Surfar du med maximerat fönster i webbläsaren?

Permalänk
Medlem

På min 24" skärm har jag webbläsaren att ta mellan 2/3 och 50% av ytan i mitten.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på de som alltid skall köra helskärm oavsett vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Herregud, nästan 70% som surfar i fullskärm. Jag är chockad. Hade förväntat mig max 7%...

Den berömda bubblan.
Alla har inte 27"+ skärmar eller behovet att ha fulla skärmar med info.

Jag har 2x 24" där nr.1 surfas/spelas/läser forum på och nr.2 används till youtube/twitch/guider.

Skulle jag ha t.ex. sweclockers i halvskärm behöver jag ha 2/3 av sidan för att den ska visa hela sidan och då blir det 1/3 över som inte går att göra något vettigt med... spotify/discord/hemsidor blir för smalt för att navigera på ett smidigt sätt på.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd

Det normala nu är maximerat. Sitter mest med en laptop dock så det är ganska naturligt. När läget är mer normalt, inte semester eller permittering, så har jag tre skärmar på jobbet och vanligtvis min huvudbrowser maximerad på en av skärmarna på högkant (1200x1920). På skrivbordet hemma har jag en ultrawide (3440x1440) så där brukar jag inte ha webbläsaren maximerad även om det händer emellanåt. Det händer att jag sitter och surfar på teven också (på en inkopplad dator alltså) och där är det också helskärm (4K men skalat till 300%).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Jag stör mig på de som alltid skall köra helskärm oavsett vad.

Varför sitter du då och stirrar på andras skärmar? 😋

Nej men varför egentligen? Jag kör det mesta i maximerat läge för att det ger bättre fokus på det man gör samt ger oftast en mer bekväm läsning av text.
Undantag ibland med programmering eller liknande för jag har referensmaterial uppe men även då tabbar jag offrar hellre.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Brukade ha en skärm i porträttläge och surfa på den, men sen jag har två 2560x1600 så blir det halvskärmar för browsers. Kan inte sidan rendera i 1280x nånting så...
Men på mindre/lågupplösta skärmar blir det maximerat.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

På min desktop, 3440x1440 har jag alltid två webbläsarfönster öppna på varsin halva av skärmen. Beroende på vilka andra program jag har öppna så brukar jag lägga dom antingen över vänstra eller högra webbläsarfönstret, oftast i mindre fönster

På min laptop har jag webbläsaren maximerad minst 99% av tiden, för en 1080p skärm har inte nog yta att göra webbläsaren mindre utan att hemsidor börjar tryckas ihop eller inte får plats

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Varför sitter du då och stirrar på andras skärmar? 😋

Nej men varför egentligen? Jag kör det mesta i maximerat läge för att det ger bättre fokus på det man gör samt ger oftast en mer bekväm läsning av text.
Undantag ibland med programmering eller liknande för jag har referensmaterial uppe men även då tabbar jag offrar hellre.

Precis. Jag stör mig på folk som sitter med fönster som inte går ut till kanterna om de inte har något "bakom" som behöver användas. Typ bara ett webbläsarfönster igång men det ligger i mitten av skärmen så att man kan se skrivbordet runtom. Vad är tanken där liksom? Nej maximerat eller åtminstone maximerat på en del av skärmen, allt annat är ju bara slöseri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nej men varför egentligen? Jag kör det mesta i maximerat läge för att det ger bättre fokus på det man gör samt ger oftast en mer bekväm läsning av text.
Undantag ibland med programmering eller liknande för jag har referensmaterial uppe men även då tabbar jag offrar hellre.

Tycker det är tvärtom, somliga sidor sträcker ut allt så man inte kan fokusera enkelt på det man läser
eller så blir man störd av saker rör sig i periferin.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Ja/nej
När jag mulitaskar körs det i ett fönster på en av sidoskärmarna.
De gånger jag dedikerat läser/skriver är det fullskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Pga tråden om feedback om nya utseendet på SweClockers kom frågan upp om hur många som surfar med fönstret maximerat.
Hur gör du?

Intressant i sammanhanget är kanske hur många skärmar man har? Kör fullskärm för det mesta, men ibland behöver information flyttas mellan två webläsarfönster och då blir det dubbla fönster på samma skärm (eller Putty på ena halvan).

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Varför sitter du då och stirrar på andras skärmar? 😋

Blir så när man håller på med IT-support.

