag är i en situation där jag behöver ersätta både min gamla G2:a och 8" Galaxy Tab, en sån här enhet skulle vara brat *i teorin*.

Men praktiskt sett, så tror jag det varken kommer vara en bra telefon eller en bra surfplatta. Vad som förmodligen kommer vara en kass kamera gör att det blir en meh "allt-i-ett" telefon. Gissar att den inte har en 90hz+ skärm heller. Men om man bara vill ha den som en liten flexibel platta som kan ringa också, lär den kosta för mycket.

Jag har inte sett nån prisuppgift på denna, men skulle inte förvåna mig om det handlar om ~15000kr. Jag skulle själv inte ge mer än kanske 5000kr om den har en kass kamera och 60hz skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Jag har inte sett nån prisuppgift på denna, men skulle inte förvåna mig om det handlar om ~15000kr. Jag skulle själv inte ge mer än kanske 5000kr om den har en kass kamera och 60hz skärmar.

Kostar den ca 5000kr så bör den nog sälja en del. Men även om jag skarpt gillar konceptet med Surface Duo, så tror jag risken är stor att Microsoft schabblar bort sig här. Pris, spec, eller något annat. Men priset blir helt avgörande nu i början. Telefoner som kostar nära 10000kr eller mer måste vara perfekta när det gäller hårdvara, om man överhuvudtaget ska rättfärdiga sådant pris. Är Microsoft smarta så säljer dom den för ca 4000-5000kr för att skapa lite moment. Tror knappast den kostar mer än så att tillverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Kostar den ca 5000kr så bör den nog sälja en del. Men även om jag skarpt gillar konceptet med Surface Duo, så tror jag risken är stor att Microsoft schabblar bort sig här. Pris, spec, eller något annat. Men priset blir helt avgörande nu i början. Telefoner som kostar nära 10000kr eller mer måste vara perfekta när det gäller hårdvara, om man överhuvudtaget ska rättfärdiga sådant pris. Är Microsoft smarta så säljer dom den för ca 4000-5000kr för att skapa lite moment. Tror knappast den kostar mer än så att tillverka.

Tror du den kommer kosta 5000:- så lär du bli besviken. Det hade varit en miss på alla sätt.

Jag tror mellan 15-20.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Tror du den kommer kosta 5000:- så lär du bli besviken. Det hade varit en miss på alla sätt.

Jag tror mellan 15-20.

Nej, jag "tror" inte det. Jag sade bara att det vore smart av Microsoft att sätta det priset om dom ville skapa lite moment för sin produkt, som jag annars tror det får svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

men om du är Bisexuell kan det vara en hit ….

Skrattade högt!

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

titta på två pörrfilmer samtidigt verkar bara jobbigt.

Tala för dig själv

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Nej, jag "tror" inte det. Jag sade bara att det vore smart av Microsoft att sätta det priset om dom ville skapa lite moment för sin produkt, som jag annars tror det får svårt.

Tror ett lågt pris skulle göra mer skada, surface är inte budgetprodukter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Tänk om den helt enkelt haft ett tangentbord istället för en andra skärm.

Jo men tänk att du vänder den som en laptop och har den övre skärmen med det vill glo på och ett helt tangentbord på den undre skärmen. Det visade dom tydligt i sin launch hype film. Verkar rätt nice. Givet köp för mig åtminstone. Min vanliga mobil telefon är 6 tum på mobilen o halva skärmen är ett tangentbord just nu., dvs 3 tum. Ett tangentbord på 5,8 tum är redigt när man skriver sms om man vill köra laptop stylen. Fyi kommer den ha Android 10 med Microsoft skin ovanpå, Android 11 support kommer troligen i princip någon vecka efter launchen av nya Android. Microsoft gör inte samma misstag igen med Windows pocket versionen, dom kör Android på en gång, med en Windows skin ovanpå. Dessutom har dom sagt vid pressmeddelande att surface duo kör Android. Den här telefonen har jag drömt om, glasskärmar är också helt ok skyddade när man viker ihop den. Kanterna är bra då du inte blockerar skärmen när du håller den. Se exempel på samtliga ipad och surfplattor så blir det svarta bezels på samtliga i omlopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Sätter 100 spänn på flopp, hade varit intressant för 5 år sedan.
Framtiden är knappast 2 separata skärmar, titta på två pörrfilmer samtidigt verkar bara jobbigt.

Är du enarmad eller? Två skärmar är where its at. Lyft upp chipstutten och sug på den ivrigt medans du spelar på skinnflöjten. Visa lite engagemang föfan. Är man inte genomsvettig och helnäck på en läderfåtölj så är det ingen idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Tror ett lågt pris skulle göra mer skada, surface är inte budgetprodukter.

Tänker också så, dom vill ju in och konkurera med Apple på premium-segmentet.
Skulle bli väldigt förvånad om den kostar under 10000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Är du enarmad eller? Två skärmar är where its at. Lyft upp chipstutten och sug på den ivrigt medans du spelar på skinnflöjten. Visa lite engagemang föfan. Är man inte genomsvettig och helnäck på en läderfåtölj så är det ingen idé.

