Ser detta okej ut? (Förstagångsbygge, ca 14 000)

Permalänk

Ser detta okej ut? (Förstagångsbygge, ca 14 000)

Hej!
Ska försöka bygga en dator för första gången. Den ska framförallt köra typ Total War och liknande spel, med en budget på ca 14 000. Har läst på så mycket jag kan, och tror jag fastnat för Ryzen 5 3600 och Radeon RX 5700 som de bästa i min prisklass. Men är lite osäker på bygget i stort. Är lite rädd att jag till exempel köper för klent strömaggregat eller anslutningar som inte passar. Ser detta ut som det skulle funka?

Behövs något mer? Tacksam för all feedback!

Permalänk
Medlem

Borde finnas billigare nätagg att få tag i. Lite overkill de där? Sen står de inte vilken hastighet de är på minnena? 3200mhz minimum imo, gärna 3600mhz

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Bör fungera bra. Men kylaren finns i ny version, Pure Rock 2
https://www.inet.se/produkt/5323104/be-quiet-pure-rock-2

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Borde finnas billigare nätagg att få tag i. Lite overkill de där? Sen står de inte vilken hastighet de är på minnena? 3200mhz minimum imo, gärna 3600mhz

Läste att man borde ha 50-100% större effekt än man behövde för att framtidssäkra, men det är kanske lite överkurs... Räcker 600 W? Minnena såg ut att va på 3200 MHz.

Skrivet av CyberNerd:

Bör fungera bra. Men kylaren finns i ny version, Pure Rock 2
https://www.inet.se/produkt/5323104/be-quiet-pure-rock-2

Aha, schysst, det hade jag inte sett. Kostar bara 11 kr mer!

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinsGiraffen:

Läste att man borde ha 50-100% större effekt än man behövde för att framtidssäkra, men det är kanske lite överkurs... Räcker 600 W? Minnena såg ut att va på 3200 MHz.

Aha, schysst, det hade jag inte sett. Kostar bara 11 kr mer!

Tack för svaren!

För dyrt moderkort, lägg pengarna på en 3700x istället och byt till 3600MHz RAM.
Nätagget är också en gammal modell, kör på den med "V2" i namnet eller vad jag skulle rekommendera, Seasonic 650W för 1049kr(?).

Permalänk
Medlem

Såhär:

Permalänk

Okej, stort tack för expertisen!

Permalänk
Avstängd

@LinsGiraffen: Du skulle även kunna spara pengar på CPU-kylaren då den som kommer inkluderad duger väl för processorn.

Permalänk
Skrivet av xChubby:

@LinsGiraffen: Du skulle även kunna spara pengar på CPU-kylaren då den som kommer inkluderad duger väl för processorn.

Schysst, der lär bli lättare att bygga också. Man kan väl lägga till extra kylning i efterhand om det blir för varmt. Besparingarna från moderkort och nätagg (tack @Muumin) kanske går till en skärm istället för processor. Så här blir nog projektet.

Ser nästan aldrig byggen med Wifi förresten, är man plebej om man inte drar nätverkssladd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinsGiraffen:

Schysst, der lär bli lättare att bygga också. Man kan väl lägga till extra kylning i efterhand om det blir för varmt. Besparingarna från moderkort och nätagg (tack @Muumin) kanske går till en skärm istället för processor. Så här blir nog projektet.

https://komponentkoll.se/bild/aMmYM.png

Ser nästan aldrig byggen med Wifi förresten, är man plebej om man inte drar nätverkssladd?

Någon särskild anledning att du väljer mATX till fullstort chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinsGiraffen:

Schysst, der lär bli lättare att bygga också. Man kan väl lägga till extra kylning i efterhand om det blir för varmt. Besparingarna från moderkort och nätagg (tack @Muumin) kanske går till en skärm istället för processor. Så här blir nog projektet.

https://komponentkoll.se/bild/aMmYM.png

Ser nästan aldrig byggen med Wifi förresten, är man plebej om man inte drar nätverkssladd?

Om du ska ha ett matx moderkort tycker jag du borde ta ett matx chassi
t.ex.

Eller

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinsGiraffen:

Ser nästan aldrig byggen med Wifi förresten, är man plebej om man inte drar nätverkssladd?

Ja man är en pleb om man kör wifi (om man inte verkligen måste)! Det blir ju viss fördröjning med wifi, samt sämre hastigheter och mer instabilt. Vi har dragit 10m kabel till en switch för att kunna ha till datorerna, helt klart värt det!

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Inga skäl mer än egen okunskap, är här för att lära! Kör på ett minitower då, snyggt om det är lite mer kompakt, och billigare är bonus. Tack för hjälpen!

Får väl försöka dra kabel på något sätt då. Redan lite spotty wifi, och en plåtlåda runt adaptern hjälper nog inte saken.