Permalänk
Inaktiv

Har en 35 tums curved game monitor så jag kör webbläsaren i mitten och den täcker mindre en 50%, finns ingen vits att köra över hela skärmen eftersom jag får minst 15 cm tomma ytor i webbläsaren på yttre sidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Den berömda bubblan.
Alla har inte 27"+ skärmar eller behovet att ha fulla skärmar med info.

Jag har 2x 24" där nr.1 surfas/spelas/läser forum på och nr.2 används till youtube/twitch/guider.

Skulle jag ha t.ex. sweclockers i halvskärm behöver jag ha 2/3 av sidan för att den ska visa hela sidan och då blir det 1/3 över som inte går att göra något vettigt med... spotify/discord/hemsidor blir för smalt för att navigera på ett smidigt sätt på.

I min lilla bubbla har jag inte bara 27" skärm utan även 2x24", samt för några år sen var det 2x22". Fullskärm känns ändå som det tar upp onödigt med plats, även om det inte blir lika jobbigt att titta på med mindre skärmar, och det känns mycket smidigare att bara klicka för att ändra fokus på fönster.

Permalänk
Medlem

Maximerat typ 99 % av tiden. Någon gång kanske man råkar missa att maximera.

Permalänk

Det är rätt uppenbart på de flesta site:r att det finns en normalbredd att hålla sig till. T.ex. denna sweclockers-betan - när du går "för mycket" i sidled så börjar du få vitpaddning på vänstersidan. Då har du för stort fönster helt enkelt. Att använda mer fönsterutrymme än vad man behöver förstår jag inte vitsen med.... vem har inte en snygg bakgrundsbild som gör sig bättre än att website fyller ut dödutrymme med vitt eller svart?

Skulle varit spännande om websidor kunde rendera sig med transparent eller semitransparent bakgrund däremot.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem

Oftast helskärm på sekundärskärmen, men ibland kör snappar jag Chrome och Discord och kör en 60/40 split.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattlorden:

Att använda mer fönsterutrymme än vad man behöver förstår jag inte vitsen med...

Men eftersom man ändå bara kan göra en sak i taget spelar det ju ingen roll. Jag orkar då rakt inte hålla på att flytta och justera fönster, utan det är maximerat 99.9 procent av tiden. Gäller för samtliga program utom t ex Notepad, och de program som har låst storlek, men det brukar bara vara inställningsprogram av olika slag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Permalänk
Medlem

Maximerat fönster på 27" 2560x1440. Praktiskt? Inte särskilt, men använder mest datorn för spel, surfande och musik nu för tiden och jag har fler skärmar. Så det går rätt bra ändå.

Kör även inzoomning i webbläsaren med typ 140% permanent

Permalänk
Medlem

Nä. Det blir ju mer död yta än relevant. Varför tar webbsidor inte till vara på bredden som så gott varenda datorskärm har?

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Men eftersom man ändå bara kan göra en sak i taget spelar det ju ingen roll. Jag orkar då rakt inte hålla på att flytta och justera fönster, utan det är maximerat 99.9 procent av tiden. Gäller för samtliga program utom t ex Notepad, och de program som har låst storlek, men det brukar bara vara inställningsprogram av olika slag.

Jag vet då inte vad du har för konstig dator som bara kan göra en sak åt gången.

Jag övervakar gärna status på omkodningar, eller temperaturer eller väderlek eller något annat på den ytan som inte webbläsaren upptar. Heck, du skulle ju kunna spana in film i ett litet fönster sidanom också t.ex. Eller se senaste presskonferensen från Hr. Tegnell? Finns massvis med saker som man kan nyttja utan att de har aktivt fokus...

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem

Aldrig fullskärm, varför slösa bort typ 60% av sin skärm för ingenting?
27" 2560x1440, ingen zoom i webbläsaren eller windows.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

När jag sitter vid den stationära så kör webbläsaren i fönsterläge för det mesta (27" 2560x1440)

Enda undantaget är när jag surfar med min laptop (som är 11" 1920 x 1080), då kan det hända att jag kör fullskärm på webbläsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattlorden:

Jag vet då inte vad du har för konstig dator som bara kan göra en sak åt gången.

Jag övervakar gärna status på omkodningar, eller temperaturer eller väderlek eller något annat på den ytan som inte webbläsaren upptar. Heck, du skulle ju kunna spana in film i ett litet fönster sidanom också t.ex. Eller se senaste presskonferensen från Hr. Tegnell? Finns massvis med saker som man kan nyttja utan att de har aktivt fokus...