Skulle välja 2st 15" skärmar eller en 24"?

Permalänk
Medlem

Jättekanterna på den gär att den ser ut som 2st galaxy s3 bredvid varandra. undrar vad some tar sån plats dom måste ha såna jättekanter på en modern telefon.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Dom ska återkomma till marknaden med en produkt som är svindyr och knappt ingen köper??

Skrivet av NisseG91:

Jag är helt seriöst sugen på en vikbar telefon med två skärmar. Verkar vara precis vad jag behöver.
Hur vet du att den är svindyr och att ingen kommer köpa den? Är du lite medial?

.
Surface produkter är väll rätt dyra så tror att Marticus kan ha gissat rätt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Skulle välja 2st 15" skärmar eller en 24"?

Beror på hur stora fickor du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Jättekanterna på den gär att den ser ut som 2st galaxy s3 bredvid varandra. undrar vad some tar sån plats dom måste ha såna jättekanter på en modern telefon.

Den övre och undre kanten är till för gånggärnen och för att man ska ha någonstans att hålla den.
I öppet läge kan man ju inte hålla den som en vanlig telefon, utan man får hålla den som en bok.

Den är bara 4,8 mm tjock och gånggärnen tillåter skärmarna att svänga 360° från stängt läge till att ha en skärm fram och en skärm bak. Motorola Razr 2019 och Samsung Galaxy Fold och Flip är minst 50% tjockare och har mindre tuffa gånggärn som bara öppnar 180°.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Surface produkter är väll rätt dyra så tror att Marticus kan ha gissat rätt.

Nu är jag själv inte det minsta intresserad av den (att den kör Android gör bara det den helt ointressant för mig, och inget fan av jättestora mobiler), men för att vara tydlig; Marticus påstod att den var svindyr, och även att det inte är någon som köper den (vilket är rätt självevident då den inte finns att köpa än).

Sedan tycker jag inte att Surface är dyra i förhållande till vad man får. Men det tycker jag inte om Apple eller Tesla heller.

Finns däremot många "billiga" skitkvalitetsprodukter som är alldeles för dyra i förhållande till vad man får.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot: Det har du fullständigt rätt i. Om inte minnet sviker så det billiga man beställt från Kina och Wish har aldrig varit användbara prylar i längden. Ofta one time use för att de varit undermåliga produkter.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

Synd bara att det är Android och inte Windows 10. Så anser att det inte är en riktig comeback av Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Synd bara att det är Android och inte Windows 10. Så ander att det inte är en riktig comeback av Microsoft.

Jo tycker de borde satsa på eget system istället, men antar det beror kanske på att man vill inte i detta läget tvinga folk till deras usla utbud av program i form av Windows Store och ej heller köra nån hårdvara som kan köra X86 arkitektur i en telefon ännu men säkert är detta nånting som kan ändras i framtiden. På sätt och vis kanske denna produkt kommer ut på marknaden lite för tidigt ur den synpunkten men kanske det är lite experiment till lika eller förberedelse till vad som komma skall.

Själva formatet gillar jag dock och kunde tänka mig något sånt, det att man slipper göra böjbara skärmar minskar ju kostnaden dessutom men själv hade jag sett något lite mera slimmat och så, det är lite för "rough around the edges" (phun intended) över det hela just nu och säkert kommer de pröjsa en 10-15k för denna dessutom.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Jo men tänk att du vänder den som en laptop och har den övre skärmen med det vill glo på och ett helt tangentbord på den undre skärmen. Det visade dom tydligt i sin launch hype film. Verkar rätt nice. Givet köp för mig åtminstone. Min vanliga mobil telefon är 6 tum på mobilen o halva skärmen är ett tangentbord just nu., dvs 3 tum. Ett tangentbord på 5,8 tum är redigt när man skriver sms om man vill köra laptop stylen. Fyi kommer den ha Android 10 med Microsoft skin ovanpå, Android 11 support kommer troligen i princip någon vecka efter launchen av nya Android. Microsoft gör inte samma misstag igen med Windows pocket versionen, dom kör Android på en gång, med en Windows skin ovanpå. Dessutom har dom sagt vid pressmeddelande att surface duo kör Android. Den här telefonen har jag drömt om, glasskärmar är också helt ok skyddade när man viker ihop den. Kanterna är bra då du inte blockerar skärmen när du håller den. Se exempel på samtliga ipad och surfplattor så blir det svarta bezels på samtliga i omlopp.

Halva skärmen av en 16:9 på 6” är fortfarande 4” stor. Ytan på en skärm skalar inte linjärt med diagonalmåttet. En fjärdedel av skärmen har halva diagonalen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Halva skärmen av en 16:9 på 6” är fortfarande 4” stor. Ytan på en skärm skalar inte linjärt med diagonalmåttet. En fjärdedel av skärmen har halva diagonalen

I see. Visste inte alls att det fungerade så. Men hursomhaver så har ju duo 2 skärmar och det kommer nog bli många funktionella lösningar för folket