Om jag inte läser på sidan finns det ingen anledning att ha den framme, och jag kan inte läsa och se på nåt annat samtidigt. Jag har bara ett par ögon, och de är synkade, så jag kan inte kolla på två saker samtidigt. Däremot kan jag förstås ha en video eller nån ljudspelare i en annan flik, om jag lyssnar på ljudet. Men det funkar utmärkt med webbläsaren maximerad på skärmen.

Så när jag ska läsa där går jag in på sidan, läser och när jag är klar lämnar jag sidan. Jag har ett halvdussin sidor som jag går in på enligt ett hyfsat rullande mönster, plus lika många till som jag går in på lite mer sällan, några tiotals gånger på en dag kanske.

För de tillfällen när jag behöver ha två saker uppe samtidigt, så använder jag min andra skärm för det. Men det är de sällsynta tillfällen där jag snabbt måste växla mellan saker, som att skriva av text från en sida, eller följa en serie instruktioner på en annan skärm. Men såna tillfällen är så sällsynta att de faller in under de där 0.1 procenten av tiden som jag skrev att jag inte har helskärm.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ett tag lät jag inte webbläsaren fylla hela skärmen, minns inte varför. Men nu har den i fullskärm. Har två vanliga 23 o 24" med full hd. Har flikarna till vänster med tillägg liksom taskbar så det gör sitt med att utnyttja bredden på wide-skärmen.

Händer såklart att man ändrar om storleken på webbläsarfönstret när man grejar men förstorar upp det om jag ska surfa riktigt om man säger så. Hade nog inte kört fullskärm om jag haft en 27" med högre upplösning, men det får tiden utvisa den dagen jag uppgraderar

Permalänk
Medlem

Tror seriöst jag aldrig kört med fönstret annat än i maximerat läge, förutom dom gånger man har varit trött och klickat på minimera fönstret istället för att stänga det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Om jag inte läser på sidan finns det ingen anledning att ha den framme, och jag kan inte läsa och se på nåt annat samtidigt. Jag har bara ett par ögon, och de är synkade, så jag kan inte kolla på två saker samtidigt.

Nej, men det går snabbare att flytta ögonen en liten stund än att byta till ett annat aktivt program och tillbaka.

Säg att du har en stor filkopiering pågående, en filmomkodning och vill hålla koll på tempraturen i din grilltermometer samtidigt som du läser sweclockers - menar du att du håller på och konstant flippar mellan helskärmsvyer då?

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattlorden:

Nej, men det går snabbare att flytta ögonen en liten stund än att byta till ett annat aktivt program och tillbaka.

Säg att du har en stor filkopiering pågående, en filmomkodning och vill hålla koll på tempraturen i din grilltermometer samtidigt som du läser sweclockers - menar du att du håller på och konstant flippar mellan helskärmsvyer då?

Om jag gör en filkopiering så ser jag på "mappen" i taskbaren hur långt det gått. Den visar med grönt i sidled. Ingen direkt poäng med att stirra på en ruta med siffror. Det är klart när det är klart. Inget jag gör särskilt ofta heller. När jag matar in bilder och film från kameran, men det tar sällan mer än några minuter per gång.

Filmomkodning är inget jag sysslar med. Grillar gör jag inte heller.

När jag växlar mellan saker så klickar jag antingen på en annan flik i webbläsaren (om det är i en annan flik) eller så klickar jag på ikonen i taskbaren för det program det gäller.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Om jag gör en filkopiering så ser jag på "mappen" i taskbaren hur långt det gått. Den visar med grönt i sidled. Ingen direkt poäng med att stirra på en ruta med siffror. Det är klart när det är klart. Inget jag gör särskilt ofta heller. När jag matar in bilder och film från kameran, men det tar sällan mer än några minuter per gång.

Filmomkodning är inget jag sysslar med. Grillar gör jag inte heller.

När jag växlar mellan saker så klickar jag antingen på en annan flik i webbläsaren (om det är i en annan flik) eller så klickar jag på ikonen i taskbaren för det program det gäller.

Det var bara exempel på saker som man kan vilja ha realtidskoll på.

Ok. Jag börjar förstå att folk inte verkar använda datorn till några behov som inte täckts med typ en ipad + spelkonsol. Generationsskillnad kanske?

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.